Privacy kwijt en helemaal overprikkeld

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Privacy kwijt en helemaal overprikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 02:45

Eventjes serieus getwijfeld of ik dit topic zou aanmaken maar ik doe het gewoon omdat ik er met mijn omgeving niet echt over kan praten.

Even kort schetsen:
Sinds een week is mijn broer door omstandigheden terug thuis komen wonen. We zijn in totaal met 3, ik ben de jongste maar scheel wel wat jaren met mijn broer en zus waardoor ik de afgelopen 3 jaar de enige was die nog thuis woonde samen met mijn moeder. Mijn moeder werkt veel waardoor ik ook vaak alleen thuis was. Mijn moeder en ik zijn twee handen op een buik en onze familie komt heel goed overeen, dus mijn broer en zijn dochtertje van 3,5 zijn uiteraard meer dan welkom.
Zijn dochtertje is voorlopig nu afwisselend bij haar moeder en bij ons, ze zit wel grotendeels bij ons. Een echte vaste regeling is er (nog) niet. Over het algemeen is mijn nichtje echt een super kind, ik babysitte voordien al regelmatig en vind haar helemaal geweldig.

Nu het “probleem”:
Ik ben nogal zwaar hypersensitief en kan moeilijk omgaan met veranderingen. Ik had/heb er totaal geen problemen mee, maar nu na een week voel ik wel wat dit allemaal doet met mij. Er zijn plots veel meer prikkelingen en uiteraard is mijn nichtje geen stille, wat kan je verwachten van een kindje van 3,5 jaar... Qua persoonlijkheid is ze heel lief, maar ze kan ook ontzettend zeuren en seuten. Haar wil is een beetje wet, dus vanaf ze twee seconden haar zin niet krijgt begint ze te huilen (weer veel meer prikkelingen voor mij) en dan krijgt ze meestal ook haar zin. Hier kan ik me soms matenloos aan ergeren, al weet ik dat ik dat niet mag doen. Maar zo heeft het dus wel al een paar keren gebotst. Er wordt nogal snel gezegd “Ik ga naar de winkel, let jij even op het kindje”, of “leg jij haar even in bed”, “neem jij haar even mee naar je paard”... Wat natuurlijk helemaal niet fijn is aangezien ik dan ook niet echt mijn ding kan doen bij mijn paard.

Ik heb ook mijn slaapkamer moeten afstaan aan mijn broer aangezien ons huis er niet meer naar georganiseerd is. Ik had er in het begin helemaal geen probleem mee omdat ik hem graag wou helpen, dus slaap ik momenteel bij mijn moeder. Alleen begint het er nu ook naar uit te zien dat dit de komende weken nog niet snel geregeld zal zijn, waardoor ik een beetje in paniek schiet en mijn privacy dus enorm mis. Mijn vriend kan hierdoor ook niet meer bij mij slapen en ga ik meestal naar hem toe, waar ik opzich geen probleem mee heb, maar ik mis mijn eigen stekje wel. Zeker als hij s’avonds laat nog moet vertrekken om naar huis te gaan omdat hij niet bij mij kan slapen.

En nu eigenlijk het grootste probleem; ik zit juist in mijn blokperiode. Ik heb dus 7 januari mijn eerste examen en dit is alles behalve het moment om opeens een 3,5 jarig kind in huis te hebben die op hetzelfde moment vakantie heeft. Helaas zijn er weinig plekjes buiten mijn slaapkamer waar ik rustig en afgelegen kan studeren, maar uiteraard slaapt mijn broer nu in mijn kamer wat het allemaal meteen wat moeilijker maakt als ik eens wat wil doorwerken. Dit is mijn eerste examenperiode zonder studiebegeleiding (door mijn hypersensitiviteit voordien wel, nu niet meer omdat ik dus op een nieuwe school zit) en ik was goed voorbereid, tot nu... Ik slaag hierdoor weer volledig in paniek en vermijd het huis nu zoveel mogelijk. Ik heb al enkele opties bekeken zoals de bib of bij mijn vriend, maar mijn vriend ziet niet meteen zitten dat ik elke dag bij hem kom studeren en met de bib verlies ik al snel veel tijd (reistijd, je kan niet doorwerken s’avonds, je kan niet gewoon naar de koelkast lopen voor eten...)

Ik probeer het huis dus nu eigenlijk zoveel mogelijk te vermijden ten koste van mijn studietijd. Mijn moeder heeft vandaag een gesprek aangeknoopt omdat ze wel merkte dat ik de laatste week erg teruggetrokken was en niet mezelf. Ik heb aan haar laten weten dat ik het er heel even moeilijk mee heb en erdoor ook enorm tegen op kijk om te studeren als het kindje er is. Ze begreep dit gelukkig maar al te goed maar kon geen oplossing bieden. Ik denk dat mijn broer wel begrijpt dat dit niet zo fijn is voor mij, maar verder heb ik het er met hem niet over gehad. Ik heb mijn hart proberen luchten bij mijn vriend maar hij vond dat ik meer begrip moest hebben en ik vond niet echt de steun bij hem die ik nodig heb.

Ik wil het vooral even van me af schrijven, maar ook zijn tips/oplossingen meer dan welkom.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Privacy kwijt en helemaal overprikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 03:02

En studeren in jouw kamer is geen optie? Ook al slaapt je broer en nichtje daar nu kun ke daar wellicht studeren overdag? En/of een bureau plaatsen op de slaapkamer van je moeder? Kan ke je daar overdag niet in terugtrekken? Daarnaast zou ik gewoon duidelijk je grenzen aangeven bij ie broer mbt het oppassen (naar bed brengen/mee naar je paard etc)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 03:05

Bespreekbaar maken met je broer. Dus ten eerste aangeven dat je gek op je nichtje bent maar dat je dus niet steeds ingezet kan worden voor zorgtaken. Dat jij echt moet gaan studeren komende weken en dat jij ook al genoeg heb ingeleverd voor hem en zijn dochtertje.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Privacy kwijt en helemaal overprikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 03:20

Goh, dat is wel heel vervelend en ongelukkig getimed ja...

Is het een mogelijkheid om een bepaalde tijd van de dag in te delen als 'jouw tijd'? Dus echt voor jou alleen- geen nichtje waar je op moet letten en niet gestoord worden.

Waarin je je toch op je eigen kamer even terug kunt trekken en niet gestoord wordt, en bijvoorbeeld naar je paard kunt gaan.

Ik denk ook dat je het ook bij je broer bespreekbaar moet maken, desnoods met je moeder erbij? Zij begrijpt je en kan je dan ondersteunen

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 03:24

Kun je niet overleggen met je broer dat jou kamer nog steeds van jou is, maar dat hij daar slaapt?

Kortom, snachts slaap hij in jou bed, maar overdag heeft hij de ruimte netjes achter te laten en daar alleen te komen als hij iets nodig heeft? Zo slaap je wellicht bij je moeder, maar heb je ook de mogelijkheid je terug te trekken naar je eigen plekje overdag.

Dat is toch wel het minste wat je van je broer mag vragen toch?

Misschien niet de optimale oplossing, maar wellicht net genoeg om je door deze periode heen te helpen.

Verder zou ik een gesprek met je broer aan knopen. Hoe veel je ook van je nichtje houdt, het is -zijn- kind, haar op jou afschuiven zodat het voor hem makkelijk is even iets anders te gaan doen, vind ik niet echt chique. Natuurlijk geen probleem met af en toe bijspringen, maar ik kan me voorstellen dat je er niet echt op zit te wachten dat het een gewoonte wordt. De manier waarop het nu gebracht wordt kun je eigenlijk geen nee zeggen, een beetje gemakzuchtig komt het over. Dus je grenzen stellen. Natuurlijk op een normale vriendelijke manier. Jij hebt ook genoeg aan je hoofd!

Linnie050

Berichten: 11800
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Privacy kwijt en helemaal overprikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 07:50

Kan de kleine niet een weekend naar haar moeder dat je dat weekend even in je eigen kamer gaat.

Misschien kan je broer of moeder wat dagjes uitgaan met de kleine.
Of haar moeder.
Kan jij die momenten ook weer pakken.

En verder nee zeggen als jij naar stal gaat en ze vragen of je haar mee wilt nemen.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Privacy kwijt en helemaal overprikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 10:27

Het bureau in mijn moeder’s kamer plaatsen is geen optie, en dan zit ik nog altijd met het probleem dat ik niet kan doorwerken als mijn moeder wil gaan slapen. Vanaf mijn broer gaat slapen moet ik alles weer verhuizen (om van een mug een olifant te maken) naar beneden om daar verder te werken, maar ik ben heel snel mijn concentratie kwijt dus dat is wel rot.
Mijn broer heeft al een paar keren gezegd dat hij snapt dat ik het niet zo fijn vind dat hij in mijn kamer slaapt. Meestal zeg ik dan dat het geen probleem is... Zijn dochtertje heeft haar eigen slaapkamer die min of meer wel inorde is.

Ik vind het moeilijk om een gesprek aan te knopen met mijn broer aangezien hij het nu al moeilijk genoeg heeft en ik het niet nog moeilijker wil maken.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:39

Ja maar hoe laat gaat je broer slapen dan? Moet jij dan niet ook naar bed?

Kijk, ja de situatie is poedersuiker, maar je zult er het beste van moeten maken. Nu kun je helemaal niet studeren, als jou kamer overdag van jou is, kun je in ieder geval overdag studeren. Als hij gaat slapen laat je de boel gewoon liggen tot de volgende dag.

Hup, even een schop onder je kont. Ff je hersenen omschakelen van probleem/klaag modus naar oplossing modus. Met “ja maar” kom je er niet. Zoals ik zei, geen enkele oplossing is waarschijnlijk ideaal, maar alle beetjes helpen. Eerst proberen, dan pas concluderen dat het wel of niet werkt. Spreek eventueel tijden met hem af, met tot hoe laat de kamer van jou is, dan kun je er vooraf op instellen en is het minder een inbreuk op de concentratie.

Natuurlijk is een gesprek aanknopen moeilijk, maar het alternatief is dat ze over al je grenzen gaan. Als de band zo goed is, dan kun je toch prima aangeven dat je het gewoon niet trekt zorgtaken voor je nichtje over te moeten nemen? Breng het niet als een verwijt, maar als een “hoe kunnen we elkaar helpen”. Je bent blij dat jullie iets voor hem kunnen betekenen, je doet het met alle liefde, maar je merkt dat je de huidige situatie over grenzen gaat. Je bent niet gezond, je bent overprikkeld, je komt nie aan studeren toe. Je hebt tijd voor jezelf nodig. We zullen naar elkaar moeten schikken en hij kan jou helpen door 1: overdag jou kamer van jou te laten zijn en 2: niet te verwachten dat jij voor je nichtje zorgt. Dat je dat best af en toe wilt doen, maar dat dat wel vanuit jou initiatief komt. Dat zeker momenten dat zij boodschappen gaan doen, of jij naar het paard wil, momenten ziljn die je heel hard nodig hebt om alleen te zijn, omdat ie verder eigenlijk helemaal niet meer alleen bent.

Dat zal hij toch moeten snappen?
Natuurlijk is het voor hem moeilijk, maar dat is het nu, door alles wat jullie doen om hem te helpen, voor jou ook. Daarin je grenzen aangeven lijkt me niet meer dan normaal.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Privacy kwijt en helemaal overprikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:44

Kunnen je broer en zijn dochtertje niet op 1 kamer slapen?
Dan is de overgebleven kamer voor jou.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:46

CalipsoLover schreef:
Het bureau in mijn moeder’s kamer plaatsen is geen optie, en dan zit ik nog altijd met het probleem dat ik niet kan doorwerken als mijn moeder wil gaan slapen. Vanaf mijn broer gaat slapen moet ik alles weer verhuizen (om van een mug een olifant te maken) naar beneden om daar verder te werken, maar ik ben heel snel mijn concentratie kwijt dus dat is wel rot.
Mijn broer heeft al een paar keren gezegd dat hij snapt dat ik het niet zo fijn vind dat hij in mijn kamer slaapt. Meestal zeg ik dan dat het geen probleem is... Zijn dochtertje heeft haar eigen slaapkamer die min of meer wel inorde is.

Ik vind het moeilijk om een gesprek aan te knopen met mijn broer aangezien hij het nu al moeilijk genoeg heeft en ik het niet nog moeilijker wil maken.


Waarom heeft het kind een eigen kamer nodig :?

Ik zou zeggen dat die gewoon bij de vader slaapt en jij een studeer kamer hebt.

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:48

Snap dat dit moeilijk voor je is. Ik zou proberen om ten eerste duidelijke afspraken te maken. Zodat er tijd is waarin je niet gestoord wordt om op je nichtje te passen.
Ten tweede: waarom slaapt jouw broer niet bij zijn dochter op de kamer? Of desnoods in de woonkamer, in elk geval tot jouw examens achter de rug zijn.

Verder kun je misschien op school, in een bieb of zelfs in een rustig café studeren. Ik deed dat ook wel als mijn studentenflat te lawaaiig was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:49

CalipsoLover schreef:
Het bureau in mijn moeder’s kamer plaatsen is geen optie, en dan zit ik nog altijd met het probleem dat ik niet kan doorwerken als mijn moeder wil gaan slapen. Vanaf mijn broer gaat slapen moet ik alles weer verhuizen (om van een mug een olifant te maken) naar beneden om daar verder te werken, maar ik ben heel snel mijn concentratie kwijt dus dat is wel rot.
Mijn broer heeft al een paar keren gezegd dat hij snapt dat ik het niet zo fijn vind dat hij in mijn kamer slaapt. Meestal zeg ik dan dat het geen probleem is... Zijn dochtertje heeft haar eigen slaapkamer die min of meer wel inorde is.

Ik vind het moeilijk om een gesprek aan te knopen met mijn broer aangezien hij het nu al moeilijk genoeg heeft en ik het niet nog moeilijker wil maken.


Dat kind slaapt dus niet op jou kamer maar alleen je broer? Waarom slaapt hij niet bij zijn kind of bij je moeder?

Koekie73

Berichten: 2655
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:56

Barbet schreef:
Kunnen je broer en zijn dochtertje niet op 1 kamer slapen?
Dan is de overgebleven kamer voor jou.


Nou inderdaad! Dat kindje kan prima bij papa op de kamer, dan heb jij ook weer een eigen kamer.

StalNollie

Berichten: 9113
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Privacy kwijt en helemaal overprikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:59

Inderdaad jij bent een jonge vrouw en dat ander kindje 3.5 en jij slaapt bij moeders en dat kindje apart op een kamer??

Die snap ik niet hup meisje bij papas. Zo heb jij toch een eigen ruimte.

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Privacy kwijt en helemaal overprikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:04

Ik ga met de rest mee.
Jou nichtje kan prima bij papa op de kamer.
Dan heb jij ook weer je "eigen" plekje

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:12

Probeer dit te zien als leermoment. Ik gok zomaar dat jij totaal niet helder communiceert en misschien zelfs hebt aangeboden om bij je moeder te slapen. ‘nee joh geen probleem best gezellig ook’ klinkt bekend??

Nu is het tijd om je ruimte terug te pakken. Zeggen dat het slecht bevalt en jij je eigen plekkie nodig hebt. Desnoods de kleinste kamer. En dat je niet oppast tenzij je dat zelf aanbiedt. Je moet je omgeving wel een beetje helpen om ook voor jou te zorgen, je kan niet verwachten dat ze je gedachten kunnen lezen

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Privacy kwijt en helemaal overprikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:41

Wat een rotsituatie zit je nu in. Maar vind wel dat er hier weer te makkelijk wordt gezegd dat je even een schop onder je kont nodig hebt en je er even moet aanpassen.

Neem aan dat je familie ook weet dat je snel overprikkeld bent en hier echt last van hebt, los van het studeren. Dan vind ik eigenlijk dat iedereen ook wat meer rekening mag houden met jou.
Je broer maakt eigenlijk een beetje van zijn probleem, jou probleem. Ik snap dat jullie elkaar helpen maar rekening houden moet wel van twee kanten komen vind ik. Nu jaagt hij jou gewoon je huis uit :o.

Zou toch echt een in een goed gesprek gaan met je moeder en je broer.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:47

Een stapelbed van marktplaats.Je broer boven en je nichtje onder.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 12:04

Ik heb mijn kamer inderdaad zelf aangeboden, elders kon mijn broer niet meteen naar toe. “Gelukkig” gaat het kindje vandaag weer voor een paar dagen naar haar moeder. Mijn broer heeft al redelijk snel aangegeven dat hij niet in dezelfde kamer wil slapen als zijn dochtertje. Deze kamer is erg krap en eigenlijk juist gepast voor 1 persoon, ergens snap ik dit wel maar ergens ook niet. Maar er staat wel nog een bed, die mijn broer eventueel kan gebruiken.

Mijn broer kwam eigenlijk zelf met een ideale oplossing voor zowel het kind als ik: dat de ouders afwisselend in het eigen huis zitten met kindje zodat het kindje zich ook niet moet verplaatsen en gewoon thuis kan blijven. Helaas stemde de moeder hier niet mee in.

Daarnet even met mijn moeder het erover gehad, ik heb gezegd dat dit écht niet fijn is voor mij en ze ging even polsen bij mijn broer...
Laatst bijgewerkt door CalipsoLover op 23-12-18 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:05

Dan is een stapelbed toch perfect daarvoor.Of jij de kleine kamer en je nichtje bij je broer in de grote kamer.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 23-12-18 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:06

Wat zijn de vooruitzichten voor hoelang hij blijft? Waarom wilt hij niet in dezelfde kamer als zijn dochtertje slapen?

StalNollie

Berichten: 9113
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:07

CalipsoLover schreef:
Ik heb mijn kamer inderdaad zelf aangeboden, elders kon mijn broer niet meteen naar toe. “Gelukkig” gaat het kindje vandaag weer voor een paar dagen naar haar moeder. Mijn broer heeft al redelijk snel aangegeven dat hij niet in dezelfde kamer wil slapen als zijn dochtertje. Deze kamer is erg krap en eigenlijk juist gepast voor 1 persoon, ergens snap ik dit wel maar ergens ook niet.

Zijn dochter zijn verantwoordelijkheid
Hij heeft in deze situatie niet veel te willen (maar ik ben misschien vrij hard in die dinge )

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:07

Dan gaat je broer toch met dochtertje op de kamer waar nu het dochtertje slaapt? Ik vind het echt onbegrijpelijk dat hij 2 kamers komt bezetten en jij daardoor wel bij je moeder moet slapen en geen eigen plek hebt?

Bovendien is het voor het kind ook een hele ingrijpende situatie lijkt mij, dus die zou ik zelf ook zo dichtbij mogelijk willen hebben om veiligheid te bieden en niet in een vreemd huis naar een andere kamer verbannen. Maar goed; ons kind slaapt ook nog regelmatig bij ons in bed :')

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:08

CalipsoLover schreef:
Het bureau in mijn moeder’s kamer plaatsen is geen optie, en dan zit ik nog altijd met het probleem dat ik niet kan doorwerken als mijn moeder wil gaan slapen. Vanaf mijn broer gaat slapen moet ik alles weer verhuizen (om van een mug een olifant te maken) naar beneden om daar verder te werken, maar ik ben heel snel mijn concentratie kwijt dus dat is wel rot.
Mijn broer heeft al een paar keren gezegd dat hij snapt dat ik het niet zo fijn vind dat hij in mijn kamer slaapt. Meestal zeg ik dan dat het geen probleem is... Zijn dochtertje heeft haar eigen slaapkamer die min of meer wel inorde is.

Ik vind het moeilijk om een gesprek aan te knopen met mijn broer aangezien hij het nu al moeilijk genoeg heeft en ik het niet nog moeilijker wil maken.


Ho wacht even in dacht dat hij daar moest slapen omdat hij daar met zijn dochtertje moest slapen. Maar waarom slaapt hij niet bij je moeder dan?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:08

alice0cullen schreef:
Maar vind wel dat er hier weer te makkelijk wordt gezegd dat je even een schop onder je kont nodig hebt en je er even moet aanpassen.


Dat lees je verkeerd. Ik zeg niet dat ze een schop nodig heeft omdat ze zich moet aanpassen. Maar dat ze die zichzelf even moet geven om bij zichzelf de knop om te zetten van probleem modus naar oplossing modus.

De situatie is wat die is, en ze zal binnen die grenzen naar een oplossing moeten zoeken. Geen enkele oplossing gaat ideaal zijn. Accepteer dat, en haal het beste eruit.