Meningen over de doodstraf.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:16

Op het moment dat er een kind is vermoord, of van die hond wat ik gisteren lag die een jaar in een put heeft gezeten, wens ik voor de personen die zoiets doen direct doodstraf hoor!
Scheelt de maatschappij niet alleen een hoop ellende, maar ook een hoop geld.

Soms vraag ik me wel eens af wat ik zelf zou kiezen:
levenslange gevangenisstraf of doodstraf? Wat is nu eigenlijk het ergste?

De hond is de betere mens


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:25

Romkabouter schreef:
En wat als iemand onschuldig is?

dan niet natuurlijk. Maar tegenwoordig kunnen ze met DNA iets toch aardig vaststellen. Het is mogelijk dat schuld onomstotelijk vastgelegd kan worden hoor.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:30

ruiterinrust schreef:
als iemand nadat hij vrijgekomen is voor moord ofzo, weer de fout ingaat.....is het wat mij betreft bespreekbaar zijn/haar leven te beeindigen. Je moet niet bezig blijven met dat soort types


en 70% valt weer terug he, ondanks alle psychische bijstand. Waarom krijgen die mensen nu een kans TEN KOSTE van de veiligheid van onschuldige mensen in de maatschappij? Zijn zij dan zoveel belangrijker? Nee, dan maar doodstraf. Vaak lees ik in de krant dat iemand is veroordeeld voor een vergrijp en dat hij al eerder is veroordeeld voor een dergelijk vergrijp. INtussen zijn er weer onnodig een paar onschuldige mensen gestorven. Ongelofelijk gewoon.

De hond is de betere mens


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:44

SuperPepeijn schreef:
ook mensen die ziek zijn in hun hoofd maak je niet zomaar dood. mensenrechten.

Mensenrechten? hadden hun slachtoffers mensenrechten? Of hebben hun toekomstige slachtoffers rechten (omdat 70% weer vervalt weet je nog)?ik dacht het niet. Daar hebben ze namelijk sch**t aan! Waar maak je je druk over zeg!

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:45

SuperPepeijn schreef:
ook mensen die ziek zijn in hun hoofd maak je niet zomaar dood. mensenrechten.

Mensenrechten? hadden hun slachtoffers mensenrechten? Of hebben hun toekomstige slachtoffers rechten (omdat 70% weer vervalt weet je nog)?ik dacht het niet. Daar hebben ze namelijk sch**t aan! Waar maak je je druk over zeg!

Overigens, in "the shawshanks redemption" (dat was de film die hij bedoelde) was de schuld niet onomstotelijk vastgelegd he.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 14:51

Romkabouter schreef:
Komt bij dat als je iemand dood maakt die iemand dood heeft gemaakt je dan dezelfde daad verricht.

nee, niet mee eens. Geen moord is hetzelfde.
In principe is het zo dat in iedere mens een moordenaar schuilt, alleen manifesteert het zich bij de een sneller of gemakkelijker dan de ander.
De een doet het voor een beetje geld, de ander uit verweer, of omdat ie in een hoek gedrukt wordt, waardoor "een kat in het nauw maakt rare sprongen" op gaat. Een vrouw die bedreigt wordt en vervolgd door een ex-"geliefde" die geen andere uitweg ziet (omdat het rechtssysteem faalt), is geen gewone moordernaar. die mag van mij onder ZEER verzachtende omstandigheden veroordeeld worden.
Een soldaat in een oorlog kun je toch ook niet altijd moordenaar noemen omdat hij op het slagveld zijn vijand neerschiet (anders wordt hij zelf wel neergeschoten door de vijand).

Eigenlijk zou het heel rechtvaardig zijn, als je je mensenrechten inderdaad kunt verspelen. Naar mijn gevoel, en naar het gevoel van velen kan dat. Maar het kan nog niet volgens het rechtensysteem in nederland.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 15-11-02 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 15:12

XoNo schreef:
Verder denk ik dat 300 gulden per dag een beetje overtrokken is (hoewel, met de luxe waarin gevangen tegenwoordig leven... Verward Frusty). Ik woon in een redelijk groot huis, van alle gemakken voorzien, en ik 'kost' toch ook niet 300 gulden per dag? Verward

En hoe kan de doodstraf als voorbeeld voor de rest van de maatschappij een averechts effect hebben? Graag uitleg Lachen


is niet overtrokken: voor jou hoeft er niemand te zijn die je in de gaten houdt en daarvoor uitbetaald krijgt (in de vorm van een gevangenisbewaarder). Daarbij kook jij je eigen eten en maak je zelf je huis schoon. Gedetineerden zijn echt heel duur in onderhoud. Trouwens, ze krijgen er nog een uitkering ook!!!!!!!! Echt te gek voor woorden.

Een averrechts effect is volgens mij niet zo, maar het is wel zo dat "als voorbeeld stellen" niet werkt. De criminele delicten worden er niet minder op in aantal. Verkeerd argument dus.
het enige goede argument is om de maatschappij tegen die persoon veilig te stellen.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 15:15

marieketencate schreef:
Wat dacht je van de salarissen van het OM, de gevangenis directeur, cipiers, water en licht in de cel, reclasseringsambtenaren, rechters, TBS klinieken enz enz.... Voor jou loopt geen heel ambtelijk apparaat zich uit de sloffen (tenminste dat mag ik hopen..) Tong uitsteken

VOlgens mij kosten ze ook meer per dag hoor.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 15:16

SuperPepeijn"]
in een modern rechtstelsel worden straffen ook niet gegeven vanuit wraakgevoelens (oog om oog, tand om tand), maar zijn bedoeld de maatschappij en de veroordeelden een signaal te geven dat dit gedrag niet geaccepteerd wordt.
[/quote]
In het modern rechtstelsel wordt NIET aangetoond dat dit gedrag niet geaccepteerd wordt. Daar zit het hem nu juist! Zie een van de vele vele vele voorbeelden:
[quote="puma schreef:
Vorige week in de Viva gelezen.

Een meisje van 20 jaar is 5 jaar geleden haar beide ouders kwijt geraakt door een auto ongeluk.

Een dronken automobilist is met volle snelheid spookrijdend op haar ouders ingereden.
Ze moesten de lichamen in delen bij elkaar rapen.

Het onverlaat heeft 1 jaar gevangenisstraf gekregen, dat geloof je toch niet !!!
Laatst bijgewerkt door Desiree op 15-11-02 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 15:28

SuperPepeijn"]
]ik heb het niet over de hoogte van de straffen, maar de bedoeling van straffen. dat die mogelijk niet zwaar genoeg zijn is een heel andere discussie.
[/quote]
In sommige gevallen is alleen doodstraf zwaar genoeg.


[quote="XoNo"]
Bovendien wonen gevangenen in te veel luxe. Gevangene moet gewoon een cel delen met meerdere mensen, op droog brood en water, een gezamenlijke plee, geen zakgeld, en elke dag een kwartiertje luchten. Ik kan me niet voorstellen dat welke crimineel dan ook huivert bij de gedachte om opgesloten te worden. TV, stereo, warm water, je eigen cel, een uitkering...voor verscheidene mensen is dit hemel op aarde.
[/quote]
tsja, bejaarden zijn in feite grotere criminelen, die krijgen enkel en alleen een bed met een gordijntje erom en moeten lijdzaam wachten totdat iemand de verzorging op zich neemt.

[quote="ruiterinrust schreef:
Ja volgens mij is deze discussie een herhaling van zetten. Ik meen me te herinneren, dat ik toen zei dat de wetgeving in ons rechtsstelsel door een gekozen volksvertegenwoordiging tot stand komt. Dat zeg ik nu weer Haha!


Nee, want die LUISTEREN niet naar de mensen weet je nog, met hun "gedoogbeleid"! Daardoor zijn de mensen nu zo fel geworden, daardoor hebben PvdA en VVD hun stemmen verloren en won de LPF zoveel stemmen.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 15-11-02 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 10:31

parouscha schreef:
ik vind als je iemand zijn/haar leven ontneemd zelfde wijze hem/haar ook het leven ontnemen!

om welke reden dan ook


dus iemand die vreselijk in het nauw gedreven is en heel erg bedreigd is, en die dan uit noodweer een moord pleegt moet dan ook maar de doodstraf krijgen?
Nee, dat vind ik erg onrechtvaardig. Maar er zijn in mijn ogen wel degelijk mensen die maar beter "opgeruimd" kunnen worden. Misschien is doodstraf als straf niet zo geschikt omdat ze er gemakkelijk van af komen, immers, ze leren er niets van. MAar ik vind dat de veiligheid in de maatschappij voorop moet staan.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 15:41

kayla schreef:
[
Worden er in de staten in de VS waar de doodstraf toegepast wordt minder moorden gepleegd? Nee dus!
[/quote]

ze zullen in ieder geval niet in de herhaling vallen! Haha!

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 15:57

Lovely schreef:
Wat heeft het voor zin om te discussieren over de doodstraf als er al niet eens kan worden verteld of het wel of geen goede en doelmatige maatregel is? Er kan dus nog niet eens gesteld worden of het de effecten heeft waarvoor het bedoeld zou moeten zijn. Voor het gemak ga ik er maar van uit dat het bestaan van de doodstraf er voor zou moeten zorgen dat criminaliteit beheersbaar blijft.

Juist ja, enkel en alleen ter voorkoming van herhaling. Maar er moet wel onomstotelijk bewijs zijn geleverd. Misschien wordt er dan ook zorgvuldiger omgegaan met bewijsmateriaal en zo. Voorbeeld:
in geval van de paskamermoord zijn 2 personen ten onrechte veroordeeld, onlangs vrijgesproken. Nu blijkt dat de ware identiteit van de moordernaars bekend gemaakt had kunnen worden! De moordernaar had immers verteld aan iemand hoe hij Sandra afgemaakt had en deze persoon had dit doorgegeven. Maar ze wilden de zaak niet heropenen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik denk dat mensen wel zorgvuldiger om zullen gaan met zulke dingen indien er levens in gevaar zijn.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 18-11-02 16:00, in het totaal 2 keer bewerkt

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:01

Lovely schreef:
, wat was er mis met Alcatraz?

er is veel mis mee: wij hebben er geen!

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:07

kayla schreef:
haha ja goed idee, laten we van Ameland Alcatraz maken Haha!

Ja hallo! Dat vind ik niet eerlijk! zij wonen in een mooi natuurgebied, en ik hier in die vieze stinkstad moeten wonen!

Kan ik hier effe iemand afmaken? dan mag ik daar ook naartoe!

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:47

lis"]
Dan kom je eraf met 240 uur dienstverlening. Je hebt immers nog geen strafblad (toch? *LOL* ). Je moet er minstens 3 afmaken, hier in nederland.
[/quote]
Pfoeh, dat wordt werk aan de winkel, hahahaha!

[quote="Lovely schreef:
Maar eventjes terug naar waar we vandaan kwamen. Stel je voor je mag de strafmaat bepalen, voor welke misdaad zou je dan de doodstraf instellen?


Leuke vraag Lovely. effe kijken:
- voor verkrachting met moord
- doden en/of verkrachten van kinderen
- doodmartelen van dieren.
- lustmoorden
- moorden bij overval (dus puur om geldelijk gewin)

Dit zijn dingen die behoorlijk ziek zijn.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 16:57

Sja, het liefste zou ik ook doodstraf zien enkel en alleen al op verkrachting maar dat zullen de meest mensen wel te cru vinden. Ik vind verkrachten iemand gedeeltelijk vermoorden.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 17:14

Lovely schreef:
Desiree, dat is het ook, het is psychische moord als je het mij vraagt.

Toch blijf ik me afvragen of je door het verbannen van de daders, de verschijnselen uitroeit.

Nee, immers: er zitten meer gekken vast dan dat er rondlopen. Dat is evident. Maar toch moet men eens inzien dat dit niet geaccepteerd wordt in onze maatschappij. Dat een dergelijk persoon 1x de kans krijgt om dergelijke schade bij iemand aan te richten is al heel erg. Maar dat de persoon in kwestie de kans krijgt om in herhalinge te vallen is echt BELACHELIJK! En het gebeurt grootschalig! Veel ellende zou voorkomen kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 19-11-02 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 17:35

angelke schreef:
[- moorden bij overval (dus puur om geldelijk gewin)
Dat misschien nog niet,als er ineens iemand(van die winkel ofzo) voor hem komt te staan, en de inbreker bedreigt, dan begrijp ik (een heeel klein beetje) dat dat een beetje 'zelfverdediging' is.Hiervoor de doodstraf,...

Maar ik zou zoiezo geen doodstraf willen, de reden heb ik al verteld.[/b]
[/quote][/quote]
die redenatie van jou begrijp ik niet.
Overigens doodstraf komt hier toch niet, maar daarom mogen we toch wel uitleggen hoe we er over denken?

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 10:19

kayla"]
[quote="Desiree"]Sja, het liefste zou ik ook doodstraf zien enkel en alleen al op verkrachting maar dat zullen de meest mensen wel te cru vinden.
[/quote]

Dat vind ik best wel heftig ja! Dan liever castratie.
[/quote]
maar dan castratie zonder verdoving!

[quote="kayla"]
[quote="runningkawa schreef:
Ik vind na een goede en eerlijke gerechtsprocedure, iemand om het leven brengen wel iets heel anders dan lukraak zo maar iemand op straat in elkaar schoppen of neer knallen.

Dat is naar mijn idee dus echt niet te vergelijken.


Het komt toch echt op hetzelfde neer, dood is dood.
[/quote]
het resultaat is hetzelfde, maar de oorzaak steekt heel anders in elkaar. Niet met elkaar te vergelijken dus. Ik vind niet dat je alle mensen die iemand ooit gedood hebben met elkaar kunt vergelijken.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 12:19

kayla schreef:

Wil je hiermee zeggen dat ook de pijn-straffen weer ingevoerd moeten worden?


ach.... het was gewoon een leuke sugestie vond ik. En eigenlijk zou ik me er eerlijk gezegd heel prettig bij voelen als een man die verkracht had zonder verdoving gecastreerd werd.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 12:36

Ik snap het ook niet. Zorgt de natuur er dan voor dat "ie er af valt"?

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 13:25

ik weet wel dat hengsten lastig zijn en ruinen en stuk minder lastig en gefrustreerd. Misschien werkt het bij mannen ook wel zo. DAt ze er kalmer van worden door de vermindering van hormonen en zo.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 13:34

Lovely schreef:
Nee, paarden kunnen zich het defect niet beseffen, mannen wel.

ja maar ze hebben dan toch minder last van hormonen? dat hebben hengsten toch ook? Mannen kunnen hooguit last krijgen van het idee dat ze niet meer zouden kunnen.

De hond is de betere mens

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 13:45

joostvangestel schreef:
ff terug on topic:

Denk eens aan dit: Wat gij niet wilt dat u geschiedt.. doe dat ook een ander niet.

.

ja joost, dat moet je tegen die criminelen zeggen, niet tegen ons!

Ik heb een leuke sugestie: ter dood veroordelen maar niet uitvoeren (niet tegen de crimineel erbij vertellen). Hem dan op een stoel zetten met draadjes (moeten electroden voorstellen) en dan zeggen, "Nu komt het!" en dan zeggen, o, we zijn te laat, morgen gaan we weer verder. en dan die vent terug in de "dodencel" stoppen. Haha!

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Amazonbot, Amyyy, Bullebeest, Camino_S, douschka, evelien11, GoogleAdsense, hel1, journee, lillylover, Maaaarije, maessie, MarleenM, mvdende, Nieknollie, Patriesje, Rox87, SentiBot, Sourire, Tatjanaa, ttranch, Valerie93, Waratje, xEva, xPabloBokt, YandexBot en 176 bezoekers