respect?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

respect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 11:28

Kan iemand mij de definitie van RESPECT geven?

In het kader van, 'Je hoeft het niet met mij eens te zijn, maar respect (desnoods met wat afstand) voor mijn mening moet je hebben.'

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:30

Vind dit een lastige, en kan hier uren over na blijven denken maar het eerste wat in mij opkomt is:
Het accepteren van iemand anders zijn mening zonder jouw eigen mening aan hen op te willen dringen en te veranderen.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:31


MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:32

Het serieus nemen en accepteren als iets zinnigs. :P

Telpeva

Berichten: 14707
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:57

Ben ik de enige die het niet eens is met die zin? Ik kan prima accepteren dat iemand een andere mening heeft, en daar hoef ik ook niet over de discussieren met iemand om hem/haar op andere ideeen te brengen. Maar ik heb zeker niet altijd respect voor de mening van een ander. Als iemand van mening is dat het oke is om een paard tot bloedens toe te slaan met een zweep bijvoorbeeld, dan kan ik daar echt geen respect voor opbrengen. Ook niet respect met zekere afstand, want het enige dat ik dan voel (en wat mijn lichaam dan waarschijnlijk ook uitdrukt) is walging. Dan nog kan ik prima mijn mond houden en de mening van iemand laten wat die is, maar respect voel ik niet voor die mening en mijn respect voor de persoon zelf keldert dan ook richting het vriespunt.
Respect moet je geven om het te kunnen ontvangen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:01

Respecteren betekent origineel iets totaal anders als waarvoor het tegenwoordig gebruikt wordt. Oorspronkelijk is/was het een benaming voor bewondering voor iemand die iets doet wat jij niet kan. Bijv respect hebben voor iemand met autoriteit of voor iemand die erg goed kan paardrijden.

Voor een mening waarmee je het oneens bent vind ik "acceptatie" passender.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:03

Je hoeft een mening niet altijd te respecteren hoor :) Laat je dat ook niet aanpraten. Sommige meningen zijn gewoon nogal slecht onderbouwd en dat mag je vinden.
(Je hoeft dat niet altijd te zeggen. Maar je hoeft ook niet altijd je mond te houden.) Ik ga echt geen respect opbrengen voor meningen die gebaseerd zijn op verzinsels of onwaarheden.

Je kunt respect hebben voor iemand als persoon, en dan accepteren dat ze bepaalde meningen hebben waar jij je niet in kunt vinden.
Je kunt respect hebben dat andere mensen andere dingen vinden dan jij.
Je kunt respect hebben dat andere mensen hun mening uiten, en die ruimte bieden ook al ben je het er niet mee eens.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:05

Dat ook ja. :)
Ik maak zelf vaak mee dat iemand beweert dat ik respect voor diens mening moet hebben, want hij/zij respecteert mijn mening ook. Terwijl het nu net zo is dat de mening van die persoon haaks staat op (voor mij) hele basale normen en waarden, tja sorry, daar heb ik dan geen respect voor. (Ook al ben ik het dus nogmaals niet eens met de hedendaagse definitie, maar goed :o )

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 12:07

Telpeva schreef:
Ben ik de enige die het niet eens is met die zin? Ik kan prima accepteren dat iemand een andere mening heeft, en daar hoef ik ook niet over de discussieren met iemand om hem/haar op andere ideeen te brengen. Maar ik heb zeker niet altijd respect voor de mening van een ander. Als iemand van mening is dat het oke is om een paard tot bloedens toe te slaan met een zweep bijvoorbeeld, dan kan ik daar echt geen respect voor opbrengen. Ook niet respect met zekere afstand, want het enige dat ik dan voel (en wat mijn lichaam dan waarschijnlijk ook uitdrukt) is walging. Dan nog kan ik prima mijn mond houden en de mening van iemand laten wat die is, maar respect voel ik niet voor die mening en mijn respect voor de persoon zelf keldert dan ook richting het vriespunt.
Respect moet je geven om het te kunnen ontvangen.


Maar dan heb je het over geweld. (Is een ander onderwerp.) Dat verdient weinig tot geen respect in mijn ogen. Geweld is in mijn ogen verwerpelijk.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 12:11

Ik ga wel mee met de rest. Als iemand zijn paard tot bloedens toe slaat, heb ik geen respect voor die mening.

Respect is voor mij dus de ander in zijn waarde laten als diegene een reactie geeft waar ik het niet mee eens ben. En dat accepteren en niet je mening nog aan de ander willen opdringen.