Scooter

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bokker01

Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Scooter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 18:40

Hoi Bokkers. Ik heb vorige week een scooter gekocht, maar heb er helemaal geen verstand van! Scooter rijden kan ik wel hoor :P Ik vroeg me af wat voor slot het beste is? Ik woon in een dorp, en ga mijn scooter gebruiken voor naar mijn stage, en naar de bushalte toe. Ook wel eens naar school en andere dingetjes natuurlijk. Wat voor slot moet ik kopen dan? Ik hoorde dat je het beste 2 sloten kan doen? Een schijf slot of zo iets heette het, en een slot voor door het wiel. Wat hebben jullie?

Ik woon in een dorp en daar gebeurt niet heel veel, maar worden toch wel eens zo nu en dan dingen gepikt hoorde ik. -O- Brand los zou ik zeggen :o

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Scooter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 18:44

Informeer even bij je verzekering, om geaccepteerd te worden heb je vaak een bepaald type slot nodig. Ik had bij mijn scooter een kettingslot maar dat moet maar net kunnen ivm wielen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Scooter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 18:50

Gewoon een ART 3 kettingslot, een flinke het liefst, moet voldoende zijn. :)

Werecat

Berichten: 3060
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Kuar Nhial; I'll be the leader of the air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:00

Bezuinig niet op je slot :)

Een stevig ART 3 slot is voldoende, ik heb nooit twee sloten gebruikt. Heb de scooter altijd op het station gezet en waar mogelijk ook vast gezet.

Wildgirl schreef:
Informeer even bij je verzekering, om geaccepteerd te worden heb je vaak een bepaald type slot nodig. Ik had bij mijn scooter een kettingslot maar dat moet maar net kunnen ivm wielen.


Dit is bij mij nooit nagevraagd, maar het kan inderdaad geen kwaad om dit te controleren.

bokker01

Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 20:56

Oké thanks! En ik vroeg mij nog iets af. Je ziet wel eens scooters bij de supermarkt zonder slot, als je ff snel boodschapje moet doen moet je je scooter dan op slot zetten of kan je dan ook gewoon ff sleutel eruit als je weet dat je toch in 5 minuten terug bent? Want inrprincipe zou er dan toch niets mee kunnen gebeuren? Of is dit nou een hele domme vraag :')

Anoniem

Re: Scooter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 20:57

Er zit wel een stuurslot op toch? Die van mij staat eigenlijk tegenwoordig 99% van de tijd gewoon op stuurslot.

bokker01

Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Re: Scooter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 20:58

Geen idee! Het is een sym fiddle 2. Ik heb de scooter nog niet, ga hem volgende week ophalen!

Anoniem

Re: Scooter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:05

Hmm, ik heb er niet super veel verstand van zeg ik er bij hoor maar volgens mij heeft elke brommer/scooter een stuurslot :D Zou het er wel even bij vragen als je hem op haalt!

Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Scooter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:19

Ik heb 6 jaar lang een sym fiddle 2 gehad Vaak voor even snel inderdaad alleen op stuurslot, maar moet zeggen dat ik in het begin hem wel altijd helemaal aan de ketting deed. Naar mate hij ouder werd, werd ik daar toch makkelijker mee Gewoon een art 3 slot en ik had het liefst een langere, zodat je hem makkelijker om een paal of boom kan doen. De sym fiddle 2 heeft een lekker grote buddy, ik kon zelfs mijn helm én ketting erin kwijt
Veel rijplezier!

bokker01

Berichten: 94
Geregistreerd: 08-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 21:23

Muisbal schreef:
Ik heb 6 jaar lang een sym fiddle 2 gehad Vaak voor even snel inderdaad alleen op stuurslot, maar moet zeggen dat ik in het begin hem wel altijd helemaal aan de ketting deed. Naar mate hij ouder werd, werd ik daar toch makkelijker mee Gewoon een art 3 slot en ik had het liefst een langere, zodat je hem makkelijker om een paal of boom kan doen. De sym fiddle 2 heeft een lekker grote buddy, ik kon zelfs mijn helm én ketting erin kwijt
Veel rijplezier!


Ah oke! Toppie. Tevreden over de Sym fiddle? Start die van jou goed in de winter?

Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:36

Ik heb sinds 2 maanden een auto, omdat ik het zat was in de kou en regen op dat ding te moeten Maar daarvoor was het een uitkomst!
Heeft me eigenlijk nooit in de steek gelaten! Zorg wel voor goed/ regelmatig onderhoud, dan moet het goed komen!
Houd wel rekening mee dat de benzinemeter niet echt goed af te lezen is. Kon daar nooit zoveel mee. Heb altijd in m’n telefoon kmstand bijgehouden en uit ervaring heb ik ondervonden dat met 180 km rijden je niet meer verder kan :Y)
Uit veiligheid tankte ik altijd na zo’n 140 km.
En oh ja, mijne is zuiniger gaan lopen toen ik hem iets op heb laten voeren. Hij loopt nu 56 i.p.v. 45 km/u.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Scooter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:44

Is hij all risk verzekerd, dan moet je slot aan bepaalde voorwaardes voldoen. Dus kijk effe hoe je verzekerd bent.
Ik heb hem meestal op stuur slot staan of ik moet al echt naar de stad gaan of weet dat hij ergens voor langere tijd buiten moet staan, dan doe ik een ketting er om.
Ik zou schijfremslot niet pakken, ik had een zonder kabel er aan. En ben er vaak mee weg gereden. En ja dan lig je op je snufferd.
Scooter is geweldig ik heb mijn scooter nog steeds, ook al heb ik auto en motor. Scooter blijft snel en handig zeker in de zomer

Werecat

Berichten: 3060
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Kuar Nhial; I'll be the leader of the air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:55

bokker01 schreef:
Oké thanks! En ik vroeg mij nog iets af. Je ziet wel eens scooters bij de supermarkt zonder slot, als je ff snel boodschapje moet doen moet je je scooter dan op slot zetten of kan je dan ook gewoon ff sleutel eruit als je weet dat je toch in 5 minuten terug bent? Want inrprincipe zou er dan toch niets mee kunnen gebeuren? Of is dit nou een hele domme vraag :')


Eigen risico, dan rollen ze hem wel sneller weg. Tenzij je een stuurslot hebt, maar zelfs dan nemen ze hem sneller mee dan wanneer je de scooter aan een ketting hebt :)

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:03

Ik zet de mijne (had ik in maart gloednieuw van de fabriek) niet overal op slot en haal zelfs de sleutel er niet altijd uit, maar dat kan hier.
Toen ik er mee op vakantie was zette ik hem overal op het stuurslot.
Het wordt wel aangeraden om ook een kettingslot te gebruiken, maar serieus, een beetje tang gaat daar echt wel door en het helpt niet tegen echte scooterdieven.
Maar als je niet krijgt uitgekeerd door de verzekering bij diefstal omdat je geen kettingslot erom had, is natuurlijk wel een beetje zuur (de mijne is niet verzekerd tegen diefstal). Hoewel, ik vraag me altijd af hoe ze kunnen bewijzen dat je geen slot had...
Dus het is een kwestie van de verzekering nakijken en risicos inschatten.

Werecat

Berichten: 3060
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Kuar Nhial; I'll be the leader of the air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:06

Lusitana schreef:
Ik zet de mijne (had ik in maart gloednieuw van de fabriek) niet overal op slot en haal zelfs de sleutel er niet altijd uit, maar dat kan hier.
Toen ik er mee op vakantie was zette ik hem overal op het stuurslot.
Het wordt wel aangeraden om ook een kettingslot te gebruiken, maar serieus, een beetje tang gaat daar echt wel door en het helpt niet tegen echte scooterdieven.
Maar als je niet krijgt uitgekeerd door de verzekering bij diefstal omdat je geen kettingslot erom had, is natuurlijk wel een beetje zuur (de mijne is niet verzekerd tegen diefstal). Hoewel, ik vraag me altijd af hoe ze kunnen bewijzen dat je geen slot had...
Dus het is een kwestie van de verzekering nakijken en risicos inschatten.


Het is verdachter om met een tang het slot open te knippen, dan om gewoon met de scooter aan te lopen. Ik denk dat een kettingslot daardoor een extra 'blokkade' vormt

Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:07

Wat het slot betreft, wat voor verzekering heb je en wat zegt die over je slot? Ik zie dat hier art3 wordt genoemd maar dat is niet altijd voldoende.
Voor mijn scooter heb ik ook een verzekering tegen diefstal, een voorwaarde van deze verzekering is dat de scooter op minimaal 2 manieren op slot moet staan, waarvan 1 van de sloten minimaal een art4 slot. Dit zal niet voor elke verzekering gelden, maar daarom zeg ik kijk het voor de zekerheid na, goede sloten zijn duur en het is zonde als je zoiets dubbel moet kopen.

Mijne staat altijd op het stuurslot, met Art4 kettingslot door het achterwiel. Thuis staat hij ook nog eens achter een afgesloten poort. Op plekken die ik niet vertrouw parkeer ik hem uit voorzorg gewoon niet.

Maar eh bovenal, veel plezier met je scooter!

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:09

Werecat schreef:
Het is verdachter om met een tang het slot open te knippen, dan om gewoon met de scooter aan te lopen. Ik denk dat een kettingslot daardoor een extra 'blokkade' vormt

Met een scooter op het stuurslot kun je alleen rondjes lopen hoor...

Werecat

Berichten: 3060
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Kuar Nhial; I'll be the leader of the air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:13

Lusitana schreef:
Werecat schreef:
Het is verdachter om met een tang het slot open te knippen, dan om gewoon met de scooter aan te lopen. Ik denk dat een kettingslot daardoor een extra 'blokkade' vormt

Met een scooter op het stuurslot kun je alleen rondjes lopen hoor...


Ik heb me laten vertellen dat dit makkelijker te kraken is dan een grote ketting, maar ik heb gelukkig geen ervaring met gestolen scooters dus ik durf het niet precies te zeggen :)

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:16

Ik geloof het direct, maar het zal toch ook de aandacht trekken.
Maar een dief is een dief. Ik geloof niet dat het een of het ander een dief tegen zal houden.
Het is alleen een kwestie van ben je verzekerd en wat eist de verzekering. Gestolen wordt hij toch wel als een dief hem echt wil hebben.

lies1998

Berichten: 357
Geregistreerd: 02-05-11

Re: Scooter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:46

Als je scooter verzekerd is voor diefstal moet je inderdaad wel een ART3 of 4 slot hebben, welke
moet je even navragen. Ik heb zelf nu 1.5 jaar een BTC Riva en zet hem altijd op stuurslot. Als ik bijv even snel de supermarkt in loop doe ik er geen slot op maar anders heb ik wel altijd zo’n u-slot door mijn spaken heen. Als ik hem in het centrum zet heb ik vaak ook een ketting mee zodat ik hem vast kan leggen aan een hek/paal :o

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 23:29

bokker01 schreef:
Oké thanks! En ik vroeg mij nog iets af. Je ziet wel eens scooters bij de supermarkt zonder slot, als je ff snel boodschapje moet doen moet je je scooter dan op slot zetten of kan je dan ook gewoon ff sleutel eruit als je weet dat je toch in 5 minuten terug bent? Want inrprincipe zou er dan toch niets mee kunnen gebeuren? Of is dit nou een hele domme vraag :')


Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren, ook in die 5 minuten. Maar ik doe het zelf ook niet hoor. Vooral niet met die kou. Dan heb ik geen zin om voor een kwartiertje weg zijn allemaal met een slot te moeten hanissen.

Even nog een edit: scooter sowieso verzekeren voor diefstal, en op stuurslot als je 'm niet op de ketting zet. Een gesloten scooter is nooit fijn maar als je hem goed verzekerd heb zit je financieel in ieder geval goed.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 07:34

Telpeva schreef:
Wat het slot betreft, wat voor verzekering heb je en wat zegt die over je slot? Ik zie dat hier art3 wordt genoemd maar dat is niet altijd voldoende.
Voor mijn scooter heb ik ook een verzekering tegen diefstal, een voorwaarde van deze verzekering is dat de scooter op minimaal 2 manieren op slot moet staan, waarvan 1 van de sloten minimaal een art4 slot. Dit zal niet voor elke verzekering gelden, maar daarom zeg ik kijk het voor de zekerheid na, goede sloten zijn duur en het is zonde als je zoiets dubbel moet kopen.

Mijne staat altijd op het stuurslot, met Art4 kettingslot door het achterwiel. Thuis staat hij ook nog eens achter een afgesloten poort. Op plekken die ik niet vertrouw parkeer ik hem uit voorzorg gewoon niet.

Maar eh bovenal, veel plezier met je scooter!

Op tillen en weg is die, een ketting slot heeft alleen nut als je hem daar mee ergens aan vast legt

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 07:35

Lusitana schreef:
Werecat schreef:
Het is verdachter om met een tang het slot open te knippen, dan om gewoon met de scooter aan te lopen. Ik denk dat een kettingslot daardoor een extra 'blokkade' vormt

Met een scooter op het stuurslot kun je alleen rondjes lopen hoor...

Stuur slot is zo over geloof me, of ze doen het met een sloten trekken en hup weg is je scooter

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 07:39

Shaggy09 schreef:
bokker01 schreef:
Oké thanks! En ik vroeg mij nog iets af. Je ziet wel eens scooters bij de supermarkt zonder slot, als je ff snel boodschapje moet doen moet je je scooter dan op slot zetten of kan je dan ook gewoon ff sleutel eruit als je weet dat je toch in 5 minuten terug bent? Want inrprincipe zou er dan toch niets mee kunnen gebeuren? Of is dit nou een hele domme vraag :')


Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren, ook in die 5 minuten. Maar ik doe het zelf ook niet hoor. Vooral niet met die kou. Dan heb ik geen zin om voor een kwartiertje weg zijn allemaal met een slot te moeten hanissen.

Even nog een edit: scooter sowieso verzekeren voor diefstal, en op stuurslot als je 'm niet op de ketting zet. Een gesloten scooter is nooit fijn maar als je hem goed verzekerd heb zit je financieel in ieder geval goed.


En áls je hem dan verzekerd voor diefstal, altijd op het extra slot zetten. Anders krijg je helemaal niks zodra je scooter gestolen is want vaak is dat een voorwaarde!

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Scooter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 07:47

In 5 minuten kan er zeker veel gebeuren. Ik was vergeten mijn fiets op slot te doen. Loop direct terug, fiets gejat. Ik was denk ik 2 minuten weg.

Altijd goed slot erop doen. :)

Mijn fiets zet ik inmiddels altijd aan 2 kettingen :')