palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 17:26

Anoniem schreef:
Fijne vriendin, wanneer gaat zij een dagje voor hem zorgen dan?

Juist mooi dat hij er zo moe van wordt, slaapt ie 's avonds lekker op. :evaw:

Heel goed dat je je niet nog meer van die korte dag laat afsnoepen.

_/-\o_ mee eens!!

Een echte vriendin had btw waarschijnlijk ook allang meer ondersteund, en ervoor gezorgd dat jij zelf eens een paar uur voor jezelf had.

TS: volhouden, goed zo!

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 22:11

Die vriendin nam ik eens apart voor een serieus gesprek.
En dan gelijk vragen om minimaal 1 keer per week een paar uurtjes op zich te nemen zodat jij meer lucht krijgt.
Is ze helemaal betoeterd.
Ze kan beter helpen je te ontzorgen door je af en toe af te lossen en een vrije middag of avond te gunnen.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 16:13

En hoe is het er nu mee?

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 15:01

Vriend is de afgelopen anderhalf tot 2 weken humeuriger dan anders. Was vorige week woensdagavond ook echt ziek tot aan in elkaar zakken aan toe. Dus is hij donderdag thuis gebleven. (Deze week gaat hij wel weer gewoon)
Wat mij wel heel erg opviel was het willen opruimen en wegdoen van zijn geliefde modelmotoren en auto's (die zijn dus ook al verkocht)
Ook de schildjes van zijn oude werk waar hij zo aan gehecht was moesten van de muur en in een doos.
Hij vond dat ik er geen waarde aan moest hechten.
Maar voorheen wilde hij nooit van verkoop van de modellen weten en die schildjes moesten blijven hangen.
Dus t zit me niet helemaal lekker.
Is hij wat van plan, of voelt hij wat aankomen? Ik weet het niet.

Van de week sprak hij ook een oude bekende die had verteld dat haar man slikproblemen had en daardoor gestikt is. Laat vriend zelf ook slikproblemen hebben. Dus daar schrok hij wel van.
Ook de euthanasie wilsverklaringen weer even naar boven gehaald en gezegd dat die toch echt weer even met de huisarts besproken moeten worden. Uiteraard ben ik bij dat gesprek.

BigOne
Berichten: 38250
Geregistreerd: 03-08-09

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:07

Hij neemt in ieder geval een stukje verantwoording zodat niet alles bij jou terecht komt.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:22

Dat klinkt inderdaad alsof hij iets voorvoelt. Wil hij daar niets over zeggen? Hoe voel jij je er onder? Merk je dat hij nog verder achteruit gaat?

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 15:24

bigone schreef:
Hij neemt in ieder geval een stukje verantwoording zodat niet alles bij jou terecht komt.


Ik denk t. Maar zo ineens die ommekeer... komt dat vaker voor in dit soort situaties?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:27

Ja, dat komt best vaak voor. Of hij is nu delirant omdat hij ziek is.

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 15:28

benangelique schreef:
Dat klinkt inderdaad alsof hij iets voorvoelt. Wil hij daar niets over zeggen? Hoe voel jij je er onder? Merk je dat hij nog verder achteruit gaat?


Hij wil er niets over kwijt. Ik kan peuteren wat ik wil maar hij zegt niets. Dus dat respecteer ik dan.

Zoals ik net al zei. T zit me niet lekker. En lichamelijk zie je hem per dag wel afglijden inderdaad. Hij is ook sneller moe. Wil daar dan eerst niet aan toegeven en als hij dan om 9 uur 's avonds half instort dan toch vragen of ik hem naar bed wil brengen.

Alle symptomen worden steeds erger.

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 15:32

verootjoo schreef:
Ja, dat komt best vaak voor. Of hij is nu delirant omdat hij ziek is.


Delier(schrijf je dat zo) kan het denk ik niet zijn omdat hij nu wel weer gewoon aanspreekbaar was.
Dat was woensdagavond even niet het geval maar daar kreeg ik hem gewoon weer uit. Dat gebeurd wel vaker. En wat dat is en waar het door komt weet niemand. Hij klaagt dan over druk op zijn hoofd en wil de plek ook steeds laten zien en vervolgens zakt hij buiten bewustzijn. En komt paar minuten later weer bij en weet dan niet meer wat er gebeurd is. Is daarna ook gesloopt

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:35

Wellicht komt nu het besef bij hem zelf ook binnen en wil hij (ondanks wat hij allemaal eist) toch dat jij straks niet alle beslissingen hoeft te maken.

BigOne
Berichten: 38250
Geregistreerd: 03-08-09

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:11

Tja ts, meer dan drie jaar geleden dat je dit topic opende met de woorden palliatieve fase, dus ergens wel logisch dat het een keer op houd. Want ik had in ieder geval niet verwacht dat hij er nu nog zou zijn. Dus niet zuigen of vragen maar accepteren van de fase waar hij nu doorgaat en ergens opgelucht zijn dat hij iets onderneemt voor na zijn overlijden. Geeft aan dat hij toch meer om je geeft ook al uitte hij dit misschien niet de laatste jaren.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:55

Hoe gaat het ermee? Is hij wegggegaan vandaag naar de boerderij?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 21:07

Het kan ook dat hij, doordat hij naar de dagbesteding gaat, een andere kijk op zijn eigen leven krijgt. Het is lastig om iets te beschouwen als je er zelf middenin zit en het letterlijk nooit van een afstandje kunt bekijken. Door op een andere plek te verblijven en eens met andere mensen een praatje te maken kan hij onbewust toch anders naar zijn eigen situatie zijn gaan kijken.

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 22:19

joyce_eddy schreef:
Hoe gaat het ermee? Is hij wegggegaan vandaag naar de boerderij?


Ja hij is gegaan. En dat kwam goed uit want er kwam iemand bij mij thuis een interview afnemen over mantelzorgers.

LindyH schreef:
Het kan ook dat hij, doordat hij naar de dagbesteding gaat, een andere kijk op zijn eigen leven krijgt. Het is lastig om iets te beschouwen als je er zelf middenin zit en het letterlijk nooit van een afstandje kunt bekijken. Door op een andere plek te verblijven en eens met andere mensen een praatje te maken kan hij onbewust toch anders naar zijn eigen situatie zijn gaan kijken.

Misschien is dat het.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 00:18

heftig allemaal sterkte ts

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:22

Petje af TS dit zuigt je helemaal leeg voor jet weet. Neem op tijd wat afstand en ontspanning als je kan. Ik kom dagelijks in contact met ‘opgebrande’ mantelzorgers.
De dichtsbijzijnde metgezel/familie krijgt t hardst te verduren qua uitspraken van de zieke.
Niet te onderschatten, dit!

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 01:32

Hoe gaat het nu met je? Lukt het allemaal nog?

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 20:21

Ladybird schreef:
Hoe gaat het nu met je? Lukt het allemaal nog?



De vrije donderdagen heb ik echt wel nodig hoor. Al is het maar om ff niks te hoeven.
Ik merk wel dat ik het heel fijn vind om dan gewoon in mijn up te zijn. Daar moet ik wel verandering in aan gaan brengen.
Hoe weet ik nog niet

Vind het dus nog wat lastig om die dagen invulling te geven.

Vriend heeft nog steeds kort lontje en is vaak boos en verdrietig en alles ertussen in. Snap ik ook wel.
Maar niet op mij af reageren graag.

Mja verder niet veel te vertellen

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:30

Als jij graag in je uppie bent dan is dat toch prima? Het is jouw dag, dus vul jij hem in zoals je wilt. Al blijf je de hele dag in je nest liggen... Als jij dat wil dan is dat wat je nodig hebt.
Als je jezelf allerlei verplichtingen gaat opleggen of je schuldig gaat voelen over dingen die je eigenlijk vindt dat je zou moeten doen, dan is het nog niet jouw dag. Dan wordt het weer een dag vol met 'moeten'.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:01

Hoe gaat het ermee TS?

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 21:58

Hmz ik moet maandag voor mezelf de huisarts gaan bellen.

Ik heb altijd al heel snel last mijn mijn rug. Dus ik weet dat aan een zwakke rug ofzo.
Maar wat ik nu de laatste paar dagen dus merk is dat ik krachtsverlies in mijn benen heb. 20 minuten fietsen gaat net of net niet eigenlijk. Terwijl dat voorheen nooit een probleem was. Qua conditie kan het prima ben ook niet buiten adem van het fietsen.
En als ik dan ff stilsta gaat het weer een beetje.
Ga ik dan een stukje lopen als in rondje supermarkt of de hond uitlaten (op een half uur moet ik dus ook meerdere malen stilstaan) hoe langer ik loop hoe erger het wordt en dan vooral op links. Links dusdanig dat ik met dat been ga slepen.

Pff wordt nog wat.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:12

Jeetje heftig.. ben benieuwd wat de huisarts gaat zeggen

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:29

Zegt je lichaam misschien nu niet.... RUST?! Deze krijgt nu al een paar weken steeds een dag rust natuurlijk dus misschien geeft je lijf nu wel aan dat ie dat ECHT nodig heeft. Geen idee of zoiets echt kan hoor...maar hopelijk valt t in elk geval mee.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:13

Al contact gehad met de huisarts?