Efteling haar bobsleebaan maakt plaats voor nieuwe achtbaan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Efteling haar bobsleebaan maakt plaats voor nieuwe achtbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 16:45

Groot nieuws! De Bobsleebaan gaat deze week weer open. In september 2019 start op dezelfde plek de bouw van een nieuwe, dubbele familie-achtbaan: Max & Moritz.


Afbeelding


(Dus, mochten er nog mensen in de Bob willen? *\o/* )

Deze week: Bob weer open
Vanaf donderdag 11 oktober kun je weer een ritje maken in de Bobsleebaan. Het uitgebreide onderzoek naar aanleiding van de storingen is inmiddels afgerond. Coen Bertens, Directeur Park, zegt over de gemaakte afwegingen: “De Bob is een populaire attractie met een heel eigen karakter. Ik ben blij dat onze gasten vanaf deze week weer rondjes in de achtbaan kunnen maken, juist omdat deze voor kinderen vaak de eerste achtbaanbeleving biedt. Zolang we de veiligheid en het comfort van de ritbeleving kunnen garanderen, zal de Bob open blijven. Wel is nu bekend geworden dat dit voor bepaalde tijd zal zijn. De benodigde aanpassingen voor de toekomst en het feit dat soortgelijke achtbanen niet meer geleverd worden, hebben ertoe geleid dat de Efteling een alternatief heeft gezocht en gevonden.”

Nieuw in 2020: achtbaan Max & Moritz
Na ruim 34 jaar maakt de Bob plaats voor een nieuwe achtbaan voor de hele familie: Max & Moritz. Het wordt een dubbele achtbaan geschikt voor de hele familie, speciaal voor kinderen tussen de 4 en 10 jaar oud (vanaf 1 meter groot). De huidige Zwitserse thematisering en het stationsgebouw van de Bobbaan blijven behouden. In september 2019 starten de bouwwerkzaamheden voor de nieuwe achtbaan, die 15 miljoen euro gaat kosten. De attractie Max & Moritz opent in het voorjaar van 2020. De leverancier van de baan is de Duitse fabrikant Mack Rides.
Max en Moritz zijn twee kwajongens uit het bekende Duitse beeldgedicht uit 1865, die hun dorp onveilig maken door het uithalen van een aantal streken waar de dorpsbewoners de dupe van worden. De Efteling gebruikt dit verhaal als inspiratie voor de nieuwe achtbaan.

Bron: Efteling

___________

Ik zelf vind een nieuwe Achtbaan een goede zet, ik vraag me alleen wel af waarom dat ten koste van de Bob moet. Zeker nu Efteling bekend heeft gemaakt dat ze willen uitbreiden.

Ik vind de Bob een leuke ride. Maar vind ook wel dat het qua comfort een stuk beter kan. Je botst veel, en de stoelen zijn nou nier bepaald zacht; ben er al vaak met blauwe plekken uit gekomen 8-)

Want vinden jullie van deze zet van de Efteling ? Goed/ niet goed en waarom?

En er is nog een verrassing vanuit de Efteling!

nou we toch bezig zijn :+

Nieuw in 2021: nieuw themagebied met nieuwe attractie.
In 2021 openen we een compleet themagebied. Het nieuwe themagebied wordt onderdeel van het Reizenrijk. In dit nieuwe themagebied komt naast het Efteling Hotel een nieuwe attractie en een paar kleinere attracties. Bovendien krijgt het Efteling Hotel een aantal aanpassing!

Bron: Efteling

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Efteling haar bobsleebaan maakt plaats voor nieuwe achtbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 16:47

Waarom het tenkoste van de bob moet? Omdat deze zijn beste tijd gehad heeft volgens de efteling.. en omdat banen zoals deze dus niet meer gemaakt worden

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 16:49

kiwiwitje schreef:
Waarom het tenkoste van de bob moet? Omdat deze zijn beste tijd gehad heeft volgens de efteling.. en omdat banen zoals deze dus niet meer gemaakt worden


Is het dan niet juist mooi dat als
Ze niet meer geleverd worden, de Efteling er wel nog een heeft?

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 16:50

Dat laatste, over het compleet nieuwe rijk is oud nieuws. Dst roepen ze al een tijdje.

Verder wist ik dater plannen met de bob waren, alleen niet welke. Jammer dat er weeer een achtbaan bijkomt. In mijn ogen heb je nu wel genoeg achtbanen in de Efteling. Ik ga juist naar de Efteling omdat ik niet van achtbanen hou. Daarvoor heb je zat andere parken. Laat de Efteling bij sprookjes en magie blijven, voor alle leeftijden en niet alleen voor durfals!

(Ja, symbolica kan ik dus wel waarderen, eindelijk weer eens een nieuwe actractie wat geen achtbaan is.)

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 16:53

Trui schreef:
kiwiwitje schreef:
Waarom het tenkoste van de bob moet? Omdat deze zijn beste tijd gehad heeft volgens de efteling.. en omdat banen zoals deze dus niet meer gemaakt worden


Is het dan niet juist mooi dat als
Ze niet meer geleverd worden, de Efteling er wel nog een heeft?

Hoe dan? Als deze zijn beste tijd gehad heeft, kunnen ze hem dus ook niet meer behouden. Dat betekend dus ook dat er geen onderdelen voor het ding zijn en dat ze hem dus niet kunnen repareren. Hoe wil je die baan behouden dan? Er hoort gewoon onderhoud bij zo'n ding en dus reparaties en dergelijke. Dat is dus niet meer mogelijk...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Efteling haar bobsleebaan maakt plaats voor nieuwe achtbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:04

De Bob is helaas gewoon aan zijn eindje
En als onderdelen etc niet meer gemaakt worden, word onderhoud een heel duur geintje (alles zelf laten fabriceren)
Dan is het idd op een gegeven moment gewoon exit

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:07

Jammer dat deze weggaat. En er eigenlijk weer een achtbaan voor terugkomt. De zoveelste al. En ook weer een dubbele. Je zou toch zeggen dot soort banen zou niet meer gemaakt worden? Maar de zomer rodelbanen dan? En de oefenbanen bij de echte bobslee teams dan? Toch allemaal soortem die ze heel goed als vervanging van de bob kunnen gebruiken.

Als het zo doorgaat gaat efteling walibi achteraan. Alleen voor durfallen en g kracht liefhebbers. -O-

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Efteling haar bobsleebaan maakt plaats voor nieuwe achtbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:09

Dan moet dat allemaal maar wel net passen
En de slee is niet het enige onderdeel wat onderhoud nodig heeft natuurlijk
Denk dat er ingewikkeldere onderdelen zijn die onderhevig zijn aan slijtage

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 17:10

Is wel een beetje een kinder achtbaan. Sat hadden ze nog niet echt. Denk vergelijkbaar met Duinrell, kikkerachtbaan voor de jonkies en dragonfly en falcon voor de mensen die wat meer aankunnen

_Iris

Berichten: 2041
Geregistreerd: 23-11-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:18

Zonde dat de bob op zijn eind is maar een goede beslissing.. Moet ook zeggen dat ik hem vaak niet eens meepak tijdens een dagje Efteling.

De bob word als achtbaan geclassificeerd en is ook de baan waarin ook de wat kleinere kindjes kunnen, dat de Efteling er nu een familie achtbaan voor terug plaatst juist voor deze doelgroep is dus wel te begrijpen. Dus er komt iets gelijkwaardigs voor in de plaats.

De uitbreidingsplannen waren idd al lang bekend maar wel jammer dat we nu tot 2021 moeten wachten op een nieuwe grote attractie :Y)

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:20

fohadie schreef:
Dat laatste, over het compleet nieuwe rijk is oud nieuws. Dst roepen ze al een tijdje.

Verder wist ik dater plannen met de bob waren, alleen niet welke. Jammer dat er weeer een achtbaan bijkomt. In mijn ogen heb je nu wel genoeg achtbanen in de Efteling. Ik ga juist naar de Efteling omdat ik niet van achtbanen hou. Daarvoor heb je zat andere parken. Laat de Efteling bij sprookjes en magie blijven, voor alle leeftijden en niet alleen voor durfals!

(Ja, symbolica kan ik dus wel waarderen, eindelijk weer eens een nieuwe actractie wat geen achtbaan is.)

Hier sluit ik mij bij aan!! Ik ben zelf geen durfal, ik vind alleen de Vogelrock leuk en dus de Bob... Juist omdat hij wat minder spannend is, is deze toegankelijker! Jammer dat hij weg gaat en jammer dat er weer een achtbaan voor in de plaats komt.
(En ik vond symbolica ook super leuk, ben er dan ook 3x ingeweest en alle toeren gedaan :D :D )

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Efteling haar bobsleebaan maakt plaats voor nieuwe achtbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:23

Word inderdaad een familie achtbaan dus geen achtbaan voor waaghalzen, beetje gelijk aan de bob.
Ik vind het wel een goede innovatie, werd tijd voor iets nieuws ik vond persoonlijk de bob een saaie attractie.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:27

Toevallig gisteren nog geweest :D.

Bob gaat vgm ook sluiten omdat zoveel bedrijven onderhoud gepleegd hebben aan de baan dat ze het niet meer weten hoe en wat.

Efteling bouwt achtbanen bij maar ook normale attracties. Python en een houte achtbaan hebben er altijd al gestaan deze is nu omgeruild voor Joris. Vliegende Hollander kan je zeker vergelijken met een kinderbaan al is ie wat eng kwa aankleding. Maar verder hoef je niet veel te durven voor de vliegende Hollander :+. En daar zit ook een mooi verhaal bij.

Ik ben gisteren ook in de baron geweest en zit ook een leuk stukje verhaal bij. Vind de Efteling juist goed eraan doen dat ze ook aan mensen die wel van harder houden denken. Dat heeft een park nodig. Walibi zal het nooit worden want ze hebben in de Efteling zoveel meer te bieden kwa storytelling en voor de kleintjes.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Efteling haar bobsleebaan maakt plaats voor nieuwe achtbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:30


fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:40

sureido schreef:
Toevallig gisteren nog geweest :D.

Bob gaat vgm ook sluiten omdat zoveel bedrijven onderhoud gepleegd hebben aan de baan dat ze het niet meer weten hoe en wat.

Efteling bouwt achtbanen bij maar ook normale atracties.



Welke "normale" zijn er dan gebouwd de afgelopen 10 jaar met uitzondering vd sprookjes en Symolica? Volgens mij alleen achtbanen, toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Bob durfde ik nooit in, dus geen idee of het een kinderachtbaan is. Achtbaan is achtbaan en die heb je in Walibi of hoe heet dat tegenwoordig genoeg. Efteling was juist leuk met sprookjesatracties die niet zo hard hoeven gaan. :+

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Efteling haar bobsleebaan maakt plaats voor nieuwe achtbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:51

Ik zag het en ben er blij mee! De afgelopen 4 jaar was de Bob steeds in onderhoud als wij er waren, ik ben er echt nog nooit in geweest. Een kinderachtbaan vind ik wel een aanvulling voor het park. Voor Joris en de Draak moet je 1.10 m zijn en dat is meestal pas als ze rond de 5/6 jaar zijn. Daarna duurt t nog wel erg lang voordat je in de achtbanen van 1.20 mag, laat staan die van 1.40. :+

Wij zijn wel dol op achtbanen en hebben (gelukkig) ook kinderen die dit prachtig vinden, ik kan me voorstellen dat veel kinderen niet durven. Een attractie als Symbolica kunnen wij ook erg waarderen hoor. Maar ik kijk dus uit naar de nieuwe attractie en het nieuwe gedeelte van t park. :)

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 18:01

Die vergelijkingen met walibi snap ik niet echt. In de Efteling gaat het om de hele sfeer, ook bij de achtbanen. In walibi is geen sfeer. :+

Ik vind het jammer dat de bob weg gaat.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Efteling haar bobsleebaan maakt plaats voor nieuwe achtbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 18:34

Maar waarom maakt iedereen precies een probleem dat de Bob weggaat en er een kinderachtbaan voor terug komt? De mensen die niet in de Bob gingen omdat ze niet van achtbanen houden, gaan ook niet in de kinderachtbaan dan denk ik, de mensen die wel van snelle harde achtbanen houden hebben nog meer keuze.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Efteling haar bobsleebaan maakt plaats voor nieuwe achtbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 18:46

Ik verkoos vroeger de Efteling boven een Walibi/sixflags etc omdat ik niet van achtbanen hou.
Guess what, ben al jaren niet meer in de Efteling geweest

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 18:49

Ik vind het jammer dat de Bob weg moet omdat ik het een uniek concept vind. Hij valt onder de noemer achtbaan, maar is eigenlijk een soort op zich. Max en Moritz is weer een "normale" achtbaan. En ze hebben al een dubbele, dus ook niet meer uniek.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Efteling haar bobsleebaan maakt plaats voor nieuwe achtbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 18:58

Ben wel benieuwd naar die nieuwe ruimte...

Zo groot is dat gebied namelijk helemaal niet naast het Efteling hotel.... je zit in no time tegen de auto weg aan.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:07

fohadie schreef:
sureido schreef:
Toevallig gisteren nog geweest :D.

Bob gaat vgm ook sluiten omdat zoveel bedrijven onderhoud gepleegd hebben aan de baan dat ze het niet meer weten hoe en wat.

Efteling bouwt achtbanen bij maar ook normale atracties.



Welke "normale" zijn er dan gebouwd de afgelopen 10 jaar met uitzondering vd sprookjes en Symolica? Volgens mij alleen achtbanen, toch? Of zie ik iets over het hoofd?



Waarom met uitzondering van sprookjes en Symbolica? Dat is toch ook gewoon Efteling beleving.

Wat is er in die 10 jaar aan achtbanen gebouwd dan? Alleen de Baron toch? En Joris en de draak die de Pegasus verving.

Als je naar de tijdlijn kijkt vind ik het nogal meevallen en wordt er ook erg veel aandacht besteedt aan thema’s en sprookjes:
https://www.eftepedia.nl/lemma/Tijdlijn

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:38

LadyMadonna schreef:
Ik verkoos vroeger de Efteling boven een Walibi/sixflags etc omdat ik niet van achtbanen hou.
Guess what, ben al jaren niet meer in de Efteling geweest

Maar dit snap ik niet aangezien Efteling geen oude attracties weg heeft gedaan die niets met snelheid te maken hebben en er maar één achtbaan bij is gekomen :+

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Efteling haar bobsleebaan maakt plaats voor nieuwe achtbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:04

Jammer! Mijn en die van m'n beste vriendin onze lievelings atractie! Ik heb de efteling wel al gezien na al die jaren, maar toch is het wel jammer. :')

Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:06

Zoveel gekke achtbanen staan er niet hoor. :') Er is genoeg te doen voor de liefhebber van de rustige, visuele ritjes. Het is nog niet lang geleden dat Symbolica werd geopend.