Wat te doen met urntjes/as overleden dierbaren??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Wat te doen met urntjes/as overleden dierbaren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 13:53

Toen mijn opa 4,5 jaar geleden overleed kreeg ik de vraag of ik wat as in een klein urntje wilde hebben. Ik was toen hoogzwanger en had het hormonaal gezien al moeilijk genoeg met het overlijden van mijn opa zonder dat hij ooit de kans zou krijgen zijn eerste achterkleinkind te leren kennen. Ik heb toen besloten geen urntje te willen.

Vorig jaar is mijn oma overleden en toen heb ik het urntje dat zij had met de as van opa gekregen en uiteindelijk ook een urntje met as van mijn oma, met het idee, wie weet krijg ik er later spijt van.

Alleen nu heb ik 2 urntjes en ik heb geen idee wat ik er mee moet, zet ik het ergens neer, maak ik echt een herinneringsplekje van? Om het zomaar ergens in een la te bewaren vind ik ook weer zo vreemd, maar weg doen is ook geen optie. Ik ben vrij nuchter en heb er nu net zo veel mee, maar wie weet dat ik later wel heel erg de behoefte heb om er iets mee te doen.

Hebben jullie iets van as bewaard en zo ja wat hebben jullie hier mee gedaan?

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wat te doen met urntjes/as overleden dierbaren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 13:57

Wij hebben besloten om oma's as uit te strooien bij een boompje dat we ter ere van haar (laten) planten in een herdenkingsbos. Wij zien niet het nut of de toegevoegde waarde van een urn met as in huis en vinden dit mooi om te doen.
Misschien is het een idee voor jou?

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Wat te doen met urntjes/as overleden dierbaren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:00

Ik heb de urnen van zowel mijn vader als moeder, deel zit in een klein urntje.
Ik heb ze in de kast, wil ze eigenlijk verstrooien, maar ik vindt niet dat ik dat kan doen zonder toestemming van mijn zusje en daar heb ik geen contact meer mee, dus het is lastig.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat te doen met urntjes/as overleden dierbaren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:03

Mijn oma haar urn staat bij mijn opa in de woonkamer. Elke ochtend en avond zit hij bij haar. Zo heeft hij toch het gevoel alsof ze nog bij hem in huis is. Het is maar net wat je zelf fijn vindt. Ik persoonlijk had denk ik een sierraad laten maken, maar ieder zijn ding.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:14

Ik zou het geheel ergens uitstrooien of ergens bijzetten.

Maar als je een deel hebt....jeetje....ik denk dat ik het op een plekje zou uitstrooien waar ze graag was.

Tja, als er geen contact is, zou ik een aardig kaartje sturen, met de uitleg dat je graag jou deel wil verstrooien en wat ze er van vind.

Mocht ze er na 2 maanden niet op gereageerd hebben, zou ik bellen en vragen wat ze er van denkt.

Maar daarna, zou ik doen waar ik me het beste bij voel.

Mijn ervaring is, dat de ander het, als puntje bij paaltje komt, het meestal niet zo heel belangrijk vind wat je er mee doet.

En TS, ik denk niet dat je er later nog behoefte aan krijgt er iets mee te doen.
Meestal is dat in het begin.
Maar misschien heb je een plekje waar je allemaal foto's hebt hangen of staan, dat je daar bij zet?

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Wat te doen met urntjes/as overleden dierbaren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:19

Je kunt er een theelichtje van maken. :j
Mijn stiefschoonmoeder heeft er ook en dat valt niet eens op als je het niet weet. Alleen als je ermee schud merk je dat er iets anders aan is. :j

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:20

Je kan normaal bij een begrafenisondernemer een fotokader kopen waar je dat glaasje kan in plaatsen. Dat zit dan in de kader zelf, maar normaal aan de achterkant 'onzichtbaar', maar toch aanwezig.

Mijn mama wilde uitgestrooid worden, maar toch besloten om een klein urntje bij te houden.
Momenteel staat deze achter haar foto op het schap, dit wel in een mooi doosje dat door de begrafenisondernemer werd meegegeven. Maar ik neem me al lang voor om zo'n kader te kopen waar ik nog een mooie foto kan insteken, maar waar ik haar assen ook kan aan toevoegen.

Ik ben er zeker van dat je zo'n kader ook bij een of andere webwinkel kan bestellen, maar daar heb ik zelf nog niet op gezocht.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:26

Toen mijn moeder overleed hebben we zodra het mocht de as opgehaald.
Ik heb toen met een deel van de as een ring laten maken die ik altijd om heb, de rest heeft nog bijna een jaar bij mn vader op de kast gelegen en hij voelde zich er niet heel gemakkelijk bij. Hij wilde het graag verstrooien maar ik had daar moeite mee. Ik heb nu thuis een deel staan op een plek waar niemand komt en ik doe er ook niks mee maar het idee dat het er is is voor mij goed. Met helemaal WEG had ik zoveel moeite.
Het overige deel hebben we verstrooid vanaf een voor ons allemaal dierbare plek.

Met in een la leggen is niks mis, als jouw gevoel daar goed bij is. Onthoud goed dat er geen standaard is in dit soort situaties.

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:27

Toen mijn opa & oma overleden waren zijn ze eerst op de begraafplaats naast elkaar in een graf gezet (oma stond er al). Toen de huur overeenkomst ten einde liep, hebben mijn moeder en haar broers overleg gehad wat ze zouden doen.
Iedereen heeft een glazen bol laten maken, naar eigen wens, met asdelen van beide ouders. Er is een klein beetje bewaard, voor het geval dat, maar dit is wel gemengd, het grote deel hebben we met zijn alle (en mijn oma haar broer uit Australie) uit kunnen strooien op een plek, waar we vroeger veel kwamen.
Ik heb als enigste kleinkind een asketting laten maken. Inmiddels heb ik deze alweer 9,5 jaar om en doe ik hem nooit meer af. We hebben toen wel alles via de begrafenisondernemer laten doen.

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:31

zonnebloem18 schreef:
Toen mijn opa 4,5 jaar geleden overleed kreeg ik de vraag of ik wat as in een klein urntje wilde hebben. Ik was toen hoogzwanger en had het hormonaal gezien al moeilijk genoeg met het overlijden van mijn opa zonder dat hij ooit de kans zou krijgen zijn eerste achterkleinkind te leren kennen. Ik heb toen besloten geen urntje te willen.

Vorig jaar is mijn oma overleden en toen heb ik het urntje dat zij had met de as van opa gekregen en uiteindelijk ook een urntje met as van mijn oma, met het idee, wie weet krijg ik er later spijt van.

Alleen nu heb ik 2 urntjes en ik heb geen idee wat ik er mee moet, zet ik het ergens neer, maak ik echt een herinneringsplekje van? Om het zomaar ergens in een la te bewaren vind ik ook weer zo vreemd, maar weg doen is ook geen optie. Ik ben vrij nuchter en heb er nu net zo veel mee, maar wie weet dat ik later wel heel erg de behoefte heb om er iets mee te doen.

Hebben jullie iets van as bewaard en zo ja wat hebben jullie hier mee gedaan?


Wij hebben een urntje met Nancy (was als een moeder voor me) haar as op de schouw staan. Zo is ze altijd dicht bij ons, en het ziet er ook nog 'mooi' uit.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:33

Ik heb het as van mijn moeder in een halsketting laten maken bij de juwelier. Het as zit achter het sierraat met aan de voorkant een steentje.

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: Wat te doen met urntjes/as overleden dierbaren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:34

Overigens zeg ik wel urntje, maar het is nog best een groot ding ha ha.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat te doen met urntjes/as overleden dierbaren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:38

Afbeelding

Dit is mijn ring, ik heb ergens nog een veel mooiere foto maar die is ff onvindbaar

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:38

Polly schreef:
[ [url=m/Y5itgv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is mijn ring, ik heb ergens nog een veel mooiere foto maar die is ff onvindbaar


Erg gaaf.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:39

ik wou bewust geen ketting omdat ik bang ben die stuk te trekken en aangezien ik toen nog hele dagen op de motor zat wou ik graag een vlakke ring, deze is ontworpen door de juwelier.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:46

Zowel mijn moeder als mijn vader zijn uitgestrooid op een plek waar ze graag kwamen.
Als ik er behoefte aan heb, dan kan ik daar naartoe.
Maar over het algemeen doet het mij weinig.
Zou liever geen urn met as in huis hebben.
Stel dat hij valt... Wat doe je dan? Stofzuigen?
Dat idee vind ik dan echt, euh... Ongemakkelijk.

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:46

Polly schreef:
m/Y5itgv.jpg

Dit is mijn ring, ik heb ergens nog een veel mooiere foto maar die is ff onvindbaar


Die ring vind ik prachtig en een mooi idee! Hangertje was hier ook nog een mogelijkheid, maar dan vind ik die ring veel mooier. Is hij niet vrij breed geworden? of is dat de foto die het vertekend?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat te doen met urntjes/as overleden dierbaren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:48

Afbeelding

Ik vind het wel meevallen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wat te doen met urntjes/as overleden dierbaren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:52


rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:55

De urn van m'n man staat nog op de kast en z'n as ligt in de sloot achter het huis.. Er is geen standaard regel bij dit soort dingen.. Je doet datgene waar je je goed bij voelt..

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Wat te doen met urntjes/as overleden dierbaren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 14:58

De as van mijn opa en oma is met 3 gigantische heliumballonnen buiten de dampkring gegaan.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Wat te doen met urntjes/as overleden dierbaren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 15:19

Wij hebben de as va de meesten niet eens opgehaald, maar laten uitstrooien op het veldje. Dat vinden veel mensen raar, maar voor ons is die as geen familielid. De familieleden zijn weg, behalve dan in onze herinneringen :) .

Van één oma staat de as bij mijn opa, want hij wilt graag tegelijk met haar gaan. Dat vindt de rest van de familie ook prima.. Maar wat de ene familie een fijn idee vindt, is voor de ander misschien geen optie natuurlijk. Het is maar net wat je wilt.