Wat met wagen doen die niet van jou is.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Wat met wagen doen die niet van jou is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 11:48

Kon niet meteen een ander titel vinden.

Situatie is als volgt en speelt zich af in Belgie:
Persoon x koopt wagen, persoon B neemt nummerplaat op zijn naam.
Persoon X word om dringende redenen ontslagen, waarop persoon B de nummerplaat terug van de wagen haalt.
Persoon X is met de noorderzon verdwenen, laat niet na waar hij woont, of waar zijn nieuwe woonadres is.Negeert alle communicatie. Laat wagen, sleutels en papieren na en die staat dan op de parking van persoon B.
X heeft rekening verzekering en belasting die op naam van B toe gekomen is, niet betaald.

Wijkagent opgebeld, met de vraag wat er met die auto moest gebeuren. Persoon B heeft hem namelijk niet gekocht. Waarop de antwoord kwam, je kan die perfect verkopen want nummerplaat stond op uw naam.

Maar klopt dit?
De wagen staat in de weg. Het is persoon B duidelijk dat X hem geen cent zal betalen. Als B de wagen verkoopt heeft hij op zijn minst de kosten van verzekering en belasting terug. Maar zonder aankoopbewijs vind ik dit toch een bizar voorstel van de wijkagent. Wat als persoon x plots afkomt met zijn aankoopbewijs dat B de wagen gestolen heeft?

Iemand tips waar persoon B verder info kan winnen. Verzekering stuurde hem richting wijkagent.
Of iemand die deze situatie al heeft meegemaakt, hoe heb je dit opgelost.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Wat met wagen doen die niet van jou is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:31

Dit soort dingen moet je niet aan de politie vragen maar aan een jurist. En verder: wat een idiote constructie, is dit een normale gang van zaken in België?

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Wat met wagen doen die niet van jou is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:32

Wordt bv gedaan bij jongeren die auto kopen maar verzekering op naam van ouders zetten ivm goedkoper. Als ik het een beetje juist lees, geen ervaring mee verder

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Wat met wagen doen die niet van jou is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:34

Ik weet niet hoe het in Belgie werkt, maar als je een auto op jou naam/kenteken laat zetten, dan lijkt het me dat jij op papier de eigenaar bent, ongeacht wie de auto betaald heeft.

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:40

Wie heeft de auto ingeschreven? Staat de inschrijving op naam van persoon B? Als er al verzekering + belastingen + plaat + inschrijvingsbewijs op persoon B staat, dan denk ik dat men ook aanneemt dat persoon B eigenaar is. Immers, als je een boete zou rijden zou die ook op uw naam aankomen dan :)

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat met wagen doen die niet van jou is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 12:58

Als B de plaat op zijn naam heeft dan is hij inderdaad ook ingeschreven op zijn naam, (en als de verzekering ook op zijn naam staat al helemaal). Wettelijk gezien is hij dus gewoon de eigenaar. Een aankoopbewijs of factuur is volgens mij niet rechtsgeldig (in de zin, ik kan zo met mijn bewijs van een auto dat ik 10 jaar geleden gekocht heb de auto gaan terugvorderen, moest de nieuwe eigenaar geen aankoopbewijs (meer) hebben?)

Trouwens wel opletten: als de auto nu vanaf de weg zichtbaar is zonder plaat, kan hij getakeld worden of kan B een fikse boete krijgen ervoor.

tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:09

Duhelo schreef:
Als B de plaat op zijn naam heeft dan is hij inderdaad ook ingeschreven op zijn naam, (en als de verzekering ook op zijn naam staat al helemaal). Wettelijk gezien is hij dus gewoon de eigenaar. Een aankoopbewijs of factuur is volgens mij niet rechtsgeldig (in de zin, ik kan zo met mijn bewijs van een auto dat ik 10 jaar geleden gekocht heb de auto gaan terugvorderen, moest de nieuwe eigenaar geen aankoopbewijs (meer) hebben?)

Trouwens wel opletten: als de auto nu vanaf de weg zichtbaar is zonder plaat, kan hij getakeld worden of kan B een fikse boete krijgen ervoor.


Ik denk inderdaad dat B de auto zonder problemen kan verkopen aangezien de plaat, verzekering en belastingen op zijn naam staan.

Auto's zonder plaat mogen wel zichtbaar staan, maar moeten op privéterrein staan. Dus niet gewoon langs de weg, maar bv op de oprit van je huis/in de voortuin.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 13:16

Het is zo dat persoon X als hoofdbestuurder stond bij de verzekering. Een boete zou echter wel op persoon B zijn naam toekomen. Daarom werd meteen de nummerplaat van de wagen gehaald uit angst dat persoon X nog gekke dingen ging doen met de wagen na zijn ontslag.
Persoon B kreeg dus de belasting en verzekering factuur op zijn naam.
Alles staat op naam van B enkel X heeft de wagen gekocht.
Persoon B weet echter niet of X hiervan een factuur of bewijs van aankoop op zijn naam heeft.
Als dit er niet is kan de wagen in principe meteen verkocht worden door persoon B lijkt mij? Gezien X niet kan bewijzen dat het zijn wagen is. Maar als die er wel is lijkt me dit toch anders?
Het is ook zo dat persoon x bewust de auto heeft achter gelaten, alles is uit de wagen gehaald en de sleutels lagen netjes bovenop een stapel geleende spullen. Ondertussen is er al ruime tijd voorbij dat het ook duidelijk is dat persoon x dus niet van plan is de wagen op te halen of nummerplaat aan te vragen op zijn naam. Persoon X laat alle communicatie uit , via sms werd duidelijk meerdere keren van persoon B gesteld dat de wagen 31 augustus weg moest, wat dus niet is gebeurd. Reactie blijft uit.

Persoon B bedankt jullie voor de tips!

Bedankt voor de tip omtrent zichtbaarheid, de wagen staat deels prive deels op openbaar terrein.
Word dus nog verplaatst komende tijd.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat met wagen doen die niet van jou is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:22

Ik zou in B zijn geval contact opnemen met een jurist. Als hij hem wettelijk gezien mag verkopen zou ik dit gewoon doen.
Indien niet per direct de inschrijving en verzekering schrappen en contact opnemen met de politie, dat ze hem komen wegslepen. Maar ik vermoed sterk dat b wettelijk gezien de eigenaar is en x daar niks zal kunnen tegen dien.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:24


JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 14:22

Heb de papieren net zelf eens goed kunnen inkijken.
Kentekenbewijs, gelijkvormingsattest , keuringsbewijs en kilometertellercertificaat is alvast in bezit van Persoon B er staat nergens een naam op vermeld.
Eigendomsbewijs is er niet of is alvast niet aanwezig.

Nummerplaat is geschrapt 2 dagen nadat hij deze van de wagen had gehaald.

Ondertussen heeft B contact gehad met iemand en deze is van mening dat we zonder zijn toestemming niks met de wagen kunnen doen. Word nog leuk als hij alle vorm van communicatie weigert.
Er word zeker nog in overleg gegaan met bevoegde mensen voor er iets met de wagen gebeurd.
Persoon B gaat nu op een andere manier reactie proberen uit te lokken, in overleg met wijk agent, sociaal bureau en een vakbond gaat hij loon van augustus inhouden. Word dus even afwachten of er hiermee een bal gaat rollen bij persoon x.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 10:27

Kun je de auto niet gewoon laten afvoeren/wegslepen?

Of is B nog op de een of andere manier verbonden/verantwoordelijk voor de auto? Kenteken is geschrapt toch? Dat zou dan ook geen belasting/verzekeringskosten verder betekenen.

Andere optie: maak X vanaf dat moment duidelijk dat je stallingskosten gaat rekenen. Een bepaald bedrag per week/dag. Als dat bedrag zo hoog is opgelopen als de waarde van de auto, vorder je de auto?

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Re: Wat met wagen doen die niet van jou is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-18 15:35

Geld heeft X niet gezien B vrij recent een brief heeft gekregen dat er bij x loon beslag gedaan word. B verwacht niet dat hij ook maar iets van geld zal zien. Vandaar dat zijn laatste loon niet word uitbetaald omwille van de nog openstaand schuld aan B. B hoopt hiermee reactie uit te lokken, als x naar een vakbond stapt of eender wat, is er op zijn minst een communicatie weg.
X reageerd op niks, weten niet waar x nu woont.
Vorig adres was van een ex ,en op heden staat zijn adres op een wooncontainer bij B die hij huurde. Post komt daar nog steeds toe, maar is niet meer opgehaald na zijn vertrek.
B is niet meer verbonden aan de wagen, staat enkel op zijn eigendom, en aardig in de weg. Dus uiteraard is het niet de bedoeling dat die wagen daar maanden blijft zijn.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Wat met wagen doen die niet van jou is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 15:40

~kan B de wagen dan niet beter naar de openbare weg verplaatsen? dan is het niet meer zijn probleem. Geld ziet hij er niet meer van terug, maar de politie/gemeente zal de wagen dan vast wel afvoeren.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 15:43

Correspondentie bewaren en verkopen.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:30

juval schreef:
~kan B de wagen dan niet beter naar de openbare weg verplaatsen? dan is het niet meer zijn probleem. Geld ziet hij er niet meer van terug, maar de politie/gemeente zal de wagen dan vast wel afvoeren.

en als ze nakijken wie de laatste ingeschreven eigenaar is mag B opdraaien voor alle kosten...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 20:36

Voor zover mij door de notaris uitgelegd is, is het verkoopscontract wel rechtsgeldig. Als de wagen verkocht wordt? Wordt dat opnieuw opgemaakt dus als jij dan komt aankakken met het vorige hoort de laatste koper het zijne/hare te kunnen voor leggen.
Nu is dit wel zon constructie waarbij ze op voorhand hadden kunnen weten dat het miserie zou geven.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 21:09

Als B niet meer verbonden is aan de auto en X reageert ook niet op het loonbeslag, zou ik de auto gewoon het terrein af de weg op duwen en daar parkeren.

In Nederland wordt zon auto dan weggesleept en als die binnen 13 weken niet wordt opgehaald verkocht.



Geen idee of het in belgie hetzelfde werkt

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 00:12

B wacht verlopig nog een paar dagen af om te zien of er reactie komt.
B beseft heel goed dat hij dom is geweest, hij wilde iemand uit nood helpen, bied hem een baan aan, onderdak... in ieder geval B is zijn les geleerd.
Gelukkig nam B tijdig raad van mensen rond hem aan, zodat erger voorkomen is.
Nu hij x zijn loon in houd zal hij nog niet teveel kwijt zijn aan deze situatie. Mocht hij de wagen kunnen verkopen dan zou X bij B helemaal,uit de schulden staan. Zou x zelfs nog een deel over hebben.
De wagen kan met geluk nog 1000 euro halen.
Grootste probleem voor B is dat hij op heden niks met de wagen kan doen, staat op zijn terrein.
Politie weigert de zeggen waar x nu verblijft, adres schrapping is aangevraagd, verder kan B niet veel meer doen.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 00:25

zonnebloem18 schreef:
Ik weet niet hoe het in Belgie werkt, maar als je een auto op jou naam/kenteken laat zetten, dan lijkt het me dat jij op papier de eigenaar bent, ongeacht wie de auto betaald heeft.

In Nederland is dat wel zo, maar in Duitsland bijvoorbeeld niet. Daar is je kentekenbewijs niet je eigendomsbewijs. Ik weet niet hoe dit in België zit, maar het lijkt me een lastige situatie. Aan de ene kant ben je in bezit van alle papieren, wat je in principe de eigenaar maakt, maar aan de andere kant ben jij niet degene die voor het voertuig betaald heeft.
Ik zou dus niemand op z'n blauwe ogen geloven en goede juridische hulp inschakelen. Iemand die uitzoekt hoe het precies bij de wet geregeld is, zodat je (achteraf) niet voor verrassingen komt te staan. Ik ben wel benieuwd naar wat ze hier mee kunnen eigenlijk.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Re: Wat met wagen doen die niet van jou is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 08:53

@Siesjuh: Je beschrijft precies de situatie en hoe B zich er bij voelt. Hij heeft niet voor die wagen betaald en ook al zou het voor B leuk zijn mocht hij die wagen kunnen verkopen en had x de laatste weken geen respect voor B. Het is beter om het netjes te kunnen op lossen.

doezel2

Berichten: 2559
Geregistreerd: 07-03-10

Re: Wat met wagen doen die niet van jou is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:04

Vriendin van mij heeft een auto gekocht. En de verzekering op de naam van nu ex( ze waren bij aankoop nog samen.
Vriendin heeft niets meer hij mag de auto houden.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:13

doezel2 schreef:
Vriendin van mij heeft een auto gekocht. En de verzekering op de naam van nu ex( ze waren bij aankoop nog samen.
Vriendin heeft niets meer hij mag de auto houden.



Tja, dat risico loop ik nu ook, maar dna met de paardentrailer.. Ik wolde een trailer, maar heb geen rijbewijs.. Ik heb de trailer gekocht, maar hij staat op naam van mijn vriend.. Maar de basis van een relatie is imho vertrouwen.. Alleen heb je soms figuren die er misbruik van maken idd..

doezel2

Berichten: 2559
Geregistreerd: 07-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:22

nine1987 schreef:
doezel2 schreef:
Vriendin van mij heeft een auto gekocht. En de verzekering op de naam van nu ex( ze waren bij aankoop nog samen.
Vriendin heeft niets meer hij mag de auto houden.



Tja, dat risico loop ik nu ook, maar dna met de paardentrailer.. Ik wolde een trailer, maar heb geen rijbewijs.. Ik heb de trailer gekocht, maar hij staat op naam van mijn vriend.. Maar de basis van een relatie is imho vertrouwen.. Alleen heb je soms figuren die er misbruik van maken idd..
zeker hij wel.

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:29

doezel2 schreef:
nine1987 schreef:

Tja, dat risico loop ik nu ook, maar dna met de paardentrailer.. Ik wolde een trailer, maar heb geen rijbewijs.. Ik heb de trailer gekocht, maar hij staat op naam van mijn vriend.. Maar de basis van een relatie is imho vertrouwen.. Alleen heb je soms figuren die er misbruik van maken idd..
zeker hij wel.

In NL hoef je niet eens een rijbewijs te hebben voor een trailer op naam...
Ik had eerder een trailer dan n rijbewijs. *dit geldt overigens voor alle voertuigen., enkel met auto lastiger ivm verzekering*

B is de eigenaar volgens de papieren. Dan heeft hij toch niks te maken met x en kan hij de auto toch verkopen? Enkel is misschien slim om dit wel via een advocaat te spelen en die aangetekende brieven te laten sturen. Met termijn van reactie /betaling en anders auto verkoop.