palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:06

zeggen dat hij het al gevraagd heeft, heeft ook geen zin. Hij weet het immers niet meer. Door te bevestigen dat hij het hoort te weten ga je een gevoel van falen oproepen bij iemand (denk aan een proefwerk waarbij de leraar tegen je zegt "ja, dat hoor je te weten hoor, dat heb ik uitgelegd aan je"). Vaak kunnen deze mensen dan niks anders meer doen als boos worden want ze voelen een mate van stress door dat falen.
Niet dat het herhalen het dan makkelijker maakt, maar je zou bijvoorbeeld wel een lijstje kunnen maken van de maaltijden van die week en dat bij hem neer kunnen leggen zodat hij het zelf over kan lezen.

W.b. het niet mee willen doen aan activiteiten: prima. Laat hem er maar lekker heen gaan, dat is al heel wat. Jij krijgt even rust en hij is onder de panne. Meestal weten deze begeleiders prima hoe ze zo iemand kunnen stimuleren en de kans bestaat best dat hij na een paar keer alsnog mee gaat doen met activiteiten. En zo niet, nou dan niet toch? Ook eigen keuze.

Je doet het goed TS, het is niet makkelijk!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110671
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:09

Helpt het misschien om op een bord op te schrijven wat hij te eten krijgt? Dan kan hij daar op kijken als hij het wil vragen?

En ik ben het met secricible eens dat hij het dan maar zelf moet weten of hij wel of niet mee doet met activiteiten. Het gaat in dit geval bovenal om jouw rust. Grote kans dat hij zich er vanzelf voor gaat interesseren als hij er eenmaal een paar keer is geweest. Of hij vindt aanspraak bij andere mensen. Dat komt vaak vanzelf goed.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:16

Hij raakt langzaamaan zo dement als een deur.. menig van dit kaliber zit al in een verzorgingstehuis omdat naasten er onderdoor gaan.

Kan hij maar 1 dag per week naar die zorgboerderij?

En wellicht een krijt/whitebord ophangen zoals mijn voorgangers al tippen, en dan naast het eten er iedere dag bij opschrijven wat het voor dag is (datum en week-dag plus het jaar), en of er bezoek komt, er een afspraak is etc?

Ilsje87

Berichten: 1278
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:49

Ik lees al een tijdje met open mond mee hoe het zorgsysteem hier eigenlijk faalt.

T.s hier is het de gewoonte dat als mensen naar een zorgboerderij willen/moeten dat ze gewoon heen kunnen als de indicatie aangevraagd wordt. De zorgboerderij kan dan met terug werkende kracht het geld terug krijgen. Misschien is dat het vragen waardt?
Ik werk zelf in de thuiszorg en wij zien vaak (jongere) mensen die zorg mijden maar uiteindelijk is het bij ons nog nooit gebeurd dat we het niet voor elkaar krijgen dat we wat kunnen doen voor de zorgvrager.
Misschien toch nog een keer aangeven dat het jou teveel wordt? En als er dan iemand voor de zorg komt zorg dan dat jij iets voor jezelf kan doen.

Heel veel sterkte!

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:24

Hannanas schreef:
Hij raakt langzaamaan zo dement als een deur.. menig van dit kaliber zit al in een verzorgingstehuis omdat naasten er onderdoor gaan.

Kan hij maar 1 dag per week naar die zorgboerderij?

En wellicht een krijt/whitebord ophangen zoals mijn voorgangers al tippen, en dan naast het eten er iedere dag bij opschrijven wat het voor dag is (datum en week-dag plus het jaar), en of er bezoek komt, er een afspraak is etc?

Was het maar zo'n feest. Voor wij ze binnen krijgen zijn ze tegewoordig vele male verder. Verzorgingshuis bestaat niet meer, verpleeghuis is eerste (en laatste) stop en dan moet thuiswonen echt onmogelijk zijn. Lang leve de bezuinigingen.

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 21:31

Dat van dat bord is een goede tip idd. Heb ook al een lijstje aan de muur geprikt waarop de tijden analoog en digitaal vermeld staan. Want daarvan raakte hij ook in de war.

Zorgboerderij heeft helaas alleen maar plek op de donderdagen momenteel.

Er hangt ook een kalender waar alle afspraken etc genoteerd staan.

Ik probeerde hem vanmiddag nog wat uit te leggen mbt onze financiƫn.
Het was zo simpel als wat maar voor hem koeterwaals. Maar hij wil betrokken blijven.

Trombosedienst heeft een nieuw ingewikkeld inlogsysteem waar hij nooit meer uit gaat komen. Heb wel een stappenplan opgeschreven maar ook dan lukt het niet. Dus dat is iets wat ik nu ook moet doen.

Goof

Berichten: 28775
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 21:57

Als hij in de war raakt ga dan zo concreet mogelijk comuniceren.
Dagplanning op een bord, weekplanning op een agenda. Desnoods met picto's. Het kan zijn dat hij er ook alleen maar onzekerder van wordt als hij het niet begrijpt en vergeet.
Superfijn voor jou dat hij straks 1 dag in de week op de zorgboerderij is. Probeer het die dag dan ook echt los te laten, dus niet ieder uur appen hoe alles gaat enzo. Donderdag is jouw dag, neem die, gebruik die, ga wat leuks doen en geniet.
Als iemand het verdient ben jij het wel!

YvonneV
Berichten: 8778
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:31

YvonneV schreef:
TS vindt je het leuk om als je vriend gaat proefdraaien samen iets leuks te gaan doen?


mijn aanbod van juni 2017 staat nog steeds

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:36

Jeetje TS dat klinkt verre van ideaal. Even afgezien van hoe het met hem gaat, hoe gaat het eigenlijk met jou?

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 15:19

Weer een kleine update.

De indicatie is eindelijk geregeld en heb ook afgesproken met de zorgboerderij dat hij aankomende donderdag al komt.

Dit heb ik vriend ook gemeld en hij is not amused.
Want hij zou toch eerst op proef. Hij snapt dus niet dat je daar wel die indicatie voor moet hebben.
Ik uitgelegd dat hij de komende maand inderdaad gaat proefdraaien en ik hoop echt dat hij het niet gaat verzieken.
Als in zich afzonderen en niet meedoen met de rest.

Dus vanaf aankomende donderdag elke donderdag vrij hoop ik.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:20

Wat fijn.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:45

Dat is fijn ts! Toch een klein beginnetje!
Ik hoop dat je donderdag even "me time" kan houden +:)+

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:34

Woow, ik heb het topic door gelezen.. Je bent inmiddels alweer 3 jaar bijna verder en nog niks nadda noppes hulp -O- Ik was eerlijk gezegd allang omgevallen. Wat hoop ik voor jou dat die de zorgboerderij niet gaat verzieken en dat je toch nog een dag vrij hebt.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:02

Zelfs al zou hij niet meewerken. Hij is daar niet zonder reden en het is aan de zorgboerderij om met hem aan de slag te gaan. Ik zou wel kijken of je de indicatie uit kan laten breiden naar meer dagen. Heel eerlijk gezegd heeft hij niet zo veel te willen op dit moment.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:33

Eens met Zonnebloem.
Je vriend heeft niet zoveel te willen.
Ik hoop dat het jou wat ademruimte gaat geven.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:55

Gelukkig hebben de meeste zorgboerderijen ervaring met niet willen en de meeste mensen draaien redelijk bij geldt niet voor iedereen. Vasculaire dementie is niet te vergelijken met Alzheimer trouwens.
Mijn schoonvader hebben we laten testen toen hij 82 was en volgens de scan moet hij dit rond zijn 60 al zijn ontstaan. Hij heeft jaren prima gefunctioneerd zolang zijn dagschema maar hetzelfde bleef.
In bet begin hielpen een bord aan de muur, agenda ed prima maar na aantal jaar snapte hij het niet meer terwijl de krant lezen prima ging en hij heel goed wist waar het artikel over ging.
Ik ben jaren mantelzorger geweest en ook regelmatig op mijn werk of s' nachts gebeld toen hij nog zelfstandig woonde door hemzelf en later in verzorgingahuis door de verpleging. Het is zwaar maar loslaten is eigenlijk nog zwaarder.
TS ik wil je veel kracht wensen om het toch vpl te houden hopelijk met meer hulp.

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 11:24

Ik kan via de WMO meer dagdelen krijgen. Maar er is niet meer plek op de zorgboerderij.
Alleen de donderdagen was nog plek vrij dus ik hou mijn vinger aan de pols daar.

Met goede vrienden van ons gisteravond wel besproken wat te doen met mijn fjord. Want de buren zijn gaan buurtje pesten over haar rug. (Vliegenfrontriem jatten en haar 's nachts op een ander open stuk land zetten) nu kunnen ze haar niet meer uit het land halen maar wat is het volgende. Ik kan haar veiligheid niet garanderen. Dat en het feit dat de alleen staat te grasmaaien en verder niets doet.
Heeft me doen besluiten dat ze teruggaat naar de vorige eigenaar.
Was ook de afspraak als ik niet meer voor haar kon zorgen om wat voor reden ook dan kon ze terug.
Volgende week wordt dat als het goed is geregeld.

Het is niet leuk. Maar wel het beste voor Troyka. Ik wil gewoon niet dat haar wat overkomt alleen omdat ik haar bij me wilde houden.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:33

Een hele sterke beslissing ts. Neemt niet weg dat het voor jou een rot keuze is.. het is wel je eigen stukje ontspanning wat je nu moet opgeven.. jammer dat de buren dit doen!
Sterkte!!

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 11:57

Ik heb er ook wel een tijdje voor nodig gehad om de knoop door te hakken. Wij wonen nu 6,5 jaar op deze plek. En Troyka heb ik nu 4 jaar. Het begon allemaal toen de ex van de buurman 3 jaar terug weer in zijn leven kwam.
Zij heeft ervoor gezorgd dat er vriendschappen verbroken werden. En treiterde mensen weg. Dit probeert ze dus ook al die tijd met ons. Al dan niet met behulp van anderen.
Het is een gemeen manipulatief mormel en de verhuurster van het pand is gewoon bang voor haar en heeft in vertrouwen tegen vriend gezegd dat ze haar nooit op het terrein toe had moeten laten.
Ondertussen wanneer verhuurster er is zitten ze wel continue bijelkaar maar goed dat zijn mijn zaken niet.
De buurman weet van niks alles wordt achter zijn rug om gedaan en er wordt hem een rad voor ogen gedraaid maar dat wil hij niet zien. Ook niet mijn probleem. Maar zo is het wel steeds vechten tegen de bierkaai zeg maar.

Ilsje87

Berichten: 1278
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 19:35

Dat het een hele moeilijke beslissing is kan ik me heel goed voorstellen. Maar zou je straks op donderdag niet ast afleiding willen en wel weer willen gaan rijden? Dat lijkt mij juist heerlijk, even afleiding en echt iets voor jezelf..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110671
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 19:43

Ik vraag me ook af of je echt iets hebt dat je lekker voor je eigen plezier kunt doen?

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 19:44

Ilsje87 schreef:
Dat het een hele moeilijke beslissing is kan ik me heel goed voorstellen. Maar zou je straks op donderdag niet ast afleiding willen en wel weer willen gaan rijden? Dat lijkt mij juist heerlijk, even afleiding en echt iets voor jezelf..


Dat was ook mijn idee. Maar met de recente ontwikkelingen van de achterburen die ons nu proberen te treffen over haar rug. Zie enkele posts hierboven. Die en voornamelijk zij deinst dus kennelijk voor niets terug. Nu is alles nog goed met fjord maar wat als ik op een ochtend een ziek of een dood paard in het land aantref of ze hebben haar de weg opgejaagd. Dat kan en wil ik niet voor dat dier. Dat is niet eerlijk.
Dan heb ik liever dat ze ergens is waar ze veilig is en ik niet steeds stress heb of alles wel goed met haar gaat.

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 19:45

Cayenne schreef:
Ik vraag me ook af of je echt iets hebt dat je lekker voor je eigen plezier kunt doen?


Dankzij de buren niet echt meer dus. Ik zal wat nieuws moeten zoeken.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 23:11

Kan ze niet (tijdelijk) gewoon ergens anders gestald worden? Je doet nu je passie weg lijkt mij. Je uitlaatklep. Dit doe je om voor je zieke vriend te zorgen die helemaal niet vriendelijk, empatisch of meewerkend is. Ik vind dat echt heel zonde!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110671
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 09:36

Ik ook. Ben het dan ook eens met RoyceMack. Laat je enige uitlaatklep en plezier niet afnemen. Daar moet toch een oplossing voor zijn?