Nuttige dingen doen...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Nuttige dingen doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 11:00

Ik ben iemand die bepaald niet stil kan zitten. En daarbij wil ik me ook nog écht nuttig voelen.
Aan het eind van de dag wil ik een voldaan gevoel hebben, en dán kan ik in mijn ogen pas wat leuks gaan doen.

Maar dat valt niet mee, op het moment.

Voorbeeldje: Ik heb enorm veel blad in mijn tuin liggen. Met het oog op de regen heb ik dat eerst laten liggen, zodat de bomen wat water konden opnemen en ik niet met de kraan open aan het dweilen was.
Helaas is er veel te veel regen gekomen en is het blad nog niet weer droog.
Ik had hiervoor een bladzuiger (ja zuiger) gehaald bij mijn ouders, maar die kan ik nu niet gebruiken.

Toen het gisteren eindelijk stabiel droog bleef, ben ik gaan paardrijden. Daarvoor heb ik nog wat huishouden gedaan. En toen ik thuis kwam, ben ik gaan eten en douchen. Daarna wilde ik niet meer in de voortuin aan het werk (waar ook nog wel het een en ander aan onkruid weg mag worden gehaald).

Maar huishouden voelt niet nuttig genoeg. Ik heb een eigen huis, dus er MOET iets gebeuren. Rare kronkel.

Goed, nu is het zondag... Ik heb een wasje gedraaid en opgehangen.
Die achtertuin is nog nat... De voortuin vind ik een dingetje. Ik woon in een dorp waarin veel mensen naar de kerk gaan. Vind het daarom niet echt netjes om op zondag mijn voortuintje te gaan schoffelen.
Mijn tuindeuren zou ik kunnen gaan schuren, maar dat geeft ook best wat herrie. Ook niet echt wenselijk in mijn ogen.

Als het nu mooi weer was, dan zou ik in de tuin gaan zitten. Is ook niet het geval.

Wie heeft er nog meer van zulke debiele kronkels? En wat doen jullie om je nuttig te voelen?
Ik wil/moet vanmiddag nog even rijden, maar ja, dat is vanmiddag pas.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Nuttige dingen doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:04

Ik heb een tweede baan in het weekend omdat ik na het stoppen met wedstrijdrijden, en mijn paard nu een chronische blessure heeft waardoor ik er helemaal niet meer op zit, nutteloos voelde :')

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 11:06

Snorlex schreef:
Ik heb een tweede baan in het weekend omdat ik na het stoppen met wedstrijdrijden, en mijn paard nu een chronische blessure heeft waardoor ik er helemaal niet meer op zit, nutteloos voelde :')


:oo

Ik begrijp je volkomen _/-\o_

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Nuttige dingen doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:09

Als jullie in de buurt vd Veluwe wonen mogen jullie hier komen schoonmaken :+
Ik herken dit helaas helemaal niet. Ik kan gerust uren zitten niksen, beetje surfen, bank hangen, gewoon niets. Ik heb het dus andersom.
Kun je niet wat andere sporten toevoegen, hardlopen of zo?

Blue_flower
Berichten: 1928
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:11

Ik heb hier nog wel wat nuttige klusjes voor je hoor! Ben nu dag 3 ingegaan van een flinke griep en met een beestenboel valt daar nu genoeg nuttigs te doen :p

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 11:15

Fitzroy schreef:
Als jullie in de buurt vd Veluwe wonen mogen jullie hier komen schoonmaken :+
Ik herken dit helaas helemaal niet. Ik kan gerust uren zitten niksen, beetje surfen, bank hangen, gewoon niets. Ik heb het dus andersom.
Kun je niet wat andere sporten toevoegen, hardlopen of zo?


Oooh, maar ik kán ook wel niksen.
Het gevoel dat ik dan na die tijd heb is zo kloten... :o

En ik heb al bedacht dat ik vanmiddag misschien ook nog een stuk moet gaan lopen. Wat voor mijn lichaam zeker niet verkeerd is.
Maar ik vind dat weer onder de niet-nuttige dingen vallen. Snap je? :')
Idiote kronkel dus.

Komt misschien ook bij dat mijn huis nog niet 'af' is. Dus des te frustrerender.
Er ligt op dit moment een betonplaat te wachten op opbouw (al drie maanden), aannemer is druk en moet dit 'even' samen met m'n vader doen. Intussen ligt er een berg puin om bang van te worden (vind ik) wat weg moet. Heb ik hulp van m'n vader bij nodig, want ik ga gegarandeerd de kar te zwaar beladen en het is zijn kar. :+ Nouja goed, paps is op vakantie.
Dus dan moet ik intussen maar dingen doen die ik wél kan doen. In het kader van een neefje van anderhalf kan ik dan dus een stukje omheining maken. Maar dat materiaal moet ik dan even ophalen. Wat ik nog wel zou kunnen doen bedenk ik me nu. :+

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 11:15

Blue_flower schreef:
Ik heb hier nog wel wat nuttige klusjes voor je hoor! Ben nu dag 3 ingegaan van een flinke griep en met een beestenboel valt daar nu genoeg nuttigs te doen :p


Oh bah, beterschap! Ik kan me voorstellen dat je dan nog wat werk te verzetten hebt!

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:18

ja hoor ik herken het wel.
Ik heb 100000 dingen te doen, zoveel dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen en dan vanalles een beetje doe 8)7 niks zo frustrerends dan niks van je lijstje kunnen strepen.
Of van het een in het ander terecht komen. Je begint ergens aan maar ja dan moet je ook het ander doen enz.
Het best is gewoon vanmiddag weer op je paard stappen want het is droog en de Veluwe is mooi :') En dat is een vreselijk nuttige bezigheid op een zondagmiddag.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:21

Ik herken het deels wel. Voor mij voelt een dag pas voldaan en goed als ik gewerkt, gesport, paardgereden en opgeruimd heb in huis. Er zijn dagen dat ik dit doe en daar heb ik lichamelijk de hele week last van. Moeilijk hoor om een middenwegen vinden

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Nuttige dingen doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:29

Beetje hetzelde hier. Ik heb een lijstje, en als ik niet een heleboel dingen kan afstrepen per dag voel ik me nutteloos. Het is niet dat ik niet kan stilzitten, maar ik mag het gewoon niet van mezelf.

Heel stom natuurlijk, want andere mensen doen gewoon wat leuks tijdens het weekend/avond

BV Gisteren heb ik een muur geslopen, ong 2m3 sloopafval in de container gegooid, nog wat geklust in de badkamer, Paard gereden, opgeruimd en boodschappen voor de week gedaan

Rond 8uur in de zetel geploft, wilde gewoon 30min pauze nemen. Uiteindelijk blijven zitten voor de rest van de avond. Wilde nog wat meer bouwafval in de container gooien...en daar voelde ik me schuldig over.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 11:32

Wat heeeeeeeeerlijk dat ik hierin niet de enige ben!

M'n moeder begrijpt er werkelijk niets van! Vorige week was ik er gewoon serieus chagarijnig van. De hele dag alleen maar een beetje huishouden gedaan en het WK jonge paarden gekeken.
M'n vader op zijn beurt ook enorm chagarijnig, want hij had ook niets gedaan. We gingen mams' verjaardag vieren, dus paps en ik hebben na het eten nog een paar tuinschermen opgehangen zodat we uit de wind konden zitten. Voelden we ons toch nog een beetje nuttig die dag.

FatCat schreef:
Beetje hetzelde hier. Ik heb een lijstje, en als ik niet een heleboel dingen kan afstrepen per dag voel ik me nutteloos. Het is niet dat ik niet kan stilzitten, maar ik mag het gewoon niet van mezelf.

Heel stom natuurlijk, want andere mensen doen gewoon wat leuks tijdens het weekend/avond

BV Gisteren heb ik een muur geslopen, ong 2m3 sloopafval in de container gegooid, nog wat geklust in de badkamer, Paard gereden, opgeruimd en boodschappen voor de week gedaan

Rond 8uur in de zetel geploft, wilde gewoon 30min pauze nemen. Uiteindelijk blijven zitten voor de rest van de avond. Wilde nog wat meer bouwafval in de container gooien...en daar voelde ik me schuldig over.


ZO herkenbaar dit! Dat je net niet even dat klusje af hebt gemaakt! Voelt echt rot inderdaad!

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Nuttige dingen doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:06

TS pas je wel op met dat gevoel 'moeten' hebben. Ieder mens heeft een goede balans nodig tussen inspanning en ontspanning. Daarbij is ontspanning in de vorm van een spannende film kijken of sporten niet ontspannend voor je lijf. Daarvoor moet je ook vaak niets doen of je gewoon even vervelen en dus 'nutteloos' bezig zijn. Heel gezond en belangrijk om niet overspannnen of erger te worden op de lange termijn.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Nuttige dingen doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:12

Het kan heel nuttig zijn om even niks nuttigs te doen.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:16

Hm ik heb het juist omgekeerd en dat is ook heel irritant.

Ik baal er gewoon echt van als ik op een dag niet even een uur de tijd heb gehad om niks te doen. Als ik naar mijn paard ben ga ik soms ook expres korter omdat ik dan thuis nog even op de bank kan hangen voor ik naar bed ga. Ik wordt gewoon chagrijnig als ik zie dat ik 5 avonden in de week moet werken en ik dus maar 2 avonden met mijn vriend kan niksen. Misschien heb ik het gewoon te druk :')

Kan het helpen om een reëel lijstje te maken van wat je die dag gedaan wil hebben? Misschien dat als je dat lijstje afgewerkt heb, je ook met een meer voldaan gevoel kan niksen aan het einde van de dag.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 20:27

Thats_Me schreef:
TS pas je wel op met dat gevoel 'moeten' hebben. Ieder mens heeft een goede balans nodig tussen inspanning en ontspanning. Daarbij is ontspanning in de vorm van een spannende film kijken of sporten niet ontspannend voor je lijf. Daarvoor moet je ook vaak niets doen of je gewoon even vervelen en dus 'nutteloos' bezig zijn. Heel gezond en belangrijk om niet overspannnen of erger te worden op de lange termijn.


Ooh dat valt wel mee hoor. Althans, bij mij... je waarschuwing is natuurlijk terecht en geld ook voor andere mensen met dezelfde kronkel als ik neem ik aan :P

Ik zorg er wel voor dat ik niet te veel op mijn bordje neem. En die nuttige dingen doe ik vooral voor mezelf. :) Het is een familiedingetje geloof ik. Op het moment dat je niet ergens mee bezig bent, vreet je jezelf er enorm over op. Dat is voor ons nog een stukje funester zeg maar :')

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 20:29

finnens schreef:
Hm ik heb het juist omgekeerd en dat is ook heel irritant.

Ik baal er gewoon echt van als ik op een dag niet even een uur de tijd heb gehad om niks te doen. Als ik naar mijn paard ben ga ik soms ook expres korter omdat ik dan thuis nog even op de bank kan hangen voor ik naar bed ga. Ik wordt gewoon chagrijnig als ik zie dat ik 5 avonden in de week moet werken en ik dus maar 2 avonden met mijn vriend kan niksen. Misschien heb ik het gewoon te druk :')

Kan het helpen om een reëel lijstje te maken van wat je die dag gedaan wil hebben? Misschien dat als je dat lijstje afgewerkt heb, je ook met een meer voldaan gevoel kan niksen aan het einde van de dag.


Lijkt me ook lastig!
Heb het zelf ook een poosje erg druk gehad, in combinatie met echt verschrikkelijke collega's was dat echt geen succes :n Ik reed bijvoorbeeld in een showteam, maar daar ben ik o.a. door mijn drukke agenda mee gestopt.

Lijstjes... tsjah... ik snap het idee... Maar ik kan ook totaal niet plannen. :')
Heb nu wel een andere lijst gemaakt, met wat er om huis allemaal moet gebeuren.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Nuttige dingen doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:30

Ik zou ook oppassen met het gevoel. Naar mijn idee hét recept om vroeg of laat in een burn-out terecht te komen.

Leuke dingen hoef je niet altijd eerst te verdienen.

Het klinkt vergelijkbaar met “ik ben niet mooi genoeg” , “ik ben niet leuk genoeg” , “ik ben niet sportief genoeg”...

en zo dus ook “ik ben niet nuttig genoeg”, “ik heb dit niet verdient”.

We hebben allemaal onze tik, en ik weet maar al te goed dat je niet zomaar van dat soort gedachte kronkels af komt. Maar hoewel het heel onschuldig lijkt, kan het een fijn en ontspannen en plezierig leven denk ik ontzettend in de weg staan.

De oplossing is dan denk ik niet kei hard werken om dat schuldgevoel ongedaan te maken. Maar eraan werken dat je uberhaubt dat schuld gevoel heb. Op de lange termijn wordt je daar gelukkiger van denk ik.