Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:43

Bowo schreef:
Wat je respectloos noemt,


Wat ik respectloos vind is doen alsof overvallen niet bestaan / niet belangrijk zijn. Je kunt best bezwaren hebben tegen de afschaffing van contant geld zonder dat te bagatelliseren (en zonder dat bv 'lachwekkend' te noemen, zoals BarbaLala deed.)

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:27

De ov-info app is hier meestal wel redelijk accuraat, alleen zijn ze vrij optimistisch over het inlopen van vertraging. Dat lukt gewoon bijna nooit (en ook dat geeft wel aan hoe krap de rijtijden zijn.)

Te hard rijden merk ik soms ook, heb ook het idee dat dat meer gebeurt als chauffeurs moe zijn 's avonds, terwijl er dan helemaal geen achterstand is.

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:53

Ik hoop vooral dat mensen beseffen hoe belangrijk de vakbonden hierin zijn. Want iedere chauffeur, vakbond of niet, heeft baat bij goede arbeidsomstandigheden (veilige omgeving, haalbare rittijden, genoeg pauzes, behoorlijk salaris), en die komen dus niet altijd vanzelf vanuit de werkgevers.
Dus ik hoop vooral dat die chauffeur over een tijdje wel lid kan/wil worden van de vakbond.

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:12

Ja, dat is erg jammer. Want dat wat je verliest als er niet meer behoorlijk onderhandeld wordt (en ook wat je kan overkomen als je in een arbeidsconflict verzeild raakt of een ongeluk krijgt ofzo) is zoveel meer dan dat. Dat mensen denken dat niet meer nodig te hebben, of daar wel van te kunnen profiteren maar er niet aan bij te dragen, dat vind ik wel zorgelijk.

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:00

Wauw! -:(-

(En dat percentage, absurd. Ik ben een tijd buiten geweest en ik woon langs een drukke busroute, er zijn echt zo goed als geen bussen langs gekomen. Ik heb er 1 gezien onderweg, en nu net 1 hier. That's it.)

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:40

Exitium schreef:
Ik heb voor een euro meer een rechtsbijstandverzekering afgesloten die ook arbeidsconflicten dekt, en waar ik alles bij elkaar veel meer aan heb


Toch is de insteek van een rechtsbijstandsverzekering behoorlijk anders: die zullen alleen achteraf en individueel bekijken. Maar als het gaat om beroepsziekten, of bv een langdurig verziekte sfeer, stelt een bond dat structureler aan de orde. Daarmee bereiken ze achteraf soms meer (door gecombineerde kennis, als er meerdere werknemers zich melden dan is dat reden voor een dieper onderzoek dat een rechtsbijstand niet zomaar zal doen, ook omdat ze niet die toegang hebben tot de informatie) maar ook in het vermijden van de problemen op voorhand.

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:57

@Oomens, er zijn juist hele goede redenen om dat als wet te hebben: staken is een belangrijk middel om een balans te houden tussen de belangen van de werkgevers en die van de werknemers. Daar zit namelijk automatisch een onbalans in: de werkgever heeft heel veel meer centrale invloed en geld, terwijl de werknemers daar allemaal een beetje van hebben, dat is versnipperd. Een individuele werknemer redt het daarom niet tegen structurele problemen. Niet bij onderbetaling, niet bij onveilige omstandigheden... juist daarom is het belangrijk dat ze samen iets kunnen doen. Om dat evenwicht te herstellen. En dus is die mogelijkheid (tot het vormen van vakbonden en tot het nemen van gezamelijke acties) via de wet beschermd.

En als je dat niet nodig vindt omdat je het niet zo belangrijk vindt dat mensen fatsoenlijk betaald horen te krijgen voor fatsoenlijk werk, dan toch minstens uit eigenbelang: vanwege de veiligheid en betrouwbaarheid van het ov-netwerk. Dat is namelijk nuttig voor iedereen, niet alleen als je zelf met het ov reist maar ook als je op de fiets of met de auto gaat. (Dat zij niet met de auto gaan is namelijk gunstiger voor jou, en ongelukken zijn voor niemand goed.)

De chauffeurs zijn de mensen die het doen en die dus ook als eerste de gevolgen dragen, en die we dus serieus moeten nemen als beroepsgroep. Zij hebben de ervaring en zij voeren het uit.
(En teveel tijdelijke-flex-oproepkrachten hollen kwaliteit en veiligheid en betrouwbaarheid snel uit, dat is ook op veel andere terreinen al getoond. Die kant moeten we echt niet op.)

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:58

oomens schreef:
Misschien als dat zo doorgaat het hele zooitje maar ontslaan en alleen nog maar met (rechtenarm) uitzendpersoneel gaan rijden? Die willen/moeten wel gewoon hun werk doen.


Weg met goede arbeidsomstandigheden!

(Overigens, hoe goed werkt dat bij de postbezorging, dat flexpersoneel? Ik heb zelf niet de indruk dat de kwaliteit daarvan omhoog gaat.)


oomens schreef:
Met dat recht komt m.i. ook de plicht om daar geen misbruik van te maken door vaker dan strikt noodzakelijk het middel van stakingen in te zetten.


Gebeurt toch ook niet? De vakbonden staken niet steeds om nieuwe aanpassingen nadat er goede afspraken gemaakt zijn - dat zou inderdaad heel banketstaaf zijn. Maar dat is niet aan de orde. Dit is gewoon nog steeds hetzelfde conflict, waarbij de stakers juist iedere keer bereid zijn om de bonden en werkgevers tijd te gunnen een oplossing uit te werken. Maar komt die niet... dan is het probleem dus nog niet opgelost.

Citaat:
Daar is geen staking voor nodig, hoezeer 'aktivistiese' vakbonden ook proberen die toch door te drukken.


Ik vraag me af hoe je weet dat daar geen stakingen voor nodig zijn. Als dat niet nodig is - waarom is het dan niet al opgelost?

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:12

oomens schreef:
Heel simpel. Als het nu onmogelijk is om de verplichte rij-en rusttijden te hanteren, dan zijn er al instanties die daarvoor kunnen worden ingeschakeld.


Hoe bekend ben je met dit onderwerp? Weet jij wat er op dat vlak zoal geprobeerd is, hoe haalbaar dat is, welke gevolgen het heeft?

Dit is namelijk het soort van oplossing dat mensen vaak vooral van buiten bedenken: 'het is al goed geregeld dus er kan niks aan de hand zijn.'
Behalve dan dat keer op keer blijkt dat het in de praktijk toch net ietsjes anders is dan in theorie.

Citaat:
Overigens is er weldegelijk een probleem, maar dat is breder dan het OV alleen. Dat grotere probleem is dat er op allerlei gebieden nauwelijks gehandhaafd wordt, en dat de daardoor ontstane problemen steeds worden 'opgelost' met alleen maar meer regels. Kennelijk goedkoper dan handhaving.


En dus, prima als men gaat staken om de noodzaak daarvan wel duidelijk te maken. Ook al is het probleem inderdaad vermoedelijk heel wat breder dan het OV alleen. Als niemand wat doet weet je in elk geval zeker dat men weinig noodzaak tot verandering voelt (en blijven de buschauffeurs en de reizigers degenen die daar de nadelen van dragen, niet degenen die het beleid zo maken.)

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:17

Niet helemaal, want er zijn wel afspraken gemaakt over busfrequenties. Voor veel bestemmingen is 2x/u gewoon te weinig. Ik wil niet liever 2x/u betrouwbaar ipv 4x/u, ik wil gewoon een goede busverbinding waarbij de mensen die dat uitvoeren goed behandeld worden. En dat zou het uitgangspunt moeten zijn. Niet een keuze tussen of de ene slechte optie of de andere, gewoon, inzetten op goed OV.

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:59

U-Ov doet mee aan de staking en er rijden dan ook al tijden flink minder bussen. Ook gisteren en vandaag staan de informatieborden nog op 'we weten niet welke bussen wanneer rijden.' Als je een alternatief kunt vinden (fiets? auto?) lijkt me dat een stuk betrouwbaarder.
(Het valt me nu trouwens pas op hoe men de Uithof perfect op de maximale afstand van de spoorlijnen en stations heeft weten te plannen. Misschien was dat niet zo handig...)

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 07:48

Huh, dat is inderdaad een aparte gang van zaken. Maar gefeliciteerd met het resultaat in elk geval! *\o/*

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 16:42

(Als ik nog student was zou ik proberen een onderzoek te verzinnen waarbij je heel veel mensen in de stiltecoupé moet observeren.)

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 21:54

Op de bussen niets aan te merken (behalve een buschauffeur die wel heeeeeel enthousiast was donderdag.)

Maar volgens mij is er iets niet goed gegaan met een overstap en nu kwam op ik op de site van de ov-chipkaart, en wat een lelijke en gebruikersonvriendelijke site is het toch. -O- En dat vind ik irritant als gebruiker, maar ik vind het ook teleurstellend als IT'er. Dat kan echt beter, en zou ook beter moeten.

En ik kan bovendien nog niet zien wat er nou gebeurd is, want er staat maar 1 checkin/checkuit op ipv 3. :roll:

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 11:04

Ok.... RANT!! Over Translink.

Met enige vertraging staan de ritten erop, en inderdaad, ik heb een overstap gemist, omdat de tijd op de eerste bus blijkbaar niet goed stond.

Anyway. Ik log in, en ik wil naar 'uitcheck gemist' (want misschien dat daar ook een opmerkingenveld bijstaat.)
Moet je alle gegevens weer invullen! Jamaar beste site, ik ben ingelogd. Jullie hebben mijn kaartnummer al! Neem dat over.
Vervolgens weten ze het ook nog zo te maken dat je het niet kunt kopieren, nee, het MOET handmatig ingetypt worden. Waarom? Iemand die frauduleus op mijn account binnendringt zal zich daar niet door laten weerhouden: het kaartnummer is gewoon te vinden, alleen kun je het niet automatisch kopieren. Helpt niks, is alleen maar het tegenwerken van de gebruiker.

... En uiteindelijk probeer ik contact te zoeken, dat doen ze wel via twitter maar niet via hun eigen site. !!?? Wat een onwaarschijnlijk flutbedrijf.
/RANT

Ik heb het nu bij de busmaatschappij zelf neergelegd, ik ben benieuwd.


Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:51

Het leven van een buschauffeur in 12 tekens: "Oh, ik ben 4"

(Twee bussen reden vandaag de verkeerde kant op _O- Ik denk dat het warm is. Overigens niet veel ergernis voor mij, het kwam allemaal weer goed.)

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:15

Niet zo zeer een ergernis maar een verbazing: waarom moeten ov-kaarten eigenlijk pasjes zijn? Ik had vandaag graag een polsbandjes-ov-chip gewild. En de chip kun je in principe ook overal indoen, alleen werken dan de oplaadautomaten (tenminste in de winkels) niet meer en volgens mij op sommige plekken waar de poortjes de pasjes inslikken.
Gek dat ze niet eerder nagedacht hebben over verschillende vormen zoals sleutelhangers of polsbandjes.

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:09

Die dingen zijn maar 5 jaar geldig! :x (Eh, nee, anders ook niet. Plus dat je hand dus niet in het oplaadapparaat van de Albert Heijn past.)

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:45

Een nieuwe ov-chip in 33 eenvoudige stappen...

Het begon zo simpel: alleen een nieuwe pasfoto doorgeven en dan gaat alles vanzelf. Alleen, hmm, blijkbaar niet want ik kreeg alsnog een waarschuwing, mijn kaart verloopt bijna.
Op de NS-site niets te vinden of mijn aanvraag nou al loopt of niet, op ov-chip-site niets te vinden.

Ok, NS gebeld. Keuzemenu's, na 3 keer proberen de juiste optie gevonden en een mens gesproken :) Het blijkt dat de pasfoto-upload wel eens vaker niet werkt, maar geen probleem, ik kan het op de ov-chipsite invullen en dan komt het allemaal goed (en de kosten worden vergoed.) Awesome!

Dus ik ga naar de site, vul de velden in, wil mijn pasfoto uploaden, maar waar oh waar heb ik die pasfoto staan? Staat die uberhaupt wel op mijn laptop? Of misschien alleen maar op mijn mobiel?
Geen nood: telefoon gevonden, pasfoto gevonden, bluetooth aangezwengeld, bluetooth nog een keer aangezet omdat het de eerste keer niet werkte, pasfoto geupload... niets.

Oh ja. Met al dat geklooi van mijn telefoon enzo was inmiddels mijn verbinding verlopen. Dan kun je niet opnieuw inloggen, maar is alles weg. Ok. Opnieuw inloggen, weer alle gegevens invullen, weer de pasfoto uploaden, door naar het betaalscherm, betaling afgerond... *poef*, website weer weg. Wat nu?

Nog even gewacht maar geen bevestiging van dus toch de klantenservice gebeld, nu van ov-chip. Weer keuzemenu's, weer alles doorgeven. Hmmm, dat kunnen ze nog niet zien. Het systeem is bliijkbaar niet realtime. Of ik vanmiddag nog een keer kan bellen?

Maar inmiddels toch het bevestigingsmailtje gehad. Zouden ze die met de hand sturen?

Ik ben in elk geval heel benieuwd naar mijn nieuwe kaart :) Ov-chip maakt het leven simpeler...

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:07

De strippenkaart mis ik absoluut niet! Niet de keren dat ik de strippen niet op kon maken, niet de keren dat het fout werd afgestempeld, niet de keren dat ik niet kon onthouden hoe de stempelautomaat werkt omdat ik die maar heel sporadisch nodig had, en niet de keren dat ik er geen had omdat de verkooppunten niet open waren op momenten dat ik ze nodig had.

Maar ik zie nog wel heel veel ruimte voor verbetering, vooral van de site.

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:33

Goed gedaan Eclair! Super dat je er wat van hebt gezegd.

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:04

Dat iemand voorrang krijgt betekent niet dat ze vinden dat ze altijd maar voorrang moeten hebben. En iedereen heeft op zeker moment last van elkaars keuzes, bovendien is iedereen ook kind geweest.

Zeggen wat je denkt kan ook iets aardigs zijn - Loesje

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:40

%) |o
Imay: fantastisch doorzettingsvermogen! Ook al heeft het nog niet echt iets opgeleverd, wel supergoed aangepakt. Maar die maatschappijen... -O- En bedenk dan dat ze waarschijnlijk allemaal wel iemand in dienst hebben met een of andere 'communicatie'-functie. Beetje jammer. (En ook knap vervelend voor de chauffeur die straks het gedoe moet opvangen wat echt volkomen vermijdbaar is...)

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:58

In juli en augustus mag dat toch ook buiten de spits? En als er plekken vrij zijn in de coupé is het een beetje raar dat mensen niet aan de kant willen.

Shadow0

Berichten: 43495
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 21:32

blackstar schreef:
Altijd nog beter dan sigarettenrook :r vind ik


Toch een mooi moment om eens stil te staan bij de zegening dat rookcoupe's zijn afgeschaft. De smerigheid :r Alleen het er doorheen lopen om zo snel mogelijk in een niet-roken te komen...

(Oh ja. Dit is vast een moment dat ik kan zeggen: ik word oud. Maar echt... Vroeger, toen de guldens nog van hout waren en mensen nog tien kilometer door de sneeuw liepen om schoenen te kunnen kopen, toen werd er ook gerookt in treinen. Soms veranderen dingen echt ten goede!)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, AnneMarijeP, Annuuuhh, Antonius, Dandy200, DinaxUllie, Eefje_Sammy, GrapeshotBot, Lestrange01, Leukertje, Paloma_Janet, rosalie_a, Typhoon, Vagabondo, YandexBot, Zira1994 en 183 bezoekers