Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 13:53

Ailill schreef:
Lau schreef:


Knap! Ik schrijf gewoon ik vind dat plannen zo moeilijk.
Hier ook schuldig aan. Meestal heb ik het begin/eind helder en enkele highlights en wat twisten op papier staan. De rest komt daarna meestal vanzelf, soort van.

Al is het op deze wijze soms wel lastig om vast te houden aan het eind, da's dus een relatief begrip :+

Respect voor al het plannen. Ben er op m'n werk al niet goed in, blij dat het daar blijft.


Precies! Ik weet mijn einde, en hoe ik de gebeurtenissen wil en verder zie ik het wel.
Maar het is inderdaad soms wel lastig omdat je natuurlijk niet precies alles vast hebt liggen qua volgorde.

Ik weet de boodschap nog niet echt, ws iets van vreemdgaan loont niet. En zonder van jezelf te houden kan je van niemand anders houden.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 14:02

Lau schreef:
Ailill schreef:
Hier ook schuldig aan. Meestal heb ik het begin/eind helder en enkele highlights en wat twisten op papier staan. De rest komt daarna meestal vanzelf, soort van.

Al is het op deze wijze soms wel lastig om vast te houden aan het eind, da's dus een relatief begrip :+

Respect voor al het plannen. Ben er op m'n werk al niet goed in, blij dat het daar blijft.


Precies! Ik weet mijn einde, en hoe ik de gebeurtenissen wil en verder zie ik het wel.
Maar het is inderdaad soms wel lastig omdat je natuurlijk niet precies alles vast hebt liggen qua volgorde.

Ik weet de boodschap nog niet echt, ws iets van vreemdgaan loont niet. En zonder van jezelf te houden kan je van niemand anders houden.
Ik probeer qua tijdlijn wel wat de geschiedenis te volgen, zeker indien er toen lokaal iets van belang plaatsvond.

Boodschap niet echt, althans niet primair als doel. Uiteindelijk stopt iedereen een stukje van z'n ziel in het verhaal, daar zullen ook normen/waarden bij horen. Ik zeg overigens niet dat het stukje perse positief moet zijn :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 14:09

Ailill schreef:
Lau schreef:


Knap! Ik schrijf gewoon ik vind dat plannen zo moeilijk.
Hier ook schuldig aan. Meestal heb ik het begin/eind helder en enkele highlights en wat twisten op papier staan. De rest komt daarna meestal vanzelf, soort van.

Al is het op deze wijze soms wel lastig om vast te houden aan het eind, da's dus een relatief begrip :+

Respect voor al het plannen. Ben er op m'n werk al niet goed in, blij dat het daar blijft.



Mijn boek is het enige wat ik plan. :')

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 14:13

Leuk topic! Ik ben ook bezig met het schrijven van een boek. Eigenlijk al jaren, maar sinds mijn studie lag het zo goed als stil. Deze zomer ben ik er eindelijk weer eens echt aan begonnen, met de bedoeling om niet te stoppen tot het afraakt.
Ik schrijf momenteel een YA verhaal. Hiervoor heb ik al eens een verhaal geschreven, een gewone roman (maar nooit herschreven en toen raakte ik het bestand kwijt... :+ ). In mijn hoofd heb ik al een idee over een volgend verhaal, in een totaal andere schrijfstijl en sfeer over vampieren. Maar misschien eerst eens dit verhaal proberen afmaken... :')

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 14:27

marleen_usar schreef:
Willen jullie de lezer ook iets mee geven, dus door wat je schrijft.


Jazeker, in het boek wat ik nu aan het schrijven ben gaat dat over alcoholgebruik in het verkeer. Wat de gevolgen kunnen zijn, hoop dat dat jongeren aan het denken zet :j

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 15:05

Lijkt me heel mooi om iets mee te kunnen geven.

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 17:28

Mij ook, nu hopen dat het ooit uit mag komen :o

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 17:30

Hoe werkt dat eigenlijk met het hele uitgeven? Moet je dan een agent zoeken ofzo? Of een editor?

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 17:36

Haha herkenbaar, ik heb ook moeite om sommige personages iets te laten overkomen. Vooral de dieren in mijn verhaal. Dat zijn ook de passages uit de George R.R. Martin boeken waar ik misselijk en verdrietig van word. :=

Goede tip zeg, die website met gratis schrijf software! Nog niet gebruikt maar ziet er erg mooi/interessant uit. Ga ik proberen!
Ik schrijf nu gewoon met pen en papier trouwens. Meer mensen die dat doen?

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 17:46

Ik schrijf zowel met pen en papier als in word en met toetsenbord. Maar vind pen en papier aan de ene kant fijner, ik zie het meer voor me, maar aan de andere kant, foutjes herstellen wat lastiger :P

Ik merk zelf dat ik kortere verhalen vele male makkelijker vind. Met de lange verhalen wordt ik zo snel langdradig. Hoe voorkom ik dit?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:02

eclair98 schreef:
Ik schrijf zowel met pen en papier als in word en met toetsenbord. Maar vind pen en papier aan de ene kant fijner, ik zie het meer voor me, maar aan de andere kant, foutjes herstellen wat lastiger :P

Ik merk zelf dat ik kortere verhalen vele male makkelijker vind. Met de lange verhalen wordt ik zo snel langdradig. Hoe voorkom ik dit?
Door zaken niet op te (be)noemen/beschrijven, maar te laten verlopen/ontstaan.

Voorbeeld, beschrijf niet dat ze nu naar de auto moet, beschrijf waarom en hoe ze dit doet. Van actie komt (re)actie.

Snap je wat ik bedoel?

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:05

sliert schreef:
@shenaville:[ [url=m/iOR8xd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ImpYEc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voorbeeld schetsen.
Hoe het gaat lopen wb uitgeven weet ik niet. Ik vind het gewoon heel leuk om te doen.

Wat leuk!!!! Helemaal geweldig!

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:07

Ailill schreef:
eclair98 schreef:
Ik schrijf zowel met pen en papier als in word en met toetsenbord. Maar vind pen en papier aan de ene kant fijner, ik zie het meer voor me, maar aan de andere kant, foutjes herstellen wat lastiger :P

Ik merk zelf dat ik kortere verhalen vele male makkelijker vind. Met de lange verhalen wordt ik zo snel langdradig. Hoe voorkom ik dit?
Door zaken niet op te (be)noemen/beschrijven, maar te laten verlopen/ontstaan.

Voorbeeld, beschrijf niet dat ze nu naar de auto moet, beschrijf waarom en hoe ze dit doet. Van actie komt (re)actie.

Snap je wat ik bedoel?

Dat is wel een goeie! Dat ga ik proberen :D

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 18:32

Resistance schreef:
Hoe werkt dat eigenlijk met het hele uitgeven? Moet je dan een agent zoeken ofzo? Of een editor?


Ik heb nu gewoon mijn manuscript opgestuurd zo van, kijk maat wat je er van vindt. Ik heb ook geen idee hoe het werkt. Dat heb ik er ook bijgezet.

xSagan
Berichten: 661
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:28

Daar heb ik ik ooit eens op een schrijverswebsite gelezen dat het in Nederland als beginnende schrijver niet per se nodig is om een agent in te schakelen. In Amerika dan weer wel, maar dat is meer omdat er daar echt een stuk meer mensen wonen dan hier natuurlijk.

Heb op festivals ook met beginnende schrijvers gesproken en die zeiden inderdaad dat gewoon opsturen het beste werkt. Wel moet je kijken of de uitgever bij je genre past. Zo weet ik da L.S ook fantasy doet en de zilveren spoor beginnende schrijvers op weg wil helpen.:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:32

xSagan schreef:
Daar heb ik ik ooit eens op een schrijverswebsite gelezen dat het in Nederland als beginnende schrijver niet per se nodig is om een agent in te schakelen. In Amerika dan weer wel, maar dat is meer omdat er daar echt een stuk meer mensen wonen dan hier natuurlijk.

Heb op festivals ook met beginnende schrijvers gesproken en die zeiden inderdaad dat gewoon opsturen het beste werkt. Wel moet je kijken of de uitgever bij je genre past. Zo weet ik da L.S ook fantasy doet en de zilveren spoor beginnende schrijvers op weg wil helpen.:)




En als je in Engeland wil uitgeven?

xSagan
Berichten: 661
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:49

Heb het artikel even opgezocht, en ze raden het ook in de UK aan om een agent in te schakelen.
Daar de markt voor schrijvers veel groter is.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:21

Resistance schreef:
En als je in Engeland wil uitgeven?

Britse en Amerikaanse uitgeverijen lezen over het algemeen alleen manuscripten die ze via een agent aangeboden krijgen, omdat het anders echt niet meer te doen zou zijn qua hoeveelheid. Daar is de eerste stap dus echt om een agent te vinden die jou in het bestand wil opnemen.In Nederland zijn er een paar agenten maar geen enkele uitgeverij die alleen manuscripten via agenten aanneemt. Ik ben niet van plan iets via een agent te doen, ben best mondig en ik ben ervan overtuigd dat niemand mijn belangen beter kan behartigen dan ikzelf.

Amandavd schreef:
Ik heb nu gewoon mijn manuscript opgestuurd zo van, kijk maat wat je er van vindt. Ik heb ook geen idee hoe het werkt. Dat heb ik er ook bijgezet.

Kijk eens op (het forum van) schijvenonline.nl, daar vind je een hele hoop informatie over het uitgeefproces. Als er één ding is wat je overal leest en hoort: doe je huiswerk. Vrijwel alle uitgeverijen geven op hun website richtlijnen aan voor het aanbieden van manuscripten. Als jij dan in je schrijven aangeeft dat je niet weet hoe het eigenlijk werkt sta je meteen al met 1-0 achter. :=


Laten jullie hetgeen jullie schrijven aan familie of vrienden lezen? Ik doe dat zelden, heb dan toch een soort schaamte ofzo. Dan vind ik het ineens heel raar dat ik verhaaltjes verzin. En ik stel me dan voor dat ze heel diep gaan nadenken over waar die gedachtes en situaties vandaan komen, terwijl er heel weinig autobiografisch is aan mijn verhalen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:24

prulletje schreef:
Resistance schreef:
En als je in Engeland wil uitgeven?


Britse en Amerikaanse uitgeverijen lezen over het algemeen alleen manuscripten die ze via een agent aangeboden krijgen, omdat het anders echt niet meer te doen zou zijn qua hoeveelheid. Daar is de eerste stap dus echt om een agent te vinden die jou in het bestand wil opnemen.In Nederland zijn er een paar agenten maar geen enkele uitgeverij die alleen manuscripten via agenten aanneemt. Ik ben niet van plan iets via een agent te doen, ben best mondig en ik ben ervan overtuigd dat niemand mijn belangen beter kan behartigen dan ikzelf.

Amandavd schreef:
Ik heb nu gewoon mijn manuscript opgestuurd zo van, kijk maat wat je er van vindt. Ik heb ook geen idee hoe het werkt. Dat heb ik er ook bijgezet.


Kijk eens op (het forum van) schijvenonline.nl, daar vind je een hele hoop informatie over het uitgeefproces. Als er één ding is wat je overal leest en hoort: doe je huiswerk. Vrijwel alle uitgeverijen geven op hun website richtlijnen aan voor het aanbieden van manuscripten. Als jij dan in je schrijven aangeeft dat je niet weet hoe het eigenlijk werkt sta je meteen al met 1-0 achter. :=


Laten jullie hetgeen jullie schrijven aan familie of vrienden lezen? Ik doe dat zelden, heb dan toch een soort schaamte ofzo. Dan vind ik het ineens heel raar dat ik verhaaltjes verzin. En ik stel me dan voor dat ze heel diep gaan nadenken over waar die gedachtes en situaties vandaan komen, terwijl er heel weinig autobiografisch is aan mijn verhalen. :')




Dankje voor de uitleg! :) Weet je ook ongeveer hoe het zit met zo'n agent? Hoe kom je daar aan? Hoeveel kost dat (heb ik uiteraard veel voor over)?

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:25

Familie niet zo zeer, zou ook niet goed zijn denk dat ze het verhaal herkennen. Ookal doe ik heel erg mijn best het heel anders te laten zijn. Maar de lijn blijft hetzelfde dus dat vind ik lastig.
Heb het wel aan wat kennissen laten lezen. En zij vonden het goed maar hadden niet echt feedback. En ik zou graag een keer feedback willen met enkele notes erbij wat anders kan bijv. Of een goede toevoeging.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:49

Voor geen geld dat ik mijn schrijfsels aan familie laat lezen. :P Ik heb jaren en jaren RPG's geschreven wat dus gewoon openbaar op internet staat, maar geen haar op m'n hoofd die zou zeggen 'Joh, kijk wat ik geschreven heb!' Blijkbaar toch te onzeker.

Foaly

Berichten: 4819
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 12:52

Ik meld me ook! Schrijf op het moment redelijk wat fanfiction, en wil binnenkort ook original fiction gaan schrijven. Ik 'publiceer' (:') ) op archiveofourown, en daar laat ik het voorlopig bij. Familie weet wel dat ik schrijf, maar omdat ze de series niet kennen waar ik over schrijf, heeft het niet veel zin om ze dingen te laten lezen :+

Uitgeven heb ik totaal geen behoefte aan, sowieso ben ik niet competitief genoeg om me ertussen te wringen en ik schrijf vooral voor mezelf (en het handjevol mensen op AO3 dan :+ ). Ik lees idd overal wel dat je goed moet opletten voordat je iets naar een uitgever stuurt, omdat je direct op de stapel 'Afgekeurd' kunt belanden als je je niet aan de regels houdt. Je manuscript moet dan wel heul goed zijn als ze het nog een kans willen geven.

Ik heb wel redelijk wat schrijfdiscipline, maar wat me het beste helpt is zo'n white noise video van Youtube aanzetten. Iets van een onweersbui of een lekker knisperend kampvuur ofzo, dat je wel geluid hebt maar er niet door afgeleid wordt. Na 10 minuten zit ik dan in de zone en schrijf ik lekker door :j

Een beta-reader hebben is wel ontzettend fijn! Misschien dat we hier in dit topic daar wat mee kunnen? Aanbieden elkaars werk te lezen en van commentaar te voorzien? Ook al denk je dat het allemaal wel goed zit, er kan maar zo een gat in je plot zitten wat je niet gemerkt hebt, maar wat een andere lezer gelijk ziet :D

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:11

@Prulletje, ik heb met desbetreffende uitgever contact gehad op fb met de vraag hoe te werk te gaan en ik heb van hen een emailadres gekregen om het naar op te sturen.

Bedankt voor de tip!

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:36

Leuk topic.
Ik ben dit voorjaar begonnen aan een boek. Het 1e hoofdstuk is af.
Het gaat over de laatste 15 jaar van ons leven en wat ons allemaal is overkomen door een dwaas van een achterbuurman die ons 3 tot 8 x per dag stalkte. Tevens meerdere paarden en hond van ons vergiftigd heeft.
Een man die ziek was in zijn hoofd en hoe de politie en de gemeente keer op keer geblunderd hebben.
Ondanks legio bewijzen van o.a. camerabeelden.
Om nog maar niet te spreken van de NVWA die het ook zwaar hebben laten zitten.
Ik weet niet of het wat wordt om uit te geven maar anders heb ik alles maar 's keer voor mezelf opgeschreven. Ik heb alleen aan notities van gebeurtenissen al bijna een half boek liggen qua A4-tjes.
Als ik dat allemaal uitgebreid uitwerk dan wordt het een dikke pil om te lezen.

Mocht het wel uitgegeven worden dan hoop ik dat er een grote boodschap in zit voor politie en gemeente hoe ziekelijk bepaalde mensen kunnen zijn en toch steeds met leugens jaar in jaar uit er mee weg komen en hun slachtoffers het leven tot een hel maken.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:31

Resistance schreef:
Dankje voor de uitleg! :) Weet je ook ongeveer hoe het zit met zo'n agent? Hoe kom je daar aan? Hoeveel kost dat (heb ik uiteraard veel voor over)?


Een agent kost je in beginsel niets, maar eens je een contract met een uitgever hebt gaat een percentage van je inkomsten (gebruikelijk is 15 procent) naar je agent. Een goede agent helpt je echter ook behoorlijk, leest proef, onderhandelt voor een zo goed mogelijk contract bij een uitgever, fungeert als klankbord bij het bedenken en opzetten van nieuwe projecten... Je krijgt dus meer voor die 15 procent dan enkel en alleen de kans om uitgegeven te worden.
Hoe je eraan komt: door het opsturen van je manuscript. Het proces van het zoeken van een agent heet in het Engels querying agents, als je dat intikt op google vind je vast een hoop informatie :) .

Amandavd, dan heb ik dat verkeerd begrepen :) . In ieder geval stoer dat je de stap hebt gezet, ik hoop dat er iets uitkomt!

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die niets aan bekenden laat lezen. Voor beta- reading ben ik altijd in, zolang het een beetje in mijn straatje past. YA fantasy lees ik bijvoorbeeld niet, dus iemand die dat schrijft kan ik waarschijnlijk weinig nuttigs bieden. Maar non-fictie of literaire fictie lees ik graag eens door als iemand daar behoefte aan heeft! :j

Ik luister trouwens meestal klassieke muziek maar white noise klinkt geniaal, daar heb ik nog nooit aan gedacht! _/-\o_