Izzy19 schreef:Tegenwoordig heb je GDPR (General Data Protection Regulation), dit is een nieuwe Europese privacyregelgeving. Daaronder valt het volgende:
1. Recht om vergeten te worden
“The right to be forgotten” is een recht dat in de huidige privacywetgeving terug te vinden is, ingevolge het Google/Spain arrest van het Europees Hof van Justitie.
Onder de GDPR wordt dit recht verder uitgewerkt en geformaliseerd. In een aantal gevallen hebben personen het recht om vergeten te worden. Uw onderneming wordt verplicht om deze gegevens binnen 1 maand te wissen.
Dus je zou wel kunnen aangeven dat je je recht om vergeten te worden wil uitoefenen en dan is een bedrijf verplicht om jouw gegevens uit hun database te verwijderen binnen de maand. Indien ze dat niet doen, kan je klacht indienen.
't gaat misschien erg ver maar ik vermoed als je ergens al kan aangeven dat je onder GDPR je recht om vergeten te worden wil uitoefenen, dat bedrijven wel al net iets voorzichtiger worden. Zij kunnen namelijk erg hoge boetes krijgen indien blijkt dat ze hier niet aan voldoen. Als ik een hardnekkige zou hebben, die blijft bellen, dan zou ik wel durven om daar verdere stappen in te ondernemen.
Dat recht op vergeten heb ik hier al vaker voorbij zien komen, en daar zitten natuurlijk wel een paar haken en ogen aan. Als een organisatie persoonsgegevens nodig heeft voor het uitvoeren van het werkproces, dan hoeven ze die gegevens niet te verwijderen. Bijvoorbeeld: als ik ergens een subsidie heb aangevraagd, mag de organisatie in dat kader mijn persoonsgegevens gewoon opslaan. Zou ook een beetje raar zijn: ik wil graag subsidie (of een telefoonabbo, bouwvergunning,...) maar jullie mogen nergens registreren aan wie jullie geld / een dienst leveren.
In hoeverre een callcenter kan beweren dat de persoonsgegevens (telefoonnummer) noodzakelijk zijn voor het werkproces, geen idee.