Mannen die je lastigvallen: hoe bewust maken of terugpakken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_ofLiving

Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Mannen die je lastigvallen: hoe bewust maken of terugpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 19:18

Ik woon in een buurt met veel culturen en veel mannen die buiten op straat hangen, waardoor je als vrouw vaak wordt lastiggevallen. Niet omdat je knap bent, maar gewoon omdat.. ja waarom eigenlijk?

Afgelopen weken is het weer erger dan ooit (zomerhormonen misschien?) en in de 40 minuten die ik vandaag buiten ben geweest al 5 keer lastiggevallen. Sissen, opmerkingen, aanspreken. Een keer eerder de politie gebeld omdat iemand niet weg wilde gaan voor m'n deur. En het begint me echt de keel uit te hangen, en maakt me boos tegelijk. Ik wil geen korte broeken/rokjes meer aan als ik alleen over straat ga en zet altijd een zonnebril op. Hebben mannen echt niet door dat vrouwen dit vervelend vinden? Ik kom op een punt dat ik bijna een activistische feminist wordt. En zelfs mannen niet meer wil spreken op straat, ook in het geval dat ze wél echt de weg niet kunnen vinden of iets normaals willen vragen. En dat vind ik vervelend, want dan voel ik me een egoïst. Het ligt in ieder geval niet aan m'n kleding of aan wel/niet knap zijn, ik weet dat veel vrouwen er hier last van hebben.

Naast dat ik het van me af wil schrijven, vraag ik me af hoe ik hier iets aan zou kunnen doen. Negeren heb ik altijd al gedaan maar dat werkt dus niet goed genoeg. Opties die ik zie:

1. Iets grappigs of l*lligs terugzeggen.
Pas viel iemand me lastig en zei ik in zijn eigen taal "Laat me met rust". Had diegene niet zien aankomen, en stiekem moest ik wel in mezelf grinniken om zijn verbaasde/beduusde reactie. Zo maak je er als vrouw zelf ook nog wat leuks van :Y)
Nadelen: Iemands ego kan gekwetst worden en mensen worden nogal snel agressief. Geen zin om in elkaar geslagen te worden als je de verkeerde treft.

2. Zo'n persoon vragen wat hem beweegt om deze opmerkingen te maken. Door cultuurverschillen kun je als Nederlander sissen heel beledigend opvatten terwijl dat in een aantal gevallen niet zo is bedoeld. Ook kan ik dan wat bewustwording teweegbrengen: veel vrouwen vinden dit niet leuk en het heeft dus averechts effect. Stop met het lastigvallen van vrouwen. Ook staat een deel van de (groepjes) mannen denk ik wel open voor een serieus gesprek of een serieuze vraag. Als je contact legt vallen sommigen best mee.
Nadelen: Je komt lastig van ze af en contact maken is dan de minst goede optie. Ook wordt je dan wellicht bekend in de buurt - veel straathangers vervelen zich de hele dag en zitten in dat soort netwerken.

3. Misschien is het mijn eigen houding. Ik laat niet over me heenlopen maar ik heb geen uitstraling dat ik iemand neersla als iemand een vinger uitsteekt.. Zou het helpen om bokslessen o.i.d. te nemen, om gewoon wat zekerder te worden? Wellicht heb ik een te toegankelijke/hulpvaardige uitstraling?

4. Briefjes meenemen in m'n tas en uitdelen aan mensen die me lastig vallen. Met een grappige/bewustmakings tekst erop? Iemand ideeen?

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:23

Gewoon zeggen dat ze moeten optieven en doorlopen. Althans dat doe ik. Komen ze je alsnog achterna dan negeer ik ze En dan druipen ze vanzelf af.
Laten we het maar op hormonen en de warmte gooien. Gewoon niks van aantrekken en door. En ja ik blijf gewoon korte rokjes/jurken/broeken/hakken etc dragen. Laat me toch echt niet zonaar intimideren :=

Moet ook soms wel lachen hoor, laatst een stelletje van die bouwvakkerd, die riepen ook dingen. Als je ze dan lik op stuk geeft kunnen ze het nog waarderen ook en hebben ze een lol om degene die wordt afgezeken :')

Lessen in zelfverdediging zijn altijd goed. Ik zou dan echter eerder voor iets als Judo gaan dan Boksen. Judo = defense is the best offense. En je wilt jezelf uiteindelijk alleen verdedigen, niet iemand aanvallen

Ik denk dat met briefjes in je tas, je alleen maar uitgelachen wordt en kom je imo te dicht bij die mensen. Stel dat ze iets willen van je, ben je nog geen armlengte van ze verwijderd en kan je nooit de voorsprong maken als dat je gewoon doorloopt. (Wordt case scenario heh)
Laatst bijgewerkt door Celiien op 16-07-18 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Mannen die je lastigvallen: hoe bewust maken of terugpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:24

Omdraaien en foto's van ze maken

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:36

Vjestagirl schreef:
Omdraaien en foto's van ze maken


En dan? Ga je er een collage van maken of wat?

Emmarosaly
Berichten: 605
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:39

Heel herkenbaar hier in Rotterdam! Soms heb ik dan neiging om ook te gaan sissen of terug fluiten of gewoon naar hun kruis te kijken. Maarja dat is ook kinderachtig dus meestal negeer ik het gewoon, maar echt fijn voelt het niet nee. Ik snap ook nooit zo goed waarom ze moeten roepen of fluiten of sissen. Kijken is prima, dat doe ik ook.
Maar laatst wilde iemand zijn auto voor mij gooien om mijn snapchat te vragen. Dus ik zei dat ik dat niet heb en toen zei hij jammer, reed weg en schreeuwde nog keihard ‘ik hou van je’, uh oke thanks haha! Was een beetje overrompeld maar kon er daarna wel om lachen.

Hoe we het het beste aan kunnen pakken? Ik denk toch eens op de man afstappen en vragen waarom ze fluiten/roepen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:41

Een eeuwenoude cultuur even ombuigen }>
Bij mij woont op de hoek een Syrisch gezin, lieve mensen maar hun dochters mogen onder geen enkel beding alleen naar buiten.
Zeggen gewoon gedag, ga ook bij ze eten maar zelfs zijn vrouw gaat nooit alleen weg.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Mannen die je lastigvallen: hoe bewust maken of terugpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:49

Ik kijk altijd met een blik die kan doden.
Verder negeer ik het compleet.
Gaat bij mij altijd goed.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:49

‘Rot op knakworst’ doet het vaak wel goed. Niet zo bijster stijlvol maar ja dat is dat naroepen ook niet :P

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Mannen die je lastigvallen: hoe bewust maken of terugpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:51

Kan je op commando boeren? Dat zou ik zéker doe :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:54

Goof schreef:
Vjestagirl schreef:
Omdraaien en foto's van ze maken


En dan? Ga je er een collage van maken of wat?




:') _O-

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:57

Kickboksen kan er absoluut aan bijdragen dat je heel anders overkomt. Ik zou het absoluut aanraden. Wel als het je sowieso ook leuk lijkt :D

Ik zou zeker niet in gesprek gaan. Geef aandacht aan wat je energie verdient, niet zo'n stel hopeloze tja, hoe zal ik ze noemen.. Je snapt het wel.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:58

siskeh schreef:
Kan je op commando boeren? Dat zou ik zéker doe :P

:') ik ken iemand die echt zo kan boeren als een vent. Lijkt mij fantastisch om een keer mee te maken als iemand je lastigvalt eens flink te boeren.

Helaas zelf te oud :')

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:59

Gewoon teruggroeten en doorlopen. Normaal antwoord geven als ze je wat vragen. Dan is er niks meer aan de hand over een week. :)

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 20:02

Een onverwachte wending kunnen ze meestal niet zo goed handelen....
Ik heb dit vorig jaar in de file gehad. Erg vervelend en omdat het heel Mooi weer Was, had ook iedereen de ramen open. Het ging maar door en we stonden muurvast, dus kon ook geen kant op.
Ik ben toen uitgestapt en heb zogenaamd iets van de achterbank gepakt en het was meteen over....
Die 30 weken zwangere tweeling buik zagen ze even niet aankomen ;)

Art_ofLiving

Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 20:09

Morganlefay schreef:
Een eeuwenoude cultuur even ombuigen }>
Bij mij woont op de hoek een Syrisch gezin, lieve mensen maar hun dochters mogen onder geen enkel beding alleen naar buiten.
Zeggen gewoon gedag, ga ook bij ze eten maar zelfs zijn vrouw gaat nooit alleen weg.


Oh dat zie ik hier ook vaak: vrouwen uit een niet-Nederlandse cultuur die altijd met z'n 2en of meer buiten lopen, nooit alleen. Maar dat gaat me wel erg ver, bovendien heb ik niemand 24/7 bij me en moet ik toch naar werk :P


Liezel1 schreef:
Een onverwachte wending kunnen ze meestal niet zo goed handelen....
Ik heb dit vorig jaar in de file gehad. Erg vervelend en omdat het heel Mooi weer Was, had ook iedereen de ramen open. Het ging maar door en we stonden muurvast, dus kon ook geen kant op.
Ik ben toen uitgestapt en heb zogenaamd iets van de achterbank gepakt en het was meteen over....
Die 30 weken zwangere tweeling buik zagen ze even niet aankomen ;)


Haha die is mooi! :') Geniaal!

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 20:17

Loop naar ze toe, pak je telefoon, selfiestand. Maak een selfie met ze en plaats het op facebook en instagram. Plaatd er een tekst bij van wat die persoon heeft gedaan en loop verder.
Willen ze dat niet? Bang dat hun privacy wordt geschonden? Dan hebben ze duidelijk besef van wat wel en niet kan en kun jij hen daarop aanspreken.

www.lindanieuws.nl/nieuws/interview/noa ... omdraaien/

Storm

Berichten: 20830
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Mannen die je lastigvallen: hoe bewust maken of terugpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 20:28


speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 20:32

siskeh schreef:
Kan je op commando boeren? Dat zou ik zéker doe :P

Ik heb dat paar keer gedaan. Werkte prima :P

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Mannen die je lastigvallen: hoe bewust maken of terugpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 20:36

Ik heb een kontgraaier tegen de vlakte gemept. Werkt ook prima. O:)

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 20:37

Neus omhoog en negeren die apenrots. Is toch een stoerdoenerij verhaal.

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 20:39

Net nog twee mannen op een brommer/scooter gehad waarvan de achterste naar me omkeek en zijn lippen likte en knipoogde. Ik heb kwaad nee geschud en mijn middelvinger opgestoken. Wat denken ze wel niet

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 20:49

Tallie1979 schreef:
Ik heb een kontgraaier tegen de vlakte gemept. Werkt ook prima. O:)

Ik ook... ik kwam terug van de manege als puber en ik had toevallig sporen om mijn rijschoenen.
Een harde trap naar achteren voldeed goed hoor }>

Ik kan ook boeren op commando dus dat ga ik zeker gebruiken als dat werkt om van ze af te komen :')

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:53

Oh,hou op :roll:
Ik heb een keer gevraagd of zijn naroep techniek hem nou oooooiiittt een date heeft opgeleverd?!
Hij zei meteen niks meer.

Gister nog liep ik langs een groepje hang-petjes.
‘Hey. Meisje. Meisje!’ (Ik ben 30,maar toch bedankt :D )
Omdat negeren niet hielp,werd het al gauw ‘stom wijf. prutsmuts. Zeg je niks terug?’
Ik heb me toen even omgedraaid naar ze, en met mijn meest verveelde blik en een sarcastische stem geantwoord: ‘oh. Hoi’. :roll:

Als het nog een enigszins grappig bedoelde opmerking is, gooi ik gewoon een grapje terug.
‘Thanks. Nu heb ik weer wat te vertellen thuis :D
Soms vind ik het niet nodig om onaardig te doen, hangt een beetje af van de toon die gebruikt wordt.

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:55

-
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 16-07-18 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:00

Elin_ schreef:
Zeggen dat je hiv positief bent? :o




Nee. Gewoon niet. Hiv positieve mensen hebben tegenwoordig medicijnen die ervoor zorgen dat hiv niet meer overdraagbaar is, echter moeten zij nog iedere dag leven met feit dat mensen met een boog om hen heenlopen zodra ze weten dat die persoon hiv positief is. Dus laten we het idee dat mensen met hiv "vies" of "eng" ofzo zijn, alsjeblieft de wereld uit helpen door di soort opmerkingen niet meer te maken. :)