Inboedelverzekering: Wel of geen recht op vergoeding?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Inboedelverzekering: Wel of geen recht op vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 22:55

Ik hoop dat iemand op bokt ons even kan adviseren.

Mijn moeder heeft een inboedelverzekering sinds 1973. De verzekering is in de loop der jaren tig keer overgenomen door verschillende partijen en bij haar scheiding is ze de polisbladen kwijt geraakt. Ze heeft in al die jaren nog nooit iets gedeclareerd en betaald dus al keurig 45 jaar de maandelijkse premie.

Tijdens de warme zomerdagen is haar gloednieuwe vitrage bekneld geraakt tussen de buitendeur (was dichtgeslagen) en heel flink beschadigd: Twee scheuren van zo'n 20 á 30cm. Nieuwwaarde respectievelijk €680,-

We besloten de schade te declareren bij de inboedelverzekering. En die antwoord vervolgens het volgende:
U heeft een inboedelpolis afgesloten op basis van extra uitgebreide condities. Bij dergelijke
condities is er dekking ingeval van bijvoorbeeld waterschade of inbraak. Schade als gevolg
van een dichtslaande deur, hetgeen beschouwd wordt als een zogenaamd van buiten
komend onheil is echter niet gedekt. De schade komt zodoende niet voor vergoeding in
aanmerking


Nu begrijp ik dat ze geen all-risk polis heeft, maar dit leek me nu juist iets wat wél onder de inboedel zou moeten vallen?

Ik wil maandag even de polisvoorwaarden proberen te traceren.

Weet iemand hier misschien hoe dit zit? :)

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 23:02

In de meeste voorwaarden die ik heb gezien (dit soort dingen kreeg ik dagelijks te zien bij de rechtsbijstand) hebben inboedelverzekering inderdaad de uitsluiting van buiten komend onheil.

Wind liet deur dicht slaan en dat valt inderdaad onder de noemer van buiten komend onheil (meeste weersomstandigheden vallen daar onder). Ik vrees helaas dat het wel klopt.

Sowieso in 3 jaar rechtsbijstand en zeker 1000 verzekeringsafwijzingen zelden een gezien die niet correct was trouwens. Hoewel het zwaar vervelend is zijn ze 99% van de tijd wel correct met afwijzingen.
Laatst bijgewerkt door ElizeVdS op 13-07-18 23:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 23:03

Het ligt echt aan wat voor verzekering je hebt afgesloten. Kennelijk geen all-risk en dan is dit niet gedekt. Je kunt ook de voorwaarden bij de adviseur of de verzekeraar vragen als je ze zelf niet meer kunt vinden.

Je zou om een coulance uitkering kunnen vragen omdat je moeder al zo lang klant is. Soms krijg je dan nog een bedrag (250 of zo?). Werkt niet overal, maar vaak wel. Gewoon (netjes) om vragen. Succes!

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: Inboedelverzekering: Wel of geen recht op vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 23:04

Coulance is wel een goede tip trouwens! Heb vaak gezien dat het werkte.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 23:10

Ik ga maandag even achter de voorwaarden aan.

We vermoeden dat het de hond is geweest die de deur heeft dichtgeduwd, maar dat weten we dus niet zeker en ze heeft daarom opgegeven dat de deur gewoon is dichtgeslagen zonder de oorzaak specifiek te vermelden (het was voor zover ze zich kan herinneren windstil die dag).

Heel erg sneu zeg :(

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: Inboedelverzekering: Wel of geen recht op vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 23:23

De voorwaarden kan je online wel vinden. Al zal de verzekering die je vast wel sturen als je dat wenst. Vooral van belang is dat je weet welke polis je hebt en welke (eventuele) modules.

Is de hond de oorzaak dan zou je zogenaamde eigen schuld dekking moeten hebben omdat je natuurlijk verantwoordelijk bent voor je eigen dieren.

Lastige is dat je dat dan eigenlijk wel in het eerste gesprek aan moet geven want als je nu van oorzaak wisselt je dat wel moet kunnen onderbouwen cq bewijzen (ivm risico op fraude)

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Inboedelverzekering: Wel of geen recht op vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-18 12:49

Begrijpelijk, maar dat hebben we dus níet aangegeven omdat de oorzaak onbekend is. De deur zat zoals altijd vast op het haakje en is er om onduidelijke redenen vanaf geschoten waarbij de vitrage bekneld is geraakt. Het verbaasd me oprecht dat het niet onder vergoeding valt.

Ik ga maandag eens rondvragen voor een coulance regeling. Bedankt voor jullie reacties.