Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:16

De werkgever heeft werkelijk alles uit de kast gehaald:

- Liegen tegen de media, ondanks dat het aantal stakers niet teruggelopen is, zijn er in de stad Utrecht meer bussen gaan rijden, 70% is gereden hoekan dat als er bijna 70% bussen nog binnen staan

- Om toch meer bussen de straat op te sturen , hebben zij:

o Uitzendkrachten onder druk gezet en geïntimideerd om te gaan rijden

o Kantoorpersoneel met rijbewijs zijn gaan rijden

o Bussen gingen naar buiten naar 10 minuten weer binnen om dan weer uit te rijden

o Potentiele stakers werden van hun dienst gehaald om deze vervolgens aan een werkwillige te geven

o Ze gaan ook crimineel te werk, door geknipte en geplakte diensten zonder toestemming van de medezeggenschap te gaan rijden,

o Of door uitzendkrachten andere diensten dan hun eigen dienst te laten rijden wat verboden is

o Werkwillige die weigeren een dienst te rijden van een staker wordt verteld dat ze het moeten doen en niet geregistreerd worden als werkwillige, ook gelogen en crimineel

(Stukje mail van een vakbond)

Koos paardloos :(

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:31

Het is wel degelijk crimineel want de diensten die ze rijden zijn niet gekeurd en dus strafbaar.

Het rijden van de dienst van een staker is ook bij wet verboden heb ik begrepen dus ook al is het sterk verwoord... eigenlijk klopt het gewoon ;)

Koos paardloos :(

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:32

Overigens hebben diezelfde uitzendkrachten er baat bij wanneer de cao wel nageleefd wordt want daarin staat (nu ook al) dat een bepaald percentage uitzendkrachten recht heeft op een vast dienstverband.
De uitzendkrachten durven nu niet te staken omdat ze gezegd wordt dat ze dat dan helemaal op hun buik kunnen schrijven.
Eigenlijk een soort moderne slavernij ;)

Koos paardloos :(

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:53

Cowboy55 schreef:
Maar als werknemer A die route 1 moet rijden staakt en de werkgever zet werknemer B die normaal route 2 zou moeten rijden op route 1 in dan mag dat wel. Werknemer B zou dat dan wel mogen weigeren. Of ie dat doet is aan werknemer B. Er is m.i. geen juridische basis om hem te dwingen dan wel te verbieden om de andere route te rijden.


Zoals je een paar posts terug kunt lezen valt dat onder besmet werk.

Daarnaast valt die dienst niet in je (gekeurde) rooster en dus niet persé passend in je wettelijke uren.

En de werknemers worden zodanig onder druk gezet dat ze andere diensten niet durven weigeren.

Koos paardloos :(

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:46


Koos paardloos :(

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 07:26

@pablobokt goed gedaan!

Eigenlijk zouden dit soort verhalen naar een (menselijke) rechter moeten zodat er gewoon gratis gereden mag worden.
Jammer van die zgn zielige werkgevers dan. Het is potverdikke een publieke dienst. Privatisering is in mijn ogen echt zo waardeloos voor dit soort sectoren (o.a. ook de zorg).

Koos paardloos :(

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 12:55

oomens schreef:
Misschien als dat zo doorgaat het hele zooitje maar ontslaan en alleen nog maar met (rechtenarm) uitzendpersoneel gaan rijden? Die willen/moeten wel gewoon hun werk doen.

Dat er misstanden zijn qua dienstroosters waardoor de wettelijke rij- en rusttijden niet gevolgd kunnen worden, dat is geen zaak voor vakbonden en stakingen. Dat zijn gewoon overtredingen waarvoor naar de inspectie SZW of de ILT, of welk handhavingsorgaan er ook over gaat, moet worden gestapt. Als werkgevers op onwettige manier hun werknemers onder druk zetten idem. Dat is iets waarvoor strenge handhaving van de huidige regels op zijn plaats is. Niet de boel saboteren om nieuwe regels af te dwingen, die vervolgens net zomin worden nageleefd.


Wauw onmens, wat een belachelijke reactie zeg. Gatver wat een gebrek aan inlevingsvermogen.

Voor wat betreft de gang van zaken bij onze werkgever:
Inspecties vinden het niet boeiend genoeg, die komen niet, allemaal vriendjespolitiek. Een advies van de rechter, afgedwongen door de OR, wordt gewoon genegeerd. Werkgever rekt en trekt lang genoeg om te zorgen dat een rechter bij terugkomst zou zeggen: zo urgent is het niet :(
We zijn we zelfs nog naar de opdrachtgever (Provincie) geweest, wat geen donder uitmaakte, die kakkers doen allemaal alsof hun neus bloedt. Er ligt op papier niets vast van de druk die chauffeurs ervaren, maar hij is er wel.

Voorbeeld: wanneer een chauffeur niet aan de (wettelijke) pauze lijk toe te komen roep je op hoe dit op te lossen. Er komt dan iemand, die lekker op een airco-gekoeld kantoortje zit aan de lijn die de chauffeur verzoekt om toch door te rijden, want er is geen vervanging, dan staan die arme passagiers te wachten etc etc.. Verzin de smoezen maar. Chauffeur moppert vervolgens dat het al de 4e keer deze week is (want zover is het helaas al) en dat hij nu echt op zijn strepen gaat staan en pauze gaat nemen.
De andere kant van de lijn begint dan te schermen met: werkweigering, meldingen bij de teamleider...

Hierop reageren chauffeurs dus op 2 verschillende manieren:
Nummer 1 is geïntimideerd en rijdt door ondanks dat hij zijn rust niet krijgt, nergens meer, want zijn vorige kwartiertje op een dienst van 9 uur is er ook al niet van gekomen en hij wil toch eigenlijk ook wel op tijd naar huis. Hij eet wel een broodje achter het stuur en houdt zijn plas wel op.
Waarschijnlijk wordt deze collega er niet vrolijker, relaxter en zeker niet meer geconcentreerd van, met alle gevaren van dien.
Nummer 2 vraagt deze opdracht om door te rijden en de rust niet op te nemen schriftelijk te bevestigen. Nummer 2 staat dus wel gewoon stil want dan wordt alles ineens terug getrokken en valt de rit uit.

Hiermee tref je dus rechtstreeks weer die passagier. Dus je kunt wel kortzichtig roepen: zeik niet (hee, je klinkt als de werkgever) en doorrijden en zet er anders fijn een niet zeikerd op, maar uiteindelijk gaat het nog steeds om een stukje veiligheid.

En staken is geen saboteren, het voelt hooguit zo omdat het een DIENSTVERLENENDE sector is.
En zoals elders al genoemd is privatisering van dit soort onderdelen in de samenleving debet aan deze hele problematiek.

Koos paardloos :(

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:37

De oplossing ligt in het verlagen van werkdruk, wat je doet door meer bussen en meer mensen in te schakelen. Maar er wordt zo laag ingeschreven bij de concessies, dat dat niet meer mogelijk is.
In mijn ogen zijn de opdrachtgevers (provincie) wat dat betreft net zo schuldig want die kiezen de uiteindelijke uitvoerder van hun opdracht.

Het gekke is dat de provincie in februari aangaf dat het OV minder geld kostte toen het nog ambtenaren banen waren, dan nu. En dat zullen ze nooit terug gaan draaien, maar het is toch wel heel typerend.
Waar zit het dan in? Want toen waren de rijtijden veel beter, hadden we genoeg tijd om even de zinnen te verzetten om er weer fris tegenaan te kunnen en liepen diensten eigenlijk nooit uit (nu iedere week wel een paar)! Het ziekteverzuim was veel lager, mensen voelden zich verantwoordelijk voor hun werk.

En dit is natuurlijk helemaal niet alleen in OV land, de zorg is er misschien nog wel erger aan toe.
Of wat dacht je van die leraren met meer dan 30 kinderen in de klas met alle rompslomp eromheen?
Er is gewoon een hele verkeerde tendens gaande in mijn (leken)ogen...
Inherent aan ons kapitalistische systeem denk ik...

Koos paardloos :(

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 22:27

Biebz schreef:
Hier rijd niks..
Ze hebben bussen voor de hekken gezet zodat chauffeurs die wel willen (omdat Ze niet bij een vakbond zitten) niet kunnen rijden 8)7


Op zich is dat niet zo'n beetje. Veel willen ook wel maar kunnen niet door omstandigheden. Zo worden ze in ieder geval niet gebruikt om besmet werk te doen.

Koos paardloos :(

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 22:49

Wanneer je je meldt als welwillende moet de werkgever gewoon betalen dus dat is onzin. En anders: aanklagen :x

Ik hoop ook dat het snel afgelopen is maar kreeg vandaag de te keuren diensten onder ogen en dat is compleet tegen alle toezeggingen (brief aan het personeel) in. Echt bizar. Ze liegen alles bij elkaar en zetten iedereen tegen elkaar op :(

Koos paardloos :(

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:45

purny schreef:
blackstar schreef:
CNV staakt niet en FNV wel

Maar hoe weet je wie bij wie hoort. Zetten ze een stempel op hun voorhoofd?

De ene is rood en de ander paars.
De ene club mag zich melden bij de ander om te staken en ontvangt dan alsnog stakingsuitkering.

Koos paardloos :(

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:47

blackstar schreef:
Zie je ook niet aan de persoon.
Wachten tot je bus komt of niet

Als je stakers hebt maakt het ook niet uit die zullen waarschijnlijk beiden niet rijden.

Koos paardloos :(

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:59

Shadow0 schreef:
U-Ov doet mee aan de staking en er rijden dan ook al tijden flink minder bussen. Ook gisteren en vandaag staan de informatieborden nog op 'we weten niet welke bussen wanneer rijden.' Als je een alternatief kunt vinden (fiets? auto?) lijkt me dat een stuk betrouwbaarder.
(Het valt me nu trouwens pas op hoe men de Uithof perfect op de maximale afstand van de spoorlijnen en stations heeft weten te plannen. Misschien was dat niet zo handig...)


Tsja .. Het is ook allang bekend dat ipv een tram ze beter het spoor hadden kunnen doortrekken, zeker qua capaciteit.
De tram is eigenlijk alweer te klein op moment dat hij eindelijk gaat rijden (Dit was overigens vóór het starten met de bouw al bekend)

Koos paardloos :(

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 22:19

De stakingen gaan als het goed is wel iets anders dan vorige week...
De vakbonden willen in de spits rijden en daarbuiten staken.

Overigens willen de werkgevers dit dus pertinent niet, hoezo oog voor de passagiers.. Het gaat ze zo (weer) teveel geld kosten, zo zie je de ware aard van de beestjes.

Koos paardloos :(

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 22:40


Koos paardloos :(

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 23:00

Nou heel apart ja. Kreeg de melding net via fb maar nog niet op de mail...

Nu ja, gelukkig voor de reizigers in ieder geval!

Koos paardloos :(

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 06:57

alex66 schreef:
Wow 82,5% van de diensten moet na 2,5 uur een pauze hebben en de overige 17,5% na 3 uur. Plus dat de werkgevers toegeven dat de marktwerking is door geslagen. Ze zijn eindelijk om *\o/*
Betekend wel dat bijna al onze diensten op de schop kunnen 8-)

Hier ook hoor. En we waren net bezig met de nieuwe diensten keuren :x

Maar de gang van zaken was wel héél apart.
Niemand leek te weten dat werkgevers en bonden toch aan tafel zaten... we krijgen om 22.30u nog mailtjes over dat spits staken niet getolereerd wordt (van de werkgever) maar de media meldt om diezelfde tijd een akkoord ???

Enfin, toch blij dat de stakingen voorbij zijn. Zo maatschappij ontwrichtend bezig zijn is niet tof wanneer je een dienstverlenend beroep hebt gekozen....

Koos paardloos :(

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:38

Levensgevaarlijk die rugzakken ja :x

Koos paardloos :(


corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:35

Haha, ja die koffers zijn er groot genoeg voor :x

Koos paardloos :(

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:16

Zucht van die mensen die tegen mij beginnen te klagen dat de trein niet rijdt.... in mijn busuniform met de conducteur 5 meter verderop:(

Koos paardloos :(

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 14:24

Jolien87 schreef:
Niet zozeer een ergernis (hoewel er ongetwijfeld mensen zijn die het vervelend vinden) maar meer iets wat ik me afvraag: omdat mijn auto bij de monteur staat ben ik vanmorgen ivm de regen met de bus naar het werk gegaan. Deze was echter vertraagd en reed nu vlak voor de bus die eigenlijk om die tijd bij de halte zou moeten rijden. Maar hoe lossen ze dit op? Die tijd haalt een bus natuurlijk nooit meer in. Wordt de bus er op zeker moment dan gewoon uit gehaald? Want met twee bussen achter elkaar rijden op hetzelfde traject is natuurlijk ook wat overbodig.


Ligt eraan wat er op volgt....
In de stad gooien ze hem er meestal uit. Streek zal leeg rijden zijn en z.s.m. je volgende rit oppakken. En evt je pauze omzetten. Of rituitval. Maar da's laatste optie.

Koos paardloos :(

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:30

Je kat los in de trein?? Wat een mafkees. Zeker niet op tafel :r

Gut, kreeg vorige week een klacht binnen, was een halte voorbij gereden kennelijk. Denk erover om dit terug te sturen naar mijn nieuwe teamleider :x

Ik zou zeggen, wees blij dat ik op de route zat.
Ik vind het wonderlijk dat *** van mensen verwacht dat ze hun werk correct uit kunnen voeren zonder ze daarvoor de juiste handvatten te bieden.
Wanneer er geïnvesteerd zou worden in lijneninstructie (ik ben niet de enige collega met deze ervaring) dan kun je dit soort klachten allicht ondervangen.

Als ik met routeboek op schoot op pad ga om jullie te helpen de formatie rond te krijgen, is het laatst wat ik verwacht van *** om dit soort klachten serieus te nemen richting de chauffeur, ik zou het als een klacht aan het beleid zien.
Derhalve verwacht ik ook dat de klacht niet in mijn dossier komt.

Met vriendelijke groet,

Koos paardloos :(

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:48

Juist, dat is mijn punt.
Niet die klacht, dat snap ik, is ook vervelend (al gaat er om de 5 minuten een bus in de spits daar, maar hee.. je moet wat te klagen hebben natuurlijk).
Gaat mij vooral om het principe. Ik ben overgeplaatst op eigen verzoek na een burn out, kom op een nieuwe vestiging met nieuwe lijnen. Krijg GEEN instructie want daar is geen ruimte voor. Ben dus een week of 2 meegereden met sommige lijnen maar dat is niet genoeg en gewoon veel te veel.
Vervolgens wordt je met AT-er en passagiers de rit opgegooid (met alle stress van dien) en na een dag of 3 was er niemand meer om mee te rijden en kon ik de rest zelf uitzoeken.

Jammer dat dat zo moet, maar er is een gigantische onderbezetting en om gelijk als zeikerd binnen te komen heb ik natuurlijk ook geen zin in.
Puntje bij paaltje doe je dus dingen die ver buiten je comfort zone liggen (want ik lever juist graag service ipv routes verkeerd rijden) en dan durven ze ook nog klachten door te sturen??
Uhm, nee, dikke vette NEE eigenlijk. Ben ook echt boos.

Nogmaals, niet om de klacht, die vrouw heeft groot gelijk, maar betwijfel of ze als antwoord van de toko krijgt; sorry mevrouw, onze fout, de chauffeuse heeft door onderbezetting geen fatsoenlijke lijneninstructie gehad en wist dus niet goed bij welke haltes wel en niet te stoppen. Onze oprechte excuses voor dit gebrek aan organisatie :x

Bij de ** staat de naam van het bedrijf, geen scheldwoorden hoor :)

Koos paardloos :(

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:44

inderdaad, tijdsdruk en vragen van passagiers, het kost enorm veel tijd om te zoeken naar de route, passagiers niet te kunnen informeren waar ze naartoe moeten, ik vind het gewoon heel vervelend werken zo.

Overigens bestaat de techniek al (heb ik me laten vertellen), maar dat kost geld om te implementeren. Ik zie er ook wel voordelen in, je kan mensen allicht sneller alleen de rit opsturen en het is dan geen probleem meer wanneer je de route even niet gereden hebt. Nog een zoekfunctie erin en je dienstverlening wordt top, dan nog tijd erbij, haha.

Ik heb ook gehoord dat wij straks tot 7 buswissels per dag krijgen om aan de CAO-wens te voldoen, wat een ellende. Dat is vragen om rug-nek etc klachten... echt belachelijk.

Koos paardloos :(

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:12

Nou, ik stem voor een kaartje om je stoel automatisch goed te zetten :)
Dat is er en zou een hoop klachten schelen denk ik, met zoveel buswissels zit je net lekker en mag je er weer af :(

Koos paardloos :(

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aeva, Amazonbot, FransienE, Ine23, LiannePuthzy, Lous, rosalie_a, tengeltje11, Vavane, Westhof en 155 bezoekers