Ex 'dreigt' restschuld niet af te lossen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Ex 'dreigt' restschuld niet af te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-18 10:43

Ok. Situatie:
3 jaar geleden gescheiden. Restschuld van vorige huis staat op beider naam. Morgen is (eindelijk) de verkoop van het huidige huis (gelukkig geen extra restschuld). Om helemaal van elkaar af te zijn hebben wij al heel vroeg in de breuk afgesproken de restschuld te splitsen zodat we ook echt van elkaar af zijn.
Inmiddels heeft hij een nieuwe partner, is net vader geworden, en kijkt blijkbaar anders tegen zaken aan.
Ik heb ook een nieuwe partner en ben voornemens naar Amerika te verhuizen. Voor mij is het dus sowieso prettig om de schuld te splitsen zodat ik hem mee kan nemen naar Amerika en niet iedere maand hoef te klooien met overboeken.

Na 3 jaar aan elkaar vast zitten gaat de communicatie niet meer zo soepel. Alle dingen die wij samen moeten regelen roepen behoorlijk frustratie op om het even netjes te zeggen.
Bij iedere beslissing houd hij mij boven het hoofd dat het splitsen van de restschuld voor hem niet hoeft en alleen maar voordelen heeft voor mij.
Ik zit er niet op te wachten nog 10 jaar aan mij ex vast te zitten. De ruzies over financiën hebben zijn weerslag op mijn humeur en mijn nieuwe partner is het ook wel een beetje spuugzat.

Ik heb het geld klaar liggen om af te lossen. Maar ik ga dat niet doen als ik nogsteeds hoofdelijk aansprakelijk ben voor 'zijn' deel.
Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik de bank bellen en zeggen joh hier heb je mijn deel veel plezier ermee toedeloe?

You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it.


AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-18 10:52

Snorlex schreef:
Je kunt onderling wel afspreken de schuld te splitsen maar zolang de schuldeiser (hypotheekhouder) daar niet officieel mee akkoord is blijven jullie beide hoofdelijk aansprakelijk voor het hele bedrag. Wat ze niet bij jou kunnen halen, halen ze wel bij hem en andersom. Voor de volle 100% van de restschuld.

Dit kan wel leiden tot het ontstaan van een onderlinge vordering op elkaar wanneer één van de partners meer dan 50% van de vordering betaald.


Onderlinge vordering lijkt mij geen pretje als ik aan de andere kant van de wereld zit. Wat een drama dit.


Oh ja. Ter verduidelijking. Met splitsing was bedoeld allebei de schuld bij deze schuldeiser af te lossen en zelf een nieuwe lening afsluiten elders op eigen naam. Wij kunnen de restschuld tussentijds zonder boete inlossen.

You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it.


AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-18 11:47

Yessy schreef:
Kun je je ex niet een beetje onder druk zetten door te benadrukken dat als jij vertrekt naar een ander continent, het voor de bank een stuk makkelijker is bij hem aan te kloppen voor het volledige bedrag dan bij jou? Of heeft dat geen zin omdat hij het geld simpelweg niet heeft en geen lening kan krijgen voor dat bedrag?

De andere optie is een goed gesprek met de bank. Ook daar weer aangeven dat je mogelijkheid hebt om de helft nu af te lossen en dat je voornemens bent te emigreren.


Dat heb ik hem ook al gezegd. Mijn krediet in Nederland heeft geen invloed op mij credit in amerika. Dus als er iets misgaat met de restschuld is hij de Sjaak, niet ik.
Hij zou voldoende middelen moeten hebben voor een lening, want hij verdient meer dan ik en ik kan het ook. Maar ik kan niet in zijn portemonnee kijken en weet ook niet of hij inmiddels al andere leningen heeft lopen die dat in de weg staan. Zo open zijn wij niet meer maar elkaar.

Ik denk inderdaad dat ik de bank ga aanschrijven voor een gesprek als dit zo doorgaat. Waar ik een beetje bang voor ben is dat ze me gaan 'verbieden' om maar het buitenland te vertrekken als de lening niet is afgelost. Als mijn ex dan niet meewerkt heb ik echt een probleem. Tot nu toe ben ik er vanuit gegaan dat de bank niet hoeft te weten dat ik ga emigreren. :o

You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-18 11:49

ClauH schreef:
Mocht het zover komen spreek af dat de aflossing via de notaris loopt. Zodat je zeker weet dat jouw deel van de aflossing pas naar de bank gaat als het geld van je ex er ook is.
Stel jij lost "jouw" deel af en hij komt zijn afspraken niet na, ben je alsnog hoofdelijk aansprakelijk voor "zijn" helft.


Notaris kost geld en dat wil hij niet uitgeven, daar ben ik al achter.
Om het nu te regelen met de aflossing van de hypotheek van ons huidige huis is niet mogelijk omdat hij geen lening kan krijgen zolang deze hypotheek open staan.

You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-18 11:50

Snorlex schreef:
Toch om tafel gaan met de hypotheekhouder. Je kunt zelf vanalles regelen maar zolang jullie beide als hoofdelijk aansprakelijk op papier staan zal de hypotheekhouder altijd het geld bij jou komen halen als hij niet betaald.

Als ik het goed begrijp is dit jullie idee:
Fictief bedrag restschuld 50.000.
Beide op eigen naam een lening afsluiten van 25.000 om beide 50% van de restschuld te betalen.

Klopt dat?
Dat zou opzich een optie zijn als bij jullie beide de nieuwe lening wordt goedgekeurd.


Dat is inderdaad ons plan. Mijn geld staat klaar. Hij kan pad lenen als de huidige hypotheek is afgelost (nu maandag)

You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, gerlindie, GrapeshotBot, Larissa123, XxMariellexX, YandexBot en 130 bezoekers