Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:35

We hebben inderdaad stroken en plekken waar veel onkruid staat, maar gelukkig maken de schapen daar geen probleem van. :+
Met klei zit je er inderdaad mee dat 't zo snel kapot gereden wordt, vooral in de nattere periodes. Mesten jullie elk jaar? Wel gaaf als je bijenmix opkomt! Ik had 't vorig jaar gezaaid en zie het dit jaar weer overal terugkomen.

/


Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:44

In de winter hoef je alleen maar naar te kijken en het word al modder :')

Dit is de 3e en laatste keer.
Hij heeft er ook al een keer varkensmest overheen gegooid, wat ik echt niet wilde ivm wormbesmetting.

Ja ik kan echt niet wachten tot een deel van de wei een bloemenzee word. Vooraan onder de appelbomen hadden we al heel veel bloemen, totdat mijn 3 jarige dochter ze zag staan :wave:

Waarom? Nou gewoon.. Omdat het kan!

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-18 11:30

xXLiekeXx schreef:
Elise_0o schreef:
Wij hebben 1,1 hectare waarvan ongeveer 8500 M2 wei, een paddock van 500m2 en een poel van 500 M2.
We zitten in de zware klei, wat in de mooie maanden heel fijn is omdat het groeit als een tierelier, maar in de winter (als het niet vriest) is het onbegaanbaar, vandaar de paddock.

Op 9000 M2 zou je toch wel genoeg gras moeten hebben zou je denken?
Of stopt alles met groeien zodra het warm en droog word?


Mijn vriend heeft een fanatiek idee om de grond natuurlijk te laten herstellen :+
Toen wij 't kochten 1,5 jaar geleden was 't een kale maisvlakte. Daar hebben we heel breed wat graszaad overheen verspreid en de rest is gewoon 'natuurlijk' zo gekomen. Hij wil graag kijken of hij zo, d.m.v. begrazing/bemesting met de schapen, een gevarieerde grasmat kan creëren. Stukken die een extra impuls nodig hebben krijgen wat stalmest van de pony's.
De resultaten zijn vooralsnog niet negatief, je ziet het land zichzelf echt ontwikkelen. Maar het heeft tijd nodig en ziet er gewoon uit als een rauwe bende af en toe. Alle buren zijn ondertussen al langs geweest om te vragen wanneer we 't land gaan ploegen/bemesten/zaaien/etc. :Y)

Als er interesse in is kan ik d'r wel is wat foto's van delen.


Zoals Elise zei doen wij het ook zo Lieke!
We zijn nu in jaar 3 en ons land doet het super! Ik denk dat wij makkelijk evenveel hooi er af kunnen trekken als het land naast ons wat wel gegierd(en gespoten en belucht en weet ik het wat ze altijd allemaal doen). Ons gras zal minder vet zijn, maar ik ken geen enkel dier waarbij erg vet gras goed is voor de gezondheid (soms wel voor de productie maar dat is iets anders dan gezondheid).

Ons gras bloeit elk jaar een zaait zich zelf steeds door. Ik merk echt dat de grasmat daardoor steeds dichter word. Zeker als de schapen er over heen zijn geweest, die grazen ook het 'onkruid' af en het gras hersteld dan sneller omdat gras nou eenmaal gemaakt is op afgrazen.

Nu hebben wij op de achterste helft van ons land echt top gras. Voor heeft nog wat tijd nodig maar is vorig jaar ook helemaal kapot gemaakt door de engerlingen waardoor we opnieuw hebben moeten zaaien. Dus daar staat wat meer 'onkruid'. Onkruid tussen haakjes omdat het niet echt onkruid is. Het is vooral kruipende boterbloem, akkerviool, kamille en paardenbloem. Naast dat het prachtig staat en goed voor de bijen is vinden de schapen het ook allemaal super lekker. En ik denk dat hoe diverser hun dieet is hoe beter ze alles binnenkrijgen wat ze nodig hebben.

Het enige wat ik echt onkruid vind hier is zwarte nachtschade. Dat komt vooral op op kale plekken. Harstikke giftig en vorig jaar ook een varken aan doodgegaan helaas... Maar dit jaar staat het in de wei al veel minder dan vorig jaar, omdat de grasmat zoveel dichter is.

Ons doel is om een grasland te creeen wat zichzelf in balans houdt. Wij hoeven er verder niet naar om te kijken. Er hoeven nooit grote tractoren overheen. En tuurlijk staat het gras nu op sommige plekken een meter hoog. En tuurlijk vinden onze buren dat verschikkelijk. Maarja, niet te veel van aantrekken :')

tamary

Berichten: 29151
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 21:47

Zo, 12 kwartels in de vriezer. Enkel de hennen (ook al begonnen met eitjes leggen) en 1 mannetje over. Vrij simpel qua hoe te doen uiteindelijk, of het verder wat wordt qua eetbaar is even afwachten tot het in de stoofpot zit ergens later deze week. Met alle herrie en oversekst gedrag van het zooitje de laatste paar dagen/week was het ook wel nodig, ze zaten naast de overlast voor mij (herrie tot ik naar bed ging) zichzelf in de weg. Ik snap nu dat mensen hun vleesdieren als kippen/pluimvee in een keer slachten ipv enkel wat vanavond de pot in gaat.

Alles bij elkaar zeg ik tot nu toe, dat ik wel verder wil met kleinvee voor vlees fokken en houden, maar zeker niet in huis en zeer waarschijnlijk ook geen kwartels ivm teveel voerkosten. Volgende stap zal dus eerder konijnen worden, ergens tussen dwergrex en kleinrex in. Rex ivm bruikbare vacht en maatje 1.5-2kg omdat dat voor mij zat is qua hoeveelheid.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 00:13

Knap hoor! Ik zie het mezelf nog niet snel doen.

Haantjes vreten inderdaad de oren van je kop. Hennetjes ook, maar die verdienen het weer terug met hun eitjes. Ik vind de voerkosten voor hen nog wel meevallen eigenlijk.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 00:16

Ik dacht dat kwartels juist heel gunstig waren qua voerconversie. Jammer dat dat tegenvalt. :(

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 00:25

Hun voer is wat duurder omdat er meer (dierlijke) eiwitten in moeten zitten dan voor bijvoorbeeld kippen. Ik heb het geluk dat ik goedkoop compleet voer kan halen bij de plaatselijke cooperatie, maar als je dat niet hebt dan kan het behoorlijk oplopen.

Wat je ook wel ziet is dat mensen een eigen meelwormenkwekerijtje beginnen om daarmee de kwartels te voorzien van eiwitten. Dat kan heel goedkoop, maar daar moet je ook maar weer zin in hebben natuurlijk.


tamary

Berichten: 29151
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 01:04

julius_juut schreef:
Ik dacht dat kwartels juist heel gunstig waren qua voerconversie. Jammer dat dat tegenvalt. :(

Voor mij is het dat ik het moet inkopen. Konijnen zouden met de pony's mee-eten qua hooi, aangevuld met wat smeerwortel voor eiwit en 's winters wat eikels voor zelfde reden. Die kosten dan eigenlijk niks en op hooi na, dat ik toch moet inkopen ivm hoeveelheid grond en dieren die er op lopen, weet ik ook wat er in gaat. Kippen/kwartelvoer bevat ingredienten waar ik problemen mee heb zowel qua herkomst (land) als het monocultuurprobleem. Bij kippen kan ik dat deels opvangen met deels uit eigen tuin en mobiele ren. Met de kwartels niet, dus dan komt voor mij en hoe ik de dieren wil voeren rap negatief uit. Komt nog lading afval bij uit voerverpakkingen en mest die gecomposteerd moet worden terwijl ik daarnaast de koemestkorrels er bij moet halen en konijn komt veel gunstiger uit. Die mest kan nl de koemestkorrels vervangen, want kan direct gebruikt worden om te bemesten tussen de planten waar compost teveel massa is.

Kwartels zijn/waren goede leerschool, maar voor vleesvee zijn ze voor mij (nu) niet praktisch, ik ben trouwens niet de enige die tot zo'n conclusie komt en meestal om dezelfde reden (voer moeten aankopen en broedmachine nodig).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 08:26

Oh bedankt voor de uitleg allebei! :D


Klinkt inderdaad heel logisch!

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:54

Tamary, het is jammer dat we niet wat dichter bij elkaar wonen, anders zouden we onze kwartelhouderij mooi kunnen combineren. Ik houd ze voor de eitjes, jij voor het vlees. Daar zou vast wel iets efficiënts van te maken zijn.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 22:43

Ik kan me ook voorstellen dat je eigenlijk maar een kleine opbrengst hebt qua hoeveelheid vlees van een kwartel. Het is nu eenmaal maar een klein vogeltje. Dan geeft een kip toch een stuk meer voedsel. Wij hebben sinds eergisteren ook weer een aantal kuikens..

Afbeelding

Hier gaan de groententuin en de kas lekker al missen de planten in de tuin zelf wel duidelijk nog wat warmte. De buiten planten lopen duidelijk achter op de planten in de kas. Helaas groeit het onkruid ook nogal hard maar we doen ons best het bij te houden. Het meeste onkruid wat je dan ook ziet staat op de paadjes of langs de randen van de vakken.

Buiten:
Afbeelding
Afbeelding

Kas:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

tamary

Berichten: 29151
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 23:14

Als je alleen bent is kleinere maat vaak een stuk handiger. Zeker samen met minder ruimte en toch genoeg dieren om mee te fokken/of in een groep te houden als ze zo beter functioneren. Ook mijn schapen zijn o.a. daarom van een klein ras, naast dat ik een rooing coat wilde ipv scheerder moeten laten komen incl. onzekerheden over weer (scheerders scheren van wat ik zie behoorijk strak op de huid hier) en dus moeten opstallen ivm regen/hitte 1e paar dagen en nog geen bescherming. Extra werk, extra kosten en minder welzijn voor de schapen.
Vandaar ook dat kwartels hier in zicht kwamen. Echter zijn er een aantal nadelen aan, zeker voor mij en mijn grote voorkeur voor minder input van buitenaf nodig om dieren te voeren. De hennen blijven tot ze uitgelegd zijn/hun voer niet meer terugverdienen (1-2 jaar waarschijnlijk) en dan weer verder enkel wat krielkippen voor de eitjes, want eieren zijn erg handig om te hebben qua voedsel (gebak en ander lekkers :9 ), maar pluimvee voor vlees is voor mij niet economisch.
En ik wil eigenlijk een soort kleinvee dat ik makkelijker on demand kan slachten ipv grote lading in 1x en afhankelijk zijn van genoeg ruimte in werkende vriezer. Vriezer er bij kopen is nl voor mij ook geen optie ivm juist weer afhankelijker van input van buiten. Eerder zou ik zonder willen kunnen, maar voor korte termijn invriezen en dingen als ijs is vriezer heel practisch.
Nu wel eitjes in de broedmachine en dus heel erg in spanning tot volgende week dinsdag/woensdag, want deze eitjes zijn per post gekomen en al aan de oude kant. Flinke gok dus, maar ik wilde dit ras en er was niks in de buurt te vinden.
Allemaal leerschool en aankijken wat lukt en wat voor mij (en huidige mogelijkheden) wel en niet werkt.

Grote valkuil bij zelfvoorzienend zijn is oplossingen kiezen die om input van buitenaf blijven vragen, het jaagt je flink op kosten en geeft daarmee chronisch geldzorgen. Naast de milieubelasting van het aanvoeren en elders produceren van voer voor jouw eten.
Deze manier van leven is voor mij ook juist een keuze om minder stress/zorgen te hebben en zorgen over geld zijn qua dagelijks leven stress eigenlijk de grootste factor.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 23:22

Ja vriezer ontkomen we hier idd niet aan al is het plan wel om veel sauzen etc te wecken ipv in te vriezen.

Aan de andere kant leven onze kippen op wat graan wat we bij een lokale boer kopen, voedselresten en dat wat ze zelf bij elkaar scharrelen.
Voor de groentetuin winnen we het meeste zaad zelf weer terug voor het jaar erop dus we hoeven steeds minder vaak zaadjes te kopen.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

DemDeempel

Berichten: 1068
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 23:31

Voor de mensen met koeien voor vlees, heeft iemand van jullie ervaring met kleine koeien zoals de dexter koe? Ik had al een beetje rond gelezen maar ik was vooral opzoek naar mensen die ervaring hebben met vleeskoeien, melkkoeien en dan de dexter koe kwa vlees. Die dan een duidelijke vergelijking kunnen geven.
Zo'n kleine koe geeft natuurlijk minder vlees en dat zou ideaal zijn, maar ik ben vooral benieuwd of je dan niet inleverd op kwaliteit van het vlees. Ik had al gelezen dat de vlees koe luxer vlees geeft dan een melkkoe maar waar scharen we de dexter onder?
Alvast bedankt. Normaal lees ik alleen mee maar af en toe heb ik dan een vraag en word ik helemaal enthousiast haha.

Mizora

Berichten: 18086
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 23:36

Dexter is een vleeskoe in principe, maar er is maar beperkt geselecteerd op vleeskwaliteit omdat er al best lang op uiterlijk is geselecteerd. Het is in ieder geval niet te vergelijken met melkvee.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Century

Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:27

In positieve zin? Als in, het smaakt beter dan melkvee?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 11:45

Nou eet smakelijk van de kwartels tamary! Hier smaken ze altijd heel goed! Lekker uit de oven!

lizy29: Groeit allemaal lekker daar! En leuk kuikentjes!

Hier gaat ook alles lekker! Moestuin gaat hard en we kunnen er elke avond uit eten! Biggen zijn de meeste alweer verkocht en opgehaald, lammeren worden lekkere vetzakjes, we komen om in de kippen/kwartel/eenden kuikens. Ik ben wel blij dat we niet meer van de hete weer is. Merk dat ik dan altijd zo druk ben met het verzorgen van alle dieren en planten. De dieren zijn ook allemaal veel blijer met dit weer!

Even over kwartelvoer en hoge kosten. Ik voerde mijn kwartels speciaal voer. Dit jaar legde de hennen zo slecht (dacht dat het kwam omdat ze ouder waren). Toen toch overgestapt op kippenlegkorrel omdat ik de investering voor die slecht legende hennen even te veel vond. En nu leggen ze zoveel beter :'). Dus ik blijf wel legkorrel voeren nu!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:20

Ik lees al een poos mee in dit topic. Mijn interesse in zelf opfokken van rund, varken en kip is aangewakkerd nav de nieuwsberichten van rtl. Maar zelf slachten past niet helemaal bij ons. Wat zijn de opties om dat netjes (!) uit te besteden?


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:30

Shoppen bij slachthuizen. :) Als je er zelf bij mag blijven kan je het zelf in de gaten houden, lijkt me dan de beste optie.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:43

Er zijn maar weinig mensen die het echt voor de lol doen, dus je zult er eigenlijk altijd wel behoorlijk voor moeten dokken als je het uitbesteedt. En de grotere dieren mag je niet privé slachten dacht ik, dus daarvoor moet je sowieso naar een slachthuis. Maar er is hier vast wel iemand die precies weet hoe dat zit.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:54

Jawel, meeste vee mag je gewoon zelf doen. Dan mag je het vlees alleen niet verkopen, en het mag niet onverdoofd. :)

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:22

En een rund verdoof je dan met een pin? Maar waar laat je zo'n beest verbloeden dan op eigen terrein? En het uitbenen doe je dan ook zelf?


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:36

Ja idd. Dan koop je een schietmasker (gok dat je ook wel 'gewoon' dood mag schieten als je een gewoon vuurwapen hebt). Verbloeden staat niets over in de wet, mag blijkbaar gewoon thuis. Zie ik het probleem ook niet van trouwens. Wanneer het 'eigen gebruik' aantallen zijn zal het niet absurd veel zijn. Uitbenen lijkt me wel een avontuur idd!

Kan zo gauw niet bedenken welk beest niet thuis mocht. Of dat koe was, of paard ofzo.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 21:53

Ga voor de lol eens bij een jachtvereniging langs om te vragen hoe hun het doen met wild.

Hier hangen ze de dieren bijvoorbeeld aan de achterpoten aan de voorlader van de trekker om zo eerst alles te ontdoen van ingewanden en huid om vervolgens te verdelen in grote stukken die dan binnen verder versneden worden tot bruikbare stukken vlees..

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

DemDeempel

Berichten: 1068
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 23:07

@Mizora is de Dexter dan lekkerder kwa vlees dan de melkkoe maar minder lekker dan de echte vleeskoeien? Beetje in het midden zegmaar