Dure fiets ergens parkeren zonder toezicht, doen jullie dit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Dure fiets ergens parkeren zonder toezicht, doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 17:59

Hey bokkertjes,

ik heb jarenlang goedkope stadsfietsjes gehad (typetje 3 versnellingen waar je prima wat afstand mee kan afleggen maar waar je niet teveel van moet verwachten, prijsrange max 300 euro).

Echter, ik heb een maandje geleden een fiets gekregen van mijn inmiddels overleden opa. Was echt een dingetje, zijn laatste wens, dus er hangt best wat emotionele waarde aan die fiets. Het is een splinternieuwe 2e-hands van 3 jaar oud (eigenaresse in kwestie heeft kort na aankoop van de fiets een ongeluk gehad oid en kan gewoon niet meer fietsen). Nieuwwaarde: 949,-, gekocht voor 650,-. Gazelle Orange C8 comfort. De fiets is verzekerd en heeft een ART-slot + een Abus kettingslot (die geloof ik niet onder ART valt).

Nu wil het dus dat ik de fiets nergens achter durf te laten. Ik vind het heerlijk om ergens naartoe te fietsen en dan aan de wandel te gaan maar ik ben als de dood dat mijn fiets dan is verdwenen.
Ik weet dat als ik hem in het dorp zet in een winkelcentrum dat het wel goed zit, er is niet zomaar iemand die even de fiets losbreekt van een fietsenrek oid en deze op de schouder neemt. Maar ik fiets dus graag naar natuurgebieden en zet de fiets dan ergens aan de rand van een natuurgebied bij een parkeerplaats of een opgang. Uiteraard wel ergens aan vast maar ik vraag me af of ik niet beter met mijn brakke stadsfiets die afstanden af kan leggen om vervolgens te gaan wandelen (waardoor het hele nut van die nieuwe fiets eigenlijk een beetje in het niet valt...)

Hoe doen jullie dat? Wat zijn jullie ervaringen met dergelijke fietsen en diefstal?

lovelucydan

Berichten: 2065
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Dure fiets ergens parkeren zonder toezicht, doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:03

Ik heb dat ook een dure elektrische fiets en durfde hem ook niet neer te zetten. Ik heb hem verzekerd tegen diefstal dus ik heb het een beetje losgelaten en zet hem gewoon heel goed vast aan iets en door het wiel. Bij jou is de emotionele waarde wat het moeilijker maakt, het gaat jou echt om die specifieke fiets

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 18:06

Dat is het ook inderdaad, maar aan de andere kant zegt mijn verstand ook: Welke gek gaat nou op een brakke verroeste stadsfiets 10 km fietsen om ergens te komen zodat ik kan wandelen terwijl eigenlijk die dure fiets dat doel had (sidenote: Ik wilde al een fiets kopen t.w.v. 400 euro, maar opa heeft mij vervolgens geld gegeven, dus fiets is waardevoller uitgevallen dan gepland).

_Lot

Berichten: 1449
Geregistreerd: 20-03-13

Re: Dure fiets ergens parkeren zonder toezicht, doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:34

Ik snap inderdaad wel dat je hem niet zomaar achter durft te laten, zeker met de emotionele waarde die erachter zit..
Is het geen optie om een motorslot te kopen en hem daarmee ergens aan vast te zetten? Dat zijn van die hele dikke, zware kettingsloten die volgens mij zo goed als niet door te knippen zijn... Mijn vader gebruikt die altijd voor zijn elektrische fiets.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 18:38

Char_lotte schreef:
Ik snap inderdaad wel dat je hem niet zomaar achter durft te laten, zeker met de emotionele waarde die erachter zit..
Is het geen optie om een motorslot te kopen en hem daarmee ergens aan vast te zetten? Dat zijn van die hele dikke, zware kettingsloten die volgens mij zo goed als niet door te knippen zijn... Mijn vader gebruikt die altijd voor zijn elektrische fiets.


Zo'n slot heb ik, discus met een ketting zoals deze (maar met een ander slot dus). Ik denk dat ik me gewoon niet zo druk moet maken en de fiets gewoon vast moet zetten aan de grootste paal die ik kan vinden :').

_Lot

Berichten: 1449
Geregistreerd: 20-03-13

Re: Dure fiets ergens parkeren zonder toezicht, doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:42

Ahh okay, overheen gelezen :D
Daarmee zou ik het wel aandurven hoor, lijkt me toch zonde als je fiets ongebruikt blijft staan!

balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:43

Ik heb het juist precies andersom, in de buurt, de stad of het winkelcentrum ben ik bang dat ie gejat wordt. In 't bos echt niet... Mensen die fietsen jatten gaan echt op jacht naar fietsen en dan is het veel logischer om in de stad te zijn, daar is veel meer te vinden. In 't bos zouden het mensen zijn die "toevallig" langskomen, die hebben dus geen gereedschap mee. Ergens aan vast zetten, vind ik daar juist voldoende....

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:43

Zo'n motorslot heb ik 6 jaar gehad om mijn stadsfiets neer te zetten op school. Is altijd keurig blijven staan, zelfs in de weekenden :P

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:45

Mensen die in zon natuurgebied lopen, komen over het algemeen niet voor jouw fiets en zeker niet om die mee te nemen. Daarbij komt dat als je hem echt ergens aan vast zet, het al moeilijk wordt om het zo mee te nemen.
Ik snap je emotionele waarde hoor! Even nuchter vanaf mijn kant: het is een fiets, je opa zou vast willen dat je het goed zo gebruiken.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 18:49

Haha bedankt voor alle berichtjes, ik zoek inderdaad wel een dikke boom uit :') ontzettend bedankt voor de ontnuchterende berichtjes :+ Ik duik de bosjes in! :wave:

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Dure fiets ergens parkeren zonder toezicht, doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 19:03

Ik heb niet zo'n kostbare fiets. Maar hij was me wel dierbaar. En ik had er dus redelijk oude en kapotte fietstassen aan hangen. En meestal een plastic supermarkt tas op het zadel.

Ultieme shabby uitstraling tegen dieven en kwajongens kwam ik achter...

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 19:06

Inderdaad ja, dikke ketting, discusslot en een flinke boom of paal.. ketting altijd tussen het frame door en niet aan het voorwiel.. dan is het zo’n dief gewoon te lastig en duurt te lang op klaarlichte dag.

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:15

Ik snap je probleem helemaal. Ik heb vorig jaar een andere (nieuwere) elektrische fiets van mijn man gekregen en mijn oude zou naar mijn schoonmoeder gaan. Mijn oude fiets is echter van mijn vader geweest, die overleden is. Ik wil absoluut niet hebben dat die fiets los voor de deur komt te staan bij hun, want dan is hij zo weg. Net zo goed als dat ik wil dat die fiets bij de supermarkt oid ergens aan vast wordt gezet. Ze tillen een fiets zo op, mikken 'm in een bestelbusje en dat slot knippen ze thuis wel door. De fiets staat dus nogsteeds bij ons...

Fiets in ieder geval goed vastzetten. Wat hier al wordt gezegd, in ieder geval niet aan het voorwiel. Echt door het frame heen en niet bezuinigen op dat slot (neem er één met een lange ketting, dan heb je al snel meer vastzetmogelijkheden). Een dief wil snel weg kunnen zijn. Als ze aan jouw fiets 5 minuten moeten rommelen om het ding mee te krijgen, dan zullen ze hem al sneller laten staan. Maar wel gewoon gebruiken hoor. En onderweg eens naar boven kijken en je opa bedanken voor het plezier wat je aan die fiets hebt ;)

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Dure fiets ergens parkeren zonder toezicht, doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:21

Herkenbaar! Ik heb een zwarte C7+, beetje zelfde prijsklasse als die van jou. Hiervoor had ik een roze fiets en die wilde niemand want te herkenbaar, maar dit is zo'n 13-in-een-dozijn fiets dat ze natuurlijk makkelijk te jatten en verkopen zijn. Die van mij gaat wel overal mee naar toe, maar wel zo goed als altijd goed vast aan een hek of boom. En weet je, voor ons is dit misschien een dure fiets, maar vergeleken met die elektrische fietsen is het natuurlijk een schijntje. En als ik in een fietsenstalling om me heen kijk zie ik altijd wel elektrische fietsen op enkel slot staan. Dus ik hou mezelf dan voor dat ze die eerst meenemen :j

xDarkness

Berichten: 480
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:24

Ik heb precies dezelfde fiets en m een keer zonder toezicht op het station laten staan...(gewoon overdag, was naar school) en toen was hij weg. Ik weet niet waar je woont maar als je in een grote stad woont waar veel fietsen gejat worden...niet doen. Ik had ook een vast en een ketting slot maar dat heeft men er niet van weer houden hem toch mee te nemen helaas... Gelukkig wel verzekerd, dat zou ik zeker doen!

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:27

Ik heb ook een relatief prijzige fiets (Gazelle Heavy Duty, ca 800 euro voor betaald) maar zet hem wel gewoon overal neer hier in Den Haag. Ik heb alleen een ringslot en met alleen dat slot is hij ook verzekerd (ook voor diefstal). Heb hem nu bijna een jaar.
Echter, bij mij ontbreekt de emotionele waarde. Deze fiets heb ik van mijn werk mogen uitzoeken, en als ie gestolen wordt of stuk gaat, krijg ik gratis een nieuwe. :+

In jouw geval zou ik er ook wat voorzichtiger mee zijn. Maar als je een goed kettingslot hebt en hem aan een paal, boom oid vastzet, kan niemand hem meenemen, toch? :)

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:28

Voor mij is een fiets een gebruiksvoorwerp en zo gebruik ik hem ook, ook al kostte hij 1000+. Goed slot erom en gaan met die banaan.

Aight
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:57

8nnemiek schreef:
Inderdaad ja, dikke ketting, discusslot en een flinke boom of paal.. ketting altijd tussen het frame door en niet aan het voorwiel.. dan is het zo’n dief gewoon te lastig en duurt te lang op klaarlichte dag.


Inderdaad. Aan het frame vastmaken (en eventueel óók aan het voorwiel). Als de ketting niet te knippen is haal je het frame er niet zo makkelijk vanaf :)

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 17:10

Of als het kan door het voorwiel én het frame (ik heb zo'n snel los-klik voorwiel, die zijn ook nog wel eens gewild...).

Mijn ervaring is dat het in natuurgebieden veiliger is dan in een stad. Ook als je hem wel goed vast zet (of dat denkt te doen)... Zie hier en hier
Ik probeer altijd een fietsenrek uit te zoeken (zo'n houten plank) of een verkeersbord of lantaarn paal om m'n fiets aan vast te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 17:14

8nnemiek schreef:
Inderdaad ja, dikke ketting, discusslot en een flinke boom of paal.. ketting altijd tussen het frame door en niet aan het voorwiel.. dan is het zo’n dief gewoon te lastig en duurt te lang op klaarlichte dag.


Dit :j

Enige wat ik niet doe is hem 's nachts buiten laten staan op een openbare plek. Alleen op het station overnacht mijn fiets wel eens, maar daar huur ik een fietskluis.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 17:22

Ik snap je probleem. :') Mijn fiets was ook plots eens weg nadat ik hem een weekendje had laten staan... Erg dom wel, stond nergens echt aan vast, enkel het slot aan het wiel.

Met mijn nieuwe fiets ben ik ook extreem voorzichtig nu. Dus ik maak hem vast met twee sloten als ik langer weg ben (of het een bekende plaats is voor diefstal). :+ Eentje door het voorwiel ergens aan vast en het tweede slot door het achterwiel en de frame, ook ergens aan vast als dat gaat.
Zijn twee verschillende sloten, als iemand die zit door te zagen zal het andere mensen (hopelijk) echt wel opvallen..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Dure fiets ergens parkeren zonder toezicht, doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 17:38

Heel herkenbaar. Bij dingen die me dierbaar zijn, ben ik ook ontzettend bang om ze kwijt te raken.

Wij wonen in ene dorp en hier vinden mensen het raar dat ik mn apparaatje van mn e-bike haal.....Maar toen mijn moeder hier in nieuwbouw kwam wonen had ze net een nieuwe, mooie merkfiets. Ze hadden voor het huis ene pleintje met mooi fietsenrek. Vrijwel alle fietsen zijn daar gestolen in het begin. Toen ze de e-bike kocht, durfde ze die daar niet meer neer te zetten, dus altijd naar binnen gehaald.

Nu heb ik die en heb hem thuis ook aan een paal van hekwerk staan en het gewone slot, apparaatje er altijd uit. We hebben nog 2 mountainbike's die aan elkaar vast staan en een scooter aan een motorslot. Allemaal op eigen oprit, maar we zien toch dat ze het af en toe proberen aan de manier waarop de scooter dan op het slot staat. Maar honden reageren snel, dus ze krijgen vast te weinig tijd.

Aan een bosrand zou ik hem ergens aan vastzetten. Ze zullen niet snel jatten, tenzij hij vol in het zicht staat en het zo stil is dat de foute gasten er een gelegenheid in zien. Als hier fietsen langere tijd ergens staan worden ze wel verwijdert, want vaak worden gestolen fietsen in bos gedumpt.

Aan de andere kant is in het zicht als er wel veel mensen langskomen juist goed. Hoewel je er ook niks van kan zeggen; wij hebben een fietsendrager en ook vaak zoonlief met fiets en al opgehaald en dan pak je ene fiets op, zet hem achterop je auto en niemand die reageert verder......

In onze vorige dorp in het noorden, lieten mensen dus sleutels in de fiets zitten bij school en voetbal bijv. Wij, uit Almere/Amsterdam gaven onze zoon een extra slot mee, dus zijn fiets stond op schoolplein met gewone vaste slot en ketting........dat mocht dus niet van school, want ze wilden de fietsen kunnen verplaatsen.
Bij voetbal stonden al die fietsen met sleuteltjes erin en dat vond ik echt te eng, maar ja.......je achterdeur op slot doen, was ook niet buur vriendelijk :p

Hier bij station zijn trouwens 2 fietsen van zoonlief gestolen. Eerste was mooie fiets die inmiddels wat ouder was, maar wel mooie sparta. Daarna snel een nette 2e hands en die was ook binnen no time weg. Daarna een oude fiets gekregen, overgespoten en goed slot erop en tot nu toe al in 2jr niet gestolen.

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Dure fiets ergens parkeren zonder toezicht, doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 17:54

Goed slot, niet vast aan het wiel maar door het frame en vast aan iets wat niet zomaar losgemaakt of verplaatst kan worden.

En áls hij dan gejat wordt, dan is dat ontzettend zuur. Maar ik denk dat je opa liever had dat je hem gebruikt en er plezier van hebt (met het risico dat..) dan dat de fiets ongebruikt in de schuur staat :)