Handig he...brandgel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:30

aikon schreef:
En waarom niet een nieuw topic starten met waarschuwing voor het gebruik van....? Die vraag speelt bij mij nu heel erg op. Waarom een oud topic omhoog halen wat al 6 jaar niet meer gebruikt word? Wat is jou doel daarvan? Als je wil weten hoe het nu met TS gaat waarom dan niet via een PBtje?



Om de doodsimpele reden dat dit verhaal op mij zoveel indruk heeft gemaakt dat ik het nooit meer vergeten ben. Iets wat duidelijk voor heel veel anderen ook geldt. Veel meer indruk dan welke droge veiligheidswaarschuwing dan ook. Zoals gezegd haal ik het dus terug om anderen, die het destijds gemist hebben of helemaal nog niet op Bokt zaten ook bewust te maken van de gevaren. In de hoop ze een even sterke bewustwording mee te geven als bij mij gebeurd is jaren geleden. Ook dáár krijgt TS haar zus niet mee terug, maar er kan wellicht wél mee voorkomen worden dat anderen mensen óók hun geliefde moeten missen door ongelukken uit onwetendheid.

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3


aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 14:39

xyzutu2 waarom denk je dat ik het niet begrijp? Waarom komt het bij jou naar en ongevoelig over? Dat ik erg verbaasd ben dat er anno nu nog steeds ongelukken met dat spul gebeurt wat voorkomen had kunnen worden? Of dat door onkunde mensen meer schade oplopen dan nodig was?

Dat was ook het doel van TS. Bewustwording! Weet waar je mee bezig bent. Dat is ook mijn doel + tips gegeven om erger te voorkomen.

En ja ik heb de OP gelezen. De gebruiksaanwijzing klopt gewoon. Doven betekent nog niet dat het ook gelijk afgekoeld is. Maar het kan niet vaak genoeg herhaalt worden.

Ik blijf er bij dat de zus van TS niet overleden is aan de gevolgen van een niet kloppende gebruiksaanwijzing, nog aan de brandgel zelf, maar aan de actie van haar collega. Die had heel anders moeten handelen. Door het slaan met een doek is de gel op veel meer plekken terecht gekomen. De hele toko had af kunnen branden. Zo zijn er al huizen afgebrand. Maar dat schijnt niemand zich te beseffen.
Tekst van TS zelf met waar het allemaal fout gegaan is.

Citaat:
Haar collega hoorde haar om hulp vragen, heeft geprobeerd haar schort af te trekken en het vuur uit te slaan. Het enige wat dit opleverde was dat hij zelf in brand stond. Hij moest eerst zichzelf gaan blussen, Eva is toen achter de bar gaan zitten, waar niemand haar zag. Na ong 2 minuten was de blusdeken gevonden, en daarmee heeft deze collega en de kok het vuur kunnen doven. Eva was toen onherkenbaar verbrand. Tot zover die brandblaar...


Fout 1: collega probeert vuur uit te slaan.
Fout 2: collega gaat eerst zich zelf blussen.
Fout 3: zus gaat uit het zicht van klanten zitten ipv hulp vragen. Was vast wel iemand aanwezig die wel
wist wat te doen.
Fout 4: blusdeken zoeken. Die dingen horen vol in het zicht te hangen!
Ik mis A: de bedrijfsleider in het verhaal B: het koelen. Zeer belangrijk zeker bij spul wat diep door kan branden. Koelen koelen koelen is het device bij brandwonden.

Als dit mijn zus betrof zou ik dit bedrijf juridisch het vel over de oren halen.

Alwiene heel duidelijk, niks mis mee. Ik vroeg het mij oprecht af.
Net als jij en TS destijds wil ik die bewustwording ook brengen. Met eigen ervaring en kennis. Ik weet hoe het is om naasten verbrand te zien. Als dan ook nog blijkt dat door toedoen van anderen het erger gemaakt is dan nodig was word je daar zeker niet vrolijk van.

Fenrir nee ik ga mij niet schamen. Ik word kwaad als ik hoor/zie of lees dat mensen door onkunde de dupe worden. Ik heb zelf mensen geblust die (ja door eigen stommiteit) door brandbare producten in brand stonden. Deze mensen hebben er weinig tot niets aan overgehouden.

Moonfish13 een pluim voor je broertjes werkgever.

Nabster ik denk het niet. Men leest wat men lezen wil. Ook nu.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 14:49

aikon schreef:
En ja ik heb de OP gelezen. De gebruiksaanwijzing klopt gewoon. Doven betekent nog niet dat het ook gelijk afgekoeld is. Maar het kan niet vaak genoeg herhaalt worden.


De TS schrijft in de openingspost letterlijk "Op de verpakking stond dat je na 2 minuten deksel er op zo'n potje kon bijvullen", en jij schrijft hier gewoon op dat ze het verkeerd gelezen heeft want op dat potje stond helemaal niet dat je het na 2 minuten al bij mocht vullen?
Wat jij er soms bij? En je snapt nog steeds niet waarom mensen jouw opmerking daarom te onbeschoft voor woorden vinden?


Citaat:
Ik blijf er bij dat de zus van TS niet overleden is aan de gevolgen van een niet kloppende gebruiksaanwijzing, nog aan de brandgel zelf, maar aan de actie van haar collega.


Ik vind dit ook bijzonder grof: het ging de TS erom dat de brandgel veel onveiliger is dan in de gebruiksaanwijzingen vermeld wordt, wat in ernstige brandwonden en zelfs overlijden kan resulteren. Maar jij blijft volhouden dat haar zus de gebruiksaanwijzing verkeerd heeft gelezen, en zegt in je posts dat je geen respect hebt voor mensen die de gebruiksaanwijzingen verkeerd lezen?

Je tips over hoe je die brandgel wel kunt blussen zijn heel waardevol. Staan die tegenwoordig dan ook op elk potje vermeld? En ken jij alle merken en soorten uit je hoofd?

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 15:03

Aikon, ik denk dat je je beter terug kunt trekken. Jouw reacties tonen geen enkele vorm van empathie en je blijft maar natrappen. Ik vind het smakeloos!

In begrijp waarom het topic omhooggehaald is, het heeft op mij destijds ook zeer veel indruk gemaakt. Onlangs vertelde ik er nog over toen kennissen bij ons kwamen kaasfonduen en zo'n potje wilden gebruiken. Ik heb toen uitgelegd dat ik dat pertinent niet wilde en heb ook het verhaal van TS aangehaald om het te onderbouwen. Ik vind het goed dat het op deze manier onder de aandacht blijft.

Anoniem

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 15:08

Ik ben ook op dit topic gestuit toen het voor de eerste keer weer omhoog werd gehaald. Ik had nog nooit nagedacht over brandgel, zag het overal in restaurants, op tv en in woontijdschriften en ging er dus van uit dat het compleet veilig was. Ik dacht er zelfs over om potjes brandgeld in mijn werkeloze open haard te gebruiken, maar dat idee heb ik meteen geschrapt toen ik dit topic las.
De ervaring van MyChoice vind ik ook bizar, dat zo'n potje tijdens het gebruik gewoon ontploft... Dat daar geen gewonden zijn gevallen is een wonder.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 15:30

Ben nooit fan geweest van brandgel. Vond het gewoon iets geks. Iets wat stevig is wordt door warmte vloeibaar/lichte gasvorming en dat gaat branden.... het klonk me gewoon niet veilig in de oren en heb het ook nooit gekocht. Wel eens gekregen als onderdeel van een kerstpakket maar die heel snel weggegooid. Ik heb er nu gewoon kaarsen ingezet.

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

Nikass

Berichten: 16664
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 15:33

Mensen ik denk dat Aikon hier met de beste bedoelingen probeert uit te leggen hoe je met dit afschuwelijke spul moet omgaan.
Ik denk alleen Aikon, dat het feit dat je voorbij gaat aan de emotie omtrent deze gebeurtenis, nogal kil overkomt.
Daarbij zijn gebruiksaanwijzingen echt niet altijd deugdelijk en is het menselijk om gebruiksaanwijzingen niet goed te lezen of niet goed te begrijpen en in crisis situatie handelt niet iedereen professioneel, dat kun je ook niet verwachten.

Het slachtoffer kun je natuurlijk al helemaal niet verwijten dat ze niet goed gereageerd zou hebben. Dat vind ik inderdaad nogal kwetsend. Ik heb geen idee hoe ik reageer als ik in brand sta, sorry als dit niet volgens het boekje is...

Dit spul moet gewoon verboden worden, dat lijkt me de simpelste oplossing. En ook ik ben dankbaar voor het delen van dit verhaal (wat ik me ook nog goed herinner) en het omhoog schoppen ervan.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 16:23

Zou iemand mij een voorbeeld van potjes of navulbare flessen enzo kunnen laten zien? Ik heb dit topic ook pas recentelijk gevonden (toen het omhooggehaald werd) maar ik kan er me eigenlijk totaal geen voorstelling bij maken wat dit nu eigenlijk is. Ik heb het al proberen opzoeken maar vind enkel navulflessen zoals deze: https://www.horecatraders.com/nl/saro-b ... gIL0vD_BwE maar hieraan kan ik totaal niet zien hoe die gel er echt uit zou moeten zien (textuur, hoe vloeibaar, etc.) of hoe zo'n potje er dan uitziet. Zo kan ik er dus ook niet op letten of het ergens waar ik ben gebruikt wordt of niet :\

Wel echt een vreselijk verhaal trouwens!

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 16:32


Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:03

chamion schreef:
Ben nooit fan geweest van brandgel. Vond het gewoon iets geks. Iets wat stevig is wordt door warmte vloeibaar/lichte gasvorming en dat gaat branden.... het klonk me gewoon niet veilig in de oren en heb het ook nooit gekocht. Wel eens gekregen als onderdeel van een kerstpakket maar die heel snel weggegooid. Ik heb er nu gewoon kaarsen ingezet.


Even een beetje off topic, maar dat gebeurd bij een kaars ook. Alleen heeft brandgel ook andere eigenschappen die het gevaarlijker maakt.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:27

Riddershow schreef:
chamion schreef:
Ben nooit fan geweest van brandgel. Vond het gewoon iets geks. Iets wat stevig is wordt door warmte vloeibaar/lichte gasvorming en dat gaat branden.... het klonk me gewoon niet veilig in de oren en heb het ook nooit gekocht. Wel eens gekregen als onderdeel van een kerstpakket maar die heel snel weggegooid. Ik heb er nu gewoon kaarsen ingezet.


Even een beetje off topic, maar dat gebeurd bij een kaars ook. Alleen heeft brandgel ook andere eigenschappen die het gevaarlijker maakt.


Maar een kaars is ook echt uit na 2 minuten geen vlam meer te hebben gezien. Gel blijft vloeibaar extreem brandbaar...
Maar inderdaad, kaars is ook brand gevaarlijk, alleen andere klasse gevaarlijk...

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:40

Tazzey schreef:
Ik heb het vermoeden dat het om dit soort potjes gaat.


Die heb ik denk ik nog nooit gezien of gebruikt. Toch niet in eetgelegenheden. Is zo'n 'gel' erg stroperig?

BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:56

Tazzey schreef:
Ik heb het vermoeden dat het om dit soort potjes gaat.


Ja, dat lijkt me wel. Ze gebruiken deze ook nogsteeds bij mij op het werk. (onder warmhoudplaten)...

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:06

De gel is heel erg stroperig inderdaad.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:14

Bedankt voor de informatie! Ik zal erop proberen letten als ik ergens heen ga.

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:22

Ik heb dit topic destijds ook gezien en ik dacht toen dat we dat spul nooit hadden en het dus voor mijzelf minder relevant was. Nu ik het topic echter weer zie en de afbeelding van hierboven bedenk ik me ineens dat mijn ouders momenteel van die potjes in huis hebben. Die waren over van de catering een hele tijd geleden. Ik zal ze ze meteen weg laten doen. Kun je dit dan in de container gooien of moet het naar de stort ofzo?

Bedankt voor het delen van je verhaal ts, en Alwiene voor het omhoog schoppen.

Be the change you wish to see in the world.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:27

Aikon: zijn werkgever vind dat de potjes zo weinig kosten, dat dat het risico gewoon echt niet waard is.
Ze hebben de gel nodig voor het warmhouden van het eten, maar dus wel weggooien na gebruik.
Mijn broertje heeft jaarlijks zoveel van die potjes in handen, het hoeft maar één keer fout te gaan.
Daar is het zusje van ts een schrijnend voorbeeld van.
En ja je bent mogelijk wat te hard, ook 7 jaar geleden voelt voor ts als gisteren..
Met je punten heb je gelijk, maar daar krijgt ts haar zusje niet mee terug.
Gewoon verbieden die potjes moordzuchtige brandgel, einde van de ellende met die troep.

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-18 21:21

aikon schreef:
Ik blijf er bij dat de zus van TS niet overleden is aan de gevolgen van een niet kloppende gebruiksaanwijzing, nog aan de brandgel zelf, maar aan de actie van haar collega. Die had heel anders moeten handelen. Door het slaan met een doek is de gel op veel meer plekken terecht gekomen. De hele toko had af kunnen branden. Zo zijn er al huizen afgebrand. Maar dat schijnt niemand zich te beseffen.
Tekst van TS zelf met waar het allemaal fout gegaan is.
.


Je geeft waardevolle tips, maar op dit stuk wil ik je verbeteren. Ik zie dat ik hier zelf niet duidelijk genoeg in ben geweest in de openingspost, maar Eva haar collega heeft het vuur met zijn handen geprobeerd uit te slaan toen haar schort aftrekken niet lukte.
Nee, maakte de situatie er niet beter op; hij heeft hierbij zijn handen verbrand. Maar dit was zeer zeker niet de reden waardoor het zo uit de hand liep dat Eva is overleden! De gel heeft zich hierdoor ook niet verspreid in de directe omgeving. De gel heeft zich verspreid met het ontploffen van potje en jerrycan.
het is heel hard, maar ja: dit ongeluk heeft kunnen gebeuren, en is zo afgelopen door een verkeerd gebruik...Eva sprak zelf juist haar collega's aan nieuwe potjes te gebruiken ipv bijvullen indien nodig, zij vertrouwde zelf de gebruiksaanwijzing al niet. Waarom ze nu zelf anders koos...drukte? Stress doordat het bedrijf verkocht zou gaan worden en zij dus onzeker was van haar baan? I don't know, kan het helaas niet navragen.

Hoe het nu gaat: 14 september is een poedersuiker die we als gezin, maar ongetwijfeld ook als vrienden en collega's het liefst overslaan. Het leven gaat verder, al zijn er zeker momenten waarbij het gemis keihard binnen komt.

Is het wel heel fijn te lezen dat Eva haar verhaal anderen tenminste heeft gewaarschuwd, tenminste bijdraagt in voorkomen van...

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:25

Het verhaal blijft hangen. Dacht vrijdag nog aan je zus toen we buffet hadden met van die potjes eronder.

Respect dat je dit gedeeld hebt

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

Sweetgirl1
Berichten: 4545
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 22:27

Er komt zo bij Hart van Nederland iets over brandwonden centrums over dit gevaarlijke spul

Rust Zacht Anouk, 2 Januari 2012
Rust Zacht Natasja, 22 April 2014
Rust Zacht Roxy, 30 Juli 2015


sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Handig he...brandgel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 06:59

Vanochtend op SBS6 op het nieuws. Veel aandacht aan besteed.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, Amarins2, Amazonbot, Anoukjuuuhh, JustMyZtje, Kimberley_, Mirjam79, Raineri, rosalie_a, Saleisha, StonedRomy, Tink89, Winged, YandexBot en 191 bezoekers