Tijd voor het echte [***].. Vliegen in een Boeing 747!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Captain

Berichten: 21336
Geregistreerd: 15-10-08

Tijd voor het echte werk.. Vliegen in een Boeing 747!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-18 17:19

This is your Captain speaking...

Afbeelding


Ha Bokkers! :D

Bijna 4 jaar geleden mocht ik al eens vliegen in een Dassault Falcon 10 simulator.


Bijna 2 jaar geleden kon ik met korting via de opleiding in een Boeing 737 simulator vliegen:


En gisteren ging dan toch mijn droom in vervulling, een sessie bijwonen van piloten van een Boeing 747. Extra leuk omdat ze dan scenario's gaan oefenen die in het echte leven ook voor kunnen komen en dan te zien hoe ze het aanpakken.

Even voorstellen, dit is een Boeing 747. <3
Afbeelding

En dit het apparaat waar we in gingen:

Afbeelding

Allereerst de piloten zelf.. Ze begonnen met een take-off. Omdat je in de Boeing 747 op ongeveer 10 meter hoogte zit in de cockpit zie je direct na take-off eigenlijk alleen nog maar wolken.


Na de take-off zijn we gaan klimmen naar flight level 360 waar de eerste 'failure' aan bod kwam: uit een stall komen. Een vliegtuig kan vliegen doordat de stroming over en onder de vleugels door lift genereert. Op het moment dat de snelheid te laag is of wanneer het vliegtuig met een te grote invalshoek gevlogen wordt, kan de luchtstroom de vleugels niet meer volgen en laten ze los. Het vliegtuig kan dan, als er niet ingegrepen wordt, als een baksteen naar beneden vallen.
(Even als illustratie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Overtrek# ... Stall.png&#41;)

Op zo'n 11/12 km hoogte werd dit geoefend. De kracht van de motoren werd terug genomen en ze lieten het vliegtuig het zelf uitzoeken. Door de lagere snelheid moet de invalshoek vergroot worden om toch te kunnen blijven vliegen. Het vliegtuig duwt daarom zelf de neus de lucht in. Ondanks die vergrote hoek vliegt het toestel toch te traag waardoor de neus verder en verder omhoog komt, tot de stall bereikt wordt. De eerste waarschuwing die gegeven werd was dat de snelheid te laag was. Dit signaal werd genegeerd. Daarna werd de 'stick shaker' ingeschakeld, deze zorgt ervoor dat de yoke (stuurknuppel) hard gaat trillen om de piloot te waarschuwen dat de stall bijna bereikt is. Daarna kwam er een rood signaal wat aangaf dat ze nu echt in de gevaren zone zaten, op dat moment moesten ze ingrijpen en zo snel mogelijk uit de stall te komen met zo min mogelijk hoogte verlies.
Als je goed kijkt zie je na een tijdje ook dat de wolken uit beeld verdwijnen, zo zie je dat de neus omhoog gaat. :)


Nadat beide piloten dit super afgesloten hadden met minimaal hoogteverlies stelde de instructeur een andere failure in, een cargo deur die op een mysterieuze manier eruit geblazen was en ervoor zorgde dat de druk wegviel. Dit kwam zo plotseling dat ik ook geen tijd had om eerder te filmen.. Zuurstofmaskers zijn dus al op en de kist wordt zo snel mogelijk naar beneden gebracht.. :D Ohja, het trilde ontzettend hard!


Daarna gingen beide piloten oefenen met landen.. Tenminste, dat dachten ze. Op het moment dat de landing ingezet werd kregen ze opdracht van de luchtverkeersleiding om de landing af te breken en door te vliegen ivm een [***] op het vliegpad.


En als laatste werd er een fout in het koelingssysteem van de schermen gesimuleerd. Gevolg: alle elektrische schermen vielen uit door oververhitting en de piloot moest visueel het vliegtuig weer aan de grond zien te zetten. Er zijn wel kleinere instrumenten die ook wat informatie verschaffen maar het meeste werd op het zicht gedaan. Tijdens het inzetten van de landing kwam het middelste scherm weer tot leven. Omdat de beeldschermen uitvielen was er ook geen stem die aangaf hoe hoog we zaten, vandaar de wat ruige landing. 8-)


En omdat deze bekwame piloten alles erg snel oploste was er nog tijd voor mij om een rondje te vliegen! *\o/* Ondanks dat ik al twee keer in een simulator had gezeten was deze toch nog wel lastig. Erg zwaar toestel (belading ingesteld op 65 ton, hoewel het dubbele erin kan) en onbewust trek je bijvoorbeeld aan de yoke terwijl je stuurt zodat je daarna weer moet corrigeren om de neus niet te hoog te laten komen.


Na de take-off gingen we Steff Stuntpiloot spelen en mocht ik onder de Golden Gate Brigde door vliegen.. :P


Daarna moest ik het toestel landen op een redelijk korte [***].. Ze wilde iets te snel naar beneden waardoor ik iets teveel corrigeerde en we dus maar besloten een doorstart te maken. :P


Inmiddels een ander vliegveld opgezocht en daar een approach gemaakt.. Mooie effecten, zonsondergang en onweer.. <3


Om haar vervolgens met een redelijke klap op de grond te zetten. :') Doordat het landen met een lagere snelheid gebeurt wordt er minder lift gegenereerd waardoor het gewicht hoger is dan de lift en ze dus graag naar de grond toe 'wil'. Maar ach, we stonden en het is een full freighter dus geen last van misselijke passagiers. :P


Natijd kreeg ik dus een applaus en waren beide piloten en instructeur wel verbaasd dat ik het zo goed en schijnbaar makkelijk deed. Ik deed het zelfs schijnbaar beter dan zij toen ze van de MD-11 naar de Boeing 747 gingen. Instructeur gaf verder aan dat volgens wetgeving de simulator moeilijker moet zijn dan een echte kist en dat ik dus waarschijnlijk in het echie het nog beter en makkelijker had gedaan. Dat was wel een super tof compliment. :D Ik heb ontzettend genoten en alle drie de mannen een doos lekkere bonbons meegegeven als bedankje. Nu op naar een vlucht in een echte Boeing 747.. (als passagier. ;)) To be continued. :Y))
Laatst bijgewerkt door Captain op 11-05-18 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt


Captain

Berichten: 21336
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-18 18:01

AfricanLady schreef:
Onwijs gaaf
Wat kost dat als ik vragen mag?
Doe je de opleiding als piloot ?


Helaas niet, wel selectie gedaan en aangenomen maar bij de medische keuring toentertijd afgekeurd omdat ik jaren geleden nierstenen heb gehad. Maar ik [***] nu op de grond en dat is ook tof. :D

Er is helaas geen simulator van een Boeing 747 in Nederland beschikbaar voor publiek.. In Lelystad kun je wel in een 737 vliegen. Dit is de website plus bijbehorende prijzen:
https://www.simcenter.nl/vliegzelf/boei ... -simulator

Pandora2 schreef:
Echt geweldig dit ! Wat een belevenis !
Ik ben ook ooit meegeweest naar zo'n simulator ( kennis was toen vlieginstructeur ) maar ik word er gewoon kotsmisselijk in. Iets met reisziekte... :') :')
Zo jammer -O-


Ik had ook een primatourtje op.. O:) Ik had overigens in de 737 meer last van de misselijkheid, ging nu prima!

Laulitz schreef:
Wat super leuk om te zien!! Doe je zelf een opleiding voor piloot of hoe kom je erbij zoiets te doen?
Ik moet wel zeggen, nu ik weet dat een vliegtuig als een blok uit de lucht kan vallen, helpt niet echt bij mn vliegangst :+


Ik [***] bij een airline, vandaar dat ik deze kans kreeg om een jaarlijkse training bij te wonen.
Don't worry, dat gebeurt echt niet snel! En nu heb je kunnen zien hoe snel ze het weer kunnen herstellen. *D

Captain

Berichten: 21336
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-18 21:20

katja_silke schreef:
Wauw gaaf zeg!
Ik kwam 2 mei nog op schiphol en was zo van 'nou misschien zie ik Hannah nog maar dat zal wel niet' :=


Haha ik [***] op Schiphol Oost.. Op de luchthaven ben ik alleen te vinden als ik de trein pak. :D


daantjuhhh schreef:
Jeetje dat nierstenen dan al een reden is om je af te keuren zeg.
Ik wist niet dat dat zo streng was.
Wel gaaf dat je het op deze manier nog een keer kunt ervaren


Jep, je krijgt een restrictie om alleen te vliegen en tijdens de opleiding moet je toch echt solo vluchten maken. Heb er ook heel erg van gebaald, zeker omdat het bij mij toevallig dan bekend is maar als je 100 mensen door de CT-scan gooit er zeker een paar zijn die ze ook hebben maar er geen last van hebben..

Dioxide schreef:
Leuk! Hier nog een vrouw die op de grond werkt (controleur luchtvracht en cargo controller @ MST) :D Ben met recht jaloers dat je in een echte sim training mee mocht! Toch wel handig om voor een airline te werken :D

Ha [***]! :D

Danique schreef:
Wat leuk zeg, al die filmpjes! Het ziet eruit alsof je het naar je zin had


Zeker weten, heb me geen moment verveeld!

AfricanLady schreef:
Is er verder nog verschil tussen die programma's of is de lengte gewoon waar je meer voor betaald


Instructeurs zijn erg duur.. :j Ligt dus inderdaad echt aan het programma. Het zijn wel echt belachelijke bedragen dat geef ik toe.. Maar instructeurs zijn prijzig en zo'n simulator zal ook niet goedkoop zijn, zeker niet omdat ze ook gecertificeerd moeten zijn en blijven inc updates e.d.

Ik heb twee jaar geleden 100,- betaald en toen kon ik een uur in de 737 met 2 andere studenten, en dan mochten we allemaal 20 minuten vliegen. De sessie gisteren duurde 3,5 uur.. Moet je nagaan wat dat anders gekost zou hebben.. :=


Mavelle schreef:
Wat gaaf! Ik heb in zo'n zelfde simulator op een vrachtschip gevaren. Levensecht, en hondsberoerd kan je er van worden :P


Oooh hebben ze dat ook voor schepen? Ergens klinkt dat best logisch maar nooit bij nagedacht! Wat voor scenario's zouden ze daar mee oefenen?

Captain

Berichten: 21336
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-18 11:38

daantjuhhh schreef:
Ja ik heb ze ook meerdere malen gehad.
Doet ontzettend pijn als ze passeren.
Maar zelfs dan kan ik nog auto rijden als het moet... een soort overlevingsdrang ofzo.
Ik voel ze al wel aankomen en dan duurd het vaak nog een paar uur voordat ik echt echt heel erg pijn krijg. En krom lig.
Waarschijnlijk komt het bij mij door pil gebruik. ( voorbehoedsmiddel)
Inmiddels 2 jaar geen pil meer gebruikt en ook geen nierstenen.
Daarvoor 1a 3 x per jaar


Autorijden vind ik nog wel erg pittig hoor.. en dan heb je alleen jezelf, stel je bent net een landing aan het inzetten met 300 mensen aan boord.. tsja ik snap het wel maar het was wel even &/$#%#.


purny schreef:
Gaaf hoor! Ben jaloers! Maar hoe zit het nou met het sturen met je voeten wat ik hoorde?
Ben al zo'n tijd niet meer wezen spotten, heb nog ergens filmpjes van de landende vliegtuigen boven ons


Boven de 30 knopen stuur je met het rudder via je voeten. Daaronder kan het met het stuur van de neuswielen wat de gezagvoerder kan besturen.

Bedankt allemaal. :D


Captain

Berichten: 21336
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-18 19:04

xLes schreef:
Ongelooflijk jaloers! Dat is echt mijn droom. Eerder op de luchthaven gewerkt en mis het enorm, mocht niet op het vliegtuig zelf werken door mijn gezondheid.

:(:) Het blijft een plek die blijft trekken he? Als je er eenmaal gewerkt hebt...


moonfish13 schreef:
Mijn buurman doet het onderhoud aan de simulators voor een maatschappij.
Ik zal eens stiekem een praatje gaan maken met hem over je topic, wie weet krijgt hij ze zo gek dat je nog een rondje mag vliegen.
Hij kan ze zelf ook vliegen. :) :D


Wat grappig! :D En lief maar is niet nodig hoor, als ik wil kan ik zo volgende week weer mee. :)

Captain

Berichten: 21336
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 14:37

Mavelle schreef:
Binnenvaren van grote havens en extreme weerstomstandigheden op zee..


Lijkt me ook een gave ervaring! :oo

Dank jullie wel! :D

Captain

Berichten: 21336
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 08:33

Afgelopen dinsdag mocht ik weer mee, deze keer met twee andere piloten. :D

Afbeelding

Afbeelding

Het programma was redelijk hetzelfde, eerst een aantal keer de stall geoefend. Daarna een doorstart na een melding van [***] op het vliegpad bij de landing.

Afbeelding

Daarna wilde een piloot de zogenoemde 'rejected take-off' oefenen waarbij het vliegtuig niet opstijgt maar vol in de remmen moet. Dit gebeurt bij een snelheid van zo'n 200km/h. Het is fascinerend om te zien hoe snel ze stil staat!

De eerste keer ontstond er een explosie in een van de motoren waardoor het vliegtuig naar links draaide, de piloot moest snel corrigeren met de voetpedalen en de rem.

De tweede keer kwam er een melding van een brand in de cabine en stonden we ook binnen een paar seconden stil.

Afbeelding

Natijd mocht ik ook weer even een stukje vliegen! *\o/* Take-off gedaan vanaf Schiphol en toen langs de kustlijn gevlogen..
Afbeelding

Daarna weer terug en moest ik gaan landen.. Ik was stiekem een beetje zenuwachtig omdat het de vorige keer echt een klap was maar ik had een lieve piloot naast me die alles uitlegde en daardoor ging het veel beter en heb ik haar heel rustig aan de grond gezet! *\o/*

Afbeelding


Afbeelding

Helaas alleen foto's deze keer, de piloot had struggles met mijn mobiel. :') (Wel een 747 kunnen besturen maar filmpjes maken is moeilijk! :D Ach geeft niet, ontzettend blij met deze, wederom, super mooie ervaring! *\o/*)



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lanoca, Ubermetrics en 13 bezoekers