Ha Bokkers!
Bijna 4 jaar geleden mocht ik al eens vliegen in een Dassault Falcon 10 simulator.
Bijna 2 jaar geleden kon ik met korting via de opleiding in een Boeing 737 simulator vliegen:
En gisteren ging dan toch mijn droom in vervulling, een sessie bijwonen van piloten van een Boeing 747. Extra leuk omdat ze dan scenario's gaan oefenen die in het echte leven ook voor kunnen komen en dan te zien hoe ze het aanpakken.
Even voorstellen, dit is een Boeing 747.
En dit het apparaat waar we in gingen:
Allereerst de piloten zelf.. Ze begonnen met een take-off. Omdat je in de Boeing 747 op ongeveer 10 meter hoogte zit in de cockpit zie je direct na take-off eigenlijk alleen nog maar wolken.
Na de take-off zijn we gaan klimmen naar flight level 360 waar de eerste 'failure' aan bod kwam: uit een stall komen. Een vliegtuig kan vliegen doordat de stroming over en onder de vleugels door lift genereert. Op het moment dat de snelheid te laag is of wanneer het vliegtuig met een te grote invalshoek gevlogen wordt, kan de luchtstroom de vleugels niet meer volgen en laten ze los. Het vliegtuig kan dan, als er niet ingegrepen wordt, als een baksteen naar beneden vallen.
(Even als illustratie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Overtrek# ... Stall.png))
Op zo'n 11/12 km hoogte werd dit geoefend. De kracht van de motoren werd terug genomen en ze lieten het vliegtuig het zelf uitzoeken. Door de lagere snelheid moet de invalshoek vergroot worden om toch te kunnen blijven vliegen. Het vliegtuig duwt daarom zelf de neus de lucht in. Ondanks die vergrote hoek vliegt het toestel toch te traag waardoor de neus verder en verder omhoog komt, tot de stall bereikt wordt. De eerste waarschuwing die gegeven werd was dat de snelheid te laag was. Dit signaal werd genegeerd. Daarna werd de 'stick shaker' ingeschakeld, deze zorgt ervoor dat de yoke (stuurknuppel) hard gaat trillen om de piloot te waarschuwen dat de stall bijna bereikt is. Daarna kwam er een rood signaal wat aangaf dat ze nu echt in de gevaren zone zaten, op dat moment moesten ze ingrijpen en zo snel mogelijk uit de stall te komen met zo min mogelijk hoogte verlies.
Als je goed kijkt zie je na een tijdje ook dat de wolken uit beeld verdwijnen, zo zie je dat de neus omhoog gaat.
Nadat beide piloten dit super afgesloten hadden met minimaal hoogteverlies stelde de instructeur een andere failure in, een cargo deur die op een mysterieuze manier eruit geblazen was en ervoor zorgde dat de druk wegviel. Dit kwam zo plotseling dat ik ook geen tijd had om eerder te filmen.. Zuurstofmaskers zijn dus al op en de kist wordt zo snel mogelijk naar beneden gebracht.. Ohja, het trilde ontzettend hard!
Daarna gingen beide piloten oefenen met landen.. Tenminste, dat dachten ze. Op het moment dat de landing ingezet werd kregen ze opdracht van de luchtverkeersleiding om de landing af te breken en door te vliegen ivm een [***] op het vliegpad.
En als laatste werd er een fout in het koelingssysteem van de schermen gesimuleerd. Gevolg: alle elektrische schermen vielen uit door oververhitting en de piloot moest visueel het vliegtuig weer aan de grond zien te zetten. Er zijn wel kleinere instrumenten die ook wat informatie verschaffen maar het meeste werd op het zicht gedaan. Tijdens het inzetten van de landing kwam het middelste scherm weer tot leven. Omdat de beeldschermen uitvielen was er ook geen stem die aangaf hoe hoog we zaten, vandaar de wat ruige landing.
En omdat deze bekwame piloten alles erg snel oploste was er nog tijd voor mij om een rondje te vliegen! Ondanks dat ik al twee keer in een simulator had gezeten was deze toch nog wel lastig. Erg zwaar toestel (belading ingesteld op 65 ton, hoewel het dubbele erin kan) en onbewust trek je bijvoorbeeld aan de yoke terwijl je stuurt zodat je daarna weer moet corrigeren om de neus niet te hoog te laten komen.
Na de take-off gingen we Steff Stuntpiloot spelen en mocht ik onder de Golden Gate Brigde door vliegen..
Daarna moest ik het toestel landen op een redelijk korte [***].. Ze wilde iets te snel naar beneden waardoor ik iets teveel corrigeerde en we dus maar besloten een doorstart te maken.
Inmiddels een ander vliegveld opgezocht en daar een approach gemaakt.. Mooie effecten, zonsondergang en onweer..
Om haar vervolgens met een redelijke klap op de grond te zetten. Doordat het landen met een lagere snelheid gebeurt wordt er minder lift gegenereerd waardoor het gewicht hoger is dan de lift en ze dus graag naar de grond toe 'wil'. Maar ach, we stonden en het is een full freighter dus geen last van misselijke passagiers.
Natijd kreeg ik dus een applaus en waren beide piloten en instructeur wel verbaasd dat ik het zo goed en schijnbaar makkelijk deed. Ik deed het zelfs schijnbaar beter dan zij toen ze van de MD-11 naar de Boeing 747 gingen. Instructeur gaf verder aan dat volgens wetgeving de simulator moeilijker moet zijn dan een echte kist en dat ik dus waarschijnlijk in het echie het nog beter en makkelijker had gedaan. Dat was wel een super tof compliment. Ik heb ontzettend genoten en alle drie de mannen een doos lekkere bonbons meegegeven als bedankje. Nu op naar een vlucht in een echte Boeing 747.. (als passagier. ) To be continued. )