Leraar zoekt privé-contact met stagiair... wel of niet oke?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Leraar zoekt privé-contact met stagiair... wel of niet oke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 22:25

Beste bokkertjes,

Ik heb een dilemma! :D
Iemand anders vind het namelijk heel ongepast gedrag van die leraar en wil het gemeld hebben bij de stagecoördinator. Vinden jullie dit ongepast of niet? Zou dit gemeld moeten worden?

Het speelt zich af op een middelbare school met veel jonge leraren en een vrij losse sfeer. Leraren gaan ook samen uit etc. Stagiair doet daar niet aan mee. Heeft een paar keer kort gekletst met die leraar. Die geeft ook een heel ander vak en is niet haar begeleider. Maar is niet heel persoonlijk geweest. Beetje koetjes en kalfjes. Leeftijdsverschil tussen stagiaire en leraar is 10-15 jaar.

Probleem:
Leraar voegt stagiaire toe op FB gecombineerd met wat privé-berichten, waardoor "doen alsof het niet gezien is" niet kon. Vraagt daarna wat normale dingen zoals hobby's en plannen voor de vakantie etc. Stagiaire voelt het al hangen en dropt ondertussen dat ze een vriend heeft om eventuele bijbedoelingen onderuit te halen. Leraar vraagt (waarschijnlijk na een paar drankjes) 's nachts aan de stagiaire "Did your boyfriend spoil ya" gevolgd door een "Goedenmorgen" de volgende dag. :)

Ongepast? Volwassenen onder elkaar? Dronkemanspraat? Wat vindt bokt...

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:28

Not done.

Zeker als die 2 elkaar niet echt kennen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:28

Ik vind het wel ongepast ja, maar of het iets is wat gemeld moet worden vind ik lastiger te bepalen. Je zegt dat het leeftijdsverschil 10-15 jaar is en de leraren jong zijn, hoe jong is de stagiare dan?

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:29

Tja, gewoon weer verwijderen en zelf duidelijk een grens laten aangeven. Blijkbaar is er wel meer heen en weer gegaan dan nu hier gezegt wordt. Zou het daarnaast wel melden bij de stagebegeleider daarbij zou ik aangeven dat ik er voor nu geen punt van wil maken maar mocht het later problemen geven dat het wel ergens gemeld is.

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:30

Ik vind dit heel ongepast, zou het absoluut melden.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:30

Ik vraag me inderdaad ook af of de stagiaire minderjarig is? En heeft deze haar grenzen al aangegeven bij de leeraar?

Ik vind het zeker ongepast, maar of ik het ook zou melden weet ik niet aan de hand van de informatie die ik nu heb.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:31

Stagiare moet hem van FB afgooien en zeggen dat ze dit ongepast vindt. En dat ze van dit soort berichten niet gediend is.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:31

Als stagiair er niet van gediend is; niet oke. Dat moet de stagiair dan wel aan geven. Wordt daar geen gehoor aan gegeven, dan melding (laten) maken door de stagiair.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:34

Hoewel ik het ongepast vind is de stagiaire wel, ook al is het een stagiaire, collega. Je wordt tenslotte docent en de ander is het al. Dat maakt de verhouding wel anders. Maar misschien bedoel je dat.
Maar dat maakt wel dat het ook niet echt onder professionele werksfeer valt.
Ik zou dit uitspreken, die gene verwijderen van Facebook en het eventueel oppakken met je coach.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:34

Ja, ongepast.
Ik ben zeker voor een losse sfeer en gewoon leuk met elkaar omgaan. Maar je hebt geintjes op het randje en geintjes over het randje.
Op het randje vind ik versprekingen die lekker genant zijn en daar gewoon keihard om lachen. Over het randje is die 'did ya boyfriend spoil ya'. Dat is echt ongepast.
Ik zou me daarna heel oncomfy voelen als ik stagiair was.
En lastig om zoiets te bespreken met de leraar zelf.

Zeker als er verschil is in 'autoriteit' zeg maar kan dit niet.
Daarom wil ik ook echt geen clienten op mn fb. Dat is van mij. Ik deel wat ik wil met mijn clienten (ook over persoonlijke dingen) maar kan ik real mn eigen grenzen kiezen. Ik heof dat verder niet op mn fb.
Ergens moet je je professionele grens trekken. Collegas die ouwehoeren onder elkaar prima. Dat kunnen ook elkaars vrienden worden.
Maar op school en zeker met stagiaires. Neee

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:35

Dit kan echt niet. Als docent ben je een professional, en hoor jij je ook dusdanig te gedragen.
Ik snap dat dit voor jonge docenten misschien onwennig is, maar je leerlingen zijn niet je vrienden.
Ik zou het zeker melden.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:37

senna21 schreef:
Dit kan echt niet. Als docent ben je een professional, en hoor jij je ook dusdanig te gedragen.
Ik snap dat dit voor jonge docenten misschien onwennig is, maar je leerlingen zijn niet je vrienden.
Ik zou het zeker melden.

Maar zoals het hier staat gaat het om een stagiaire op school. Er is geen leerling docent relatie. Ook omdat ik uit het bericht haal dat dit niet de begeleider is. Je draait mee op school dus ben je ook collega.
Dat maakt het ongepast maar wel anders zoals jij het hierboven schetst.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:39

senna21 schreef:
Dit kan echt niet. Als docent ben je een professional, en hoor jij je ook dusdanig te gedragen.
Ik snap dat dit voor jonge docenten misschien onwennig is, maar je leerlingen zijn niet je vrienden.
Ik zou het zeker melden.

Als ik het goed begrijp gaat het niet om een leerling van die middelbare school danwel van betreffende leraar.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Leraar zoekt privé-contact met stagiair... wel of niet oke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 22:40

Het gaat om een stagiair die dus leraar gaat worden (tweedejaars, leeftijd rond mijn leeftijd, 20-24) en een leraar van een ander vak. Wel hetzelfde team. :)

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:45

Ik vind het lastig te beoordelen omdat we hier natuurlijk niet het complete gesprek kunnen lezen. Op basis van de informatie in de openingspost zou ik ook zeggen dat dit ongepast gedrag is. Het ligt er een beetje aan hoe oud de stagiaire is of ik direct een melding zou maken. Indien het een minderjarige stagiaire is zou ik direct een melding maken bij haar stagebegeleider.

Indien het een meerderjarige stagiaire is, zou ik adviseren eerst een duidelijke grens aan te geven richting deze leraar. Mocht hij deze grens niet respecteren, zou ik ook dan absoluut een melding maken. Ik zou hem dus direct verwijderen van Facebook en enkel werkgerelateerd contact hebben.

Als er een losse werksfeer heerst is het denk ik niet gek dat een aantal collega's elkaar op Facebook hebben en af en toe een gezellig praatje maken via Messenger, maar er zijn zeker grenzen en de tekst die jij benoemt in de OP is er niet een die je naar een collega stuurt.
Laatst bijgewerkt door Lugea op 07-05-18 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:45

Oh ja. Maar zo te lezen dringt hij zich op. Als stagiaire heb je toch niet helemaal een gelijkwaardige positie in het team. Dat zal hij moeten beseffen.
En sowieso staat het je vrij om geen contact te willen met collega's via Facebook. Als er sprake is van druk zou ik het zeker melden.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Leraar zoekt privé-contact met stagiair... wel of niet oke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 22:49

Je mag er vanuit gaan dat er in het gesprek vanuit de stagiaire politiek correct is gepraat. Gewoon vanuit fatsoen antwoorden gegeven en wedervraag gesteld. Ongepaste berichtje kwam ook uit het niets. Ging geen bericht aan vooraf. Gesprek is afgesloten met:

S: "Ik hou werk en privé liever gescheiden. Ik zou het fijn vinden als we die afstand kunnen bewaren. Wens je nog wel een hele fijne vakantie!"
L: haha keep calm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:51

Nja voordat we het over ongepast gaan hebben, heeft ieder persoon het recht om te flirten met een ander. Het is aan de stagiair om gewoon duidelijk te zijn en te zeggen dat ze hier niet van gediend is.
Als hij dan nog blijft aandringen, dan kun je altijd nog stappen ondernemen. Maar eerst maar even goed duidelijk zijn.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:53

MarlindeRooz schreef:
Het gaat om een stagiair die dus leraar gaat worden (tweedejaars, leeftijd rond mijn leeftijd, 20-24) en een leraar van een ander vak. Wel hetzelfde team. :)


Dus de stagiair ongeveer 22 jaar en de leraar ongeveer 34 jaar (ik snap dat je niet de exacte leeftijden wilt gebruiken i.v.m. herkenning).
De werksfeer is al enigszins los geef je aan. Beide zijn volwassen.

Ik vind het not done, maar absoluut niet iets wat gemeld moet worden. De stagair zal hem er op moeten wijzen dat zij dit soort berichten niet van hem wilt ontvangen.
Op het moment dat hij er mee door gaat of hij gaat op een andere manier vervelend doen, dan vind ik het wel iets om te melden.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:55

MarlindeRooz schreef:
Je mag er vanuit gaan dat er in het gesprek vanuit de stagiaire politiek correct is gepraat. Gewoon vanuit fatsoen antwoorden gegeven en wedervraag gesteld. Ongepaste berichtje kwam ook uit het niets. Ging geen bericht aan vooraf. Gesprek is afgesloten met:

S: "Ik hou werk en privé liever gescheiden. Ik zou het fijn vinden als we die afstand kunnen bewaren. Wens je nog wel een hele fijne vakantie!"
L: haha keep calm


Nah, klaar toch. Ze zijn beide volwassen en aangifte doen van flirten vind ik echt overdreven.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:55

Persoonlijk vind ik zeker de vraag of stagiaire is verwend door haar vriend nogal ongepast. Ik denk dat ik dit had gemeld bij de directie als het mij was overkomen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:55

Joolien schreef:
Nja voordat we het over ongepast gaan hebben, heeft ieder persoon het recht om te flirten met een ander. Het is aan de stagiair om gewoon duidelijk te zijn en te zeggen dat ze hier niet van gediend is.
Als hij dan nog blijft aandringen, dan kun je altijd nog stappen ondernemen. Maar eerst maar even goed duidelijk zijn.


Eens.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:58

zonnebloem18 schreef:
Persoonlijk vind ik zeker de vraag of stagiaire is verwend door haar vriend nogal ongepast. Ik denk dat ik dit had gemeld bij de directie als het mij was overkomen.

Deze uitspraak valt voor mij niet onder normaal flirten.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 22:58

Herkenning maakt me niet uit. Bokt mag best weten dat dit over mij gaat. Maar omdat sommige bokkers mij kennen (persoonlijk) wilde ik eerst wat objectievere reacties. Ik heb namelijk nooit door dat mannen iets van mij willen / flirten. Het wordt vaak pas duidelijk voor mij wanneer ze zo concreet gaan vragen. Dus heb zeker 4 mensen dit gesprek laten lezen. Om na te kijken of ik niks geks zei. Mijn vriend vond het vooral hilarisch. Mijn mede-stagiair (ander vak) vond het vooral echt niet kunnen en viezig. Zij wil dus ook dat ik hem blok en het meld. Ik wil het afwachten en zodra ik mijn eindbeoordeling binnen heb flikker ik hem er af. :+

Ik ben dus zelf 22 en ik heb geen idee hoe oud hij is, dat staat nergens. Ik gok tussen de 33 en 37? :')
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 07-05-18 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:59

zonnebloem18 schreef:
Persoonlijk vind ik zeker de vraag of stagiaire is verwend door haar vriend nogal ongepast. Ik denk dat ik dit had gemeld bij de directie als het mij was overkomen.


Dat inderdaad. Ik snap ook echt niet dat mensen dat als flirten zien. Het is gewoon over een aangegeven grens stappen met een ongepast bericht.

Ik blijf bij melden, leeftijd maakt voor mij daar geen verschil. Zeker omdat je als stagiare toch "lager in rang" staat gaat deze toch echt een stapje te ver.