Internet is maar saai tegenwoordig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Internet is maar saai tegenwoordig

Helemaal eens, niets boeit of schokt me meer
16 (9%)
Gedeeltelijk eens, zo nu en dan is er nog iets leuk/nieuw, maar dat komt niet vaak meer voor
122 (68%)
Gedeeltelijk oneens, ik ontdek nog regelmatig nieuwe dingen of kom iets schokkends tegen dat ik deel
24 (13%)
Helemaal oneens, ben je gek ofzo? Ik kan geen genoeg krijgen van grappige gif's met puppies
15 (8%)

Totaal aantal stemmen: 177


Anoniem

Internet is maar saai tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 06:23

Citaat:
Sarah, 14 jaar oud en woonachtig in New York, beschrijft het als volgt: "ik ga op Insta en het zijn alleen maar mensen die allemaal hetzelfde bespreken. Ik heb zoiets van dat heb ik al eerder gehoord of dat heb ik al gezien. We zien allemaal dezelfde lipgloss, dezelfde stijlen wenkbrauwen en dezelfde internet memes voor de 14e keer. Het wordt snel oud en dan ga je je vervelen".

https://www.thedailybeast.com/generatio ... e-internet

Sarah is iemand van de generatie Z (geboren tussen 1998 en 2010) en deze generatie vind internet maar saai. Ze zijn opgegroeid met snel internet, mobiele telefoons met internet en ze hebben alles al wel gezien.

Zelf herken ik dat wel; de eerste keer dat ik in aanraking met het internet was op de middelbare school waar je na het afronden van je ICT opdracht het internet op mocht tot het einde van de les. Toen waren er nog geen zoekmachines en was het heel wat als je de website van je favoriete automerk had gevonden met langzaam ladende foto's van een sportwagen waarvan je de kleur kon veranderen met een druk op de knop (en 30 seconden geduld om de foto te laden).

Op de universiteit hadden we computerlokalen waar sommige mensen de hele avond zaten om te surfen en een hele nieuwe wereld ging voor je open: de goorste foto's, mensen met geboorte afwijkingen, iemand die ging bungeejumpen en het koord brak (in 100 pixels), schokkende foto's van iemand die 300kg woog, een grappige website waar de auteur iedereen voor "idioot" uitschold die het niet met hem eens was, en ga zo maar door. Als je iets moois tegen kwam stuurde je het door per email en ging het langzaam rond op de universiteit.

Tegenwoordig heeft iedereen FB en social media waar elk grappig filmpje 10x voorbij komt. Na alles al gezien te hebben (moord, ernstige ongelukken, onthoofdingen, oorlogen, vechtende zwervers, mislukte stunts met gebroken ledenmaten, miljoenen foto's van eten, grappige babies, schattige puppies) schokt niet meer. Bovendien is alles onder hevig censuur: alle grote kanalen op youtube en andere websites zijn afhankelijk van advertenties dus ze passen wel op met schokkende meningen. Alles is eenheidsworst geworden en het internet is nu net zo spannend als de bibliotheek (wat het internet eigenlijk ook is). Met minder privacy passen mensen ook wel op als ze iets op "dark web" willen publiceren.

Nu vroeg ik me dus af hoe jullie dit ervaren.
Stelling: internet is maar saai tegenwoordig!
Met als vervolgvragen: welke sites/dingen keek je vroeger nou echt naar uit om op te zoeken of wat boeit je vandaag nog op internet?


(begrijp me niet verkeerd, ik ben nog steeds actief online en gebruik het voor vreselijk veel dingen, maar spannend is het niet meer)

Anoniem

Re: Internet is maar saai tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 07:00

Ja... Ik ben net geen generatie Z though.

Vroegâh zat ik op een online chatspel waar je zelf je avatar kon aankleden, rond kon laten lopen en hele huizen kon bouwen met 'meubie' (meubels) waar je echt geld voor moest betalen, of met de feestdagen 'credits' kon ontvangen.

Was toen nog leuk, dezelfde mensen waren online, je sprak af met je vrienden etc. Dat mis ik wel, net als MSN.

Nu plaats ik soms wat op instagram en scroll rond maar kom idd hetzelfde keer op keer tegen. Filmpjes met celebrities die gelekt zijn etc boeien me niet meer terwijl dat eerst wel een hype was.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Internet is maar saai tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 07:31

De stelling is, Internet is saai, maar: dit gaat om social media toch?
Internet is zoveel meer dan social media.
Dat social media wat "saai" is, ja, maar internet, ik vind het vooral handig, ik haal veel informatie overal en nergens, ik kijk documentaires die ik niet op TV kan zien, lees artikelen die ik nergens anders kan vinden.
Niet te vergeten, je google-maps e.d.,banksite/app, zijn misschien niet dingen die je als leuk zal omschrijven, maar wel waardevol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 07:34

Om ook maar wat specifieke voorbeelden te geven van websites die vroeger "echt leuk" waren:

ratemypoo.com
Ja, je raad het al. Hier kon je een foto uploaden van wat je achter laat in de pot en andere mensen kunnen er een cijfer voor geven. Natuurlijk was het merendeel van de foto's nep, maar daar dacht je niet aan (ontbijtkoek met water en er dan wat leuks van kneden).

HotorNot (.com?)
Een foto van jezelf uploaden en dan kunnen andere aangeven of je "hot" bent, or "not". Wat je verder met de resultaten kon doen is onduidelijk.

thebestpageintheuniverse.com
Een internet satirist die artikelen schrijft over waarom hij gelijk heeft. De website begon in 2002 en bestaat nog (maar is niet meer leuk). Updates kwamen onregelmatig uit dus elke 2-3 weken moest je de pagina laden om te kijken of er al wat nieuws was, soms duurde het maanden voor het volgende artikel er was.

rotten.com
Een pagina met elke dag andere gore foto's die je eigenlijk niet wilde zien. Natuurlijk zat er vreselijk veel nep tussen maar daar kwam je niet achter want het was onmogelijk om het te verifiëren (geen google image seach, geen bronvermeldingen, geen goede zoekmachines, etc).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 07:39

siskeh schreef:
De stelling is, Internet is saai, maar: dit gaat om social media toch?
Internet is zoveel meer dan social media.
Dat social media wat "saai" is, ja, maar internet, ik vind het vooral handig, ik haal veel informatie overal en nergens, ik kijk documentaires die ik niet op TV kan zien, lees artikelen die ik nergens anders kan vinden.
Niet te vergeten, je google-maps e.d.,banksite/app, zijn misschien niet dingen die je als leuk zal omschrijven, maar wel waardevol.

Niet alleen social media, maar heel internet.

Had je vroeger nooit dat je echt dingen "ontdekte" en voor het eerst zag op internet? Of dat je uren online was en er hele sociale interacties had? En dan snel naar vrienden en vriendinnen de volgende dag met verhalen wat je nou wel niet had gezien of meegemaakt?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 07:50

enzino schreef:
siskeh schreef:
De stelling is, Internet is saai, maar: dit gaat om social media toch?
Internet is zoveel meer dan social media.
Dat social media wat "saai" is, ja, maar internet, ik vind het vooral handig, ik haal veel informatie overal en nergens, ik kijk documentaires die ik niet op TV kan zien, lees artikelen die ik nergens anders kan vinden.
Niet te vergeten, je google-maps e.d.,banksite/app, zijn misschien niet dingen die je als leuk zal omschrijven, maar wel waardevol.

Niet alleen social media, maar heel internet.

Had je vroeger nooit dat je echt dingen "ontdekte" en voor het eerst zag op internet? Of dat je uren online was en er hele sociale interacties had? En dan snel naar vrienden en vriendinnen de volgende dag met verhalen wat je nou wel niet had gezien of meegemaakt?


Nope, nope en nope, die fases heb ik per definitie overgeslagen :Y)
Maar dat hangt dus enorm af van je karakter denk ik zo.
Ik kan me nog met gemak vermaken op internet, en heb niet het idee dat dit snel gaat veranderen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Internet is maar saai tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:04

Ik kan geen optie kiezen.
Internet is voor mij als een grote bibliotheek en contact bemiddelaar.
Het is practisch en maakt veel dingen mogenlijk die vroeger ondenkbaar waren.

Internet hoeft voor mij niet „spannend“ te zijn.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:07

Sizzle schreef:
Ik kan geen optie kiezen.
Internet is voor mij als een grote bibliotheek en contact bemiddelaar.
Het is practisch en maakt veel dingen mogenlijk die vroeger ondenkbaar waren.

Internet hoeft voor mij niet „spannend“ te zijn.


Absoluut mee eens!
Ik heb ook geen optie gekozen :+

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:10

Ik denk dat het heel erg ligt aan je interesses. Zo vind ik een bieb ook niet saai en moet ik heel diep in mijn empathisch vermogen graven om te begrijpen dat iemand een bieb saai vindt. Internet precies zo. Het is maar net wat je boeit en hoe nieuwsgierig je bent.

En het is inderdaad ook gewoon praktisch; ik zoek zelfs via Google waar mijn verdwenen sok is gebleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:17

Sizzle schreef:
Ik kan geen optie kiezen.
Internet is voor mij als een grote bibliotheek en contact bemiddelaar.
Het is practisch en maakt veel dingen mogenlijk die vroeger ondenkbaar waren.

Internet hoeft voor mij niet „spannend“ te zijn.

Dat klinkt saai, ha ha.

Misschien is het wel een beetje een generatiekloof. Toen ik jong was ging er een wereld voor me open, voor jou was het misschien de normaalste zaak van de wereld omdat je weinig tijd voor het internet hebt meegemaakt.

Als ik de verhalen van mijn vader hoorde over toen hij klein was en ze hadden 1 tv met maar 1 kanaal in het dorp dan kan ik me daar ook weinig bij voorstellen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101735
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Internet is maar saai tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:22

Ik vind het ook niet saai, het is maar net wat je zoekt en hoe goed je zoekt. :P
Ik ben opgegroeid met een ouderwetse grote pc met op een gegeven moment internet via de telefoonkabel en later ADSL en dat het allemaal erg traag was...maar ik vond het toen even interessant als nu.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Internet is maar saai tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:27

Ik snap wel wat je bedoelt TS. Al heb ik die verwonderde fase waarin je de volgende dag uitbundig besprook wat je had meegemaakt op het internet ook wel overgeslagen.

Maar het internet is nu heel veel van hetzelfde, of op YouTube heel veel vloggers die uniek proberen te zijn wat ik allang niet meer interessant vind.

Ik vind het internet wel handig, denk aan internet bankieren of online shoppen met een transparantere prijs, informatief en ik vermaak me prima met bv bokt.nl

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:32

enzino schreef:
Sizzle schreef:
Ik kan geen optie kiezen.
Internet is voor mij als een grote bibliotheek en contact bemiddelaar.
Het is practisch en maakt veel dingen mogenlijk die vroeger ondenkbaar waren.

Internet hoeft voor mij niet „spannend“ te zijn.

Dat klinkt saai, ha ha.

Misschien is het wel een beetje een generatiekloof. Toen ik jong was ging er een wereld voor me open, voor jou was het misschien de normaalste zaak van de wereld omdat je weinig tijd voor het internet hebt meegemaakt. .


Ehhhh ik denk dat dit niet de reden is.
Ik ben van de jaren 70 generatie :+
Ik had inderdaad zo‘n oeretraag modempje met pieeeeepgrrrrrrrpieeep geluid :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:34

Sizzle schreef:
Ehhhh ik denk dat dit niet de reden is.
Ik ben van de jaren 70 generatie :+

Oeps, uhm, zie het als een compliment :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-18 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:34

enzino schreef:
Sizzle schreef:
Ehhhh ik denk dat dit niet de reden is.
Ik ben van de jaren 70 generatie :+

Oeps, uhm, zie het dan maar als een compliment :)


Was ook niet beledigd hoor :D

Ik zie internet niet als iets wat mij moet vermaken. Als ik me wil vermaken ga ikliever een mooie wandeling maken of paardrijden :)
Internet is een hele grote zolder met rotzooi waar me 99% niet interesseerd.
Ik heb geen interesse in instagram, vloggers, spectakel en bloedende lijken.
Internet is voor mij wetenschap, nieuws, carriere, huizen zoeken, spullen kopen/verkopen en een beetje tijdverdrijf op de bank (bokt).

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:41

Hier ook iemand uit de tijd dat je het internet op ging op de telefoonlijn en je dan niet gebeld kon worden.

Het is “gewoon” geworden wat je op internet kan vinden, in die zin kan ik mij “saai” voorstellen al voel ik dat zelf niet zo.

Genoeg zaken op internet die voor mij nog zeer relevant/interessant zijn en daarnaast was ik al niet van de gore foto’s ed. dus als daar minder van te vinden is heb ik dat niet door. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:47

freetorun schreef:
Maar het internet is nu heel veel van hetzelfde, of op YouTube heel veel vloggers die uniek proberen te zijn wat ik allang niet meer interessant vind.

Dit inderdaad.

Als je op zoek bent naar iets op google dan krijg je gerust duizenden resultaten en allemaal zijn ze ongeveer hetzelfde (gelukkig maar als je feitelijke informatie Opzoekt). Heel handig maar wel saai.

Elke online shop heeft ongeveer dezelfde producten voor dezelfde prijs, elke trainer op youtube bespreekt dezelfde oefeningen, elke nieuwssite heeft dezelfde info in een artikel, etc. En als er verschil is dan werken ze dit snel weg door van elkaar dingen over te nemen of prijzen aan te passen.

Het hoort er natuurlijk bij nu het internet volwassener is maar voor mij is het nu iets voor in de achtergrond als ik me even verveel.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Internet is maar saai tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:55

Als je oud genoeg bent dan zie je op vele vlakken trends weer terugkomen na een x aantal jaar.

Er zijn maar zoveel wegen die naar Rome leiden, niet raar dus dat je (nu internet langer bestaat) je meer van hetzelfde ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:01

Ik was ver in de 20 toen ik voor het eerst internet had, en ik heb al de dingen die jij opnoemt eigenlijk nooit leuk gevonden.

Ik vind internet geweldig om redenen die hier al genoemd zijn, toegang tot heel veel informatie en heel handig (google maps, mobiel bankieren, ov-info enz).

Dus saai vind ik het niet nee.

Dat je pagina's vol met dezelfde zoekresultaten krijgt, komt misschien ook omdat Google voor ons bepaalt wat we interessant moeten vinden?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:04

Als je inderdaad weet hoe je op internet moet zoeken zonder standaard zoekmachine dan zal het nooit saai worden want dan zul je ook terecht kunnen komen op ‚ondergrondse‘ illegale zaken op het darkweb :)
Ook kun je natuurlijk proberen om sites te vinden die door de overheid geblokkeerd of gesensureerd zijn. Kun je in arabisch of chinees zoeken gaat er denk ik ook heel wat voor je open.

(Nee ik heb geen ambitie, ik ben al tevreden dat ik mijn zoekopdracht soms voor een specifiek land beperken kan in sommige specifieke zoekopdrachten.....)

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:24

Nou ik heb nog altijd een trauma van rotten.com %) het is ook maar net hoe je er als mens in staat denk ik. Die gore filmpjes en foto's kan een wil ik niet bekijken, dus dat vind ik nog altijd shocking. Maar of shocking internet beter maakt, dat denk ik niet.

Ik deed ook wel aan zo'n chat waar je zelf je avatar kon maken en kleding kon winnen voor je poppetje etc. Daarnaast bracht ik veel tijd op msn door. Ik weet niet hoe het nu zit, maar destijds had je tmf chat en als ik daaraan terug denk hoop ik dat de politie tegenwoordig vaker meeleest op chatsites. Oja en toen had je nog sugarbabes(was dat voor hyves?)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Internet is maar saai tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:27

Juist die mediageilheid waar alles spannend moet zijn zorgt ook voor zieke filmpjes van mensen die een hond van een brug gooien of verkrachtingen filmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:32

Pluizebolpum schreef:
Ik denk dat het heel erg ligt aan je interesses. Zo vind ik een bieb ook niet saai en moet ik heel diep in mijn empathisch vermogen graven om te begrijpen dat iemand een bieb saai vindt. Internet precies zo. Het is maar net wat je boeit en hoe nieuwsgierig je bent.

Misschien ben ik wel te selectief nieuwsgierig tegenwoordig. De informatie op internet is wat betreft zaken waar ik echt interesse in heb te oppervlakkig (hoop clickbait, weinig originele inhoud).

Dan pak ik liever een boek over het onderwerp met het idee dat als iemand een uitgever kan vinden die er wel 300 pagina's over wil publiceren dan moet er genoeg inhoud in zitten.

Eerst zag ik bibliotheken nog wel uitsterven met de komst van het internet, nu zie ik dat volledig anders.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Internet is maar saai tegenwoordig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:34

Ik vind het internet niet saai, maar zal de meeste dingen die ik interessant vind niet delen. De dingen die ik deel zijn over het algemeen wel van de standaard dingen, hoewel ik wel soms afwijk.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:38

Ik denk dat alle onderbroeken-lol op den duur gewoon saai wordt.
Voor mij hoeft dat onzinnige gedoe op internet dus allang niet meer.
En filmpjes over hoe mensen ellendige dingen met dieren uitvreten, heb ik een regelrechte hekel aan.

Daarentegen is het een prachtig medium voor informatie-uitwisseling, ik zou geen dag meer zonder Google kunnen.