Tweetalig opvoeden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 22:16

Hoe is het nu met de ontwikkeling van jullie kind (eren)? Ik merk bij mijn oudste van 7 dat het erg stroef gaat op school. Het Engels gaat erg goed maar het Spaans...dat lukt op dit niveau nog niet. Ik merk dat hij direct een achterstand heeft op wiskunde, Dit vak wordt in het Spaans gegeven met veel verhaal sommen. Maak me er wel wat zorgen over. De jongste past zich moeiteloos aan en kan al heel wat vertellen in het Spaans

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 22:29

Ik ben zelf tweetwalig opgevoed door mijn ouders. Mijn ouders zijn beide van Schotse afkomst en ik was 4 jaar oud toen ik in Nederland kwam wonen. Mijn vader heeft altijd veel gereisd en spreekt gebrekkig Nederlands. Mijn moeder spreekt wel goed Nederlands. We spraken thuis alleen Engels (mochten niet anders) en op school en met vrienden Nederlands. Zo kregen wij het onder de knie. Uiteindelijk wel blij dat ik tweetalig ben, anders zou ik niet het gevoel hebben dat ik bij de familie pas denk ik. Qua communicatie met opa / oma etc. En het heeft veel voordelen met je studie en kansen op werk bijvoorbeeld.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 22:36

Ik ben tweetalig opgegroeid in een drietalig gezin. Mijn moeder en stiefvader spreken samen Italiaans (hij is een Italiaan), mijn moeder met mijn zus en mij Nederlands en mijn zus en ik spreken met onze stiefvader Spaans. Wanneer we met z'n allen zijn (bij voorbeeld aan tafel) is de voertaal Spaans. Zo ook als er vroeger kinderen bij ons kwamen spelen, wat ook vrij logisch is als je in een spaanstalig land woont. En eigenlijk ging dat allemaal vanzelf. Taal is een praktisch iets, als je het gaat forceren klopt er naar mijn idee iets niet.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 23:05

Zuchini schreef:
Hoe is het nu met de ontwikkeling van jullie kind (eren)? Ik merk bij mijn oudste van 7 dat het erg stroef gaat op school. Het Engels gaat erg goed maar het Spaans...dat lukt op dit niveau nog niet. Ik merk dat hij direct een achterstand heeft op wiskunde, Dit vak wordt in het Spaans gegeven met veel verhaal sommen. Maak me er wel wat zorgen over. De jongste past zich moeiteloos aan en kan al heel wat vertellen in het Spaans

Punt van overweging: hoe gaan leeftijdsgenoten om met redactie-/verhaalsommen? Dat hij er op 7-jarige leeftijd moeite mee heeft, vind ik niet direct zorgelijk hoor.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 23:14

Kinderen van mijn vriendin worden tweetalig opgevoed, ik geloof omdat haar familie Engels is.
Ik merk geen verschil in hun Nederlands, zij weten niet beter of hun moeder praat Engels tegen hen en Nederlands tegen andere mensen. Hun vader praat wel Nederlands. Verder keken ze toen ze kleiner waren veel kinderprogramma's op CBeebies en films en series kijken ze meestal ook in het Engels (mits ze niet Nederlands zijn natuurlijk :+ )
Ze praten soms wel een beetje een Engels-Nederlands taaltje (Mam, mag ik de toothpaste? I finished my veggies, mag ik nu dessert please?) en vaak ook Nederlands tegen haar, en zij praat Engels terug. Ik heb het idee dat ze erg snel schakelen en het verschil zelf niet echt horen :+

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 01:25

Plien91 schreef:
Zuchini schreef:
Hoe is het nu met de ontwikkeling van jullie kind (eren)? Ik merk bij mijn oudste van 7 dat het erg stroef gaat op school. Het Engels gaat erg goed maar het Spaans...dat lukt op dit niveau nog niet. Ik merk dat hij direct een achterstand heeft op wiskunde, Dit vak wordt in het Spaans gegeven met veel verhaal sommen. Maak me er wel wat zorgen over. De jongste past zich moeiteloos aan en kan al heel wat vertellen in het Spaans

Punt van overweging: hoe gaan leeftijdsgenoten om met redactie-/verhaalsommen? Dat hij er op 7-jarige leeftijd moeite mee heeft, vind ik niet direct zorgelijk hoor.


Ja ze zijn hier, verbazing weekend genoeg want dat had ik niet verwacht, een stuk verder. Hij moet al getallen boven de 10 vermenigvuldigen en aftrekken, en dan al die verhaal sommen in het Spaans....t is een beetje veel. Voor zover ik weet heeft hij in nl op school alleen getallen onder de 10 gehad en absoluut nog geen verhaal sommen.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 07:03

Mijn kinderen worden ook tweetalig opgevoed. Zij spreken Nederlands en Fries. Ik spreek Nederlands met ze en hun vader Fries. Ze switchen heel gemakkelijk. Mooi om te zien :)

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 08:57

Hier is de jongste sinds september ook gestart met school,in het Frans.

De juf vroeg enkele weken later of het kon dat ze al wat Frans verstond,daar een ander kindje in de klas,die ook Nederlands is,er de ballen van verstond en zij leek hij vaak ja en nee op het juiste moment te antwoorden,waardoor ze de indruk had dat ze toch al wat verstond.....

Broer praat Frans en nl door elkaar,ook tegen zijn kleine zus,dus dat zal de oorzaak zijn denk ik....
Fascinerend bijna hoe vlug zo'n kleintjes dingen oppikken....

Ze praat ook in het nl nog niet veel,maar na 3 weken school gaf ze me iets en zei 'toi'....

Dan sta ik telkens versteld hoe vlug ze leren....

Maar ook Engels van de IPad...

De oudste(5) telde plots in het Engels tot 10,geleerd van de iPad.
Ook heel wat dieren zegt hij dan uit zichzelf in het nederlands,Frans en Engels.

Volgens mij begrijps hij ondertussen zo goed als alles wat ze op school zeggen,hij komt elke dag thuis met hele verhalen over wat ze gedaan/gehoord hebben.
Ze hebben ook les nl(hij zit nog in de kleuterklas,maar dan leren ze bv een nl liedje) en dan is hij apentrots dat hij als enige van de klas dat liedje kan zingen.

Dus hier nog altijd heel erg tevreden met onze andere taal school keuze.

2 kindjes die heeeel graag naar school gaan vooral.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 09:10

Ik ben alleenstaand moeder en toen mijn dochter 4 was naar duitsland geemigreerd. Ze is op haar 5e in dl naar kindergarten gegaan. We komen vaak in Nl. Ik spreek nederlands tegen haar behalve als er duitsers bij zijn..dan Duits. Ze gaat sinds dit jaar naar het gymnasium en haalt meestal 1en op Duits en Engels. (1 is het hoogst). Haar nederlands is slechter dan haar Duits..ze gooit er ook duitse woorden door en verduitst de grammatica. Doe ik niks aan..ze kan zich prima verstaanbaar maken.

Sinds een jaar woont een pleegdochter van nu net 8 bij me. Zij sprak natuurlijk al duits maar wilde op gegeven moment dat ik nederlands tegen haar ging praten...zij spreekt inmiddels haast vloeiend nederlands.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:30

Ihn het gaat zo heel natuurlijk. Kinderen kunnen zoveel en zo snel leren. Mijn kindje spreken straks 3 talen vloeiend: Nederlands, Engels en spaans. Ze zullen zich dan wel kunnen redden op de meeste plekken denk ik zo.

Ghosttown

Berichten: 212
Geregistreerd: 01-04-15

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 13:46

Ik ben tweetalig opgevoed, Nederlands en Hongaars. De gehele familie van mijn moeders kant is Hongaars, en spreekt ook alleen die taal. Ondanks dat ik deze 2 wel vloeiend spreek, schrijf en lees heb je aan Hongaars alleen echt wat bij de Hongaarse Facebookcontacten en de familie.
Mijn kindje (op komst) wil ik ook Hongaars gelijk leren! Ookal valt er buiten familie weinig winst op te behalen, merk je bij de andere kinderen uit ons gezin ook dat talen leren erg makkelijk gaat. Ik denk dat tweetalig opvoeden daar zeker invloed op heeft (gehad).

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 23:03

Wow wat een berichtjes erbij, leuk *\o/*

Interessant om te lezen hoe jullie opvoeden/zijn geopvoed +:)+

Hier gaat het goed met de oudste twee kindjes, zowel op de Nederlandse school als bij Engelse les. Wel hebben ze moeite de grammatica niet te ruilen, verder redden ze zich heel goed. Vinden Engelse les heel leuk.

De tweeling (1 jaar en 3 maanden) praten nog niet in beide talen :x snappen wel veel maar zelf...heel af en toe denken we een woord te herkennen in gebrabbel maar dat is waarschijnlijk meer toeval en fantasie van ons 8)7

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 23:15

Denk dat niet te snel :D
Ik herkende niets in het getetter van mijn toen 9 maanden oude jongste. Tot mijn oudste zei: ‘Ze kent mijn naam!’ En warempel, inderdaad, iedere keer als Maaike voorbijkwam riep die kleine aap ‘Taaite!’
Wel is het zo dat tweelingen vaak een onderling taaltje ontwikkelen.

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 17:00

Hier weer even een schopje voor de topic omhoog doen want ik heb een vraag of iemand dit herkent :')

Onze oudste is zeven jaar. Wij hadden een tijdje terug een probleem (nu opgelost maar ik wil toch graag weten of dit alleen ons probleem is of meer mensen dit kennen). Het viel mij op dat de laatste tijd zij weigerde Nederlands te spreken als ik er was. Tegen juf, in de winkel....heel irritant -O- (ik kan begrijpen alleen Nederlands, maar alleen Engels is vervelend omdat we in nl wonen). Ergste is : ze luisterde ook niet of nauwelijks als ik Nederlands tegen haar sprak. De juf vertelde dat zij dit niet doet in de klas...ook als alleen mijn man er bij is deed ze dit niet. Ze heeft het alleen als ik er ben gedaan.
Vriendinnetjes mochten van haar niet meer komen spelen maar zij wilde wel graag daar naartoe.

Dus nu hadden wij van tijdje terug met haar gepraat over dit gedrag. Zij zei (niet direct, maar na aandringen) dat ze zich schaamt voor mijn accent in het Nederlands....Auw |( dat doet wel pijn eigenlijk |o Ze zegt dat ze alleen nog Engels wil praten met mij als andere mensen het kunnen horen en vindt dat zelf niet een probleem want ze zegt: Nederlandse mensen verstaan Engels dus waarom moet ik dan Nederlands spreken?
Ze is bang dat andere kinderen grappen maken over mij en probeert daarom af te leiden door zelf Engels te spreken en Nederlands van mij te negeren :\ ze geeft na dat we vragen aan dat er nog geen grappen zijn gemaakt maar dat ze bang is dat kinderen het gaan doen in toekomst. Ook haar stiefbroertje (zit in dezelfde klas en had geen probleem met mijn accent :Y) ) zegt dat hij geen grappen heeft gehoord over mij naar Maeley toe. Wel is er sinds kort een nieuw kindje in de kleuterklas waarvan de moeder heeeeel slecht Nederlands spreekt....het is het enige kind met een andere taal naast onze kinderen op de hele school. Wij denken (maar ze geeft geen antwoord op de vraag) dat ze een kind daar iets over heeft horen zeggen en dat het toen is begonnen.

Wij hebben veel met haar gepraat hierover en ze is (lichtelijk onder dwang :j) weer gestopt met deze gedrag....zelf lijkt ze het bijna vergeten. Maar bij mij heeft het dieper pijn gedaan dat zij weet. Geen één ouder wil dat kind zich schaamt .... |o ik merk dat als ik op schoolplein sta ik heel erg gefocust ben op mijn uitspraak en grammatica om zo mooi mogelijk te praten...veel meer dan gewoon thuis of mijn werk. Ik merk dat ik nu zélf over mijn uitspraak twijfel, het maakt niet uit hoe vaak mensen zeggen dat het niet nodig is. Mijn uitspraak is eigenlijk niet slecht. Ja, je hoort dat ik niet ben geboren in Nederland ja :+ maar mensen verstaan me altijd en begrijpen bijna altijd alles. Vroeger maakte ik mij geen zorgen over dit. Maeley lijkt nu ook te accepteren. En toch.....toch zit er nu een kleine stem in mijn hoofd die steeds dat zegt.

Herkent iemand dit? Van dat zijn kinderen ineens één taal niet meer willen spreken? Hoe kwam dat? Of dat je kind zich schaamde voor jouw accent. Of als je zelf tweetalig opgevoed bent, dat je schaamde je.

Sorry voor de lange post :P ik moest het even van mij afschrijven... :+

Er is ook positief nieuws : de tweeling (1 jaar en 9 maanden) is begonnen met praten *\%/* twee talen door elkaar maar we verstaan eindelijk echte woorden haha. Favoriet is : 'oooooh nooooo!' Geleerd uit een tv programma. Gebruiken ze voor alles wat ze niet willen of wat fout gaat :+ ze steken er wanhopig hun handjes van in de lucht als ze het zeggen en kijken er heel geschokeerd van :+ stiekem erg grappig. Maar toen een collega papieren liet vallen dacht ik automatisch : 'oooooh nooooo!!!!'' 8)7

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:39

Oh TS dat is wel balen, maar wel heel goed dat je dat naar boven hebt gekregen. Hebben we ons allemaal niet eens geschaamd voor onze ouders? Ik denk dat dat ook wel een beetje bij de leeftijd hoort, hoe pijnlijk het nu ook voor jou is... dat gezegd hebbende, Als je in nl woont zal ze toch Nederlands moeten spreken. Misschien afspreken dat jullie thuis dan Engels spreken maar niet op school of buiten het huis?

Mijn kind heeft ook een sterke voorkeur voor het Engels en doet het liefste niets anders. Op school zou hij spaans moeten leren maar omdat het een internationale school is spreekt hij dus het liefste Engels. Dat staat imo nu zijn ontwikkeling in het Spaans wel wat in de weg. Ach met zoveel talen moet je misschien ook niet teveel willen?

Ah en de tweeling praat, Mijn dochter was ook heel laat. Spreekt nu met haar 5 jaar wel mooi 3 talen.

Hoe gaat het voor de rest met de ontwikkeling van de meertalige kinderen?

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 20:30

Thuis spreek ik Engels met ze en mijn man Nederlands. Dat is wel bewust zo gedaan omdat ik niet wil dat ze krijgen mijn accent en dat ze slechte dingen van grammatica overnemen.
Maar buiten ons huis vind ik dat ik (en de kinderen dus ook) moet aanpassen aan de Nederlanders :+ ik praat wel Engels met ze in de winkel maar niet bij de kassa zeg maar. Als alleen wij spreken dan Engels, zijn we in gesprek met Nederlanders er bij dan Nederlands.....snap je het nog?

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:37

kinderen zijn echt koppig hoor _O- ik ben nu begonnen met 2 zweedse kindjes engels te leren (5 en 6) en ze schakelen zo snel naar zweeds terug als mama of papa er is :+ die krijgen dan weer op hun donder haha

Fijn dat je wel achter de reden bent gekomen, leuk is anders natuurlijk :(

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:10

flettie schreef:
@ Arashah: waar wonen jullie?

Wij wonen in Duitsland en onze kinderen zijn van kleins af aan altijd bij Duitstalige oppasmoeders geweest. Zij hebben zo vanaf jonge leeftijd dus de Duitse taal meegekregen. Thuis spreken we in principe altijd Nederlands tenzij Duitse vrienden/kennissen/buren op bezoek zijn.
In jouw situatie zou ik het volgende doen: jij nederlands spreken met de kinderen (1 op 1 met het kind), je vriend italiaans (1 op 1 met het kind), in familieverband (papa-mama-kind samen) duits spreken. Als je dan in Duitsland woont leren ze de rest aan Duits wel op de Kindergarten en in de school.

Edit: <3 ik moet jouw naam even onthouden voor die beschrijving in je profiel over oornetjes haken :D



Oeps, ik zie nu eerst jou berichtje. Sorry!

Inmiddels is het uit met mijn vriend sinds vorig jaar.

Ja inderdaad zo kan ik dat zeker doen, dankjewel :D

Ik woon aan oosterijkse grens, vierlande punt zeg maar :)

Ik was het oornetje beschrijving al helemaal vergeten, ik hoop dat ze nog in profiel is anders kijk ik of ik nieuw kan maken.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:13

'Just remember, when someone has an accent, it means that he knows one more language than you do.' — Sidney Sheldon

Je bent maar een mens en het is belangrijk dat ze weet dat ze zich niet voor een ander hoeft te schamen.
Het is echter ook wel normaal om je te schamen voor je moeder op die leeftijd. Dat is niets persoonlijks; wellicht heeft het zelfs niet eens zozeer met je accent (dat misschien alleen zij hoort!) te maken, maar meer het feit dat je daarin verschilt met andere moeders (en waarin andere moeders zich verschillen, ziet zij natuurlijk niet of ervaart ze niet als probleem).

De bovenstaande quote zou je eventueel aan je dochter kunnen uitleggen. Als iemand dan een opmerking maakt over jouw accent, kan ze iets in die trant terugzeggen. "Nou, mama spreekt anders wel twéé talen vloeiend en dat is hartstikke knap." Ze zal zich wellicht zekerder voelen!

Ik vind de bovenstaande quote trouwens heel mooi en realiseer me dit ook als ik mensen met een accent (of in een andere taal via, bijvoorbeeld, de telefoon) hoor praten!

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 21:46

silverdapple schreef:
'Just remember, when someone has an accent, it means that he knows one more language than you do.' — Sidney Sheldon

Je bent maar een mens en het is belangrijk dat ze weet dat ze zich niet voor een ander hoeft te schamen.
Het is echter ook wel normaal om je te schamen voor je moeder op die leeftijd. Dat is niets persoonlijks; wellicht heeft het zelfs niet eens zozeer met je accent (dat misschien alleen zij hoort!) te maken, maar meer het feit dat je daarin verschilt met andere moeders (en waarin andere moeders zich verschillen, ziet zij natuurlijk niet of ervaart ze niet als probleem).

De bovenstaande quote zou je eventueel aan je dochter kunnen uitleggen. Als iemand dan een opmerking maakt over jouw accent, kan ze iets in die trant terugzeggen. "Nou, mama spreekt anders wel twéé talen vloeiend en dat is hartstikke knap." Ze zal zich wellicht zekerder voelen!

Ik vind de bovenstaande quote trouwens heel mooi en realiseer me dit ook als ik mensen met een accent (of in een andere taal via, bijvoorbeeld, de telefoon) hoor praten!


Wat een mooie quote <3 bedankt!

Ja andere mensen horen mijn accent ook 8)7 maar het is nooit echt een probleem eigenlijk voor andere mensen haha. Mijn Nederlands is goed genoeg voor wonen en werken in Nederland. Als ik moe ben is mijn Nederlands wel slechter dan als ik niet moe ben. :x meestal is het geen verlegen kind, ze is extravert. Ze kan goed praten en al haar mening vertellen sinds ze kan lopen hihi. Daarom vind ik het ook zo erg dat ze is juist over mij onzeker -O- maar ik denk dat waar is wat jullie zeggen : het hoort misschien ook bij leeftijd :+

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:48

Was het niet je accent geweest was het waarschijnlijk je kapsel, je kleding of de kleur van jullie auto geweest :+

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 21:51

lizy29 schreef:
Was het niet je accent geweest was het waarschijnlijk je kapsel, je kleding of de kleur van jullie auto geweest :+


Haha de kleur van de auto dan zou ik haar gelijk geven :') _O-

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:06

_O- poepbruin TS?

Komt helemaal goed. Ik snap het,heb je al eens aan haar zelf gevraagd hoe ze het het liefste zou hebben? De quote is ook een goede :))

Oh ik herinner me nu ineens nog iets, Ik kreeg vorige week van mijn kind in dezelfde leeftijd een briefje onder mijn slaapkamerdeur: " we hate you". Omdat ik geen vouw project met hem wilde doen :')

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 08:45

Zuchini schreef:
_O- poepbruin TS?

Komt helemaal goed. Ik snap het,heb je al eens aan haar zelf gevraagd hoe ze het het liefste zou hebben? De quote is ook een goede :))

Oh ik herinner me nu ineens nog iets, Ik kreeg vorige week van mijn kind in dezelfde leeftijd een briefje onder mijn slaapkamerdeur: " we hate you". Omdat ik geen vouw project met hem wilde doen :')


Maar dat is ook supergemeen van jou natuurlijk _O- soms kunnen kinderen echt hard zijn....

Ik heb haar in dat gesprek gevraagd wat zij het liefste wil maar ze zegt dan dat ze alleen maar normaal wil zijn, net als andere kinderen...ze zei dat ze het niet eerlijk vindt dat ze al niet bij haar echte papa en mama woont (zijn overleden) en dat ze dan ook nog een 'nieuwe mama' (zo noemt ze het zelf) heeft die raar Nederlands spreekt....Dus dat is heel begrijpelijk. Maar gelukkig gaat het beter nu, of zo lijkt het. Ik vind het moeilijk te spreken over het opnieuw omdat het nu goed gaat....bang dat ik dan iets opnieuw oproep...

De auto is rare kleur beige 8)7 we hebben hem tweedehands gekocht omdat hij zeven stoelen in de auto heeft. Sinds de tweeling is geboren, wij passen niet meer in een gewone auto met zijn allen :+ dus we hadden niet zoveel keus voor budget en grote auto. Dus we moesten deze kiezen maar die kleur is niet mijn favoriet 8)7

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 00:07

Ja echt heel erg gemeen. Maar soms ben ik ook eens moe. Heb het gisteren goedgemaakt door met ze te knutselen.

Ja en dan normaal willen zijn. Ik kan je dochter goed begrijpen, Ik had vroeger dat gevoel ook heel sterk (en nog steeds heel soms wel hoor) maar een andere of extra taal spreken doen we immers allemaal vanwege de voordelen voor het kind op de lange termijn... ze gaat het waarderen....ooit :(:) die van mij zijn er iig nu blij mee omdat ze zich goed kunnen redden op school en op internet/youtube etc. Die van mij zouden zich eigenlijk moeten schamen voor mij, want mijn spaans is echt best heel slecht := en de kids hebben echt een perfecte uitspraak inmiddels. Ach ja zo gaan die dingen.