Teveel?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elin_

Berichten: 9636
Geregistreerd: 11-11-09

Teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 19:42

Hi
Na heeeel lang twijfelen een topic. Wat ik hiermee wil bereiken? Tips? Of mensen die het herkennen of eventuele erkenning of misschien wel een schop onder mn kont :D
Niet onder een schaduwaccount, al zou ik het niet heel leuk vinden als men buiten bokt het topic kennen, Maargoed ik ken persoonlijk niemand die op bokt zit in mijn kennissenkring.

Dit ben ik...
Ik ben student (21) daarnaast vriendin van jongen waarmee ik 1.5 jaar inmiddels ga en vriendin als in vriendengroep. Daarnaast heb ik een pony, lieve ouders tot dusver mag ik heel dankbaar zijn.
Ik loop stage in het westen en woon zelf in het noorden. Hierdoor reis ik iedere dinsdag 3 uur en vrijdag weer 3 uur terug.

Ik heb alleen enorme ups en downs.. als student moet je alles halen, anders kost het je een nieuw jaar oftewel 2000 euro. Stage wil dat je er bent, schoollessen zijn verplicht
Ik kan het soms gewoon niet meer. Van mezelf ben ik heel vrolijk en merk je dingen niet. Zodra ik aan kom op stage of school dan gaat het ook wel.. Ik lach en praat mee. Niemand merkt iets en als ik wat stiller ben laten ze me voornamelijk, maar af en toe tot in bijna dagelijks huil ik vaak en heb ik lichamelijk ook het gevoel zo ontzettend moe te zijn. Een week voor vakantie ben ik flauwgevallen.. op vakantie eerste dag ook bijna, overige dagen vooral veel geslapen.

Tot dusver dat & oplossing:
Dokter geweest > bloedprikken,maar eigenlijk heb ik niet echt het gevoel serieus genomen te worden. Op de momenten dat alles echt teveel wordt verschilt het per heftigheid maar soms zie ik het allemaal gewoon compleet niet meer zitten of het wil lichamelijk gewoon niet meer.

Dit vonden anderen ervan:
Stagebegeleider vond dokter niet nodig maar iemand om te helpen plannen, maargoed maandag dinsdag school en woensdag tot vrijdag stage. Lijkt me vrij weinig aan te plannnen...?

Mijn eigen idee over alles:
Het valt bij velen waarschijnlijk niet op omdat ik vaak een bonk energie ben of het in ieder geval zo laat voorkomen. Daardoor zwakt iedereen het voor mijn gevoel als ik soort stap in richting doe (zeggen dat het me teveel wordt) af en heb ik weer het idee dat het allemaal best meevalt en ik gewoon moet doorzetten tot de volgende huilbui waarin ik echt voel dat ik niet meer kan/wil.

Kleine toevoeging:
Ik verlang vaak naar de vrijdag (naast de reden dat het dan weekend is) omdat ik dan weer met vriendinnen, vriend en paard ben. Hier vind ik enorme afleiding in maar kan ik ook tot rust komen. Zodra ik alleen ben beginnen de gedachten.. in het westen zit ik vaak alleen en op zich ben ik best sociaal, maar ik ben vaak te moe om naar vrienden (Die ik van school ken +1.5 uur reizen) zitten. Hierdoor zit ik juist alleen en voel ik me nog negatiever. Soort negatieve spiraal van moe zijn maar niet alleen willen zijn.


Nogmaals ik schrijf het gewoon even van me af, ik ben absoluut geen type dat zegt dat ze het zwaar heeft. Ik vind andermans problemen vaak veel erger en ben dankbaar voor mijn lieve omgeving, vermogen om goed te kunnen leren en de luxe van mijn eigen pony
Misschien op zoek naar tips van jullie.
Op dit moment zit ik namelijk in de bus en heb verscheidene momenten al paar tranen gelaten en dat is vrij k*t in de bus, Maar het gaat gewoon vanzelf..
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 10-04-18 19:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:45

:(:) :(:) :(:) :(:)

En ook: blijf ademen. En niet huilen want dan dan zit je mascara tot op je enkels en dat kun je de rest van de passagiers niet aandoen.

Praat eens met een coach of iets in die richting. Ik denk dat als je doorgaat zoals je nu doet, je straks een burn out hebt. Niet tof. Je zou denk ik veel hebben aan iemand die jou wat handvatten kan geven mbt tijdmanagement en stoom afblazen.

Succes en sterkte!
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 10-04-18 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:49

Vind je de opleiding nog wel leuk?

Ik doe zelf een opleiding die helaas ook niet om de hoek is.
4 dagen in de week, elke dag 2 uur heen reizen, en 2 uur terug reizen. Het is eigenlijk van de zotte maarja, als je het graag wil... dan doe je gekke dingen :D

Moet zeggen dat het inderdaad wel eens opbreekt. Voor je gevoel heb je zoveel dingen die 'moeten'.
Voor mij zat het 'm vooral in het gevoel dat ik contacten zou 'verwaarlozen'. Niet met m'n vriend natuurlijk want die zie/spreek ik dagelijks, maar wel met vriendinnen.
Stallen waar ik een jaar geleden nog wekelijks kwam en nu amper vanwege tijdtekort. M'n rijles die onregelmatig ene week wel/andere niet was omdat ik weinig tijd had.

Voor mij hielp dat plannen dus wel degelijk. Weekenden en vrije dagen zijn van mij. Alles wat er aan school moet gebeuren, beperk ik op die dagen zoveel mogelijk.
Sommige dingen kun je in de trein/bus doen.
Ga inderdaad eens praten met een coach. En ben je bekend met 'bullet-journaling'? Zoek het eens op op facebook. Zijn een hoop groepen van.
Brengt rust in je hoofd en kan je ook als agenda gebruiken.

Veel succes! Je kan het. :)

Dewii
Berichten: 4549
Geregistreerd: 19-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 06:24

Hoi, ik herken je verhaal heel erg. In mijn laatste jaar van de opleiding zat ik in bijna dezelfde situatie. Twee dagen school, drie dagen stage en veel reistijd (in mijn geval omdat ik bijna elk weekend naar mijn ouders reisde). En ik kreeg precies dezelfde klachten als jou: moe, naar buiten toe positief maar als ik dan even alleen was.... Je snapt het wel.

Gelukkig had ik een hele lieve stagebegeleider die er wél doorheen prikte en zag dat het te veel was. Ze heeft mij aangemoedigd om er toch met de noodzakelijke mensen over te praten, stagebegeleiders en docenten/SLB op school. Er werd niets gedaan aan de hoeveelheid werk maar het luchtte toch erg op om erover te praten, dus je verhaal op Bokt zetten is al een goede stap imo! Op een gegeven moment besloot ik toch naar de psycholoog te gaan. Daar kwam uit dat ik me zelf vooral te veel werk op de hals haalde. Ik was erg perfectionistisch en georganiseerd waardoor ik me overal druk om maakte. En ik had ook geen puf meer om vrienden te zien. De psycholoog heeft me wel geholpen om te leren betere prioriteiten te stellen. Je kan geen 100% geven (of zelfs meer) als je je niet zo voelt.

Ik weet niet of het laatste stuk van perfectionisme en angst om dingen fout te doen ook op jou van toepassing is. Maar ik wilde mijn verhaal wel even met je delen, misschien heb je er nog iets aan. Overigens ben ik inmiddels afgestudeerd en voel ik me veel beter nu ik school en werk/stage niet meer hoef te combineren, dus hou vol (al dan niet met aanpassingen/hulp)! :(:)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 07:24

Ik las pas een artikel over de zoveelste noodklok die werd geluid; het ging idd om studenten die erg veel op hun bord hebben en veel burn outs onder studenten.
En je moet ook best veel als student :j maar probeer de druk niet zo hoog te leggen voor jezelf; een 6 is ook voldoende en als je een jaar niet in een keer haalt, nou en. Dat is idd €2000 maar nu hoest je dat toch ook op?

Ik heb het geluk om van nature gezegend te zijn met een 6-jes mentaliteit, toe kunnen met weinig geld en ouders die destijds mijn opleiding betaalden.
Dat laatste heb je weinig invloed op, maar ik denk echt dat het voor sommigen beter is om meer een 6-jes mentaliteit te krijgen en wat minder materialistisch zijn om de druk die je jezelf oplegt wat te verlagen.
Gewoon goed is namelijk ook goed genoeg en dan krijg je ook een diploma.

Elin_

Berichten: 9636
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 13:32

lieveli schreef:
:(:) :(:) :(:) :(:)

En ook: blijf ademen. En niet huilen want dan dan zit je mascara tot op je enkels en dat kun je de rest van de passagiers niet aandoen.

Praat eens met een coach of iets in die richting. Ik denk dat als je doorgaat zoals je nu doet, je straks een burn out hebt. Niet tof. Je zou denk ik veel hebben aan iemand die jou wat handvatten kan geven mbt tijdmanagement en stoom afblazen.

Succes en sterkte!


Thanks. Het niet huilen lukte helemaal niet meer gisteren. Alles qua ov kwam niet of aansluiting gemist. Weg afgesloten dus bushalte in hele dorp verviel na 20.00. Top avond.
Paris_ schreef:
Vind je de opleiding nog wel leuk?

Ik doe zelf een opleiding die helaas ook niet om de hoek is.
4 dagen in de week, elke dag 2 uur heen reizen, en 2 uur terug reizen. Het is eigenlijk van de zotte maarja, als je het graag wil... dan doe je gekke dingen :D

Moet zeggen dat het inderdaad wel eens opbreekt. Voor je gevoel heb je zoveel dingen die 'moeten'.
Voor mij zat het 'm vooral in het gevoel dat ik contacten zou 'verwaarlozen'. Niet met m'n vriend natuurlijk want die zie/spreek ik dagelijks, maar wel met vriendinnen.
Stallen waar ik een jaar geleden nog wekelijks kwam en nu amper vanwege tijdtekort. M'n rijles die onregelmatig ene week wel/andere niet was omdat ik weinig tijd had.

Voor mij hielp dat plannen dus wel degelijk. Weekenden en vrije dagen zijn van mij. Alles wat er aan school moet gebeuren, beperk ik op die dagen zoveel mogelijk.
Sommige dingen kun je in de trein/bus doen.
Ga inderdaad eens praten met een coach. En ben je bekend met 'bullet-journaling'? Zoek het eens op op facebook. Zijn een hoop groepen van.
Brengt rust in je hoofd en kan je ook als agenda gebruiken.

Veel succes! Je kan het. :)

Opleiding vind ik erg leuk. Uit stage haal ik ook veel energie, Maar het opbrengen om alles te doen is zo lastig soms.
Ik ga eens met timemanagement aan de gang .. bedankt voor je bericht.

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:03

:(:)
Ik snap precies wat je bedoeld en heb mij heel lang ook zo gevoeld! (atm gaat het goed omdat ik in japan zit voor studie, weg van Nederland en alles wat moet)
En als je ergens een probleem mee hebt zijn er mensen die voor even met je mee denken en medeleven tonen maar dat is ook zo weer voorbij. En je hebt mensen die nog net niet letterlijk zeggen en sommige zelfs wel letterlijk zeggen, dat je je niet moet aanstellen want je bent jong.
Ik heb het idee dat, vooral oudere mensen, niet door hebben wat voor druk er op studenten ligt. Daarbij is het moeilijk bij houden wat er allemaal gebeurd. Alles moet steeds sneller en er word steeds meer van je verwacht en het is moeilijk om het bij te houden.

Ik ben er achter gekomen dat als er te veel komt ik mijn kop in het zand steek en ik helemaal niks meer doe. Alleen maar stressen, maar ik doe niks meer aan school, geen tijd en zin meer voor sociale dingen. Het enige wat ik deed was mijn hoofd laten zien in de lessen, maar huiswerk, ho maar. Nu is dit niet de beste tactiek :') en eerder een gebrek. Ik heb gelukkig een hele aardige mentor die ik een mail kan sturen zodra ik merk dat het me te veel word. Hij helpt me met mijn planning op een rijtje te zetten en mij een schop onder mijn kont te geven. Want ja, dat heb ik nodig.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:47

Ik herken mij best in jouw verhaal Elin_, ik ben ook heel vrolijk en opgewekt als je me gewoon ziet, maar de laatste tijd wordt het voor mij ook wel eens te veel.
Wat Gydja zegt herken ik ook heel erg; dat vooral ouderen zeggen dat je je niet zo moet aanstellen, want je bent nog jong. Maar ik moet ook zeggen dat vooral die ouderen ook weer zeggen dat ik echt wel veel moet doen en dat dat in 'hun tijd echt wel minder was.'
Vaak als iemand zich afvraagt waarom ik zo moe ben, dan schets ik mijn standaard week ongeveer.
Ik zit per week 30-40 op school, daarbij is opgeteld mijn reistijd van 1 uur enkele reis. Waarvan twee keer in de week om 8.00 aanwezig zijn op school, dus zit ik al voor 7.00 in de trein. De rest van de dagen variëren qua tijd, maar meestal 9.00 tot 17.00. Als ik thuiskom, moet ik colleges uitwerken en voorbereiden voor de volgende dag. Ik heb daarnaast nog een paard die ik ook wel wil zien door de weeks. Ik heb wel het geluk dat het ook het paard van mijn moeder is, dus dat zij voornamelijk gaat als ik het druk heb. Daarnaast heb ik nog een bijbaan, omdat het geld op de een of andere manier niet uit de lucht komt vallen, en ik buiten de regeling viel van studiefinanciering. Ik probeer regelmatig vrijwilligerswerk er bij te doen, omdat dat goed op mij cv staat, maar dat schiet er de laatste tijd bij in. En ik probeer mijn vriendinnen regelmatig te zien. Nu komt er ook nog bij dat ik geen standaard vakanties heb, alleen kerst- en zomervakantie. Ik hoor wel een voorbereidingsweek te hebben voor mijn tentamens, maar door gebrek aan planning vanuit mijn opleiding, wordt die week het afgelopen jaar alsnog opgevuld.

Op het moment dat ik dit verhaal hou tegen iemand, zijn ze het wel met me eens dat het veel is, maar vaak komt alsnog het argument: je bent nog jong, stel je niet zo aan. Bij zulk soort mensen heb ik vaak niet eens zin om er energie in te steken. Die zijn volgens mij gewoon niet empathisch ingesteld denk ik dan maar.

Tuurlijk zijn er ook mensen van mijn leeftijd die een schop onder hun kont verdienen en eens wat moeten gaan doen, maar het is niet voor niets dat steeds meer studenten overspannen zijn en een burn out hebben.
Neem jezelf vooral serieus. Jij voelt je niet goed en volgens mij weet je ook dat het te veel voor je aan het worden is. Kijk of je in gesprek kunt gaan met iemand van je opleiding. Of als het echt te veel wordt, kun je kijken of je bij je huisarts terecht kunt, eventueel een andere dan die je de vorige keer had.

Elin_

Berichten: 9636
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 14:59

Fijn dat er wat lotgenoten zijn. Ik ga is met mijn mentor praten. :)

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 15:32

Inzicht in je eigen gedachten en handelen krijgen, kan erg waardevol zijn. We denken heel vaak dat iets x of y is of moet of gaat of ... , maar de realiteit is vaak niet zo duidelijk. Daarvoor zijn die gesprekken met iemand best handig ;).

Wat is er vandaag - Waar ik wil naartoe - Wat staat me in de weg

En die waar wil ik naartoe, mag je echt beantwoorden of er een dik oud feetje met een toverstaf voor je neus staat en die dan zegt "wat kan ik nu voor je oplossen?"

Mensen zijn vrij goed in veel denken, alleen laat de kwaliteit van ons denken vaak te wensen over :D

BigOne
Berichten: 38251
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 15:33

Je kunt niet meer dan je best doen en verontschuldig je niet voor de fijne dingen in je leven, nergens voor nodig. Om het niet meteen op iets geestelijks te gooien, hoe is je eetpatroon, krijg je voldoende vitamines en mineralen binnen (geprikt bij de huisarts?) slaap je goed?? Hoe lang duurt je stage nog en kun je sommige zaken laten vallen of tijdelijk verminderen, opleiding vind je leuk en stage ook dus kan maar zo zijn dat je gewoon een klein tekort aan iets hebt, geloof me, dat kan van grote invloed zijn op je geestelijke gesteldheid.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 15:39

Heel herkenbaar. Als student had ik vier dagen stage, 1 dag school, schrijven van mn afstudeerscriptie, vriend, vrienden, paard, 1 dag in het weekend werken en een huishouden. Daarnaast vond ik mijn stage vreselijk en duurde deze 10 maanden.

Het voordeel van dit, er komt ook weer een eind aan. Nu ik mn diploma op zak heb, ben ik blij dat ik het volgehouden heb en ben ik oprecht trots pp mezelf. Ook al was het erg druk en lang niet altijd leuk.

De vele artikelen en onderzoeken over burn outs en stress bij studenten kan ik goed begrijpen. Er wordt zoveel verwacht en je moet zoveel tegelijk.

Ik kan je alleen als advies geven om ook rustmomenten voor jezelf te nemen en hulp te vragen wanneer nodig. En een schop onder je kont? Misschien. Het is gewoon veel. Probeer niet in die neerwaartse spiraal te komen want dan wordt het alleen maar zwaarder. Heel veel succes!

Anoniem

Re: Teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 15:47

Hier ook een lotgenoot. Soms is het ook gewoon heel erg veel, en ik kan me voorstellen dat die flinke reistijden in combinatie met een vriend en een paard je behoorlijk nekken. Mensen onderschatten vaak hoe veel druk er ligt op studenten en dat dat helemaal niets te maken hoeft te hebben met hoe leuk je een opleiding of een stage vindt. Je hebt nou eenmaal maar zo veel uren in een dag en dagen in een week en weken in een maand, en als je in die tijd moeite hebt met tijd voor jezelf maken om tot rust te komen loop je tegen een muur die uiteindelijk kan leiden tot burnout.

Mijn advies is om te gaan praten met iemand. Flauwvallen en bijvoorbeeld huilen omdat je niet meer weet wat je moet doen zijn echt wel flinke peilers die aanwijzen dat het even niet zo goed gaat, en het is helemaal niet erg om dat toe te geven. Een paar gesprekken met een psycholoog of coach kunnen je misschien helpen alles wat beter op een plekje te zetten en wat meer rust in je hoofd te krijgen. Je zegt dat plannen niet het probleem is - plan je ook wel tijd voor jezelf in? Het is makkelijk om altijd maar door te gaan tot je planning klaar is, maar je kan ook best plannen dat je om 8 uur een lekkere douche gaat nemen en op de bank ploft met een zak chips en een goede serie. Of welke vorm van self care je ook prettig vindt en je een opgeladen gevoel van krijgt.

Dat het collegegeld veel is herken ik, maar het is geen falen als je het even niet redt, en als je een aspect van school (stage zou ik niet doen maar misschien een vak wat ernaast loopt) kan laten vallen en dat misschien volgend blok of volgend jaar kan doen scheelt het je misschien veel stress en het hoeft echt niet altijd studievertraging te betekenen.

cursebreaker

Berichten: 11455
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 15:54

Zo te horen zit je op het randje van een burn-out en zou ik toch echt even langs de huisarts gaan of die een doorverwijzing kan geven voor een psycholoog zodat je samen met een professional naar de situatie kunt kijken. Je wil niet op het punt belanden dat je echt niet meer kunt, maar als je zelfs nu al lichamelijk zo'n last ervan krijgt, zal dat niet lang meer duren. Je lichaam geeft nu ook al duidelijk aan van HO, stop. Een psycholoog kan je helpen om te leren op welke manieren je een stapje terug kunt doen zonder dat het misschien heel veel invloed gaat hebben op je school e.d. Zij weten veel hulpmiddeltjes in situaties als deze, als is rustmomenten inlassen natuurlijk iets wat je gewoon vanaf nu al meer moet gaan doen waar mogelijk.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 15:59

Ik denk dat veel studenten zich hierin in min of meerdere mate herkennen. Ik had ook zo'n periode in het 3e jaar van de hbo-v. Mijn laptop aanzetten zag ik al enorm tegenop. Wel doorgezet en gelukkig mijn opleiding afgerond. Moet je nog lang? Ik zou zeker met een mentor praten. En via je huisarts kun je ook vragen om gesprekken met de praktijkondersteuner, dat voelt minder ingrijpend dan naar de huisarts gaan en ze heeft meer tijd. Ik denk dat je voor jezelf op een rijtje moet zetten hoe het komt dat jij zo'n druk ervaart. Eventuele vragen die je jezelf kan stellen:
- wil je alles perfect doen waardoor jij meer tijd kwijt bent dan een gemiddelde leerling? Of is de studie eigenlijk te hoog gegrepen voor je waardoor het je veel energie kost?
- is het werkelijk rampzalig als je een jaar over zou moeten doen? Ik bedoel 2000 euro klinkt voor jou nu misschien veel, maar het is een gemiddeld maandsalaris en wat is nu een maandsalaris op een heel leven ;).
- waar krijg je energie van? En wat kost je vooral energie? En zijn er mogelijkheden om dit beter in balans te krijgen?
-zijn er mogelijkheden om de werkdruk wat te verlichten? bijv op je stage tijd vragen om daar aan je stageopdrachten te werken zodat je dit niet thuis hoeft te doen.
- hoe goed geef je je grenzen aan? Leef jij je leven zoals jij wilt en goed voor je is, of doe je heel veel omdat het moet van iemand? En wat kun je hierin veranderen.

En houd vol, dit is maar tijdelijk ook. En ik hoop dat je nu niet in het 1e jaar van je opleiding zit ;). En dat je een beetje kan aftellen ook. Want het wordt echt beter!

Elin_

Berichten: 9636
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 16:08

Ik probeer op iedereen zo volledig mogelijk antwoord te geven :)

Belsje schreef:
Inzicht in je eigen gedachten en handelen krijgen, kan erg waardevol zijn. We denken heel vaak dat iets x of y is of moet of gaat of ... , maar de realiteit is vaak niet zo duidelijk. Daarvoor zijn die gesprekken met iemand best handig ;).

Wat is er vandaag - Waar ik wil naartoe - Wat staat me in de weg

En die waar wil ik naartoe, mag je echt beantwoorden of er een dik oud feetje met een toverstaf voor je neus staat en die dan zegt "wat kan ik nu voor je oplossen?"

Mensen zijn vrij goed in veel denken, alleen laat de kwaliteit van ons denken vaak te wensen over :D

Voor mijn gevoel heb ik alles echt goed op een rijtje. Ik weet wat ik moeilijk vind, probeer moeilijke opdrachten over de week te verspreiden. In mijn relatie had ik eerder meer onrust, maar we komen er nu heel prettig overal uit. Stage is wel druk, maar ik haal hier heel veel energie uit. Als ik echt moe ben, dan leef ik wel op qua humeur op stage zegmaar.


bigone schreef:
Je kunt niet meer dan je best doen en verontschuldig je niet voor de fijne dingen in je leven, nergens voor nodig. Om het niet meteen op iets geestelijks te gooien, hoe is je eetpatroon, krijg je voldoende vitamines en mineralen binnen (geprikt bij de huisarts?) slaap je goed?? Hoe lang duurt je stage nog en kun je sommige zaken laten vallen of tijdelijk verminderen, opleiding vind je leuk en stage ook dus kan maar zo zijn dat je gewoon een klein tekort aan iets hebt, geloof me, dat kan van grote invloed zijn op je geestelijke gesteldheid.

Ik eet zeker goed en gezond :j. Bloedprikken moet nog. Ik heb verplichte schoollessen en stage ver van huis (dus ook van huisarts waar bloed geprikt wordt), dus eigenlijk heb ik nergens een plek voor vrij (en ik ben doodsbang nog een zeer belangrijk punt). Slapen is ene nacht beter dan andere, als ik heel druk in mijn hoofd ben dan slaap ik sowieso later.
Stage is tot eind mei. Ik ga volgende week toch maar bloedprikken dan, ondanks verplichte les.


vaaleriee schreef:
Heel herkenbaar. Als student had ik vier dagen stage, 1 dag school, schrijven van mn afstudeerscriptie, vriend, vrienden, paard, 1 dag in het weekend werken en een huishouden. Daarnaast vond ik mijn stage vreselijk en duurde deze 10 maanden.

Het voordeel van dit, er komt ook weer een eind aan. Nu ik mn diploma op zak heb, ben ik blij dat ik het volgehouden heb en ben ik oprecht trots pp mezelf. Ook al was het erg druk en lang niet altijd leuk.

De vele artikelen en onderzoeken over burn outs en stress bij studenten kan ik goed begrijpen. Er wordt zoveel verwacht en je moet zoveel tegelijk.

Ik kan je alleen als advies geven om ook rustmomenten voor jezelf te nemen en hulp te vragen wanneer nodig. En een schop onder je kont? Misschien. Het is gewoon veel. Probeer niet in die neerwaartse spiraal te komen want dan wordt het alleen maar zwaarder. Heel veel succes!

Vooral om het herkenbare heb ik erg laat aan de bel getrokken, want 'we zijn allemaal druk' en door mijn positieve vibe heb ik ook vaak het idee op slechte momenten dat het wel allemaal meevalt. Maar bedankt voor de tips! Ik heb net sinds deze week mijn rijbewijs, dus ik ga zeker aankomende weekenden leuke dingen (hotel, zwembad, spa) doen wat op mijn lijstje stond!

Emmaa_ schreef:
Hier ook een lotgenoot. Soms is het ook gewoon heel erg veel, en ik kan me voorstellen dat die flinke reistijden in combinatie met een vriend en een paard je behoorlijk nekken. Mensen onderschatten vaak hoe veel druk er ligt op studenten en dat dat helemaal niets te maken hoeft te hebben met hoe leuk je een opleiding of een stage vindt. Je hebt nou eenmaal maar zo veel uren in een dag en dagen in een week en weken in een maand, en als je in die tijd moeite hebt met tijd voor jezelf maken om tot rust te komen loop je tegen een muur die uiteindelijk kan leiden tot burnout.

Mijn advies is om te gaan praten met iemand. Flauwvallen en bijvoorbeeld huilen omdat je niet meer weet wat je moet doen zijn echt wel flinke peilers die aanwijzen dat het even niet zo goed gaat, en het is helemaal niet erg om dat toe te geven. Een paar gesprekken met een psycholoog of coach kunnen je misschien helpen alles wat beter op een plekje te zetten en wat meer rust in je hoofd te krijgen. Je zegt dat plannen niet het probleem is - plan je ook wel tijd voor jezelf in? Het is makkelijk om altijd maar door te gaan tot je planning klaar is, maar je kan ook best plannen dat je om 8 uur een lekkere douche gaat nemen en op de bank ploft met een zak chips en een goede serie. Of welke vorm van self care je ook prettig vindt en je een opgeladen gevoel van krijgt.

Dat het collegegeld veel is herken ik, maar het is geen falen als je het even niet redt, en als je een aspect van school (stage zou ik niet doen maar misschien een vak wat ernaast loopt) kan laten vallen en dat misschien volgend blok of volgend jaar kan doen scheelt het je misschien veel stress en het hoeft echt niet altijd studievertraging te betekenen.

Gene wat mij opvalt is dat de dokter mij bijna geen doorverwijzing wou geven, maar eerst lichamelijk alles uitsluiten, terwijl ik toch echt idee heb dat ik zo druk in mijn hoofd ben en daar graag een oplossing voor wil.
Ik ga ook eens kijken naar de vakken die ik misschien volgend jaar kan gaan doen. We werken vooral in projectverbanden, dus als je uitvalt betekend dat direct dat projectgenoten eronder lijden.


HelmerG schreef:
Zo te horen zit je op het randje van een burn-out en zou ik toch echt even langs de huisarts gaan of die een doorverwijzing kan geven voor een psycholoog zodat je samen met een professional naar de situatie kunt kijken. Je wil niet op het punt belanden dat je echt niet meer kunt, maar als je zelfs nu al lichamelijk zo'n last ervan krijgt, zal dat niet lang meer duren. Je lichaam geeft nu ook al duidelijk aan van HO, stop. Een psycholoog kan je helpen om te leren op welke manieren je een stapje terug kunt doen zonder dat het misschien heel veel invloed gaat hebben op je school e.d. Zij weten veel hulpmiddeltjes in situaties als deze, als is rustmomenten inlassen natuurlijk iets wat je gewoon vanaf nu al meer moet gaan doen waar mogelijk.

Verwijzing heb ik inmiddels, alleen nog geen tijd om het in te plannen... Ik heb het idee dat me lichaam het niet zo goed meer weet. Waar ik ochtenden amper op kan staan krijg ik energie op stage en is het heel wisselvallig. Ik ben echt heel blij met zo'n leuke stage en echt ook wel met de ontspanning van paard en vriend. Ik weet gewoon niet hoe ik met die intens slechte momenten om moet gaan.. :|

Anoniem

Re: Teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:29

Psychosomatische klachten (fysieke uitingen van psychologische klachten) zijn heel veelvoorkomend en het is helaas ook vrij gebruikelijk dat de gezondheidszorg eerst wil uitsluiten dat er niets fysieks aan de hand is voordat er een keer gekeken wordt naar het mentale onderdeel. Praktisch gezien is de wachtlijst bij de meeste instellingen zo ongelofelijk lang dat dit ook handiger is, maar het werkt vaak wel heel demotiverend. Heeft de huisartsenpraktijk waar je loopt een praktijkondersteuner? Dat is een psycholoog, erkend, maar dan in een soort tussenpositie. De wachttijden daarvoor zijn vaak minder lang en je krijgt een aantal gesprekken vergoed via de basisverzekering. Je kan dan met zo'n ondersteuner kijken of het nodig is om je toch uit te zetten naar een andere psycholoog of dat een paar gesprekken al genoeg opluchten. Het enige nadeel is dat je wel heel veel geluk moet hebben met een eventuele klik met zo'n praktijkondersteuner. Die van mij bleek het beste wat me ooit is overkomen maar degene die ik daarvoor sprak was echt niet mijn type.

BigOne
Berichten: 38251
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:57

Bij dat bloedprikken, zorgen dat ze de D en B vitamines meenemen. En vragen om je uitslag voor je uit te printen en geen genoegen nemen met het was allemaal wel goed. Wat voor de ene persoon goed is kan voor de andere persoon veel te weinig zijn. En zegt de huisarts dat het allemaal niet nodig is dan gewoon terugkaatsen dat het zelf betaald word en je zekerheid wil hebben. Op je stage zullen ze er ook zeker begrip voor hebben wanneer je een dag eerder naar huis gaat of later komt, kijk van te voren even waar en wanneer er een prikdienst zit in je woonplaats en wanneer ze daar prikken. En bang er voor?? Kan ik me voorstellen, ik was altijd als de dood voor die grote verdovingsspuiten, eind vorige jaar door een ongelukje op de SE en ja hoor, twee van die joekels in mijn hand en achteraf had ik zo iets, waarom was ik daar bang voor. Dus relax en gewoon zsm gaan.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:02

Je moet dus op dinsdag én eerst naar school én daarna nog 3 uur reizen (OV?) om woensdag op je stageplek te kunnen zijn. Dat zijn dan wel lange dagen denk ik?

Is er geen mogelijkheid dat je met je stage-adres afspreekt dat je op woensdag wat later begint, zodat je in de ochtend kan aanreizen? En dat je dan die reistijd gebruikt voor de “administratieve” zaken die bij de stage horen? Zoals bijv. aan je stage-verslag schrijven, resultaten verwerken.

Dan krijg je iets meer ruimte in je schema, slaap je dinsdag nog in je eigen bed, en ben je maar 2 nachten van huis, ipv. 3.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:08

Hoezo niet huilen?

Als je verdrietig bent, moet je toch kunnen huilen? ...

Ik vind het erg klinken alsof je depressief (aan het worden) bent... al dan niet met burnout. Psycholoog lijkt me inderdaad ook erg nuttig. Probleem is dat het soms lang kan duren voor je terecht kunt.

Als dat het gevoel is, kan het ook de moeite te zijn of jou school niet een studenten psycholoog heeft. Mijn uni had dat wel, en ik kon daar echt super snel terecht.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:29

Ik ben helaas al meerdere keren school-moe geweest, want ik vind het ook echt niet leuk :+
In het begin was het vooral medisch (Pfeiffer, te traag werkende schildklier, chronische appendicitis...) Vorig jaar was het dan meer psychologisch (mede een depressie vooral door dingen van buitenaf, maar ik vond school ook echt niet meer leuk), ik ben dan na pas een jaar ongeveer gaan praten met een leerkracht. Nu is er iemand die mij regelmatig opvolgt, dus 1 keer in de week eens komt praten en helpt met plannen. Ik dacht ook dat ik het gevoel had dat ik goed plende, maar ik schreef het nergens duidelijk op ofso, en geloof me dat geeft echt wel een 'rust'. Ik heb dus een heel leuk boekje in de hema kunnen halen met een soort agenda waar ik alles in kleurtjes opschrijf, wat ik die week zeker moet doen, wat ik in het weekend ga doen en hoeveel tijd ik er in steek en dingen die ik niet mag vergeten. Ik kijk er een keer per dag in, en dat geeft toch een bepaalde rust. Je kan ook eens opschrijven wat je precies slecht gezind of verdrietig maakt op de momenten dat je je zo voelt. Zo kan je ook er misschien beter achter komen waarom je je zo voelt en wat je juist zo doet voelen. Ik denk ook dat het belangrijk is dat je iets doet wat je leuk vind, is die studie wel iets voor jou? Of kijk je er echt tegenaan?
Ik heb een tijd ook op een school gezeten waar ik het heel erg naar m'n zin had, maar 2 uur per dag moest reizen. Hoe zwaar het me ook lag heb ik wel besloten iets anders te gaan doen dat dichterbij was, anders moest ik paardlief ook opgeven en dat zag ik niet zitten. Misschien moet je ook iets doen van sport in de buurt, iets van een fitness ofso? Zo krijg je ook energie, ben je even met iets anders bezig én kan je ook in contact komen met andere mensen. Of een andere hobby, zoek iets wat je misschien altijd al eens wou doen of iets dat je leuk vind waar je energie van krijgt. Dit helpt bij mij toch altijd, en het verzet je gedachten.

Ik hoop dat deze tips en eigen ervaring een beetje kunnen aanmoedigen en helpen. Je mag me ook altijd een pbtje doen!

Elin_

Berichten: 9636
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-18 10:04

Emmaa_ schreef:
Psychosomatische klachten (fysieke uitingen van psychologische klachten) zijn heel veelvoorkomend en het is helaas ook vrij gebruikelijk dat de gezondheidszorg eerst wil uitsluiten dat er niets fysieks aan de hand is voordat er een keer gekeken wordt naar het mentale onderdeel. Praktisch gezien is de wachtlijst bij de meeste instellingen zo ongelofelijk lang dat dit ook handiger is, maar het werkt vaak wel heel demotiverend. Heeft de huisartsenpraktijk waar je loopt een praktijkondersteuner? Dat is een psycholoog, erkend, maar dan in een soort tussenpositie. De wachttijden daarvoor zijn vaak minder lang en je krijgt een aantal gesprekken vergoed via de basisverzekering. Je kan dan met zo'n ondersteuner kijken of het nodig is om je toch uit te zetten naar een andere psycholoog of dat een paar gesprekken al genoeg opluchten. Het enige nadeel is dat je wel heel veel geluk moet hebben met een eventuele klik met zo'n praktijkondersteuner. Die van mij bleek het beste wat me ooit is overkomen maar degene die ik daarvoor sprak was echt niet mijn type.

Klopt a.s. week bel ik voor aan afspraak. Bloedprikken moet week erna ergens tussen.
bigone schreef:
Bij dat bloedprikken, zorgen dat ze de D en B vitamines meenemen. En vragen om je uitslag voor je uit te printen en geen genoegen nemen met het was allemaal wel goed. Wat voor de ene persoon goed is kan voor de andere persoon veel te weinig zijn. En zegt de huisarts dat het allemaal niet nodig is dan gewoon terugkaatsen dat het zelf betaald word en je zekerheid wil hebben. Op je stage zullen ze er ook zeker begrip voor hebben wanneer je een dag eerder naar huis gaat of later komt, kijk van te voren even waar en wanneer er een prikdienst zit in je woonplaats en wanneer ze daar prikken. En bang er voor?? Kan ik me voorstellen, ik was altijd als de dood voor die grote verdovingsspuiten, eind vorige jaar door een ongelukje op de SE en ja hoor, twee van die joekels in mijn hand en achteraf had ik zo iets, waarom was ik daar bang voor. Dus relax en gewoon zsm gaan.

Alles qua prikken moet dus volgende week. Heb deze week een goede week gehad en weinig tot geen downs. Niet zo heftig tenminste. Begin van de week is altijd opzien tegen se week..

Roodvos schreef:
Je moet dus op dinsdag én eerst naar school én daarna nog 3 uur reizen (OV?) om woensdag op je stageplek te kunnen zijn. Dat zijn dan wel lange dagen denk ik?

Is er geen mogelijkheid dat je met je stage-adres afspreekt dat je op woensdag wat later begint, zodat je in de ochtend kan aanreizen? En dat je dan die reistijd gebruikt voor de “administratieve” zaken die bij de stage horen? Zoals bijv. aan je stage-verslag schrijven, resultaten verwerken.

Dan krijg je iets meer ruimte in je schema, slaap je dinsdag nog in je eigen bed, en ben je maar 2 nachten van huis, ipv. 3.

Daar heb ik ook al over nagedacht alleen als ik nu op dinsdag ga kan ik daarna op bed. Als ik op woensdag ochtend ga moet ik er op tijd heen en dan nog hele dag werken.
Ik reis geen 3 uur maar vanaf huis tot huis 4.15 is kortste route

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 10:28

Wauw, heel herkenbaar dit TS en ik wil je een dikke knuffel geven :(:)
Ik denk dat veel 'oudere mensen' onderschatten hoe ontzettend zwaar studeren is en hoeveel je moét doen. Er komt zoveel op je bordje en soms is dat even niet te overzien.

Goed dat je bloed laat prikken, ik ben benieuwd of daar iets uitkomt.
En huilen is zeker oké, dan komt het er tenminste allemaal uit :j.

Mocht je nog van je af willen praten mag je me altijd pb'en, want als medestudent snap ik je helemaal.

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 10:34

Klinkt alsof je er al aardig doorheen zit :(:)
Ook ik denk dat studeren vaak onderschat wordt, en zeker als je zoals jij nog veel heen en weer reist!
Heb je heimwee als je op studieadres zit? Zo klinkt het een beetje, en dat kan echt aan je vreten :\
Ik heb helaas niet echt tips voor je, maar ik denk dat je zelf al de juiste stappen neemt door het bespreekbaar te maken.