Het leven naast en met een verslaafde partner

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meisje52
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-03-18

Het leven naast en met een verslaafde partner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 18:27

Hallo bokkers,

Dit is een goedgekeurd sa mocht je mij herkennen dan graag pb.

Namen van personen zijn veranderd en voor degene die dit hele verhaal lezen ....respect !

Bijna 2 jaar geleden leerde ik hem kennen laat ik hem nu Jeroen noemen. Het was liefde op eerste gezicht en vanaf dat moment is hij niet meer uit mijn leven geweest. De eerste 2 maanden waren leuk en gezellig . Ok het viel wel op dat hij iedere vrijdag avond echt weg wilde en midden in de nacht onder invloed van alcohol thuis kwam .

De eerste problemen begonnen toen wij samen gingen wonen en het opviel dat hij naast drinken ook coke snuift. Hij had daarbij geen leuke uitwerking en iedere vrijdag was het feest als ik eraan terug denk voel ik nog de ellende die ik toen voelde van hoe en wanneer hij thuis zou komen.
Het moment kwam dat hij aangaf te stoppen met snuiven en niet teveel te drinken dit hield hij uiteraard niet vol. Iedere 3 weken had hij een uitspatting en ging de hele nacht weg en kwam totaal van de wereld terug. Inmiddels was ik er ook achter gekomen dat hij aan het gokken erbij was gegaan. En dan niet gokken met tientjes maar duizenden euro’s zijn op gegaan .

De keren dat het mis is gegaan zijn niet meer op 1 hand te tellen . Als hij thuis kwam moest ik altijd wakker worden en komen praten ....waarom geen idee ging over onze relatie etc. Als ik geluk had kon ik net een uur slapen voor werken als ik geen geluk had werd ik buiten gegooid met of zonder kleding en moest ik vertrekken. Dag erna was er uiteraard spijt en wilde hij mij terug met tranen erbij.
De keren dat ik gekleineerd ben , bier over mij heen heb gekregen bedreigd etc zijn niet op een hand te tellen en nu ik dit schrijf voel en merk ik de ellende weer en raak in paniek .

De laatste keer liep het uit de hand ik werd buiten gegooid weer hardhandig en is de politie gekomen. Hij was inmiddels een bekende van hun en die hebben mij weg gehaald voor mijn veiligheid. Ik ben elders gaan wonen en ben weg gebleven . Na vele omwegen heb ik mijn spullen gekregen waar ik zoveel geluk mee heb gehad. Hij wilde ze eerst niet geven ( alles in huis was van mij ) en ik moest maar kapot vallen.

Uiteindelijk ben ik uit de omgeving weg gegaan klein huisje gekocht en nieuwe baan. Afscheid van hem genomen en verder tot het moment dat hij voor de deur stond. Vergeten was ik hem nooit we hebben het ook echt leuk en goed gehad en had ondertussen veel verdriet van de verbroken relatie.

Ik heb hem binnen gelaten en vanaf toen is het een aan en uit kwestie geworden met weer vele terug vallen van zijn kant. Veel snuiven, drinken en gokken.
Laatste keer heb ik hem weg gestuurd omdat hij te ver van de wereld was van de zooi en agressief was. Week daarna wilde hij mij spreken en vertelde huilend verslaafd te zijn en niet zonder iets te kunnen en hulp nodig had.

Lang verhaal kort inmiddels is hij net opgenomen in een kliniek. Hij heeft aantal keer gebeld heel kort en niet alle keren waren leuk schreeuwen en gillen dat ik de egoïst ben en hij nu middelpunt is. Hij heeft grote schulden en ik regel alles voor hem zodat als hij terug komt hij schoon kan beginnen. Gek ben ik wel ja.

Hoe het met mij gaat vraagt niemand . Jullie zullen allemaal waarschijnlijk zeggen meid open je ogen ga weg bij hem zou ik ook zeggen. Ik heb een mooi leven opgebouwd leuk huis , lieve vrienden mooie baan etc. Maar ik weet niet of ik hem los kan laten bizar he ?
Hij zegt ook tegen mij dat hij bij mij wil wonen en samen gelukkig worden na de afkickkliniek en ik .... ik twijfel . Niet zo raar natuurlijk maar ik heb zoveel ellende gehad en wil ik dit wel ?
Tuurlijk mis ik hem maar leven is rustig nu . Ik hou wel van hem maar als hij bij mij is wil ik weer alleen zijn. Als hij weg is mis ik hem maar is hij er dan wil ik alleen zijn. Ik ben wel graag alleen even ter info.

Daarnaast vraag ik mij af hoeveel mensen daadwerkelijk clean blijft na opname. Al zijn vrienden gebruiken en die geeft hij uiteraard niet op. Ik moet eerst zien of hij dit volhoud en afmaakt . Net belde hij en hij klonk serieus maar ja ik hoor al 2 jaar loze beloftes .

Wat ik wil bereiken geen idee ..... hart luchten wellicht weten bokkers hier meer over verslaafden.
Ik ben moe ....moe van alles en vele denken en onzeker zijn over alles.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Het leven naast en met een verslaafde partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:29

Ik heb met twee alcoholisten samengewoond. Veel beloftes gekregen van minderen en stoppen. Dat gaat dan een korte tijd goed. Maar beiden vielen toch altijd terug.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:33

Allereerst :(:) grote knuf en dapper dat je je verhaal durft neer te zetten.

Maar ik denk hoe naar ook dat je echt beter af bent zonder hem. Zoek desnoods zelf hulp om alles een plekje te geven. Ik weet niet of er een groep als lotgenoten contact bestaat voor verslaafde partners, familie enz? Misschien dat je daar wat steun kan vinden onder mensen die weten wat je doormaakt.

Maar (gelukkig heb ik geen ervaring met drank en drugsverslaafden) maar wel voldoende mensen om me heen die een psychisch probleem hebben. En allemaal hoe sneu ook doen hun stinkende best beter te worden maar allemaal vallen ze toch weer terug naar oud gedrag met beloftes die verbroken worden enz.

Deel is uiteindelijk beschermd gaan wonen, deels probeert zich staande te houden in de maatschappij met vallen keer op keer weer terug. Zo naar om te zien maar het is mijn probleem niet meer. Klinkt hard maar ik ging er bijna aan onder door. Dat nooit meer en ik heb een paar harde keuzes moeten maken, deels in overleg met behandelaars. Deels op eigen initiatief om zelf aar de kl ote gaan te voorkomen
Laatst bijgewerkt door karuna op 10-04-18 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:34

Wat brengt hij jou? Liefde? Plezier? Lol? Geluk? Stabiliteit? Het leven dat je altijd wilde?
Hij brengt je pijn en verdriet, onzekerheid, angst, hoge (!!) schulden, ellende. Niks meer dan dat.
Hij kan niet eerlijk zijn. Zijn afkicktraject gaat nog jaren duren, als hij er sowieso al vanaf komt en zijn leven kan opbouwen.
Maak je eigen geluk, kies voor jezelf, ga leven, maak plezier, ban alle ellende uit je leven. Het leven is daar te kostbaar voor!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:36

Wacht dacht je van: kom maar terug als je tig jaar clean bent?

Je wilt het vast niet horen, maar hij houdt niet van je.
Je bent een handig hulpmiddel voor hem. Wie wil er nu niet iemand die je kan uitschelden, bedreigen, kleineren en je rekeneningen betaalt en dan ook nog doet wat je zegt?

Waarom vindt je dat je iemand verdient die zo met je omgaat?
Er zijn duizenden vrouwen je voorgegaan en allemaal denken ze de persoon te kunnen 'redden'..
Hij is verslaafd.maar jij ook..aan hem!!

Kap hiermee. Geniet van je leven en zoek iemand die je wel waard is.
En als hij echt van je houdt?
Dan belt hij je wel weer als hij clean is, al een jaar of 5.

Je verdient veeel meer dan dit. :(:)

meisje52
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 18:37

Dank je wel voor de reactie !

Ik sta ingeschreven voor hulp maar de wachtlijsten voor een psycholoog of psychiater is lang. Ik heb maatschappelijke werker waar ik mee praat en vanuit de kliniek willen ze ook straks een gesprek met mij.

Ik voel diep van binnen ook onrust en ben ook bang voor een terugval . Ik denk dan ook dat ik daarom zo reageer als hij hier is dat ik dan alleen wil zijn.
Zoveel ellende meegemaakt met hem de angsten de onrust etc maar toch ook mooie momenten .

x_Jeanine_x

Berichten: 9086
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:37

Heel dapper TS om je verhaal zo te vertellen.
Ik kan je geen tips geven, maar ga wel mee met mijn voorgangers.

Ben je beter met hem af? Nee, dan zou ik keihard voor mijzelf kiezen!

miszblueeyes

Berichten: 651
Geregistreerd: 02-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:38

hier ook ervaring met drugs verslaafde ook aan de coke
mijn ervaring blijf er bij uit de buurt hoe moeilijk het ook is,
hij zal je pijn en verdriet bezorgen.. vele beloftes die ze vaak niet naar komen.

meid kies voor je zelf.

:(:)

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:39

Oef meid, wat een verhaal heb je hier neergeschreven. Ik wil je alvast veel sterkte wensen, wat je ook beslist :(:)

Over dat clean blijven, geef je zelf al aan dat je flink twijfelt. Heel eerlijk denk ik niet dat dat gaat lukken, als hij dezelfde vriendengroep aanhoudt en dus nog met regelmaat getriggerd wordt. Veel professionele afkickklinieken willen je zelfs alleen maar opnemen als je achteraf naar een andere omgeving verhuist en breekt met de mensen die je verslaving delen en dus kunnen triggeren.

Ik denk dat het voorlopig verstandig is om sowieso afstand te nemen, zo kan je een beetje tot jezelf komen en nadenken wat je precies wil. En als je nog contact hebt met hem en zoveel dingen voor hem regelt, wordt dat erg moeilijk.

Zou ook heel duidelijk grenzen beginnen stellen, want zo te horen - en dat is niet onaardig bedoeld - kan hij zomaar alles met en tegen je doen wat hij wil. Hij komt ermee weg, want jij neemt hem toch ondanks alles terug of laat toch weer contact toe. Genoeg is genoeg. Schreeuwt hij tegen je aan de telefoon? Ophangen. Maakt hij verwijten? Ophangen. En wil je hem nog een kans geven na de afkickkliniek? Prima, maar dan wel pas als hij X tijd clean is. En als je daarna nog een druppel alcohol of milligram coke ziet, of hij je op die vreselijke manier behandelt: meteen afkappen.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:47

Denk je zelf dat hij kan veranderen? Dat het na de kliniek weer goed gaat? Als je het niet zeker weet, moet je je afvragen of je tijd wil besteden aan iemand bij wie je eerder bent weggegaan met goede redens.
Wat gaat er gebeuren als hij een tijdje clean is, en wie weet krijgen jullie een gezin samen, zou je jullie kinderen bij hem in de buurt willen hebben als hij weer terugvalt?
Word jou leven er beter van met hem er in?
Het is lastig, maar jij hoeft er niet voor hem te zijn. Jij maakt het voor hem makkelijk, wat héél lief is, maar heeft hij óóit iets voor jou makkelijk gemaakt?

Heel veel sterkte :(:)

meisje52
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 18:50

Ik weet het jullie hebben gelijk .
Net belde hij en zegt echt van mij te houden en te willen trouwen etc als hij klaar is uit de kliniek. Hij had via FaceTime gebeld en moet zeggen in zijn gezicht ziet hij er beter uit omdat hij niet gebruikt.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:53

Jeetje meis, wat een verhaal, ik zou idd als buitenstaander roepen: Gooi een kluisdeur voor zijn neus en open die deur echt nooit meer,d at is beter voor jou en je toekomst. Maargoed de uitdrukking: blind van verliefdheid bestaat natuurlijk niet voor niets. Als jij nuchter is, dan is hij de leukste vent op aarde en de leuke dingen wil je gewoon blijven terugvinden. Maar helaas moet ik je toch mededelen: dit verandert niet, dit stopt niet en dit wordt niet beter. Please zoek hulp, ik snap dat je je hebt ingeschreven via een GGZ instelling? Die doen er lang over wachttijd 3 - 6 maanden. Echter mocht je de financiële middelen hebben kun je ook een onafhankelijke psycholoog inschakelen, echter wordt dat niet vergoed door de verzekering, je zou wel kunnen starten met hulp en later overstappen naar de GGZ als de wachtlijst weg is.... Sterkte....

meisje52
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-03-18

Re: Het leven naast en met een verslaafde partner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 18:55

Hulp van ggz is idd wachtlijst maar via psycholoog ook sta ook daar op de wachtlijst.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:55

meisje52 schreef:
Ik weet het jullie hebben gelijk .
Net belde hij en zegt echt van mij te houden en te willen trouwen etc als hij klaar is uit de kliniek. Hij had via FaceTime gebeld en moet zeggen in zijn gezicht ziet hij er beter uit omdat hij niet gebruikt.


Weg met die gast.
Blokkeren, uitmaken en zeggen dat je hem nooit weer wil zien.

Wat is het dat je het zo graag wil geloven? voel je jezelf niet goed genoeg voor een ander iemand.
Deze is echt zooooooo fout. Die hoef je niet te redden hij redt zichzelf namelijk heel prima op deze manier.
Zo lang jij het voor hem regelt en aan hem hangt gaat hij al zeker nooit veranderen. En al zou hij dat wel doen, grote kans dat hij er dan uiteindelijk met iemand anders vandoor gaat als alles op de rails is.
Echt, dit is geen gelijkwaardige relatie en voor jou en hem heel ongezond.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:56

Misschien is het trouwens voor hem ook beter om even alleen te zijn, te weten dat hij het zelf kan en niet van anderen af hoeft te hangen.
Hij maakt nu blijkbaar al hele plannen, maar het klinkt allemaal zo gehaast en voor mij meer als een manier om jou aan hem vast te binden, zodat jij niet zo makkelijk weg kan gaan als het weer mis gaat.
Eens een verslaafde, altijd een verslaafde. Er hoeft maar zo weinig te gebeuren en het gaat weer mis.
Maar ik ken hem verder niet, en de keuze ligt uiteindelijk bij jou.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:56

Owjee. Dit had ik kunnen zijn. Ik wil mijn verhaal niet zo open in het topic gooien, maar je mag me altijd pben.

Voor nu heel veel sterkte. <3

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:58

Trek je handen er vanaf. Dit gaat niet veranderen en brengt je alleen maar verdriet en ellende..

Misschien gaat hij het zelf op een dag inzien en zijn leven beteren maar dat is iets wat hij uit zichzelf moet gaan doen en willen.

(Ik spreek uit ervaring)

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:59

Vaak zijn alcoholisme en middelengebruik een gevolg van meer onderliggende problemen. Tussen de regels doorlezend in jouw verhaal denk ik dat daar bij hem ook sprake van is. Dat bepaalt wel in hoge mate of je vriend kan slagen in zijn behandeling of niet.
Dat kan varieren van aan ADHD - persoonlijkheidsstoornis etc.
Als er van een onderliggende persoonlijkheidsstoornis in de vorm van Antisociale PS, borderline of narcisme sprake is, dan vrees ik dat alle moeite vergeefs is.

meisje52
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 19:00

Sandyislief schreef:
Trek je handen er vanaf. Dit gaat niet veranderen en brengt je alleen maar verdriet en ellende..

Misschien gaat hij het zelf op een dag inzien en zijn leven beteren maar dat is iets wat hij uit zichzelf moet gaan doen en willen.

(Ik spreek uit ervaring)


Vind het al heel wat dat hij zich vrijwillig heeft laten opnemen . Als er iemand is die zich niets laat vertellen is hij het wel

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:00

meisje52 schreef:
Ik weet het jullie hebben gelijk .
Net belde hij en zegt echt van mij te houden en te willen trouwen etc als hij klaar is uit de kliniek. Hij had via FaceTime gebeld en moet zeggen in zijn gezicht ziet hij er beter uit omdat hij niet gebruikt.

Ja natuurlijk zegt hij dat...
Het zou toch naar zijn als hij zijn thuishulp kwijtraakte.

Ben jij voor hem zo weinig waard dat hij je mag kleineren en uitschelden?
Dat je zijn schulden mag betalen?

Je kunt hem niet redden. Dat moet hij zelf doen en dat moet hij niet doen met loze beloftes over trouwen want dat geeft wel aan dat hij de ernst van het probleem niet inziet.

meisje52
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 19:01

Babootje schreef:
Vaak zijn alcoholisme en middelengebruik een gevolg van meer onderliggende problemen. Tussen de regels doorlezend in jouw verhaal denk ik dat daar bij hem ook sprake van is. Dat bepaalt wel in hoge mate of je vriend kan slagen in zijn behandeling of niet.
Dat kan varieren van aan ADHD - persoonlijkheidsstoornis etc.
Als er van een onderliggende persoonlijkheidsstoornis in de vorm van Antisociale PS, borderline of narcisme sprake is, dan vrees ik dat alle moeite vergeefs is.


Hij heeft meerdere problemen en naar wat ik nu hoor van hem zijn ze dieper aan het graven zeg maar om die te voorschijn te halen en daaraan te werken.

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:07

Zonder zijn verslavingen is het vast een hele lieve man en een mooi mens.
Maar hij zal eerst moeten kiezen voor zichzelf, en niet voor jou, voordat het enige kans van slagen heeft.
Hard gezegd: je houdt van iemand die nu niet bestaat.
Veel sterkte en wijsheid gewenst.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:15

meisje52 schreef:
Ik weet het jullie hebben gelijk .
Net belde hij en zegt echt van mij te houden en te willen trouwen etc als hij klaar is uit de kliniek. Hij had via FaceTime gebeld en moet zeggen in zijn gezicht ziet hij er beter uit omdat hij niet gebruikt.


Sorry hoor, maar: NOU EN?!

Echt hoor, wat boeit het dat hij wil trouwen straks? En dat hij er nu - op dit moment - beter uitziet? Het gaat toch helemaal niet om nu of om als hij net uit de kliniek is? Je houdt jezelf wel gigantisch voor de gek door je nu op dit soort dingen (en samenwonen) te focussen.

Ga eens in op de opmerkingen hierboven, die erop neerkomen dat als hij een aantal JAAR clean is het vroeg genoeg is om te denken over samenwonen etc.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:16

Babootje schreef:
Vaak zijn alcoholisme en middelengebruik een gevolg van meer onderliggende problemen. Tussen de regels doorlezend in jouw verhaal denk ik dat daar bij hem ook sprake van is. Dat bepaalt wel in hoge mate of je vriend kan slagen in zijn behandeling of niet.
Dat kan varieren van aan ADHD - persoonlijkheidsstoornis etc.
Als er van een onderliggende persoonlijkheidsstoornis in de vorm van Antisociale PS, borderline of narcisme sprake is, dan vrees ik dat alle moeite vergeefs is.


meisje52 schreef:
Hij heeft meerdere problemen en naar wat ik nu hoor van hem zijn ze dieper aan het graven zeg maar om die te voorschijn te halen en daaraan te werken.


Daar twijfel ik niet aan. Maar probeer ook niet uit medelijden het toch maar weer te proberen in de hoop dat het behandelbaar is. Sommige persoonlijkheidsstoornissen, zoals ASPS en Narcisme zijn onomkeerbaar en (vooral de laatste) onbehandelbaar. Dat komt omdat mensen die dat hebben zichzelf niet als het probleem zien (altijd heeft een ander het gedaan) en zich niet kunnen inleven in een ander. Liegen is iets dat daarbij veel voorkomt.
Dat lees ik in jouw verhaal ook terug. Het beste is dan gewoon te stoppen met alle contact (hoe moeilijk ook) en het achter je te laten.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:20

Veel sterkte. Verslaafd blijven zal hij altijd. Maar sommige mensen kunnen het wel degelijk onder controle (blijven) houden. Mocht je het kunnen dan zou ik ook verder gaan zonder hem. Zo niet.. Je hoeft niet meteen all-in weer in deze relatie te stappen. Laat hem eerst weer op twee eigen benen staan en z’n leven echt goed op de rit krijgen en praat dan verder. En zet in de tussentijd vooral je leven niet stil.