Geregistreerd partnerschap

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 10:03

Ik woon al 3 jaar samen met mijn partner maar we hebben nog niks geregeld samen. Trouwen willen we niet. Ik kom uit een scheiding en heb gewoon geen zin meer om trouw te beloven tot de dood je scheid en hij heeft daar gewoon niks mee. Maar we willen wel op een simpele manier ervoor zorgen dat we beslissingen voor elkaar mogen nemen als het aan de orde komt en dat de ander goed verzorgt achterblijft. Even ter info: hij heeft een eigen bedrijf en bezit een aantal woningen. Ik bezit niet heel veel en wil ook absoluut geen aanspraak maken op hetgeen wat hij heeft opgebouwd. Er zijn geen kinderen en die gaan er ook niet komen.
Nu zag ik dat je sinds dit jaar een gedeeltelijke gemeenschap van goederen heb: alles wat voor het huwelijk is opgebouwd blijft van jezelf. Nu willen we geregistreerd partnerschap aan gaan maar hoe werkt dit? Moeten er alsnog zaken op papier worden gezet bij een notaris? Hoe werkt de ceremonie zelf? Er zijn getuigen nodig zag ik. Moet je net als bij het huwelijk elkaar trouw en dergelijke beloven en het ja woord geven? Hoe officieel gaat het?

Anoniem

Re: Geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:09

Ja, een geregistreerd partnerschap is hetzelfde als een huwelijk voor de wet, dus je moet elkaar ook trouw beloven, het ja-woord geven, etc. Hoe het zit met gemeenschap van goederen etc. durf ik niet te zeggen.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:11

Als je zaken als een testament wil regelen of dingen buiten de gemeenschap wil laten vallen moet je naar de notaris anders niet.

De ceremonie kan je zelf bepalen. Wij hebben gewoon een 'kantoor partnerschap gedaan' dus gewoon op kantoor in de gemeente met enkel de twee getuigen. Je hoeft elkaar niets te beloven alleen je krabbel te zetten onder de papieren.

Uiteraard kan je ook een ceremonie doen met familie/vrienden en wel een ja woord geven. Maar dit is niet verplicht.

Wat hierboven gezegd wordt met ja woord geven dat is dus gewoon niet waar. Bij het huwelijk is het ja woord bindend bij het partnerschap de handtekening.

Ik ben vorig jaar partnerschap aangegaan en de handtekening was voldoende.

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:12


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:13

Yvank_ schreef:
Als je zaken als een testament wil regelen of dingen buiten de gemeenschap wil laten vallen moet je naar de notaris anders niet.

De ceremonie kan je zelf bepalen. Wij hebben gewoon een 'kantoor partnerschap gedaan' dus gewoon op kantoor in de gemeente met enkel de twee getuigen. Je hoeft elkaar niets te beloven alleen je krabbel te zetten onder de papieren.

Uiteraard kan je ook een ceremonie doen met familie/vrienden en wel een ja woord geven. Maar dit is niet verplicht.

Wat hierboven gezegd wordt met ja woord geven dat is dus gewoon niet waar. Bij het huwelijk is het ja woord bindend bij het partnerschap de handtekening.

Ik ben vorig jaar partnerschap aangegaan en de handtekening was voldoende.

Dat zal dan gemeenteafhankelijk zijn. Ik ben een paar jaar ABS geweest en bij onze gemeente kan het alleen met een ceremonie, niet op kantoor 'effe tekenen'.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:15

Nou dat kan hier bij alle gemeentes in de buurt. Dus misschien dat er uitzonderingen zijn, maar volgens onze gemeente gebeurde dit heel veel. Dat kan hier overigens ook gewoon met huwelijk op precies dezelfde manier met als enige verschil dat je dan wel echt ja moet zeggen.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:16

Je vriend heeft een eigen bedrijf en heeft dus van alles opgebouwd, geld, bezittingen, naamsbekendheid etc.

Als je gebruik zou maken van die aangepaste gemeenschap van goederen, dan is alles wat voor die datum van hem is, blijft van hem. (en idem voor jou) gaat hij werken nadat jullie 'getrouwd' zijn, valt daarna al zijn vermogen vergaard uit onderneming onder gezamenlijk goed.
Jij erft bij zijn overlijden een gedeelte van t bedrijf en vermogen daaruit. Wordt ook niet voor niks aangeraden dat als er n eigen bedrijf in bezit is, dat er huwelijkse voorwaarden worden vastgelegd.

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:19

Wij gaan dit in mei ook doen, maandagochtend, eventjes, wel gekozen voor ringen uitwisselen en mijn ouders, zusje, schoonouders en zwager erbij.
Laatst bijgewerkt door x_Jeanine_x op 09-04-18 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:25

Napie, beslissingen voor elkaar nemen enz kan ook met een samenlevingscontract, mocht je niet willen trouwen of geregistreerd partners willen worden.

Hierin is ook standaard geregeld dat wat van hem is ook van hem blijft enz, als jullie uit elkaar gaan.

Wij hebben daarbij ook geregeld, dat wat we samen opbouwen, de helft van mij is bij uit elkaar gaan.
(vriend bezit bijvoorbeeld een woning, ik betaal mee aan rente en aflossing)

Voor wie wat krijgt na overlijden hebben wij een testament.
Deze staat op de langstlevende en wij hebben ook een aantal mensen uitgesloten.

Let op: regel een volmacht! Dit is zeggenschap over de financieƫn van een ander tijdens de relatie, als die ander dat niet kan, dit moet je separaat regelen! Ook in een huwelijk of bij een geregistreerd partnerschap.

Doe je dit niet, en je partner raakt bijvoorbeeld in een coma, dan mag je geen huis verkopen of andere financiƫle handelingen uitvoeren boven de 10.000 of 15.000 euro, zonder toestemming van de rechter.

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:29

Succes met het uitzoeken, wij zijn er ook mee bezig. Maar het is lastig.

Wat wij hebben begrepen bij een samenlevingsovereenkomst beschrijf je bij de notaris wat je wil gaan delen, en bij een partnerschap juist wat buiten de partnerschap valt.

Dus bij beiden moet je voor jezelf even langs de notaris. Om alles goed te regelen.

Let wel op bij een samenlevingsovereenkomst heb je geen recht op nabestaanden pensioen of partner aow bij geregistreerd partnerschap is dit wel geregeld.

KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:30

Ik weet dat het bij een huwelijk nu is; alles wat voor het huwelijk is opgebouwd, huis, vermogen, bezittingen ed blijft van diegene waar het van is. En wat na het huwelijk is opgebouwd is van jullie samen.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:50

butengeweun, dat is niet correct.

Met een samenlevingscontract kan je je partner aanmelden bij het pensioenfonds en heb je gewoon recht op nabestaanden pensioen.

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:39

Marlies, dat klopt maar moet je dus zelf vastleggen en gebeurt niet automatisch dit vergeten veel mensen. (Zie dat ik het wel krom heb neergezet, maar dan kan de partner dus zelf kiezen en beslissen)

KenJeMe, dat klopt voor een deel. Je kan altijd op andere voorwaarden trouwen/partnerschaap doen. Alleen dit gaat allemaal via de notaris. Huwelijkse voorwaarden bestaan nog steeds. Je moet alleen heel goed je administratie bijwerken en echt alles apart betalen en doen.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:59

MarliesV schreef:
Met een samenlevingscontract kan je je partner aanmelden bij het pensioenfonds en heb je gewoon recht op nabestaanden pensioen.

Er is zelfs geen samenlevingscontract voor nodig, maar meer dan 3 maanden samen ingeschreven staan op hetzelfde adres (was in ieder geval voor mij de voorwaarde)

Waarom kies je niet voor samenlevingscontract & testament?
Kan je vastleggen wat je wilt, gewoon bij de notaris.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:48

Kayleigh_ schreef:
Ja, een geregistreerd partnerschap is hetzelfde als een huwelijk voor de wet, dus je moet elkaar ook trouw beloven, het ja-woord geven, etc. Hoe het zit met gemeenschap van goederen etc. durf ik niet te zeggen.


dat is niet waar. wij hebben elkaar geen ja-woord gegeven, omdat we dat willen bewaren voor een eventueel huwelijk. ooit, heel erg ooit.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:04

Wij hebben een geregistreerd partnerschap. Het instituut huwelijk staat mij een beetje tegen. Behalve de geschiedenis eromheen is het vrijwel hetzelfde als een huwelijk.
Wij hebben 'ja' gezegd met een simpele ceremonie in dezelfde zaal in het gemeentehuis waar huwelijken gedaan worden. Ja woord hoeft meestal niet per se, wij konden dat kiezen, net als een trouwboekje, een uitgebreidere ceremonie of grotere zaal en ook welke achternaam je wil gaan voeren. Het kostte ook evenveel. Je moet idd net als bij trouwen ook tekenen en getuigen laten tekenen.
Verschil is dat je als je geen kinderen hebt, een scheiding niet per se voor de rechter moet doen. En dat het niet in alle landen erkend wordt zoals het huwelijk.
Als je 'huwelijkse' voorwaarden wil laten vastleggen kan dat ook, net als bij trouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:29

Bij een notaris kun je uitleggen wat jouw wensen zijn.
Wij weten adhv deze informatie niet genoeg om jou advies te geven.

Belangrijk is oa welke ondernemingsvorm jouw man zijn bedrijf kent (dat de kans groot is dat het gewoon een BV is snap ik, maar toch is het belangrijke informatie :Y) ).

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:34

butengeweun schreef:
............ Huwelijkse voorwaarden bestaan nog steeds. Je moet alleen heel goed je administratie bijwerken en echt alles apart betalen en doen.


Dit! Doe je dat niet en er ontstaat een situatie waarin aanspraak gemaakt gaat worden op de huwelijkse voorwaarden, dan wordt een en ander alsnog gezien als gemeenschap van goederen.