Pensioen regelen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Pensioen regelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 17:23

Iets waar ik echt nog weinig verstand van heb en ook niet veel wijzer van wordt als ik onderzoek probeer te doen.

Ik ben halverwege de 20 en heb een eigen bedrijf. Ooit wel wat euros pensioen opgebouwd bij werkgevers (bijbaantje) maar nu dus totaal niks geregeld voor later.

Ik zeg altijd dat ik zelf wat opzij wil zetten voor pensioen maar betrap mezelf erop dat ik het of niet doe, of uitgeef aan iets anders (dus gewoon een spaarpotje voor grote aankopen).

Nu wil ik liever niet geld naar een grote bank brengen en hopen dat ik de pensioenleeftijd mag bereiken en mn geld weer terug krijg. Liefst heb ik het wel in eigen beheer.

Wie heeft er een slimme oplossing dat ik toen mn pensioen kan opbouwen en er niet zomaar aanzit voor een grote aankoop? En hoeveel moet je maandelijks wegzetten gemiddeld? Heb ik echt geen idee van.

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Pensioen regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 17:42

Ga eens met een financieel adviseur praten, die kan je hier echt veel over vertellen, weet wat wel en niet slim is om te doen en denkt met je mee wat voor jou nu nuttig is.
Ik ben zelf eind 20 en heb ook mijn eigen bedrijf. Mijn idee is dat het slimmer is om nu te sparen om binnen enkele jaren mijn eigen huis te kunnen kopen, nog een keer groter gaan wonen en dan proberen dat huis zo snel mogelijk af te lossen en daarmee dus een pensioen te hebben in de vorm van een huis. Dit is direct ook meer waarde vast naar mijn idee.

Als je je pensioenopbouw het liefst in de vorm van sparen wilt doen, dan zou je kunnen kijken naar een deposit rekening. Die kan je bij iedere bank afsluiten. Daarmee zet je je geld voor langere tijd weg, kan je niet tussendoor opnemen (of het kost je geld) en je krijgt er meer rente op dan op een spaarrekening waar je altijd geld vanaf kunt halen.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:02

Je kunt gaan banksparen waarbij je pensioengeld ook pas vrij komt op pensioengerechtigde leeftijd, maar aangezien we allemaal steeds langer door moeten werken vond ik die optie niet ideaal.

Nu spaar ik elke maand, en inderdaad eens per 2 jaar extra aflosssen op het huis. Zorgen dat je een buffer houdt voor als je bijvoorbeeld ziek word of minder werk hebt.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Pensioen regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:08

Ik zou zeker met een adviseur om de tafel gaan om te bespreken wat voor jou de beste mogelijkheden zijn. Ter indicatie; in loondienst draag je meen ik iets van 20% van je loon (inclusief werkgeversdeel) af als pensioenvoorziening.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Pensioen regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:21

Wij hebben bij hof hoornemanbank een pensioen regeling.
Hebben ook goede adviseurs. Zou daar eens mee praten.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Pensioen regelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 15:10

Ik heb een aantal keer gesproken met adviseurs en had ook een accountant waar ik dit meermaals heb aangekaart.. Maar ze komen dan niet echt concreet met de beste oplossing voor mijn situatie.. Ja je kunt dit doen of dit en dit zijn voor en nadelen.. Ik geef gewoon aan wat ik hier ook aangeef en dan komt er geen reactie van 'in dat geval kun je het beste... Doen'... Maar dat van een huis heb ik nog niet voorbij horen komen. Thnx voor de tip. Verder heb ik wel een ondernemer gesproken die haar bedrijf verkocht had voor flink wat centen, werkte daar nog in dienst maar die had een lekker bedragje voor dr pensioen. Maar wat heb je nodig aan pensioen? Ik had dat berekend op zoon site en kwam uit dat ik ruim een ton moest sparen voor mn pensioen.. Is dat reeel en waar wordt dat op gebaseerd?

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:18

Ik vind persoonlijk een ton wel erg weinig :o

Mensen worden steeds ouder, en wat nu een ton waard is, is het straks niet meer. Wil je dezelfde levensstandaard behouden moet je minstens het driedubbele sparen denk ik. Je leeft maar zo nog 30jaar na je pensioen, en moet steeds meer zelf gaan betalen. Wie weet of de AOW überhaupt nog zal bestaan en hoe duur het wordt om in een verzorgingshuis/verpleeghuis te gaan wonen.

Ik ben dus erg blij met hofhoorneman banken. Wij hebben een vermogensopbouw rekening. Er wordt belegd met ons geld. Waardoor het rendement ws hoog zal zijn. Doordat het over zoveel jaar gaat is het risico klein.