Hoevaak zie jij je oma/opa

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Hoevaak zie jij je oma/opa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 23:14

Goedenavond,

Mijn ouders gaan 1 a 2 keer per week langs, mijn oom eens in de 2 weken. Ze woont bij haar vriendin in dezelfde flat welke een echte seniorenflat is waarbij ze elke avond in het restaurant eten, er is een winkel, activiteiten etc. Toch geeft mijn oma aan dat ze eenzaam is.

Zelf probeer ik minimaal een keer per maand te gaan, maar ik woon op een uur rijden. Ik voel me ergens schuldig, maar met onderhoud van andere contacten, huishouden, werk is dat ook allemaal wel veel. Ik probeer haar meestal wel te verassen door voor haar te koken of mee te nemen om ergens anders wat te eten, maar nu ze steeds slechter ter been word durf ik het ook niet zo goed meer.

Hoe vaak zien jullie je opa/oma? En weten jullie nog iets om haar mee re verassen maar bij haar thuis?

Anna
Berichten: 3549
Geregistreerd: 29-05-08
Woonplaats: Nergens

Re: Hoevaak zie jij je oma/opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:20

Mijn opa en oma wonen op 2,5 uur rijden, dus niet zo vaak als in zou willen helaas. Ik denk 1x per 2 maanden, want ik wil er toch altijd blijven slapen, anders is het bijna de moeite niet.
Ik heb trouwens ook een oma die op een uur rijden woont, maar met het ov 2 uur reizen en aangezien ik van het ov afhankelijk ben ga ik daar 1x per maand naar toe denk ik.

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Re: Hoevaak zie jij je oma/opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:22

Mijn opa woont op 5min afstand, ik zie hem minimaal 1x per week. Kleine moeite om even langs te gaan dan!

Iris92
Berichten: 2072
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:23

Wanneer ik zin heb of met een verjaardag. Soms 3x per week en soms 3 weken niet. Oma weet dat ook en vind het allemaal prima. Geen nieuws is goed nieuws. Maar ze vind het altijd leuk als we ( ik, mijn man en onze 2 staffords ) komen. En ze vind het helemaal geweldig als ze een dagje op de honden mag passen.

jaimy10

Berichten: 1704
Geregistreerd: 14-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:23

1 oma elke dag. Andere eens in de maand. Beide oma's zijn "pas" 65 :))

Super kwik nog. De gene die k elke dag zie sport bij mij in de sportschool en helpt vaak met de zaak. :D

Super blij dat we zo een fijne band hebben. Mijn vriend ziet zijn opa en oma 2x o jaar terwijl ze om de hoek wonen snap dat niet :=

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 23:25

Oké mijn oma is wel 92 :') dus die kan ook echt niet naar mij toe komen.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:26

Helaas veel te weinig. Al weet ik niet beter, vrijwel al de familie van pap woont (nog) in Schotland, zo ook mijn grootouders. En de familie van mam zitten allemaal in Italië en Australië.

Ik zie ze dus max. 3/4 keer per jaar, dan wel tijdens een vakantie, dus inhoudelijk qua tijd nog redelijk vaak. Ik hoop binnen niet al te lange tijd ergens hun richting op te emigreren, wat dat betreft is een int. familie dan wél weer handig :)

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Hoevaak zie jij je oma/opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:31

Niet meer. Aan m'n vader's kant zijn ze allebei dood en aan m'n moeder's kant hebben ze mijn vader het leven zo ontzettend zuur gemaakt dat ik ze niet meer wil zien.

E_C
Berichten: 292
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:34

Ik heb nog 1 oma, deze zie ik elke week minstens 1 keer en het liefst vaker.

Edit: ze woont op 20 min met de auto. We gaan vaak op zondag samen met mn ouders eventjes weg. Ze is rolstoel gebonden en kan alleen niet meer weg helaas.

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:35

Mijn oma woont naast ons thuis. Die zag ik drie keer per dag, soms om de dag.. nu woon ik elders en kom ik 3x per week.

Opa woont verder en zag ik 2x per week. Nu ietsje minder maar we gaan regelmatig naar het tuincentrum of andere gedeelde hobby activiteiten als een tuin beurs.

Met opa ga ik er echt op uit. Ons oma is lastiger, rollator is voor lange afstanden te zwaar en een rolstoel is een no go dus zolang oma zich daar nog te jong voor voelt (88) gaan we regelmatig met de auto rond rijden en als ze wel wil gaan we naar de Sint Jan in Den Bosch.

Nessie

Berichten: 8577
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:36

Ze zijn helaas overleden al jaren terug. Toen ging ik nog altijd met mijn ouders en meerdere malen per week.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:36

Hoe vaak ik bij mij oma’s langs ga? Zelden. Ik denk bij moederkant 1x per 3 maand en bij vaderskant 1x per half jaar?

Nou is als kanttekening wel dat ik vaderskant wel elke 2 maanden zie met verjaardagen, maar even langs gaan kan niet, is voor mij met ov een te dure actie en 2,5u enkele reis. Oma is oud en anderhalf uur er zijn is lang zat. Daarom kom ik daar zelden

Oma moederskant woont makkelijker te bereizen, maar heeft zelf regelmatig wat in het weekend. Die bel ik wel regelmatig of ee whatsappen

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Hoevaak zie jij je oma/opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:38

Ik heb geen grootouders meer. Mijn laatste oma stierf zo'n 20 jaar geleden. Ik mis haar nog steeds en had gewild dat ik vaker naar haar toe was gegaan.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:41

Mijn ene oma en opa zag ik elke woensdag als ze mij uit school haalden. Helaas is oma overleden toen ik 12 was. Ze was toen zelf pas 58 jaar. Opa zie ik ongeveer eens per twee jaar. Hij is nu 74 denk ik. Ik heb geen/slecht contact met mijn vader en zijn familie.
Mijn andere oma zie ik 1 a 2 keer per jaar. Zij heeft jaren in Frankrijk gewoond en woont sinds een paar jaar weer in Nederland, op ongeveer 2 uur rijden. Ze houdt er niet van om af te spreken/verplichtingen te hebben dus we komen ongeveer twee keer per jaar langs en dan bellen we s morgens. Zij is 79 jaar en nog super fit (tennis, golf, tuinieren, fietsen etc). Opa is 7 jaar geleden overleden maar opa en oma waren al ruime tijd gescheiden waardoor ik opa nog maar 1 keer per 1 a 2 jaar zag. Had ook geen goed contact met hem..

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:43

Mijn oma woont 200 km verderop.

We zien elkaar denk ik iig iedere twee maanden en bellen ongeveer een uur per week. Soms blijf ik bij haar logeren of zij bij mij. En gaan samen naar musea of shoppen. Ze is 76.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Hoevaak zie jij je oma/opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:46

Toen ze nog leefden, ging ik iedere week.

Het was ook echt een zwart gat toen ze beiden overleden waren.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hoevaak zie jij je oma/opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:51

Ze zijn jaren geleden al overleden, maar ik ging zelden of nooit.

Ik verbaas me dan ook erover hoevaak mensen (willen) gaan. Die drang heb ik echt gemist geloof ik. :=

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:55

Te weinig. Als het 2 keer per jaar is dan is dat al veel. Ben gewoon weinig vrij en ze woont best een stukje rijden. Toch zou ik er meer tijd voor moeten vrijmaken nu het nog kan.

korbakimmy8

Berichten: 2233
Geregistreerd: 11-02-11
Woonplaats: lansjärv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:57

Mijn oma van mijn vaderskant zelden. Helaas heb ik niet zoveel met haar en heb ik het nooit leuk gevonden als ik langs moest vroeger als klein meisje. Dat is er een beetje zo in gebleven. Opa van mijn vaderskant is al jaaaaaren dood.

Mijn oma van mijn moederskant is in 1999 overleden helaas. Ik was toen 4. Kwam er graag zover ik nog weet. Mijn opa van mijn moederskant is helaas 31 mei 2017 overleden. 5 dagen na de geboorte van mijn dochter. Hij was een onwijs groot voorbeeld voor mij! Ik probeerde altijd vaak te komen. Helaas heb ik geen afscheid kunnen nemen of heeft hij mijn dochter kunnen zien. Hij weet nog wel dat mijn dochter vernoemt is naar hem en mijn oma (Joanna Antonia) Dit deed hem onwijs goed en wat was hij trots.
Achteraf vind ik natuurlijk dat ik veelste weinig geweest ben. Zeker nadat hij ziek werd (1 mei 2017). Ik kwam vaak maar voor mijn idee nog te weinig. En hier heb ik zeer veel spijt van. Ga daarom zoveel mogelijk naar jullie liefhebbende opas en omas toe voor het te laat is!

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:59

Meestal 3 tot 4 keer per week. Mijn opa en oma krijgen steeds meer moeite met alles, oma heeft een herseninfarct gehad een jaar geleden en ziet daardoor niet goed meer. Opa heeft last van hartfalen en heeft een longontsteking achter de rug.
Ik ga vaak uit werk even een kopje koffie drinken en even kijken hoe alles ervoor staat en of ze nog iets nodig hebben. Vrijdag kom ik altijd de medicijnen brengen (ben apothekersassistente) en zaterdag neem ik oma vaak mee naar de markt.
Vroeger zat ik er al vaak als mijn moeder moest werken, dan ging ik lekker naar oma uit school, en dat is eigenlijk altijd zo gebleven.

Mijn andere opa en oma zijn al jaren overleden.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Hoevaak zie jij je oma/opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:17

Zo'n drie keer per jaar, aangezien oma 900 km verderop woont.

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Hoevaak zie jij je oma/opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:26

Alleen op verjaardagen, dus zo’n 5x per jaar. Nou hebben m’n opa en oma elkaar, dus ze zijn niet eenzaam. Doet me eraan denken dat ik ze nog even moet bellen om hun nieuwe huis te bekijken. M’n andere opa zie ik bijna nooit, maar heb totaal geen band met die man. Toen ik vertelde dat ik ging trouwen, negeerde hij het, dus laat maar dan :=

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:27

Je zegt dat je ouders 1a 2 x per week gaan, je oom ook 1x in de twee weken en verder heeft ze haar sociale contacten bij het eten en andere activiteiten.
Je oma is niet eenzaam, je oma voelt zich alleen, en dat is echt een verschil.
Als je ouder wordt vallen steeds meer mensen om je heen weg, en al zou je iedere dag bij haar langs gaan ,zal ze nog zeggen dat ze eenzaam is omdat ze niet constant iemand om zich heen heeft, net als vroeger.
Voel je niet schuldig, ga als je gelegenheid hebt, bel anders eens voor een gesprekje.
Het vervelende is, is dat je er tegenwoordig mee om je oren wordt geslagen hoe eenzaam ouderen zijn.
Sommige zijn dat ook best hoor, aan huis gekleefd, geen familie of vrienden, maar jouw oma hoort daar zeker niet bij .

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Hoevaak zie jij je oma/opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:40

Sowieso elke week maar regelmatig ook vaker :j

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:44

Mijn opa woont op 2,5u rijden, daar ga ik elke maand een weekend heen met mijn vader (opa is de vader van mijn moeder, die is overleden dus nu gaan mijn vader en ik elke maand, voorheen gingen mijn ouders elke maand en wij zo'n 3x per jaar)

Mijn vader woont op 5min afstand die zie ik dagelijks