Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 16:46

Jullie hebben natuurlijk gelijk.
En ik wil jullie ook bedanken, steeds als ik het moeilijk had, keek ik naar jullie antwoorden en dat maakte me sterk. Keer op keer wilde ik hem weer geloven als hij beterschap beloofde. Maar door jullie kon ik de waarheid inzien, ook al was dat niet altijd makkelijk.
Ik heb ieder antwoord van jullie keer op keer doorgelezen als ik weer eens twijfelde.

En ook nu hebben jullie natuurlijk gelijk. Ik mag en kan ook niet verwachten dat hij eerlijk is en de waarheid verteld over het daten. Maar het stomme is, is dat hij er zelf grote moeite mee had toen ik een date had, en we toen samen hadden gezegd even niet te gaan daten totdat hij uit huis weg is (en dat is al over 2 weken). De date die hij die avond had, liet hij dus wel gewoon staan, tot mijn grote verdriet.
En nu wil hij weer met haar uit. Tweede date. Hij zei dat hij wilde tennissen met een vage kennis, maar ik ben niet gek. Ik heb zo'n medelijden met dat meisje. Liefst zou ik haar waarschuwen maar dat doe ik natuurlijk echt niet. Maar ik hoop dat ze zelf op tijd achter de waarheid komt, want mijn ex is zeeeer charmant en absoluut knap te noemen. Hij verteld haar zeker de waarheid niet. Maar ook dat moet ik loslaten.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:04

Het is niet zo gek dat het je alsnog pijn doet, TS. Je hebt dit scenario nooit gewild.

Helaas (maar misschien ook goed) bewijst je ex dat er echt niets meer met hem af te spreken is. Ik hoop dat je je gauw beter voelt en weer vol voor jezelf kunt gaan. Je bent al zover gekomen. :j

Babootje

Berichten: 26250
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 19:28

Doorgaan schreef:
Maar ik hoop dat ze zelf op tijd achter de waarheid komt, want mijn ex is zeeeer charmant en absoluut knap te noemen. Hij verteld haar zeker de waarheid niet. Maar ook dat moet ik loslaten.


Ja dat moet je en dat is heel erg. Frustrerend ook. Je zou een ander hiervoor willen behoeden want van narcisten weet je 1 ding zeker: die veranderen nooit. Je kunt het eigenlijk geen 'wraak' noemen, maar als je iemand waarschuwt zullen ze het altijd zo zien. Daarom: bescherm jezelf en sluit het boek.
Het is al vervelend genoeg dat hij de vader van je kinderen is, en dat alleen al is belangrijk genoeg om op goede voet met hem te blijven.

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 14:12

Pffff, wat heb ik een week achter de rug.
Vorige week zondag zou bijna-ex gaan werken, daarna rij ik met de kinderen naar het bos en dat is langs de woonboulevard. En wie loopt daar met zijn nieuwe vlam, juist ja, doodleuk nieuwe meubelen aan het uitzoeken voor zijn nieuwe huis.
Ik ben erheen gereden en heb gevraagd waar hij nu mee bezig was. Hij zei niks en verschool zich achter haar. Ik heb toen tegen haar gezegd dat hij niet de persoon is die hij zich voordoet. In de avond heeft ze contact gehad via Facebook messenger met me en vroeg ze wat er nu precies gaande was. Hij bleek ook tegen haar gelogen te hebben.
Nou ja, puntje bij paaltje weet zij nu gelukkig hoe en wie hij is en ze heeft er een einde aan gemaakt. Ik denk echt dat ze daar blij moet zijn.

Ex is nu heel boos op mij, en ik op hem omdat hij weer gelogen had. Ik heb hem per direct uit huis gezet. Hij is nu bij zijn ouders. En ik heb het zware vermoeden dat hij alweer een nieuwe date had gisteravond. Zo makkelijk gaat dat dus bij hem.

Zijn ouders en zus willen niet meer mijn verhaal aanhoren omdat hij iets heel anders heeft verteld, hij heeft gezegd dat ik zijn nieuwe liefde stuk heb gemaakt. Het lijkt wel alsof ze niet meer willen horen dat hij zo liegt en ze dus net doen alsof het niet zo is. Dat doet me erg veel pijn.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:20

Och jeetje wat een ellende, maar laat het los, bemoei je niet met zijn scharrels, er zal er echt wel weer één intrappen, is het niet vandaag, dan is het wel volgende week of maand, je kan ze niet beschermen tegen hem en hij zal nooit veranderen. Ook zijn ouders, loslaten, probeer ze niet te overtuigen, het is en blijft hun kind en dat is gevoelig. Ook zijn sommige ouders gewoon blind voor slechte eigenschappen van hun kind. Wellicht heeft hij dit ook niet van een vreemde.

Wat ik wel top van je vindt is dat je hem uit huis hebt getrapt. Nu alles loslaten en doorgaan met je leven.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:27

Inderdaad laat hem maar lekker.., enkel brood nodig contact zoals bijvoorbeeld
Voor de kinderen.. verder niet controleren en checken... dat is jou taak niet! Beschermen moet je niet willen! Ook de ex schoonouders laat maar... brood nodig contact en verder ajuus!! Klinkt hard maar is wel het beste denk ik..

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:34

Loslaten... anders ga je jezelf zoveel pijn doen. Het is heel moeilijk maar jij bent zijn moeder niet meer en hij heeft feitelijk zich niet meer te verantwoorden tegenover jou. Hoe oneerlijk het ook voelt.

Ga leuke dingen voor jezelf doen, verwen jezelf en ga voor jezelf :)

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:44

Hoewel ik je boosheid en frustratie kan begrijpen, vind ik je optreden helaas niet zo sterk. Ik wil je verder niet aanvallen natuurlijk, en ik heb zelf een lastige ex gehad dus believe me I know, maar alsjeblieft, laat het los! Hij is vrij om te daten, scharrelen, seksen en wat niet al met wie hij wil. En dan ruzie maken waar de kinderen bij zijn, vind ik eerlijk gezegd ook niet oke. Je moet nog tot de jongste een jaar of 18 is, wekelijks meerdere keren contact hebben, over de scheiding, over de kinderen, samen naar oudergesprekken, verjaardagen en weet ik niet al. Ook al doet hij je pijn met zijn gedrag, toch moet je proberen dit niet zo op jezelf te betrekken. De andere kant is natuurlijk dat hij jou geen verantwoording schuldig is waar hij met wie is. Als hij het prettiger vindt daarover te liegen en de confrontatie zo te vermijden, mag hij dat ook doen. Daar kun je je druk over maken als je nog samen verder wilt, maar nu lekker laten gaan! Vergeet ook niet dat hij met diverse psychiatrische stoornissen was gediagnosticeerd toch? Of staat me dat nu verkeerd bij? Dat betekent ook dat deze man waarschijnlijk geen normaal gedrag kan laten zien, al zou hij dat willen. Het liegen, draaien, impulsief handelen, confrontaties vermijden, dat past allemaal binnen dat ziektebeeld. Als iemand zijn been breekt, verwacht je ook niet dat hij er een stuk mee loopt. Dus als je ex iets psychisch mankeert, verwacht dan ook geen normaal gedrag. Hij is er echt niet toe in staat. Eventueel als hij zelf het probleem ziet en vaak vast loopt in zijn leven en zich laat behandelen, dan kán het zijn dat hij zich ander gedrag aan gaat leren. Maar dat is verrekte moeilijk. En je moet maar net vinden dat je een probleem hebt ook ;).
Voor jou, probeer zijn gedrag helemaal los te laten, en als dit moeilijk is voor je, ga met iemand praten om te leren dit af te sluiten. Wees blij dat jij er nu vanaf bent en jij een mooie gelukkige toekomst hebt nu. Ga voor die toekomst, en blijf niet hangen bij mn ex doet dit of dat. Dat zal niet veranderen, enkel je eigen reactie heb je invloed op.
Veel sterkte in elk geval

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 15:19

Diddykong, ik heb geen ruzie gemaakt waar de kinderen bij waren hoor. Geen idee waar je dat gelezen hebt maar geen ruzie met hun erbij.

Verder moet ik het inderdaad los laten. Maar lastig is het wel. Het is net of ik nog verantwoordelijk ben voor zijn gedrag en dat is niet zo.

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:23

Laat gaan
Je lijkt nu zelf wat stalkerig gedrag te vertonen
Hij is je ex en mag zijn eigen leven bepalen

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:24

Natuurlijk is dat lastig, je bent ook maar een mens. Ik denk dat het ook gewoon sterker is dan jezelf, omdat het hij je ook zo'n onvoorstelbare pijn heeft gedaan. Tijd zal dit wel afvlakken, het is niet erg om af en toe de mist in te gaan.

Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:26

Mer1980 schreef:
Och jeetje wat een ellende, maar laat het los, bemoei je niet met zijn scharrels, er zal er echt wel weer één intrappen, is het niet vandaag, dan is het wel volgende week of maand, je kan ze niet beschermen tegen hem en hij zal nooit veranderen. Ook zijn ouders, loslaten, probeer ze niet te overtuigen, het is en blijft hun kind en dat is gevoelig. Ook zijn sommige ouders gewoon blind voor slechte eigenschappen van hun kind. Wellicht heeft hij dit ook niet van een vreemde.

Wat ik wel top van je vindt is dat je hem uit huis hebt getrapt. Nu alles loslaten en doorgaan met je leven.


Helemaal mee eens! Wat een loser zeg. Maar veranderen kan je hem toch niet en er zullen nog veel meer vrouwen intrappen. Daar kan je niks tegen doen. Wat goed dat je hem het huis uit hebt gezet. En je bent geen verantwoording schuldig aan zijn ouders. Jij weet wel beter.

Kinke

Berichten: 20527
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:26

laat hem maar in z'n sop gaarkoken. En z'n ouders komen er nog wel achter als hij van de een naar de ander wipt dat die liefde blijkbaar niet zo diep zat.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:41

Nou je bent uit de auto gestapt waar de kinderen achterin zaten en je hebt hem gevraagd waar hij mee bezig was.... en ik denk niet perse heel aardig. Dus daar zijn je kinderen dan toch bij? Die merken toch op dat jij boos en gespannen raakt als jij ze opeens ziet lopen en de confrontatie aangaat? Kinderen pikken zoveel meer op van stemmingen dan je vaak denkt. Daarom ook dat ik je erop wil wijzen. Voor jou als ex van een moeilijke persoon snap ik je frustratie. Maar je bent ook moeder. En voor je kinderen is het beter (trouwens ook voor je eigen geluk uiteindelijk) om dit soort emoties niet te tonen waar ze bij zijn. Nu is hij opeens het huis uit. En ik snap dat iedereen denkt hehe eindelijk gooit ze die * eruit. Maar voor je kinderen is dit wel een grote verandering waar ze nu niet op voorbereid konden worden. Vandaar even mijn reactie. Ik bedoel het niet rot naar jou dus sorry als het zo overkomt. Ik vind t alleen altijd zo sneu voor de kinderen die staan er tussenin. En ook niet door jouw schuld, maar zo is de situatie nu wel.
Zou het kunnen dat je erg bezig bent met zijn gedrag ondat je dan niet zo hoeft te richten op je eigen emotie? Soms klinkt het of je meer bezig bent met wat hij allemaal flikt, dan met je eigen verwerkingproces. Maar dat kan ook komen doordat we op een forum zitten met geschreven tekst enzo. Is altijd lastig. Het is wel een valkuil die vaker voorkomt. Ik zong zelf heel vaak het liedje van frozen om mezelf eraan te herinneren niet boos te worden maar los te laten :+

Babootje

Berichten: 26250
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 17:14

Diddykong schreef:
Het liegen, draaien, impulsief handelen, confrontaties vermijden, dat past allemaal binnen dat ziektebeeld. Als iemand zijn been breekt, verwacht je ook niet dat hij er een stuk mee loopt. Dus als je ex iets psychisch mankeert, verwacht dan ook geen normaal gedrag. Hij is er echt niet toe in staat. Eventueel als hij zelf het probleem ziet en vaak vast loopt in zijn leven en zich laat behandelen, dan kán het zijn dat hij zich ander gedrag aan gaat leren. Maar dat is verrekte moeilijk. En je moet maar net vinden dat je een probleem hebt ook ;).


Ik kan het alleen maar heel erg eens zijn met Diddykong. Je ex-man heeft de diagnose Narcisme gekregen; een stoornis die vrijwel onbehandelbaar is omdat narcisten niet inzien dat het probleem bij hen ligt en behandeling (als ze uberhaupt al een diagnose hebben gekregen) meestal ontlopen. Besef dat het een ziektebeeld is en dat hij, zoals Diddykong ook zegt, niet in staat is tot normaal gedrag. Hij gericht op zichzelf, kan geen empathie opbrengen.
Ik kan me zelfs voorstellen dat je een vorm van verantwoordelijkheid voelt ten opzichte van andere vrouwen waarmee hij aanpapt. Maar blijf weg van dat pad. Het zal altijd uitgelegd worden als stalken of jaloezie.
Het resultaat is dat jouw ex-schoonfamilie zich tegen je gaat keren en die heb je ook hard nodig voor je kinderen. Het is in het belang van je kinderen om niet te belanden in een vechtscheiding en het contact met de ex-schoonfamilie goed te houden. Uiteindelijk is dat ook in jouw belang. Het is moeilijk, maar laat het...

Diddykong schreef:
Voor jou, probeer zijn gedrag helemaal los te laten, en als dit moeilijk is voor je, ga met iemand praten om te leren dit af te sluiten. Wees blij dat jij er nu vanaf bent en jij een mooie gelukkige toekomst hebt nu. Ga voor die toekomst, en blijf niet hangen bij mn ex doet dit of dat. Dat zal niet veranderen, enkel je eigen reactie heb je invloed op.
Veel sterkte in elk geval


Hele goede raad. Zorg ervoor dat je hulp krijgt hiermee. Onderschat niet waar je voor komt te staan.

Anoniem

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 17:29

Maar waarom zou je dat nou doen? Het zijn echt jouw zaken niet meer wat hij uitvoert en met wie. Daar ruzie over maken en op aanspreken vind ik heel vreemd. Op deze manier vind ik ook dat jij zijn nieuwe relatie stuk gemaakt hebt. Hij kan dan vreemde dingen doen, maar dit gedrag van jou vind ik ook niet oké.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 17:31

Waarom ze dat doet, is toch duidelijk? Of is dat zo moeilijk in te beelden? Natuurlijk is het niet ok, maar dat weet ze zelf ook wel. Ik geef TS wat respijt, niet iedereen kan even gemakkelijk loslaten en ook dat is een proces. Bewust zijn dat je nog een weg hebt af te leggen is imo het belangrijkst.

Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 17:32

Anoniem schreef:
Maar waarom zou je dat nou doen? Het zijn echt jouw zaken niet meer wat hij uitvoert en met wie. Daar ruzie over maken en op aanspreken vind ik heel vreemd. Op deze manier vind ik ook dat jij zijn nieuwe relatie stuk gemaakt hebt. Hij kan dan vreemde dingen doen, maar dit gedrag van jou vind ik ook niet oké.


Nee maar wel heel begrijpelijk en menselijk. Ik kan het me wel indenken.

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 18:08

Poeh zeg, ik schrik hier een beetje van. Allereerst, ik ben niet boos geworden, ik heb het raampje open gedraaid, gevraagd waar hij mee bezig was omdat ik dacht dat hij werken was, haar gewaarschuwd en ik ben weggereden. Niks meer, niks minder. Aan haar was de keuze of ze contact met mij opnam via Facebook.
Maar goed, nu hij uit huis is, is het al makkelijker omdat ik toch niet meer weet wat hij doet.
En verder hebben we nu geen ruzie ofzo, hij is gister nog mee naar het ziekenhuis geweest toen mijn dochter een ongelukje had gehad. En daarna zijn beide kinderen met hem gaan eten. 's Avonds heeft hij ze thuis gebracht en heeft hij hier zelfs nog even nagepraat. Dus ook al zijn we boos, we gaan prima met elkaar om.

Anoniem

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:17

Laat t los. Het was nergens voor nodig om hem daar aan te spreken. Je boosheid is begrijpelijk, heel erg begrijpelijk zelfs, maar je actie draagt nergens iets aan bij. En ja, jouw kinderen krijgen jouw frustratie gewoon mee. Ook als je hem rustig aanspreekt en die dame rustig waarschuwt. Kleine potjes hebben grote oren en een heel klein hartje.

Steek je energie in gezonde dingen, voor jou en je kinderen. Ik weet het, veel makkelijker gezegd dat gedaan. Maar toch....

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:03

Doorgaan schreef:
Poeh zeg, ik schrik hier een beetje van. Allereerst, ik ben niet boos geworden, ik heb het raampje open gedraaid, gevraagd waar hij mee bezig was omdat ik dacht dat hij werken was, haar gewaarschuwd en ik ben weggereden. Niks meer, niks minder. Aan haar was de keuze of ze contact met mij opnam via Facebook.
Maar goed, nu hij uit huis is, is het al makkelijker omdat ik toch niet meer weet wat hij doet.
En verder hebben we nu geen ruzie ofzo, hij is gister nog mee naar het ziekenhuis geweest toen mijn dochter een ongelukje had gehad. En daarna zijn beide kinderen met hem gaan eten. 's Avonds heeft hij ze thuis gebracht en heeft hij hier zelfs nog even nagepraat. Dus ook al zijn we boos, we gaan prima met elkaar om.



Zo zie je maar dat iedereen de situatie anders leest dan hoe het in in werkelijkheid is gegaan :)
Fijn dat jullie gewoon kunnen praten en vooral dat hij het huis uit is.
Verder ga ik mee met alle goedbedoelde raad; laat het los. Ga verder met jouw leven zonder hem. Daar heb je invloed op, niet op je ex-man en zijn leven en nieuwe liefdes. Moet je ook niet willen.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:26

Vind het knap hoor, hoe je hiermee omgaat!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:26

Ik wil de negatieve reageerders ook nog wel eens spreken als ze zelf in exact dezelfde situatie zitten :=
Tis heel makkelijk om te beoordelen dat een bepaalde reactie fout is en dat je iets zou hebben moeten of mogen doen
Maar in de situatie waarin je nu zit/zat
Snap ik heel goed dat je idd wel zo gereageerd hebt

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:39

Ik vind het eerlijk gezegd best logisch dat als je nog onder hetzelfde dak woont, je boos wordt als er niet eerlijk gedaan wordt. Dat het bij zijn ziektebeeld hoort, is jammer, maar je kunt niet altijd rekening houden met de ander. Dat doet hij ook niet bij haar...
Ik denk dat je een heel goede stap hebt gezet om hem uit huis te schoppen ts, als alles redelijk oke is, is het misschien best even te doen. Maar als alles zo tegen je gevoel en principes indruist, is het gewoon beter direct te kappen. Nu krijg jij misschien een beetje rust en kun jij ook vooruit met je leven :)

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:40

Sonja_vR schreef:
Ik wil de negatieve reageerders ook nog wel eens spreken als ze zelf in exact dezelfde situatie zitten :=
Tis heel makkelijk om te beoordelen dat een bepaalde reactie fout is en dat je iets zou hebben moeten of mogen doen
Maar in de situatie waarin je nu zit/zat
Snap ik heel goed dat je idd wel zo gereageerd hebt


Of het zijn juist mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt. Die herkennen wellicht de valkuilen? :)