Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:21

upendo schreef:
Wat maakt dat crisisopvang en begeleid wonen geen optie zijn 'omdat hij het goed doet'? :=
We hebben hier genoeg jongeren 'die het goed doen' maar vanwege omstandigheden waar zij geen invloed op hebben even niet thuis kunnen zijn. Nogal een stigma..


Dat is meer een vooroordeel over de jeugdzorg dan over de jongeren overigens. Mijn indruk is dat de zorg heeft de neiging om bureaucratisch te zijn, en ook te neigen naar regels, protocollen, afspraken, behandelplannen, ontwikkelingsdoelen. Terwijl veel jongeren van 17 a 18 gewoon zelfstandig op kamers kunnen zonder dat daar zoveel gedoe aan vast zit. (Inclusief bijvoorbeeld de vrijheid om je kamer niet op te ruimen ofzo.)
Mocht ik dat fout zien, dan mijn excuses - in dat geval ben ik heel benieuwd hoe vrij die begeleid-wonen of crisisplaatsingen zijn, of dat echt puur een woonplek is of dat er toch ook veel andere dingen aan vast zitten.


upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:15

Dat is verschillend per groep, maar er gaan regelmatig jongeren vanuit ons op kamers die de mogelijkheid (dus niet de verplichting hebben) voor 4 uur begeleiding per week hebben.

Meestal wordt er per jongere gekeken wat het meest passend is. Dus bureaucratie hoeft niet per definitie.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-18 12:54

Bedankt voor alle reacties, we hebben er op aan gestuurd dat hij contact op gaat nemen met de gemeente en dat hij hier ook vaart achter gaat zetten. De voorkeur gaat er natuurlijk naar uit dat hij bij vrienden of famillie komt te wonen (er schijnt nog een stiefvader in de buurt te zijn) van zijn moeder verwachten we niks, die schijnt op het moment niet stabiel te zijn, ja we hebben aangeboden hem te helpen met de aanvraag van alles, mocht hij dat willen, maar dat hij er wel snel bij moet zijn en dat hij ook even aan moet geven als hij die hulp van ons wilt. Hij vloog daarna de persoon die hem dit uitlegde om de nek en was heel dankbaar, pff ik vind dit altijd wel dingen waar ik me zo kwaad om kan maken... Ik heb verder geen recht van oordelen omdat ik niet alle ins en outs ken maar verdomme, je zet je kind niet (herhaaldelijk) zo voor het blok en helemaal niet op dit soort cruciale momenten! Wacht dan nog een paar maandjes tot hij 18 is, geeft ook wat speling voor hem :n maargoed... ontzettend bedankt allemaal, als ik nog vragen heb oid dan laat ik me horen!!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:08

Ik denk dat het juist in zijn voordeel is dat hij nog minderjarig is. Nu komt hij nog in aanmerking bij allerlei instanties, en die stoppen echt niet op de dag dat hij 18 wordt, maar je moet wel voor je 18e 'binnen' zijn. Er is zoiets als 'voortgezette jeugdhulp' dat dacht ik tot je 23e door kan gaan. Het zou zo zonde zijn als hij dat misloopt.

Dat hij zo slecht weet waar hij terecht kan en waar hij recht op heeft, is imo alleen maar een teken dat hij het meest baat heeft bij een voogd, of in ieder geval iemand die beroepsmatig dit soort kinderen begeleidt en het grotere plaatje in de gaten houdt.

Als hij de eindjes houtje-touwtje aan elkaar gaat knopen met allerlei goedbedoelde hulp, dan is de kans dat het mis gaat heel groot en zit hij straks zonder opleiding, werk en huis.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-18 13:16

Thanks Linda, Ik zat me toevallig net af te vragen of ik hem in huis zou nemen als het over nog maar een maandje of 2 zou gaan om het makkelijker te maken, maar als ik jouw bericht zo lees is dat wellicht niet de juiste zet.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Shiloh

Berichten: 19772
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:01

Ik denk dat de allerbelangrijkste vraag voor je enige vorm van hulp kunt zoeken is wat zijn verblijfsstatus is. Heeft hij een Nederlandse paspoort, of een verblijfsvergunning. Als hij een verblijfsvergunning heeft, is de kans zeer groot dat die is afgegeven op basis van dat hij bij zijn moeder woont. In dat laatste geval vraag ik me af of hij uberhaubt recht heeft om in Nederland te blijven als zijn moeder terug gaat.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:25

SophieFT schreef:
Neehoor, uitwonende beurs en aanvullende beurs is inderdaad bijna 600 euro en hoeft niet terug betaald te worden!

Uitwonende beurs bestaat niet meer en is een lening geworden. Als je echt in een financiele rotsituatie zit kan je iets opslag krijgen, maar een vetpot is het niet. 600 zou echt het gunstigste geval zijn en daarvoor moet je dan wel woonruimte kunnen vinden (kleine kans). Onder de 23 krijg je namelijk ook niet zomaar huurtoeslag en onder de 18 al helemaal niet.

Ik zou zeggen dat zijn eerste stap is praten met iemand op school. Zij kunnen een begeleidende functie innemen en hem helpen met vervolgstappen zoals de gemeente. Het is lief dat jij het je aantrekt maar dat is natuurlijk niet jouw rol.

Shiloh

Berichten: 19772
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:31

Emmaa_ schreef:
600 zou echt het gunstigste geval zijn en daarvoor moet je dan wel woonruimte kunnen vinden (kleine kans). Onder de 23 krijg je namelijk ook niet zomaar huurtoeslag en onder de 18 al helemaal niet.


Een 17 jarige jongen die naar school gaat kan prima in een studentenkamer. Afhankelijk van de locatie in het land moet dat prima kunnen voor tussen de 200 en 400 euro per maand.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Amyyy

Berichten: 3490
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:37

Emmaa_ schreef:
SophieFT schreef:
Neehoor, uitwonende beurs en aanvullende beurs is inderdaad bijna 600 euro en hoeft niet terug betaald te worden!

Uitwonende beurs bestaat niet meer en is een lening geworden. Als je echt in een financiele rotsituatie zit kan je iets opslag krijgen, maar een vetpot is het niet. 600 zou echt het gunstigste geval zijn en daarvoor moet je dan wel woonruimte kunnen vinden (kleine kans). Onder de 23 krijg je namelijk ook niet zomaar huurtoeslag en onder de 18 al helemaal niet.

Ik zou zeggen dat zijn eerste stap is praten met iemand op school. Zij kunnen een begeleidende functie innemen en hem helpen met vervolgstappen zoals de gemeente. Het is lief dat jij het je aantrekt maar dat is natuurlijk niet jouw rol.


Uitwonende beurs voor MBO bestaat wel. Maar nogmaals, dit is niet van toepassing, want de jongen is nog maar 17.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:37

Ja, maar dan moet hij wel het geluk hebben dat hij als MBO-student een studentenkamer kan vinden voor die prijs. Veel studentenhuizen in grote steden zijn daar niet happig op en in kleinere steden is het aanbod gewoon minder groot. Dan kom je toch al snel bij huren van een particulier en daar wordt ook voor kamers wel wat meer dan 400 gevraagd.

Shiloh

Berichten: 19772
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:45

Emmaa_ schreef:
Ja, maar dan moet hij wel het geluk hebben dat hij als MBO-student een studentenkamer kan vinden voor die prijs. Veel studentenhuizen in grote steden zijn daar niet happig op en in kleinere steden is het aanbod gewoon minder groot. Dan kom je toch al snel bij huren van een particulier en daar wordt ook voor kamers wel wat meer dan 400 gevraagd.


Stap 1 is denken in oplossingen en niet in problemen :+

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

senna21

Berichten: 11744
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:51

Dat helpt, maar helaas komen mensen domweg ook veel problemen tegen. De regels zijn flink krom en stellen geen prijs op creativiteit/denken in kansen. Als thuisloze jongere is dat echt niet gemakkelijk.
Misschien is er een stichting of diaconale instelling die hem kan ondersteunen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-18 17:05

Ik moet mezelf corrigeren, hij is 18, sorry ik was verkeerd geïnformeerd, maar we gaan sowieso aan de slag met studiefinanciering en we gaan de gemeente er nog altijd bij betrekken, we hebben goede contacten dus we hebben goed hoop!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:07

Maar ook als hij 18 is, heeft hij toch niet op magische wijze ineens een huis? :) Huurtoeslag krijg je sowieso pas vanaf 23

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-18 17:12

Nee het is natuurlijk nog steeds een issue maar we moeten dan andere wegen gaan bewandelen natuurlijk.

Wel mooi balen dat huursubsidie dan nog niet van toepassing is zeg! Ik weet niet beter of ik had het vanaf mijn 21e al...

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Blacky94

Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:14

Huursubsidie is vanaf 18 maar maar tot een huur van ong 418 euro. Pas vanaf 23 geldt het voor een huur tot 710 euro oid.
Maar probeer in NL nog maar iets te vinden door 400 euro waar je je ook op in kan schrijven..


Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-18 17:27

Ja precies en zeker hier in het gooi... Ik ken 2 mensen die op zo'n 25 m2 wonen, in de enige slaapkamer past geen eens een tweepersoons bed, daar betalen ze 550 euro voor...

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Sourire
Berichten: 809
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:05

Top dat jullie de gemeente gaan betrekken en ook dat jullie zoveel hulp bieden! Als het goed is gaat iemand van de gemeente, bijv een maatschappelijk werker, helpen met de praktische zaken (of besteed dit uit aan een andere hulporganisatie). En als dezegene zijn/haar werk goed doet zal zijn netwerk (waaronder jullie) ook hierbij betrekken, indien gewenst.

Dit komt vast goed!

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 20:03

Is het gelukt om ondertussen iets te regelen?
Moest aan je denken...

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-18 12:24

superlotje schreef:
Is het gelukt om ondertussen iets te regelen?
Moest aan je denken...


:o vandaag gesproken, gelijk even gevraagd hoe het ervoor staat. Hij gaf aan nog aan het rondkijken te zijn, maar het is voor mij eigenlijk wel duidelijk dat hij de stap gewoon niet kan/durft te nemen, we hebben hulp aangeboden maar hij doet er niks mee en wij kunnen zelf ook niet meer doen als dat we gedaan hebben... mede ook omdat hij 18 is :/. Ik zie het gebeuren dat hij op het allerlaatste moment wat gaat doen en dan is het eigenlijk te laat...

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Appeltje00, brennie85, IASCrawler, lennie, Lynn_Nikita, Mo_86, nonosb, RenskeFrea, Sabine, xxmichellexx en 40 bezoekers