Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Blacky94

Berichten: 3439
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:56

Dani199764 schreef:
Schoolgaand, wat voor een studie? Ik weet dat je bij mbo studiefinanciering en een aanvullende studiebeurs kan krijgen, de hoogte hier van is afhankelijk van het inkomen van je ouders. Ik vermoed dat zijn moeder in haar eentje niet heel veel zal verdienen, dan kan hij tot wel €600 per maand krijgen ongeveer, dit hoeft die niet terug te betalen mits die zijn studie haalt. Weet niet of er ook zo iets voor hbo geregeld is. Voor dat geld kan die makkelijk op kamers, dan zal hij daarnaast nog huurtoeslag, zorgtoeslag etcetera krijgen, en als die dan ook nog een bijbaantje heeft een paar uur per week voor de boodschappen en leuke dingen red die het makkelijk.
In principe is hij nog minderjarig, dus kan hij ondergebracht worden bij iets van jeugdzorg, maar voor je het weet is die 18 en moet die toch op eigen benen staan.

Eerder iets meer dan de helft in het gunstigste geval.. := je kan hooguit bovenop je aanvullende beurs nog uitwonende stufi aanvragen maar dat moet je voor zover ik weet gewoon terugbetalen. Hou er daarnaast rekening mee dat de aanvullende beurs berekend wordt over het jaarinkomen 2 of 3 jaar geleden.. Als dat toen genoeg was dan krijg je niks en daarnaast zit je met de gegevens van vader. Ik weet niet hoe goed NL en Equador elkaar liggen, maar mijn vader woont op Curacao en moet elk jaar een formulier invullen voor DUO (want een doorlopende machtiging wil hij niet tekenen). Afgelopen 1,5 jaar kreeg ik een aanvullende beurs maar het is maar de vraag of ik hem dit jaar wel krijg. Mijn vader is te beroerd om, al vanaf juni vorig jaar, dat formulier in te vullen en op te sturen dus zolang hij dat niet doet krijg ik niks...

Huurtoeslag kan hij nu waarschijnlijk ook nog niet aanvragen aangezien hij nog geen 18 is. Daarnaast kan dat, normaal gesproken, tot je 23e alleen als de max huurprijs iets meer dan 400 euro is, iets wat tegenwoordig bijna onmogelijk is..


Blacky94

Berichten: 3439
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:18

SophieFT schreef:
Neehoor, uitwonende beurs en aanvullende beurs is inderdaad bijna 600 euro en hoeft niet terug betaald te worden!

Ik ben al even van het MBO af dus dan zal ik dat misschien verkeerd begrepen/onthouden hebben.. :=
Maar punt blijft dan nog wel dat hij voor de aanvullende beurs waarschijnlijk medewerking van beide ouders nodig heeft en er dus niet gekeken wordt naar het inkomen van nu maar van een paar jaar terug..

Blacky94

Berichten: 3439
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:06

Dani199764 schreef:
Blacky94 schreef:
Ik ben al even van het MBO af dus dan zal ik dat misschien verkeerd begrepen/onthouden hebben.. :=
Maar punt blijft dan nog wel dat hij voor de aanvullende beurs waarschijnlijk medewerking van beide ouders nodig heeft en er dus niet gekeken wordt naar het inkomen van nu maar van een paar jaar terug..


De basisbeurs voor uitwonende mbo'er is ongeveer €270 hier heeft hij hoe dan ook recht op, dan krijgt hij daar naast sowieso €95 zorgtoeslag, en als zijn ouder(s) een laag inkomen hebben krijgt hij nog ongeveer €360 aanvullende beurs, van deze is echter niet zeker of die dat krijgt, maar met maar 1 werkende ouder is de kans wel groot. Dit allemaal samen is goed voor ruim €600 euro in de maand die hij allemaal niet terug hoeft te betalen, mits die zijn studie haalt :)

En als die het daar dan nog niet mee red, mag die er ook nog rente vrij bij lenen bij duo, die lening moet echter wel terugbetaald worden.

Dat van de basisbeurs had ik idd gezien. De laatste keer dat ik wat met stufi op het MBO moest is 7 jaar geleden en met de veranderingen 2 jaar terug is het er niet duidelijker op geworden.

Daarnaast weet ik idd hoe groot de aanvullende beurs is. Die kreeg ik tot eind dec zelf nog. Maar zoals je in mijn eerdere reactie kan lezen is dat voor mij elk jaar weer een gevecht om die te krijgen omdat mijn vader, die al jaren niet meer in NL woont, te lui is om die papieren in te vullen.
Aangezien er over de situatie van de vader in het topic niets bekend is maar zijn moeder oorspronkelijk al uit Equador komt geef ik dus alleen aan dat a) het zomaar kan zijn dat hij niks krijgt, ondanks dat hij daar misschien recht op heeft en b) het bedrag gerekend wordt over het inkomen van 2 of 3 jaar terug. Ik heb namelijk ook recht op de AB maar zolang mijn vader die papieren niet invult krijg ik niks.
Dat betekent overigens niet dat hij hem niet kan krijgen maar ik geef dus alleen aan daar ook niet te hard op te rekenen aangezien er, tenzij bij overlijden, gegevens nodig zijn van beide ouders. En aangezien ik vermoed dat vader niet in NL woont ligt het er dus ook maar net aan of NL in het betreffende land gegevens op mag vragen of dat vader daar toestemming voor moet geven. Zonder de gegevens van beide ouders is het gewoon heel simpel en krijg je niks, ook niet bij (gegevens van) maar 1 werkende ouder.

@hierboven
Aanvullende beurs is idd nog steeds een gift en op het MBO krijgen ze idd nog wel gewoon de basisbeurs.

Blacky94

Berichten: 3439
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:19

Paris_ schreef:
Maar op het MBO kan je toch ook een lening krijgen? Althans dat zie ik staan op de site van Duo.
Dit is dan naast je aanvullende beurs.

Ik weet alleen niet zeker hoe het op het MBO is, maar op het HBO heb je een max bedrag dat je mag lenen. Aanvullende beurs wordt daar in meegenomen dus met AB kan je in feite minder lenen omdat je niet boven dat bedrag uit kan komen. En alles wat je leent moet je natuurlijk uiteindelijk weer terugbetalen..


Blacky94

Berichten: 3439
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:14

Huursubsidie is vanaf 18 maar maar tot een huur van ong 418 euro. Pas vanaf 23 geldt het voor een huur tot 710 euro oid.
Maar probeer in NL nog maar iets te vinden door 400 euro waar je je ook op in kan schrijven..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bengell, Hawkeye, Manieki, Orchideee, Relserk, SemrushBot, SjakieXX, Sjokki, Spike2019, xPabloBokt en 47 bezoekers