Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:16

Schoolgaand, wat voor een studie? Ik weet dat je bij mbo studiefinanciering en een aanvullende studiebeurs kan krijgen, de hoogte hier van is afhankelijk van het inkomen van je ouders. Ik vermoed dat zijn moeder in haar eentje niet heel veel zal verdienen, dan kan hij tot wel €600 per maand krijgen ongeveer, dit hoeft die niet terug te betalen mits die zijn studie haalt. Weet niet of er ook zo iets voor hbo geregeld is. Voor dat geld kan die makkelijk op kamers, dan zal hij daarnaast nog huurtoeslag, zorgtoeslag etcetera krijgen, en als die dan ook nog een bijbaantje heeft een paar uur per week voor de boodschappen en leuke dingen red die het makkelijk.
In principe is hij nog minderjarig, dus kan hij ondergebracht worden bij iets van jeugdzorg, maar voor je het weet is die 18 en moet die toch op eigen benen staan.


Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:39

Blacky94 schreef:
SophieFT schreef:
Neehoor, uitwonende beurs en aanvullende beurs is inderdaad bijna 600 euro en hoeft niet terug betaald te worden!

Ik ben al even van het MBO af dus dan zal ik dat misschien verkeerd begrepen/onthouden hebben.. :=
Maar punt blijft dan nog wel dat hij voor de aanvullende beurs waarschijnlijk medewerking van beide ouders nodig heeft en er dus niet gekeken wordt naar het inkomen van nu maar van een paar jaar terug..


De basisbeurs voor uitwonende mbo'er is ongeveer €270 hier heeft hij hoe dan ook recht op, dan krijgt hij daar naast sowieso €95 zorgtoeslag, en als zijn ouder(s) een laag inkomen hebben krijgt hij nog ongeveer €360 aanvullende beurs, van deze is echter niet zeker of die dat krijgt, maar met maar 1 werkende ouder is de kans wel groot. Dit allemaal samen is goed voor ruim €600 euro in de maand die hij allemaal niet terug hoeft te betalen, mits die zijn studie haalt :)

En als die het daar dan nog niet mee red, mag die er ook nog rente vrij bij lenen bij duo, die lening moet echter wel terugbetaald worden.


Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:39

Paris_ schreef:
Maar op het MBO kan je toch ook een lening krijgen? Althans dat zie ik staan op de site van Duo.
Dit is dan naast je aanvullende beurs.


Je hebt bij mbo de basisbeurs, die krijgt iedereen en mag je houden (mits studie afgerond)
Dan heb je nog de aanvullende beurs, die krijgen kinderen alleen als de ouders een laag inkomen hebben, maar ook die mogen ze houden.
En dan heb je daarnaast nog een lening, die gaat inderdaad ook via duo maar staat los van je aanvullende beurs, deze lening moet terugbetaald worden.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 07:59

kitlover schreef:
Dani199764 schreef:
Dan heb je nog de aanvullende beurs, die krijgen kinderen alleen als de ouders een laag inkomen hebben, maar


Niet helemaal waar, ook kinderen van ouders die niet mee wíllen betalen hebben hier recht op. Helaas ervaring mee :/ .
Zeker als mama dus over de oceaan zit en papa niet in beeld is kan dit dus geregeld worden.

Maar idd wat hierboven mij al genoemd word, hij is 17 dus de duo heeft nog geen nut nu. Ligt de gemeente en/of de huisarts in en bied hem de mogelijkheid om te werken als hij dit nodig heeft. Meer dan dat en een oogje in het zeil houden dat hij niet 'de verkeerde kant' op gaat kan je niet doen :(:)


Dan mag je mij even vertellen hoe je dat voor elkaar gekregen hebt :D . Ik had alles uitgezocht omdat ik graag verder wou studeren, maar alles zelf moet betalen en dat ging ik dus niet redden. Toch krijg ik met 2 werkeloze ouders geen cent. Tot 2 jaar terug was er namelijk wel inkomen en bij duo moet je het inkomen van 2 jaar terug opgeven, die was wel goed waardoor ik nu dus niks krijg. Best krom eigenlijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 138 bezoekers