Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 19:50

Hooi bokkertjes,

wij hebben een ontzettend lieve jongen in dienst die nog schoolgaand is en 2 dagen per week bij ons stage loopt. Hij verdient wat geld bij bij een ander restaurant en bij ons krijgt hij af en toe wat toegestopt. Alleen nu is het zo: Zijn moeder heeft spontaan besloten terug te gaan naar haar moederland (Equador) en hij wilt niet mee, hij heeft zijn vrienden hier, is gewoon schoolgaand, hij wilt niet terug naar Equador.

Het punt is nu alleen: Mams vertrekt stel op sprong en heeft geen woonruimte voor hem geregeld, hij is 17 jaar en weet niet waar hij het zoeken moet. Zijn familie woont in Equador dus er is ook niet echt een vangnet voor hem.

Nu hebben wij hem al een paar uurtjes per week werk aangeboden zodat zijn huidige inkomen wat aangevuld wordt, maar welke stappen kunnen er ondernomen worden om voor deze jongen toch nog een onderkomen te regelen? Is er support? Subsidies misschien? En hoe zit het met zijn opleiding? De kans dat die nog betaald gaat worden door mams acht ik nihil. Is hij echt volkomen op zichzelf aangewezen?

Hij heeft bij mijn weten een Nederlandse nationaliteit, maar is op zijn 8e uit Equador hier naar Nederland gekomen, ik denk niet dat dat gegeven iets uitmaakt maar ik meld het er toch maar bij.

Ik hoor het graag!

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:52

Met jeugdzorg contact opnemen..Alhoewel mijn ervaring is dat het erg lang gaat duren voordat je dan iets geregeld heb. En dan is hij alweer 18 en valt het niet meer onder jeugdzorg.

Anders via via gaan zoeken naar een opvang adres? Tijdelijk bij een vriend wonen oid

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:52

Aanmelden bij de gemeente voor ondersteuning tot hij 18 is, misschien kan hij in een begeleid wonen traject - let wel: eerst zeker weten dat hij de Nederlandse nationaliteit heeft. Anders moet hij met zijn moeder mee... En vanaf 18 jaar staat hij op eigen benen. Bedankt, mam.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:53

hij is schoolgaand? Laat hem contact opnemen met zijn school, wellicht kan het begeleidingsteam daar iets voor hem betekenen. Die mensen zijn doorgaans breed opgeleid en weten goed de weg bij gemeentes en instanties.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:54

Handigste is denk ik contact op te nemen met de gemeente. Kan hij zelf doen, maar iemand anders ook. Vanuit WMO zou hij recht moeten hebben op praktische en evt financiële ondersteuning

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:58

Het is belangrijk om te weten of hij een paspoort heeft of een verblijfsvergunning. Daar hangt van af waar en hoe hij hulp kan krijgen.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:58

Jeetje bizar... way lief dat jullie willen helpen. Waar verblijft hij Nu? Ik zou inderdaad contact op nemen met gemeente

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 19:59

Vervelend voor hem dat zijn moeder ineens terugwilt.......maar ze heeft niet gezegd dat hij niet mee mag.

Het was zijn beslissing om hier te willen blijven.........maar dan had zijn moeder hem eerst wel mogen helpen zodat hij in Nederland kon blijven en onderdak heeft i.p.v. het hem maar helemaal te laten uitzoeken........

Niet zo leuk dus van de moeder.

Misschien op kamers, bij de mensen in huis? voor eventjes tot er betere oplossing is gevonden.
Ik zie weleens wat voorbij komen van de mensen die een kamer wilt verhuren en inschrijving is ook mogelijk.

Justme_Lisaa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 27-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:04

Absoluut jeudgzorg, hij is minderjarig en valt onder de jeugdwet. Ze kunnen een gastgezin contacten die kinderen in benarde situaties snel onderdak moeten hebben. Nou zijn zulke kinderen vaak jonger, maak hij kan er vast tot z’n 18de gebruik van maken.
Hem zelf school laten informeren (ib’er, mentor, directie), die kunnen vaak ook jeugdzorg inschakelen (wat vaak sneller gaat).
Gemeente informeren over wat betreft Woonzorg ondersteuning (urgentie, eventueel begeleid of ondersteunend wonen).

Succes ermee, lief dat je hem wil helpen hierin! :)

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:09

Gemeente. Jeugdwet wordt door de gemeente uitgevoerd. Zij kunnen eventueel begeleiden naar andere instanties.

Waar is vader in dit verhaal? Als moeder vertrekt is er niemand hier die hem wettelijk vertegenwoordigt (mocht vader niet meer in leven of Nederland zijn). Wat is er met de woning van moeder gebeurd? Vreemde keuze van moeder.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 20:10

Thanks! Tsja ze heeft hem al eerder achtergelaten in Equador dus tis wel erg banketstaaf ja. Grootste probleem is gewoon dat hij op dit moment niet echt een inkomen heeft. Zijn moeder is nu nog in Nederland maar vertrekt heel binnenkort. Het fijne weet ik er niet van dus ik wil er niet te hard over oordelen, maar feit is dat hij nu wel met de gebakken peren zit en moet op stel en sprong wat zien te regelen.

Kijk komt hij op straat dan doen we wel ons best om er voor te zorgen dat hij tijdelijk bij ons terecht kan o.i.d. maar dit is natuurlijk geen langdurige oplossing, zeker ook omdat hij nog wel een jaartje of 2 op school zit, al zou werkend leren dit deels op kunnen lossen. Het liefst zien wij natuurlijk dat een vriend van hem hem opvangt, maar daar gaan we nu nog even niet van uit. Zijn vader is niet in beeld! Was ik vergeten te melden. We willen gewoon even weten wat de mogelijkheden zijn buiten ons en eventuele vrienden om. Ik zal hem adviseren even contact op te nemen met school en de gemeente/jeugdzorg, ontzettend bedankt! Maar meer ins en outs zijn nog altijd erg welkom!

Hoe het zit met de woning van de moeder weet ik niet precies, ik heb indirect wat opgevangen maar het klonk mij als een rare constructie in de oren, iets met grote boetes als het huis niet gebruikt zou worden aan de hand van de gestelde regels.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:16

Schoolgaand, wat voor een studie? Ik weet dat je bij mbo studiefinanciering en een aanvullende studiebeurs kan krijgen, de hoogte hier van is afhankelijk van het inkomen van je ouders. Ik vermoed dat zijn moeder in haar eentje niet heel veel zal verdienen, dan kan hij tot wel €600 per maand krijgen ongeveer, dit hoeft die niet terug te betalen mits die zijn studie haalt. Weet niet of er ook zo iets voor hbo geregeld is. Voor dat geld kan die makkelijk op kamers, dan zal hij daarnaast nog huurtoeslag, zorgtoeslag etcetera krijgen, en als die dan ook nog een bijbaantje heeft een paar uur per week voor de boodschappen en leuke dingen red die het makkelijk.
In principe is hij nog minderjarig, dus kan hij ondergebracht worden bij iets van jeugdzorg, maar voor je het weet is die 18 en moet die toch op eigen benen staan.

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:17

Als hij minderjarig is en moeder is er niet en vader uit beeld/geen gezag zou dit kunnen betekenen dat hij een voogd krijgt. Iemand moet hem immers vertegenwoordigrn gezien hij minderjarig is. Hangt allemaal samen met gezag en dergelijke. Ken het fijne niet van de Jeugdwet maar een jeugdwerker kan hier vast iets mee.

Zodra hij 18 is (wanneer hij geen studiefinanciering ontvangt) kan hij bijstand aanvragen. Die uitkering is laag maar kan opgehoogd worden met bijzondere bijstand (bij afwezigheid van ouders is er een reeele kans dat dit toegekend wordt). En anders bijlenen wanneer hij wel stufi ontvangt.

Ik werk zelf voor een gemeente en dit is een casus die zo bij ons binnen zou kunnen komen. Echt, zoek evt samen met hem contact met de gemeente/het gebiedsteam of wijkteam van de gemeente.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 20:23

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo goed op de hoogte ben van de huidige schoolsystemen, hij volgt in ieder geval een horecaopleiding nivo 2, zal nivo VMBO/MBO zijn, in ieder geval geen HBO. Ik durf inderdaad niet te zeggen wat zijn moeder verdiend of heeft verdiend, ze is wel getrouwd geweest met een Nederlandse man, dus ik gok dat zij wel de Nederlandse nationaliteit heeft hierdoor, maar of daar verder nog haken of ogen aan zitten: Geen flauw idee!

Huurtoeslag geldt echter alleen als hij een woning heeft met een eigen opgang, mijn ervaring is dat het knap lastig is zoiets te vinden vandaag de dag voor een redelijke prijs. Als hij bij iemand inwoont heeft hij daar dus eigenlijk al geen recht op.

En thanks Sourire, ik ga even poolshoogte nemen om te kijken of hij nou studiefinanciering krijgt/recht op heeft of niet. Een voogd, is dat altijd een bekende van die persoon? Of kan dat ook een onbekende zijn?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:37

Je wordt niet automatisch Nederlands als je met een Nederlander trouwt :n

Justme_Lisaa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 27-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:49

Xyris schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo goed op de hoogte ben van de huidige schoolsystemen, hij volgt in ieder geval een horecaopleiding nivo 2, zal nivo VMBO/MBO zijn, in ieder geval geen HBO.

En thanks Sourire, ik ga even poolshoogte nemen om te kijken of hij nou studiefinanciering krijgt/recht op heeft of niet. Een voogd, is dat altijd een bekende van die persoon? Of kan dat ook een onbekende zijn?


Niveau 2 is een mbo opleiding, dan heeft hij recht op studiefinanciering. Basisbeurs en aanvullend als het inkomen van moeder te laag is. Volgens mij is het alleen voor hbo afgeschaft namelijk.

Voogd is aangesloten bij jeugdzorg, kan zowel een bekende zijn als iemand die aangesteld wordt via jeugdzorgd. Dat laatste is mijn ervaring op korte termijn en in deze situatie sneller.
Edit, voogd kan natuurlijk ook een gezinslid zijn, voordat ik klinkt als iemand die aandelen heeft in jeugdzorg.. Mijn ervaring met kids die een oliebol achtergrond heeft en uit het huis moet of ouders die dr verantwoording niet nemen, is dat jeugdzorg in zulke situaties een spoedprocedure kunnen starten. Om de stappen sneller te kunnen zitten.

Blacky94

Berichten: 3478
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:56

Dani199764 schreef:
Schoolgaand, wat voor een studie? Ik weet dat je bij mbo studiefinanciering en een aanvullende studiebeurs kan krijgen, de hoogte hier van is afhankelijk van het inkomen van je ouders. Ik vermoed dat zijn moeder in haar eentje niet heel veel zal verdienen, dan kan hij tot wel €600 per maand krijgen ongeveer, dit hoeft die niet terug te betalen mits die zijn studie haalt. Weet niet of er ook zo iets voor hbo geregeld is. Voor dat geld kan die makkelijk op kamers, dan zal hij daarnaast nog huurtoeslag, zorgtoeslag etcetera krijgen, en als die dan ook nog een bijbaantje heeft een paar uur per week voor de boodschappen en leuke dingen red die het makkelijk.
In principe is hij nog minderjarig, dus kan hij ondergebracht worden bij iets van jeugdzorg, maar voor je het weet is die 18 en moet die toch op eigen benen staan.

Eerder iets meer dan de helft in het gunstigste geval.. := je kan hooguit bovenop je aanvullende beurs nog uitwonende stufi aanvragen maar dat moet je voor zover ik weet gewoon terugbetalen. Hou er daarnaast rekening mee dat de aanvullende beurs berekend wordt over het jaarinkomen 2 of 3 jaar geleden.. Als dat toen genoeg was dan krijg je niks en daarnaast zit je met de gegevens van vader. Ik weet niet hoe goed NL en Equador elkaar liggen, maar mijn vader woont op Curacao en moet elk jaar een formulier invullen voor DUO (want een doorlopende machtiging wil hij niet tekenen). Afgelopen 1,5 jaar kreeg ik een aanvullende beurs maar het is maar de vraag of ik hem dit jaar wel krijg. Mijn vader is te beroerd om, al vanaf juni vorig jaar, dat formulier in te vullen en op te sturen dus zolang hij dat niet doet krijg ik niks...

Huurtoeslag kan hij nu waarschijnlijk ook nog niet aanvragen aangezien hij nog geen 18 is. Daarnaast kan dat, normaal gesproken, tot je 23e alleen als de max huurprijs iets meer dan 400 euro is, iets wat tegenwoordig bijna onmogelijk is..

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:58

NM > LZP

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:06

Blacky94 schreef:
Dani199764 schreef:
Schoolgaand, wat voor een studie? Ik weet dat je bij mbo studiefinanciering en een aanvullende studiebeurs kan krijgen, de hoogte hier van is afhankelijk van het inkomen van je ouders. Ik vermoed dat zijn moeder in haar eentje niet heel veel zal verdienen, dan kan hij tot wel €600 per maand krijgen ongeveer, dit hoeft die niet terug te betalen mits die zijn studie haalt. Weet niet of er ook zo iets voor hbo geregeld is. Voor dat geld kan die makkelijk op kamers, dan zal hij daarnaast nog huurtoeslag, zorgtoeslag etcetera krijgen, en als die dan ook nog een bijbaantje heeft een paar uur per week voor de boodschappen en leuke dingen red die het makkelijk.
In principe is hij nog minderjarig, dus kan hij ondergebracht worden bij iets van jeugdzorg, maar voor je het weet is die 18 en moet die toch op eigen benen staan.

Eerder iets meer dan de helft in het gunstigste geval.. := je kan hooguit bovenop je aanvullende beurs nog uitwonende stufi aanvragen maar dat moet je voor zover ik weet gewoon terugbetalen. Hou er daarnaast rekening mee dat de aanvullende beurs berekend wordt over het jaarinkomen 2 of 3 jaar geleden.. Als dat toen genoeg was dan krijg je niks en daarnaast zit je met de gegevens van vader. Ik weet niet hoe goed NL en Equador elkaar liggen, maar mijn vader woont op Curacao en moet elk jaar een formulier invullen voor DUO (want een doorlopende machtiging wil hij niet tekenen). Afgelopen 1,5 jaar kreeg ik een aanvullende beurs maar het is maar de vraag of ik hem dit jaar wel krijg. Mijn vader is te beroerd om, al vanaf juni vorig jaar, dat formulier in te vullen en op te sturen dus zolang hij dat niet doet krijg ik niks...

Huurtoeslag kan hij nu waarschijnlijk ook nog niet aanvragen aangezien hij nog geen 18 is. Daarnaast kan dat, normaal gesproken, tot je 23e alleen als de max huurprijs iets meer dan 400 euro is, iets wat tegenwoordig bijna onmogelijk is..


Neehoor, uitwonende beurs en aanvullende beurs is inderdaad bijna 600 euro en hoeft niet terug betaald te worden!

kistaah
Berichten: 514
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:08

Ik zou hem vooral adviseren langs zijn huisarts te gaan, die hebben een poortwachtersfunctie!

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:14

kistaah schreef:
Ik zou hem vooral adviseren langs zijn huisarts te gaan, die hebben een poortwachtersfunctie!

Eerder de school en de gemeente, HA kan en mag op dit vlak vrijwel niks meer tegenwoordig.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Jongen van 17 heeft geen huis meer, wat kan hij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:16

tip: stuur hem morgen direct naar school, want maandag is het een week vakantie

Blacky94

Berichten: 3478
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:18

SophieFT schreef:
Neehoor, uitwonende beurs en aanvullende beurs is inderdaad bijna 600 euro en hoeft niet terug betaald te worden!

Ik ben al even van het MBO af dus dan zal ik dat misschien verkeerd begrepen/onthouden hebben.. :=
Maar punt blijft dan nog wel dat hij voor de aanvullende beurs waarschijnlijk medewerking van beide ouders nodig heeft en er dus niet gekeken wordt naar het inkomen van nu maar van een paar jaar terug..

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:18

Jee wat sneu. Wat een verhaal!

Wat voor studie doet hij? Het eerste wat in me opkomt (in geval van mbo/hbo/uni) zou hij studiefinanciering kunnen aanvragen en op kamers gaan.
'Goedkoopste' optie om op zichzelf te wonen en te kunnen studeren.

Let op het betreft hier wel een lening dus deze moet eens worden terugbetaald!!
Echter ken ik heel veel studenten die maandelijks lenen (tot een maximum van 1037,-) om zo in de stad te wonen en te studeren.
https://duo.nl/particulier/studiefinanciering/index.jsp

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:35

Paris_ schreef:
Jee wat sneu. Wat een verhaal!

Wat voor studie doet hij? Het eerste wat in me opkomt (in geval van mbo/hbo/uni) zou hij studiefinanciering kunnen aanvragen en op kamers gaan.
'Goedkoopste' optie om op zichzelf te wonen en te kunnen studeren.

Let op het betreft hier wel een lening dus deze moet eens worden terugbetaald!!
Echter ken ik heel veel studenten die maandelijks lenen (tot een maximum van 1037,-) om zo in de stad te wonen en te studeren.
https://duo.nl/particulier/studiefinanciering/index.jsp

Helaas zijn dit bedragen voor hbo en universiteit, op het mbo kan je niet zo veel lenen.

Ook ik zou hem aanraden om naar de huisarts te gaan, die kan doorverwijzen naar de juiste instantie.