Foto overgenomen zonder vragen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isabelxx

Berichten: 75
Geregistreerd: 18-08-13

Foto overgenomen zonder vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 01:32

Hoi,

Toen ik nog mijn verzorgpony had (ong 2 jaar geleden) heb ik met hem een fotoshoot gedaan. Weliswaar met een vriendin en eigen camera, maar daar zijn hele leuke foto's uit gekomen waar ik nog steeds wel erg trots op ben. De pony heeft nu een kleine tijd een nieuwe verzorger (ze is 22 jaar) en zag net op haar Facebook dat ze 1 foto van die fotoshoot als omslagfoto heeft geplaatst ( dus foto van mijn fb gehaald), zonder daarover iets te vragen. Merk dat ik dat niet zo leuk vind, zou dat zelf ook nooit bij iemand doen. Ik ken haar niet persoonlijk en kom nog geregeld op stal waar de pony staat maar zie haar nooit. Omdat ik het toch niet zo netjes vindt, dacht ik dat ik haar misschien kon vragen of ze de foto wil verwijderen, ben ik dan onredelijk en overdreven?

Merk dat ik me er niet helemaal prettig bij voel dus vraag me af hoe andere mensen daar over denken, alvast bedankt! :)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Foto overgenomen zonder vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 01:35

Officieel mag ze dit ook gewoon niet doen... er zit immers copyright op. Dus ik vind het niet onredelijk van je als je dat vraagt.

CestLaVie_97

Berichten: 139
Geregistreerd: 16-03-15

Re: Foto overgenomen zonder vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 02:26

Er zit niet bepaald copyright op een foto die je zelf maakt en vervolgens openbaar op internet zet. Ik snap dat je het heel vervelend vind en je kan het haar vragen, maar het is ook haar goed recht om daar geen gehoor aan te geven. Persoonlijk zou ik me er niet druk om maken, zie het als een compliment dan iemand anders jouw foto’s ook heel mooi vind;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 02:52

CestLaVie_97 schreef:
Er zit niet bepaald copyright op een foto die je zelf maakt en vervolgens openbaar op internet zet.


Waar haal je dit in vredesnaam vandaan? :wow:

Lees gewoon even dit tekstje na over auteursrecht: https://www.auteursrecht.nl/auteursrech ... -gebruiken

En check even de volgende daarin genoemde punten:
1. heeft de 'auteur' van de foto duidelijk aangegeven dat iedereen dit plaatje mag gebruiken zolang het maar niet commercieel gebruikt wordt?
2. valt het gekopieerde plaatje onder het citaatrecht, waarmee wordt bedoeld dat de afbeelding noodzakelijk is in een betoog (over het algemeen alleen aanvaard als dit een wetenschappelijke grondslag heeft)?

Nee? Dan is de foto dus gewoon gejat. Alsjeblieft geen onzin verspreiden als dat als je je foto op het internet plaatst, iedereen die dus gewoon mag gebruiken en dat je dan je auteursrecht/copyright automatisch weggegooid hebt. Nee dus. Sterker nog, je hoeft niet eens je logo in een foto te zetten; het feit dat jij die foto hebt gemaakt maakt jou eigenaar, dus auteur volgens de wet en dus ben jij de enige die mag bepalen wie de foto wanneer, waar en hoe gebruikt.

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Foto overgenomen zonder vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:26

Aangezien het hier gaat om auteursrecht/copyright, verplaats ik dit topic hierbij naar LZP.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Foto overgenomen zonder vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:29

Waarom vind je het erg?

Eerlijk gezegd vind ik dat je je druk maakt om niets. Als jullie nou beiden beroepsfotografen waren en je was bang dat mensen jouw foto als haar portfolio zagen kan ik het nog enigszins begrijpen, maar in deze situatie denk ik alleen maar: let it goooooo

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Foto overgenomen zonder vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:40

Maakt toch niet om waaróm ze het erg vindt? De foto is haar eigendom en die mag niemand gebruiken zonder daarvoor toestemming te hebben.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:55

Ik snap dat je het vervelend vind, maar ik vind het wat overdreven om te eisen dat ze de foto verwijderd. Het is ten slotte ook niet jouw pony ;)

Je zou wel een berichtje kunnen sturen om te vragen of ze voortaan eerst jou om toestemming vraagt en of ze bij de foto zet dat hij van jou afkomstig is.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:56

Kidde schreef:
Ik snap dat je het vervelend vind, maar ik vind het wat overdreven om te eisen dat ze de foto verwijderd. Het is ten slotte ook niet jouw pony ;)

Je zou wel een berichtje kunnen sturen om te vragen of ze voortaan eerst jou om toestemming vraagt en of ze bij de foto zet dat hij van jou afkomstig is.


Maar wel haar foto

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Foto overgenomen zonder vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:00

Volgens mij verlies je je copyright recht als je een foto op Facebook zet, er zal wel iets over in de Facebook algemene voorwaarden over staan.
Het is natuurlijk niet zo netjes van haar, maar verwijderen is misschien wat 'overdreven'. Ik zou haar een berichtje sturen dat je het leuk vindt dat ze het schijnbaar zo'n mooie foto vindt dat ze hem daarvoor gebruikt maar dat het niet de bedoeling is en dat het jouw foto is met het verzoek om het niet nog een keer te doen. Wie weet is ze zich van geen kwaad bewust ;)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:04

CastaMickey schreef:
Volgens mij verlies je je copyright recht als je een foto op Facebook zet, er zal wel iets over in de Facebook algemene voorwaarden over staan.
Het is natuurlijk niet zo netjes van haar, maar verwijderen is misschien wat 'overdreven'. Ik zou haar een berichtje sturen dat je het leuk vindt dat ze het schijnbaar zo'n mooie foto vindt dat ze hem daarvoor gebruikt maar dat het niet de bedoeling is en dat het jouw foto is met het verzoek om het niet nog een keer te doen. Wie weet is ze zich van geen kwaad bewust ;)


Dat lijkt me sterk. Als ik toestemming heb van een fotograaf om de foto's te plaatsen. En ik zet ze dan op Facebook dan zijn de foto's nog steeds van de fotograaf, niet van mij.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:09

https://m.facebook.com/help/399224883474207

Je kunt nog wel even hier kijken en evt een klacht indienen. Lijkt mij wat overdreven voor gewoon een random foto die wordt gebruikt trouwens, ik geloof dat dit meer gericht is op mensen die profielen kopiëren.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:10

@Sheran
Je geeft FB toestemming dat FB je foto's mag gebruiken.
Niet dat alle leden van FB zomaar alle foto's mogen gebruiken.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Foto overgenomen zonder vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:13

Alleen heb jij niet meer in je eentje de zeggenschap over de foto, maar heeft Facebook dat ook.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:14

Sheran schreef:
Alleen heb jij niet meer in je eentje de zeggenschap over de foto, maar heeft Facebook dat ook.

Klopt; facebook zelf; niet andere leden.
Jouw foto's mogen niet door andere leden gebruikt worden.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Foto overgenomen zonder vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:16

Ja ik had een beetje te snel overal overheen gelezen, excuses. Ik zal het weghalen. Facebook mag je foto's gebruiken, andere gebruikers niet zomaar (tenzij zij toestemming gekregen hebben).

BigOne
Berichten: 38194
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Foto overgenomen zonder vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:21

Stuur haar gewoon een net berichtje. Zij is net zo blij met de pony blijkbaar dan toen jij er voor zorgde. Ze zal het heus niet gedaan hebben om te pesten oid. Vraag haar om jou even te vragen wanneer ze een foto van jou gebruikt en inderdaad, je kunt het ook positief zien en niet prettig bij voelen?? Dat zou ik alleen doen wanneer er een vervelende opmerking bij zou staan.

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:24

Jammer dat er dingen geroepen worden zonder dat er wat van klopt. Misschien kunnen die mensen eerst zelf inlezen over auteursrecht, voordat ze antwoord geven?
Ik zou eerst gewoon vriendelijk contact opnemen met de persoon, als daar geen reactie op komt kan je altijd nog verder kijken. Want ja, materiaal kopieren en verspreiden is gewoon fout, dat mag met muziek niet, met kunst niet, en met foto's ook niet. Maar heel veel mensen zijn gewoon onwetend (zie het bewijs in dit topic) en hebben het mogelijk niet eens door dat een ander het vervelend vindt.

Het is trouwens (in de meeste gevallen) de fotograaf (of kunstenaar, of muzikant) die het auteursrecht heeft, niet de eigenaar van het onderwerp. Als je vriendin foto's heeft gemaakt van jouw verzorgpony, dan heeft je vriendin het auteursrecht over die foto's.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Foto overgenomen zonder vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:28

Ach waar maak je je druk om? Je staat er zelf toch niet bij? Dan zou ik het anders vinden. Hier heb je toch geen last van verder?

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:44

Ik snap het wel TS. Bij mij vorige paard is dat ook gebeurt, vond het erg vervelend.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:17

DatBenIkNou schreef:
Ach waar maak je je druk om? Je staat er zelf toch niet bij? Dan zou ik het anders vinden. Hier heb je toch geen last van verder?

Blijkbaar heeft ze er wel last van, anders zou ze deze vraag hier niet stellen.

Het gaat hier om rechten en als je het om wat maar ook vervelend vind heb je het recht te vragen of ze de foto verwijderen.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:22

Kidde schreef:
Ik snap dat je het vervelend vind, maar ik vind het wat overdreven om te eisen dat ze de foto verwijderd. Het is ten slotte ook niet jouw pony ;)

Je zou wel een berichtje kunnen sturen om te vragen of ze voortaan eerst jou om toestemming vraagt en of ze bij de foto zet dat hij van jou afkomstig is.


Maar het gaat hier er niet over dat de nieuwe verzorgster geen foto van de pony mag plaatsen, ts heeft de foto gemaakt, het gaat dus om de foto.

Ik zou haar gewoon zeggen dat je het niet zo leuk vindt dat ze de foto gebruikt en vragen of ze misschien een andere wil gebruiken.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:24

jasmijn16 schreef:
Kidde schreef:
Ik snap dat je het vervelend vind, maar ik vind het wat overdreven om te eisen dat ze de foto verwijderd. Het is ten slotte ook niet jouw pony ;)

Je zou wel een berichtje kunnen sturen om te vragen of ze voortaan eerst jou om toestemming vraagt en of ze bij de foto zet dat hij van jou afkomstig is.


Maar het gaat hier er niet over dat de nieuwe verzorgster geen foto van de pony mag plaatsen, ts heeft de foto gemaakt, het gaat dus om de foto.

Ik zou haar gewoon zeggen dat je het niet zo leuk vindt dat ze de foto gebruikt en vragen of ze misschien een andere wil gebruiken.


De vriendin van TS dacht ik?

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:39

CestLaVie_97 schreef:
Er zit niet bepaald copyright op een foto die je zelf maakt en vervolgens openbaar op internet zet. Ik snap dat je het heel vervelend vind en je kan het haar vragen, maar het is ook haar goed recht om daar geen gehoor aan te geven. Persoonlijk zou ik me er niet druk om maken, zie het als een compliment dan iemand anders jouw foto’s ook heel mooi vind;)


Er zit zeker wel copyright op, en deze persoon die de foto heeft overgenomen is in overtreding. Het is dus niet haar goed recht om er geen gehoor aan te geven.
Het is niet zo omdat het op internet staat iedereen het dus mag gebruiken!
Sterker nog, als ik een tekening maak van een foto van internet en die op internet zet zonder toestemming, ben ik in overtreding!

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Foto overgenomen zonder vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:30

Er is geen groot drama.

Ik zou haar een berichtje sturen met daarin dat je het leuk vind dat ze de foto zo mooi vindt en deze als omslagfotogebruikt, maar dat het wel zo netjes zou zijn als ze dat even zou vragen.