Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bienotje

Berichten: 10867
Geregistreerd: 09-09-04

Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 23:14

Gewoon even uit interesse. Wie past er bij jullie op je kinderen en hoe komen jullie aan je oppas?

Hier toch wel in overweging op zoek te gaan naar een oppas, maar weet even geen bekende. Dus zo even uit interesse hoe anderen uiteindelijk hun oppas hebben gevonden.

Ik ben benieuwd.

Blue_flower
Berichten: 1930
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:18

Ik zie wel eens oproepjes op fb voorbij komen. Misschien vind je via hier iemand als de regio bekend is.

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:18

Ik heb dan geen oppas, maar ik ben een oppas, mag dat ook? :D
Ik heb een paar adresjes via familie. Verder heeft mijn moeder een collega die een oppas nodig had voor haar zoon, en heeft die collega me weer 'aangeboden' aan mensen bij hun uit de wijk. Verder woont er iemand aan het eind van onze straat die een kindje hebben, dus toen we daarmee aan het praten waren kwam dat ook naar voren. Ik zou gewoon aan collega's/vrienden/familie vragen waar zij aan hun oppas zijn gekomen en of ze ook iemand kunnen aanraden :j
Laatst bijgewerkt door Muurp op 03-01-18 19:03, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Advertentiegedeelte verwijderd.

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:19

Ik heb geen kinderen. Maar mijn moeder had toentertijd gewoon een advertentie opgehangen bij de Albert Heijn.
We hebben echt een topoppas gehad en die nu als familie voor ons is.

Urona447
Berichten: 2798
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:19

Ik via een oppassite, maar dat was geen succes dus momenteel oppasloos. Ik ga binnenkort eens aan vrienden en kenissen vragen of zij nog iemand kennen.

Helaas heb ik wel geleerd dat het volgen van een pedagogische opleiding geen garantie is dat iemand voldoende verantwoordelijke in zich heeft om te kunnen oppassen.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:21

Tijdens een buurtborrel aan de ouders van een meisje uit de straat gevraagd of hun dochter op onze zoon zou willen oppassen. Toen zij bevestigd antwoorden het meisje zelf benaderd. Lief meisje, gaat leuk met onze zoon om. Is nog wel wat jong (13), maar haar ouders wonen 50 m verderop, als er iets is, kunnen zij ook inspringen.

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:22

Toen ik nog oppaste heb ik een advertentie gezet op marktplaats. Daar een reactie op gezet en daarna toen de kinderen groot genoeg waren naar de buren gegaan en daar opgepast, ik denk gauw drie jaar. Verder ook nog wel eens voor vrienden van de buren opgepast

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:24

Mijn buurmeisjes hebben altijd op mij gepast. Alle 3 :D

Elin_

Berichten: 9636
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:31

Ik ben geen oppas en ook geen oppas nodig. Ik ben wel heel nieuwsgierig: hoe weten jullie dat een oppas oke is? Ik vond een verzorgster voor mijn paard al moeilijk om te vertrouwen.. laat staan iemand bij je kind. Je bent er zelf niet dus je hebt geen idee hoe hij/zij alleen met je kind omgaat.

Bienotje

Berichten: 10867
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 23:34

Oppassers en hoe ze aan hun adresjes komen ook welkom uiteraard!

Via zo'n oppassite houdt me ook beetje tegen idd nog. Jammer te lezen dat dat en pedagogische achtergrond nog geen garantie geeft.

Hier nog niet echt rondgevraagd in kennissenkring, maar toch wel veel die daar met succes hun oppas vinden dus?! Misschien toch snel maar eens doen.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:38

Ik paste altijd op mijn buurkindjes, en later ook op andere kinderen in de straat :)

bente_sat
Berichten: 483
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:39

Als oppaser ben ik altijd via via aan adressen gekomen maar mijn huidige adresje is ook niet je van het. Betaald laat, moeder komt gerust een uur later thuis dan afgesproken en alles moet in het teken staan van leren. Als student pedagogische wetenschappen tennenkrommend... dus ik ga het ook maar eens via een site proberen. Ik denk dat het voor ouders lastig is om via een site een indruk te krijgen maar ook als oppas is het lastig oordelen of het matched natuurlijk!

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:43

Ik paste eerst op kinderen waar mijn zussen eerst op paste. Dus via mijn zussen de kids overgenomen. En in mijn studenten tijd ben ik de oppas geworden van de kinderen van een jaarclubgenootje van mijn zus. Misschien erg lux voor die mensen omdat ik kwam oppassen op mijn 25 ste ongeveer en nog steeds af en toe oppas. De oudste is nu 5 en die is echt als een nichtje voor mij. Ook nog de kinderen van een ander jaarclubgenootje gepast maar die zijn verhuisd.
Nu pas ik af en toe op mijn nichtjes. Heb ooit ook eens via een oppassite geprobeerd maar dat voelt toch vreemd.
Zelf zou ik nu de kinderen vragen van vrienden van mij of uit de buurt of die zouden willen oppassen mochten wij ooit kinderen krijgen.

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:46

Als je het via een oppassite doet(In het algemeen trouwens, ook met een buurmeisje) zou ik eerst de oppas een middagje uitnodigen, eerst natuurlijk even kennismaken, regels doorspreken en voelen of het voor jou/jullie klopt. Daarna zou je diegene natuurlijk nog een keer kunnen uitnodigen om te zien hoe diegene met je kinderen omgaat.

Als het gelijk niet goed voelt bij de eerste ontmoeting, moet je het gelijk afkappen. Stel je gaat dan naar bv. een feestje dan maak je je de heletijd zorgen of het wel of niet goedkomt. Als dat het geval is écht niet doen.
Het kan ook zo zijn dat het naarmate diegene langer oppast het niet meer goed voelt. Dat was bij mijn oppasadres ook zo, het meisje wat er voor mij oppaste, vertelde hen doodleuk dat ze een of andere vergiftiging had door het roken van shisha. Toen hebben zij het ook afgekapt omdat het niet meer veilig voelde. Daar moet je niet bang voor zijn, omdat het altijd kan gebeuren..
Ik hoop dat ik je een beetje kan helpen zo!

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:52

Onze ene oppas is de oude stagiaire van het kdv van onze kinderen. Zij kende onze kinderen dus al goed.
De andere oppas is ons nichtje van 18. Zij past inmiddels ok bij anderen op.
Via via is het prettigst. Er zijn vast meer ouders in je directe omgeving die je kan bevragen

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:54

Ik had altijd buurmeisjes of neven/nichten die op ons pasten.

Nu pas ik zelf op bij buren, familie en kennissen van mijn ouders.
Soms de ene maand 4x en de andere keer 2 maanden niet, heel wisselend dus. De kinderen hebben allemaal leeftijd 2 tot 9/10 en af en toe moet ik ook met ze eten of in bed leggen etc :)

Ook een keer ging ik bij mensen langs aan de hand van een Facebook oproep, maar dat werd na 2x langs gaan niks. Het is toch het fijnst om via via bij iemand te komen dan bij 'vreemden'

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:54

Nico_lette schreef:
Als je het via een oppassite doet(In het algemeen trouwens, ook met een buurmeisje) zou ik eerst de oppas een middagje uitnodigen, eerst natuurlijk even kennismaken, regels doorspreken en voelen of het voor jou/jullie klopt. Daarna zou je diegene natuurlijk nog een keer kunnen uitnodigen om te zien hoe diegene met je kinderen omgaat.

Als het gelijk niet goed voelt bij de eerste ontmoeting, moet je het gelijk afkappen. Stel je gaat dan naar bv. een feestje dan maak je je de heletijd zorgen of het wel of niet goedkomt. Als dat het geval is écht niet doen.
Het kan ook zo zijn dat het naarmate diegene langer oppast het niet meer goed voelt. Dat was bij mijn oppasadres ook zo, het meisje wat er voor mij oppaste, vertelde hen doodleuk dat ze een of andere vergiftiging had door het roken van shisha. Toen hebben zij het ook afgekapt omdat het niet meer veilig voelde. Daar moet je niet bang voor zijn, omdat het altijd kan gebeuren..
Ik hoop dat ik je een beetje kan helpen zo!


Uiteraard is een kennismaking heel belangrijk, maar heb het zelf als oppasser ook al eens meegemaakt dat de ouders mij door meerdere hoepeltjes lieten springen ( eerst gesprek in de stad, toen een gesprek bij ze thuis, een middag oppassen en een avond oppassen ) en niets hebben betaald. Hoor in mijn omgeving ook vaak dat ouders via websites zo gratis oppas voor de avond willen regelen.

Wel geef ik je als tip om meerdere oppassers te zoeken. Iedereen wordt wel eens ziek of heeft andere plannen voor een bepaalde dag. Het is dan altijd fijner om een blik oppassers open te kunnen trekken en een andere oppasser voor die dag te vragen.

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:01

Welke omgeving zoek je ts? Ik zit in Rotterdam zuid. Toevallig wel pedagogische kennis dmv onderwijsassistent diploma
Laatst bijgewerkt door Muurp op 03-01-18 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Advertentiegedeelte verwijderd.

gillian

Berichten: 4418
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:10

Via de fb pagina van onze straat. Een meisje van een paar deuren verder kwam daarop bij ons binnenlopen en nu past ze wel eens op.
Moet zeggen dat onze zoon wel heel makkelijk is, slaapt eigenlijk altijd gewoon door.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Hoe zijn jullie aan je (kinder)oppas gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:16

Ik ben ook wel benieuwd in welke omgeving je woont TS. :)
Zelf HBO pedagoog en ik heb nog wel een netwerk. Wellicht zit er iets voor je tussen.

En voor wat betreft verantwoordelijkheid; hangt voor mijn gevoel vaak samen met de leeftijd.
Iets met pedagogisch gereutel over prefrontale cortex.
Maargoed, je moet het ook maar net treffen. Ik snap wel dat de gemiddelde afgestudeerde HBO pedagoog niet voor 5 euro per uur aan het werk gaat als dat ook voor het driedubbele kan. :)

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:18

Via een oppassite kwam ik een stagaire tegen van de opvang waar mijn tweeling heen gaat. Bevalt erg goed en toch ook fijn dat ik haar al kende.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:18

We hebben niet zo vaak oppas nodig, meestal gaat onze dochter naar opa en oma of mijn schoonzusje. Mochten we een paar uurtjes weg gaan doordeweeks dan past het nichtje van mijn man op. Een moeder die ik via babyzwemmen heb leren kennen heeft ook een hele fijne oppas die we vragen als nichtje niet kan.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:20

Mijn eerste oppas adresje waren de kleinkinderen van mijn buren. Daarnaast heb ik een aantal adresjes via vriendinnen gevonden die ook adresjes hadden en een keer niet konden (en andersom). Dan gingen we eerst samen oppassen of ik maakte zelf een keer kennis met de ouders en de kinderen. Ook heeft iemand uit de straat gewoon een keer bij ons aangebeld of we misschien een oppas adresje zochten :) en tot slot uiteindelijk ook benaderd door vrienden van oppasadresjes die mijn naam weer hadden doorgegeven.

Kortom, vanuit het oog van de ouders:
- in de straat
- kennissen van familie
- oppas van vrienden
- vriend(inn)en van huidige oppas

Succes!

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 08:09

Wij hebben ook altijd oppas via via....ik vind dat prettiger dan via website.

Wij hebben een gastouder voor het oppassen overdag, die heb ik aangeraden gekregen via de gezin sbegeleider die ik kreeg toen mijn nichtje (wees) van één op andere dag bij mij kwam wonen. Zij kende de gastouder weer via haar zus. Zou eerst alleen voor de eerste paar maanden als extra handen zijn tot ik zelf leven weer op orde had en had ingericht op een kind. Maar het beviel van beide kanten zo goed dat ze er nu, ruim vier jaar later, nog steeds is :Y)

Voor het oppassen af en toe een avond hebben we drie verschillende mensen. De meisje die meeste komt is de buurmeisje van vrienden van ons.
Nummer twee is een meisje die we van de kerk kennen.
Onze laatste optie voor oppas is de dochter van een collega van mijn man.

Alle oppas mensen zijn bij ons 18+. Dat is duurder dan een meisje van 12, maar wij vinden het veiliger idee...Als er iets gebeurt willen we dat ze weet hoe zij moet handelen. Daarbij is onze tweeling nog erg klein (1 jaar) en het is niet niks om twee huilebalken gelijk stil te hebben krijgen op een avond :=
Bovendien zijn onze kinderen tweetalig (Nederlands-Engels) en de oudste twee hebben wel eens neiging alleen Engels te spreken...(ook uitproberen gedrag). het is wel zo fijn als de oppas ze dan gewoon begrijpt _O-

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 08:26

Ik wilde eigenlijk alleen oppas die ik viavia kende of aangeraden kreeg. Helaas na veel navraag niemand kunnen vinden, en toen toch de sprong gewaagd en een oproepje op de plaatselijke fb gezet. Eerst alleen maar reacties waar ik niets mee kon (15 euro per uur vragen als 16 jarige die ook nog heel slecht nederlands sprak, meteen vragen of een vriendje ook mag komen, een meisje van 12 vond ik ook echt wat te jong) het weer losgelaten, dat ging niets worden. Toen kreeg ik opeens een heel net pb bericht van een meid van 19, leek wel een sollicitatiebrief. Uitgenodigd om een keer langs te komen en dat klikte gewoon heel goed, ook met de kinderen. Besloten maar gewoon mn instinct te volgen, die zei dat t goed zat. Inmiddels is ze een paar keer geweest en we zijn heel blij met haar en de kinderen ook!