Regels bestelde medicatie apotheek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 18:26

Ik ben benieuwd of hier apothekers of anderszinds mensen zijn die verstand hier van hebben.

Het zkh heeft een recept naar mijn apotheek gestuurd voor medicatie maar de verkeerde toediening is besteld (volgens apotheek is recept fout, volgens zkh gaat dit nooit mis met dit recept).
Volgens apotheek mag het niet retour en moet ik de eigen bijdrage van 200euro betalen hiervoor, medicatie wordt dan vernietigd en juiste toedieningswijze wordt dan besteld (met opnieuw eigen bijdrage). Het is speciaal voor mij besteld en wordt verder nooit aan anderen verstrekt.

Zowel zkh als apotheek zoekt wel naar een oplossing maar als die er niet komt ben ik de dupe en mag ik betalen dus ik vraag me af hoe dit volgens regels zit of aan wie ik hierover advies kan vragen.
Zorgverzekeraar overigens geprobeerd, maar die komt niet verder als dat ik me aanvullend kan verzekeren zodat ik volgende keer de eigen bijdrage niet hoef te betalen. Het is blijkbaar lastig te begrijpen dat er geen volgende keer is...

Medicatie ligt trouwens nog bij de apotheek en haal ik niet op zolang ik nog zoek naar een oplossing.

Wie oh wie heeft advies hoe ik dit verder kan uitzoeken?

Patlican
Berichten: 99
Geregistreerd: 04-01-15

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:35

Niet ophalen bij deze apotheek en vragen of het zkh het naar een andere apotheek kan sturen.. niet de meest nette oplossing maar goed wat de apotheek aanbied is ook niet net.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 18:36

Probleem is dat ik in een klein dorp woon en een huisartshoudende apotheek heb. Mijn apotheker is dus ook mijn huisartsassistente. Dus die oplossing gaat het niet worden helaas, tenzij ik een huisarts ga zoeken buiten het dorp en dan kom ik de huisarts en assistentes nog tegen bij dorpsactiviteiten.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:39

Aangeven dat dit niet is wat er voor jou besteld had moeten worden, dus dat je er ook niet voor gaat betalen? Wie de fout precies gemaakt heeft is niet jouw probleem: dat vechten ze lekker onderling maar uit.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:40

Ergens zit er een fout, hetzij het ziekenhuis heeft inderdaad een niet correct (of niet volledig) recept opgestuurd, hetzij de apotheek heeft iets verkeerd besteld. Meer opties zijn er niet. Heel eerlijk, dat mogen zij lekker zelf uitzoeken en niet op jou afwentelen. Lijkt mij dat dat redelijk makkelijk te achterhalen moet zijn, wat staat er exact op het recept en wat heeft de apotheek besteld?

Als je hebt, zou ik je rechtsbijstandsverzekering eens benaderen of zij advies voor je hebben.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:41

Heeft het ziekenhuis het orginele recept niet in z'n documentatie zitten? Dan kan je toch zien of de apotheek fout zit (of het ziekenhuis).

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:46

Wat vervelend zeg, wel een 'interessante' situatie. Voor zover mogelijk zou ik denk ik proberen het zo ver mogelijk bij me weg te houden. Volgens de apotheek heeft het ziekenhuis een fout gemaakt, dus laat ze het onderling maar oplossen. Ondertussen zou ik wel proberen uit te vinden wat in zulke situaties gebruikelijk is (want het komt vast wel eens vaker voor), maar zolang het niet absoluut noodzakelijk is zou ik me er niet mee bemoeien en slechts aangeven dat de rekening niet voor mij bestemd is.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 18:47

Ik heb het recept niet gezien, dat is direct naar de apotheek gefaxt. Ik kwam er alleen achter omdat ik ineens 200euro eigen bijdrage had ipv 15euro. Ziekenhuis besteld dit recept dagelijks voor mensen en zegt nooit problemen te hebben gehad met het recept, maar ontkennen niet dat het recept onduidelijk kan zijn dus ik vermoed dat het hun fout is.
Ik heb nu aangegeven dat ik met iemand wil spreken in het zkh die er meer over kan zeggen dus wacht op gesprek met afdelingshoofd, maar hoop ook te leren van een apotheker wat de regels zijn voor mijn apotheek. Ze doen erg hun best om me te helpen en ik snap dat 200euro zelf ophoesten voor een kleine dorpsapotheek ook niet lekker is. Maar ik ben ook niet de schuldige hierin. Zij lijken er ook niet om gevraagd te hebben.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:02

Je hebt altijd recht om je dossier in te zien. Dus je zou gewoon een copy van dat recept moeten kunnen opvragen. Mogen ze niet weigeren.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:05

Wat een kulantwoord van je verzekeraar. Iemand had daar geen zin om zich in je situatie te verdiepen. Ik zou nog een keer bellen, in de hoop dat je iemand anders aan de telefoon krijgt. En eventueel vragen om doorverbonden te worden met iemand met een wat bredere blik.

Overgens zou ik ook uitzoeken wie de fout gemaakt heeft. Zo'n opmerking dat het echt noooooit fout gaat, is een dooddoener. Er is altijd een eerste keer.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:15

Ik snap iets niet. Je schrijft dat dit medicijn speciaal voor jou is besteld en nooit aan anderen wordt verstrekt en later schrijf je dat het ziekenhuis aangeeft dat ze dit recept dagelijks uitschrijven en dat dit nog nooit fout is gegaan.

Dat zou dan toch impliceren dat het niet zo'n super uniek medicijn is en de apotheek het medicijn kan bewaren voor een ander of doorgeven aan een apotheek met een patiënt die dit medicijn wel nodig heeft.

Lijkt mij absoluut niet jouw probleem.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 19:22

Percy schreef:
Ik snap iets niet. Je schrijft dat dit medicijn speciaal voor jou is besteld en nooit aan anderen wordt verstrekt en later schrijf je dat het ziekenhuis aangeeft dat ze dit recept dagelijks uitschrijven en dat dit nog nooit fout is gegaan.

Dat zou dan toch impliceren dat het niet zo'n super uniek medicijn is en de apotheek het medicijn kan bewaren voor een ander of doorgeven aan een apotheek met een patiënt die dit medicijn wel nodig heeft.

Lijkt mij absoluut niet jouw probleem.


Het ziekenhuis schrijft het (met de juiste toedieningswijze) dagelijks voor. Mijn (hele kleine) huisartsapotheek gebruikt het nooit, in geen van beide toedieningswijzes. Dat geloof ik ook wel. En als er iemand is die het gaat gebruiken zal dat de juiste toedieningswijze zijn. Dus ik heb ook al gevraagd om te informeren of de zkhapotheek deze toedieningswijze niet gebruikt en dan kan overnemen, dat wordt nagekeken.

Een oncoloog schrijft ook dagelijks chemokuren voor, maar voor een dorpsapotheker is dat toch wel specifieke medicatie die niet dagelijks door iemand nodig is (buiten het feit dat dat hiet bij een dorpsapotheker ligt, maar even voor het voorbeeld)

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:26

Dit is niet jou probleem en ik zou ook zeker niet die €200,- gaan betalen. Het is eigenlijk heel simpel te achterhalen waar de fout ligt, namelijk met behulp van het recept. Op het recept is te zien welke dosering is voorgeschreven, mocht dit niet (goed) leesbaar zijn is het erg slordig van de apotheek zomaar iets op de gok te bestellen. ;)

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:28

Elk ziekenhuis heeft ook een eigen apotheek vaak, geen optie om het direct daar te halen??

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:31

Lastige situatie TS!

Ik heb een aantal keer gehad dat mijn arts ,zonder dat ik het wist, medicatie voorschreef (zoals maagbeschermers bijv.) 'just for sure' maar even vergat dat hier een eigen bijdrage aan vast zit. Na de laatste keer een rekening van 30,- bij thuisgeleverde medicatie door de apotheek en het niet terug kunnen geven zonder dan ook te betalen (had de medicatie geeneens nodig) heb ik nu de afspraak met de apotheek dat voor zij medicijnen leveren met een eigen bijdrage, ze me eerst bellen of dit oke is.
Sindsdien niet meer fout gegaan met leveren, wel recepten van medicijnen die ik nu dus kon weigeren.

Misschien een idee om dit te bespreken, mocht het met een ander medicijn fout gaan in het vervolg?

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 19:33

bigone schreef:
Elk ziekenhuis heeft ook een eigen apotheek vaak, geen optie om het direct daar te halen??


Jawel en achteraf had ik dat ook moeten doen. Dat stelt zkh nu ook voor, maar deze medicatie ligt er en zoals gezegd is het gewoon laten geen optie. Het moet wel opgelost worden nu.

@djeradalover: als medicatie is afgeleverd snap ik het, maar deze medicatie heeft de apotheek niet verlaten. Blijkbaar is mijn dorpsapotheker niet voldoende toegerust op serieuze medicatie, dus ik heb al besloten het voortaan gewoon bij het zkh mee te nemen ipv deze flauwekul.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:34

Shelaapj schreef:
Niet ophalen bij deze apotheek en vragen of het zkh het naar een andere apotheek kan sturen.. niet de meest nette oplossing maar goed wat de apotheek aanbied is ook niet net.



En als zoals de apotheek zegt de fout bij het ziekenhuis ligt? Dan is de apotheek de dupe....

Ts ik zou een kopie vragen van originele recept(even goed naar de datum kijken).
En dan kijken waar het fout is gegaan bij de apotheek ? Dan moet de apotheek het opzich nemen is het recept fout ? Dan zou ik in overleg gaan met ziekenhuis en zeggen dat jij het kopie van recept hebt en dat het daar fout op staat.

Ben zelf apothekersassistente en denk dat het per apotheek zal verschillen hoe het opgelost wordt. Maar dan moet je ook eerst weten waar het fout is gegaan .

Is het gekoelde medicatie ? Dat is lastig om terug te sturen naar de groothandel wordt meestal niet geaccepteerd. Anders mag als de verpakking niet beschadigd is meestal gewoon terug gestuurd.

Kayleigh__

Berichten: 1072
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:44

Kan de apotheek dit echt niet terugsturen naar de groothandel? Of eventueel apotheken in de buurt of zelfde organisaties contacten om daar naartoe te sturen?

Daarbij vraag ik mij af of er veel verschil zit in de toediening. Is het nu echt niet meer bruikbaar voor je? En is dit met de uitleg niet opgemerkt

Zou het zeker niet betalen! Dit vechten ze zelf maar uit.
Hier ook een keer gehad, ging om bijna 1000,-. In dit geval heeft de apotheek de kosten op zich genomen, ook voor de apotheek was dit een leerpunt. Sterkte kwam praktisch nooit voor, dus met wat nadenken wat het duidelijk dat dit niet klopte.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 19:47

Kayleigh__ schreef:
Kan de apotheek dit echt niet terugsturen naar de groothandel? Of eventueel apotheken in de buurt of zelfde organisaties contacten om daar naartoe te sturen?

Daarbij vraag ik mij af of er veel verschil zit in de toediening. Is het nu echt niet meer bruikbaar voor je? En is dit met de uitleg niet opgemerkt?


Zeker is dat opgemerkt, daarom ligt het nog bij de apotheek en niet bij mij thuis. Zodra ik de medicatie ging ophalen werd duidelijk dat het niet juist was.
En of er verschil isnin toediening is de vraag. Daarvoor heb ik nog contact met mijn arts. Iig wel in kosten. De toediening die ik moet hebben kost me 15euro, deze 200. Toch zonde geld voor een fout van een ander vind ik...

W.b. Je eerste alinea, daar ben ik ook benieuwd naar, vandaar mijn vraag hier :)

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Regels bestelde medicatie apotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:59

Bij zo'n groot verschil in eigen bijdrage zou je sowieso hopen dat de apotheek extra oplet. (Zelfs als het niet hun fout is, dan nog.)

Lastig hoor - iedereen is erbij betrokken en niemand lijkt verantwoordelijk...

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 20:05

Geen idee of de apotheek dat kan zien bij het bestellen shadow. Ze hebben het iig niet uit ervaring geweten als ze het nooit verstrekken.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:07

TS jij hebt het niet besteld. Dus kan het nooit je verantwoordelijkheid zijn. Als je het wel zelf had besteld dan was je wel dokter of apotheker geweest. Sterker nog een ander heeft er zijn of haar akkoord voor gegeven. Lekker een ander zich druk om laten maken en je verzekeraar bellen en zeggen dat je toch wel iets meer expertise van ze verwacht in plaats van een verkooppraatje voor een duurdere verzekering.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:07

secricible schreef:
Geen idee of de apotheek dat kan zien bij het bestellen shadow. Ze hebben het iig niet uit ervaring geweten als ze het nooit verstrekken.


Dat kunnen wij in ieder geval wel zien! normaal wordt de medicatie automatisch besteld als het recept aangeschreven wordt. En bij het aanschrijven zie je ook meteen de eigen bijdrage. Als een patiënt deze medicatie nog niet eerder heeft gehad overleggen we bij zo hoog bedrag wel eerst even of dit akkoord is.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 20:12

genja schreef:
secricible schreef:
Geen idee of de apotheek dat kan zien bij het bestellen shadow. Ze hebben het iig niet uit ervaring geweten als ze het nooit verstrekken.


Dat kunnen wij in ieder geval wel zien! normaal wordt de medicatie automatisch besteld als het recept aangeschreven wordt. En bij het aanschrijven zie je ook meteen de eigen bijdrage. Als een patiënt deze medicatie nog niet eerder heeft gehad overleggen we bij zo hoog bedrag wel eerst even of dit akkoord is.


Dat was dan wel zo netjes geweest. Ik heb de medicatie in de juiste toedieningswijze gehad maar dan uit de zkhapotheek. Vandaar dat ik wist dat het onjuist was. Neem aan dat mijn apotheek dat niet kan zien.

@jennyj01. Ik ga morgen de verzekering nogmaals bellen. Zij vergoeden maar 13euro dus vermoed dat het voor hun niet interessant is.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:17

secricible schreef:
Geen idee of de apotheek dat kan zien bij het bestellen shadow. Ze hebben het iig niet uit ervaring geweten als ze het nooit verstrekken.


Dat kunnen wij in ieder geval wel zien! normaal wordt de medicatie automatisch besteld als het recept aangeschreven wordt. En bij het aanschrijven zie je ook meteen de eigen bijdrage. Als een patiënt deze medicatie nog niet eerder heeft gehad overleggen we bij zo hoog bedrag wel eerst even of dit akkoord is.[/quote]

Dat was dan wel zo netjes geweest. Ik heb de medicatie in de juiste toedieningswijze gehad maar dan uit de zkhapotheek. Vandaar dat ik wist dat het onjuist was. Neem aan dat mijn apotheek dat niet kan zien.


Wel zelfs dat zouden wel gezien kunnen hebben. Tenminste als jij toestemming hebt gegeven voor het uitwisselen van je gegevens. Bij ons wordt voor het aanschrijven van een nieuw recept eerst lsp gedraaid dan haal je de aflevergegevens op van alle apotheken die daar op aangesloten zijn. Is natuurlijk de vraag of een apotheek bij een huisarts dit ook doet. Maar wel iets op nog even bij de apotheek na te vragen van hebben jullie niet vooraf lsp gedraaid?