Als ik zeg dat ik autisme heb,

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:37

Ik zou het enorm waarderen wanneer je me zou toevertrouwen dat je bent gediagnosticeerd met ASS. Het geeft mij de kans om mijn verwachtingen tav jou bij te stellen zodat we een fijn contact kunnen hebben zonder misverstanden of escalaties.
Voor jou zal het contact met mij dus een stuk aangenamer zijn omdat ik rekening zal houden met jou.


Aan de andere kant zal ik voor mezelf emotioneel direct meer afstand van je nemen zodra ik merk dat ik een stukje emotionele wederkerigheid mis, of wanneer ik me emotioneel tekort gedaan voel door jou. Ik zal het je nooit verwijten. Maar ik zal ook direct gepaste afstand nemen van jou om te voorkomen dat ik zelf emotioneel gekwetst wordt. Mijn conclusie, is dat het niet mogelijk is een liefdevolle relatie op te bouwen met iemand met een ASS.

Ik heb heel erg veel ervaring met ASS. In mijn familie komt dit helaas veel voor. Ik weet als geen ander dat ASS een groot container begrip is en dat ieder individu anders is. Toch is er veel overeenkomst. Als doorgewinterd ervaringsdeskundige met de keerzijde van ASS heb ik misschien een iets andere opvatting dan veel mensen hier.

Als je benieuwd bent hoe andere mensen een intensieve omgang met mensen met ASS ervaren kun je eens kijken op de site van KAsper of Kindvanauti. Daar staan verhalen te lezen van mensen zonder ASS die zijn opgegroeid in gezinnen waarin ASS een grote rol speelde. Echt de moeite waard als je oprecht geinteresseerd bent in hoe het is om te leven met iemand met ASS.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.



Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:08

Lau schreef:
Maar dat is echt heel er afhankelijk van de persoon. Mijn vriend en ik hebben een hele liefdevolle relatie. We delen alle emoties en zijn echt heel liefdevol. En ik heb toch echt ASS, dus ook daar kan je niet over oordelen.
En met mij zijn er meer mensen met ASS die gewoon een liefdevolle relatie kunnen hebben. Doe goed kunnen luisteren en emoties kunnen delen.
Het is best hard dat je dat zo zegt omdat het jouw eigen ervaring is. Maar dat is niet per definitie waarheid.


Ik vertel mijn verhaal als mens zonder ASS die hele nauwe contacten onderhoud met mensen met ASS. Als dit hierboven jouw persoonlijke ervaring is als met met ASS, dan kan het best zo zijn dat de waarheid er voor mensen zonder ASS heel anders uit ziet. Ik wil je alleen maar vragen om er over na te denken dat dit misschien waar kan zijn, zonder daar meteen een oordeel over te vellen. Ik schrijf over mijn persoonlijke ervaring in de relatie met mensen met ASS waar ik ook nog eens erg veel van hou. Kun je voorstellen wat voor een hartverscheurende dilemma's dit geeft voor mensen zonder ASS.

Ik wil je van harte uitnodigen om wat verhalen te lezen op de sites van KAsper en Kindvanauti. Als je daar de moeite voor neemt begrijp je wat ik bedoel.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:27

De bedoeling was om hier open en eerlijk een discussie aan te gaan. Dat doe ik door een andere kant te belichten en omdat ik die andere kant ook wil meenemen in deze dialoog. Als ervaringsdeskundige. En als mens die zielsveel houdt van alle mensen met ASS in zijn leven.

Als dit een topic is waarin we alleen maar mogen roepen dat het helemaal niet erg is dat je ASS hebt en dat je daardoor juist extra speciaal bent dan ontkennen we een deel van ASS. Daarom doe ik een poging om op een respectvolle manier de schaduwzijde naar voren te brengen.

Ik schrik van de heftigheid van een aantal reacties. Wat ik mis in de discussie is:
- begrip
- open minded voor een andere waarheid (Niet star vasthouden aan de eigen waarheid)
- empathie
- inlevingsvermogen
- nuancering
- Op zoek naar dialoog
- Oplossingsgericht

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:30

Shiloh schreef:
Autisme is niet synoniem aan emotieloos en liefdeloos. Wellicht moet je wel kijken naar alternatieve uitingen daarvan. Liefde is gelukkig op vele verschillende manieren te tonen!


Dat vind ik wel een hele waardevolle inbreng Shiloh. Bedoel je dan bijvoorbeeld dat een ASS liefde kan tonen door te zorgen dat er voldoende wordt gefaciliteerd in materiele zin?

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:38

Shiloh schreef:
Begrip gaat twee kanten op Abacab. Je generaliseert en zegt in feite letterlijk dat het jou conclusie is dat mensen met ASS (Alle mensen met ASS dus), geen liefdevolle relatie mee te hebben is. Je zegt daarmee in feite dat alle relaties die wij hebben, per definitie niet liefdevol zijn. Heb je enig idee hoe onwaar en kwetsend dat is.

Dat jij geen liefdevolle relatie hebt met de ASS'ers in jou leven, is iets anders dan dat dat dus maar voor alle ASS'ers geld.

En dan nog verbaasd zijn dat het bij mensen in het verkeerde keelgat schiet?

Ik generaliseer niet als ik zeg dat dat mijn persoonlijke conclusie is. Het is mijn conclusie n.a.v. mijn ervaringen en gesprekken die ik heb gevoerd met hulpverleners en mensen met vergelijkbare situaties.

Misschien zijn dat de meest schrijnende en zware gevallen, zou kunnen. (Al moet ik zeggen dat al mijn familieleden gewoon functioneren in de maatschappij inclusief, huisje boompje beestje. Je zou ze zeker niet direct bestempelen als mens met een ASS)

Ik zou dolgraag een liefdevolle relatie opbouwen met mensen met ASS, heb daar heel heel erg veel in geïnvesteerd, tevergeefs.

Ik heb inmiddels wel een andere manier gevonden om op een hele fijne respectvolle manier om te gaan met mensen met een ASS. Maar die manier van omgang heeft veel minder diepgang als ik zou wensen in een relatie. De mensen die het betreft zijn zich daar niet van bewust en dus denken zij dat wij een liefdevolle relatie hebben. Maar voor mij is een liefdevolle relatie iets anders dan voor hen.
Laatst bijgewerkt door Abacab op 13-12-17 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:55

jammer dat je mijn opmerkingen als verwijt leest Lau. Ik probeer iets bespreekbaar te maken. Ik probeer zaken bespreekbaar te maken die andere mensen uit politieke correctheid verzwijgen, maar waar je in het dagelijks leven wel tegenaan loopt. Jammer dat je dat niet ziet.

Dank je wel Shiloh. Ik herken heel veel in je verhaal. Dat is ook precies het punt waarin ik de balans heb gevonden. Door kleine gebaren en signalen te waarderen en de mensen daarin te zien, los van de ASS.
Maar dat maakt voor mij wel dat dat voor mij niet voldoende is om te spreken over een liefdevolle en gelijkwaardige relatie. En misschien had ik die gelijkwaardigheid of wederkerigheid er eerder in moeten gooien. De liefde uit zich idd in heel andere dingen, die moet je willen zien. Dan realiseer je dat de liefde er wel is. Dan kun je die persoon er om waarderen. Maar je moet je wel altijd realiseren dat de uiting nooit zo zal worden als dat mensen zonder ASS dat doen. Terwijl die behoefte er wel is.
Als mens heb ik in een gelijkwaardige wederkerige relatie behoefte aan bevestiging

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:31

Fijn dat het geen verwijten zijn Lau. Eigen meningen zijn helemaal ok. Dat moet hier ook zeker kunnen, ook al liggen ze hemelsbreed uit elkaar.

Jij schrijft dat het enige wat jullie willen is normaal behandeld worden. Wat versta jij onder normaal? Ik ga met mensen met autisme duidelijk ander om dan met mensen zonder autisme. Nee, dat weten ze niet, dat schrijf ik hier in alle eerlijkheid anoniem. (En ik hoop dat jullie dat kunnen respecteren) Ik ga met die mensen om op een manier die de relatie ten goede komt. Deels doe je dat in alle relaties ongeacht met wie. Maar in de relatie met mensen met een ASS doe ik dat veel meer, door op zoek te gaan naar kleine signalen en mijn verwachtingen los te laten.
Ik heb de afgelopen 35 jaar heel veel professionele trajecten gevolg in het hoe om te gaan met autisme en aanverwante in verschillende situaties. (In de psychiatrie noemen ze het een gedragsstoornis maar dat gaat mij echt te ver). Dat maakt dat ik de signalen snel herken, ook bij mensen die niet zijn gediagnosticeerd. Ik betrapte mezelf er op dat ik graag met mensen omging met autistische trekjes, omdat die relaties voor mij zo vertrouwd en herkenbaar zijn. Maar ik ben er inmiddels ook achter dat ik mezelf daar jarenlang in tekort heb gedaan. Zo ben ik ongeveer een half jaar terug tot deze harde en persoonlijke conclusie gekomen. Nu weten jullie iets van de achtergrond en historie.
Misschien denk ik er over een jaar wel weer anders over, stel ik mijn conclusie bij. Jullie reacties geven me wel veel inzicht. Soms bevestigen ze mijn conclusie soms geven ze me nieuwe inzichten. Voor mij is een conclusie geen dichtgetimmerde stelling. Als mens mens kun je alleen maar groeien wanneer je open blijft staan voor nieuwe informatie.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:50

Dank je Qerty. Ik snap wel dat je mijn berichten als tegenstrijdig ziet. Dan zijn mijn gevoelens richting dit onderwerp ook, het is een haat-liefde verhouding.

Ik vind het mooi om te lezen hoe jullie zelf een liefdevolle relatie ervaren en daar uiting aan geven.

Ik heb nog een andere vraag. Die hoort misschien niet thuis in dit topic en in dat geval kan de moderator wel ingrijpen. Maar mijn vraag is wel gerelateerd aan Autisme en aanverwante zaken (ik hou 'm ff neutraal want ik heb echt een hekel aan autisme als stoornis)

Een tijd terug heb ik contact gehad met een Canadees die was gediagnosticeerd met Asperger en verklaarde daar zo goed als van genezen te zijn m.b.v. een speciale therapie en medicatie.

Denken jullie dat zo iets mogelijk is? Of is dit eerder te schrijven op het conto van de ongekende aanpassingsmogelijkheden van de Asperger? Als er zo iets zou bestaan, zouden jullie daar interesse in hebben. Of blijf je liever je eigen unieke authentieke zelf?

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 15:27

Qerty schreef:
Als je er zelf geen last meer van hebt ben je sowieso genezen.


Dat is een goeie!
Fijn om te lezen dat jullie eigenlijk best wel gelukkig zijn met je eigen ikkie :)


Wat ik mis in de omgang met mensen met ASS. In mijn geval is dat bijvoorbeeld een stukje belangstelling voor mijn innerlijke wereld. Ipv alle te meten aan materiele zaken. Rekening kunnen houden met mijn beleving en gevoel ipv dingen te doen volgens routine zoals het hoort. Het uitspreken van waardering naar mij als mens ipv naar dingen die ik heb verworven. Dingen vanuit mijn perspectief en beleving kunnen bekijken ipv dingen in te vullen naar hun eigen standaard en daarmee van mening zijn dat dat de enige en allerbeste optie is. Mij zien als zelfstadig individu dat al 35 jaar op eigen benen staat en een eigen invulling geeft aan dat leven ipv mijn nog steeds te zien als kind, jongste van de clan die alle goed bedoelde raad en adviezen eigenwijs in de win slaat. Het aan kunnen gaan van een dialoog met mij ipv alleen maar te zenden en uit te wijden over eigen ervaring en bevindingen.

ik heb al heel veel groepstrajecten onder professionele begeleiding doorlopen. Daar zijn die dingen ook aan de orde gekomen. Mijn ervaring is dat je die dingen wel kunt uiten en de psycholoog kan daar ook bij begeleiden en coachen. Maar ik heb ook gezien dat dat soms voor heel veel verwarring zorgt en dat sommige dingen voor iemand met ASS enorm kwetsend zijn en het hele leven op z'n kop zet. Jullie ervaren sommige van mijn uitlatingen al als kwetsend en reageren daar heel fel op. Ik spreek over mijn bloedverwanten, we delen hetzelfde DNA. Voor mij is het ook afschuwelijk om te zien wat een worsteling het voor hen is.
In mijn gevallen heb ik het als volgt ervaren: De persoon met autisme is zoals deze is, vaak ervaren ze het probleem niet als probleem. Maar vinden ze het vooral een probleem dat jij een probleem hebt en daar kunnen ze oprecht verdrietig, boos of teleurgesteld over zijn. Maar ze zijn wie ze zijn en ze kunnen niet veranderen. Iedere keer wanneer ik ze wijs op een gedraging die sociaal niet handig is dan zie ik de pijn. Hun gedrag veranderd er niet wezenlijk door omdat ze enkel leren in die specifieke situatie in dat specifieke geval zo te acteren als ik toen heb aangegeven. In een iets andere setting is hun reactie weer gelijk. Als ik ze daarop wijs krijg ik een verhaal dat die situaties niet te vergelijken zijn en halen ze allerlei niet belangrijke details aan omdat te staven terwijl de grote lijn hen ontgaat. Maar het verdriet aan hun zijde blijft, ik heb ze weer gewezen op hun falen, hun niet aangepast zijn. En dat verscheurt mij ook weer.
Voor mij is het makkelijker mijn verwachtingen bij te stellen of los te laten dan dat ik van de ander vraag zich aan te passen. De relaties zijn veel oppervlakkiger dan relaties die ik heb met mijn vrienden. Maar de relaties zijn wel prettig, met humor en respect. Maar diepgang is er naar mijn smaak amper, en voor mij zijn ze niet liefdevol. Ze zijn ook niet liefdeloos, maar het is meer waardering en respect dat er is. Liefde gaat voor mij een stuk dieper.
Laatst bijgewerkt door Abacab op 13-12-17 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 15:36

Alvast bedankt, fijn dat we hier toch een constructieve dialoog kunnen houden, ook al zijn we het op sommige punten totaal niet eens (en zullen we dat ook nooit worden).

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:13

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord Shiloh, dat waardeer ik erg. Jouw verhaal sluit precies aan bij het verhaal zoals mijn ASS bloedverwanten het vertellen. Aan je verhaal te lezen zou je zo maar een sibling van me kunnen zijn.


Citaat:
Maar ik heb wél interesse in jou. Heel veel interesse. Maar meestal dacht ik er gewoon niet aan, om ergens naar te vragen. Mijn autistische hoofd dacht, "als iemand wilt vertellen, dat doet die dat toch gewoon". Dat deed ik immers ook? Als je iets wilt vertellen, dan doe je dat. Wil je dat niet, dan doe je dat niet. Maar dan is er ook nog zoiets als luisteren. Écht luisteren. En doorvragen. Omdat goed te kunnen moet mijn hoofd rustig zijn. Moet er geen chaos zijn. Moeten mijn hersenen niet 300.000 toeren per seconde draaien, om alle prikkels die ik de hele dag op me af heb gekregen te verwerken.


Ik begrijp heel goed dat er geen onwil of opzet in het spel is. Precies dit verhaal is mij zo vaak verteld. Maar dit zo'n stukje waardoor ik zeg: nu is het genoeg. Ik mis hierin de wederkerigheid. En omdat ik rekening moet houden met onder andere dit stukje zal er voor mij nooit sprake zijn van die gelijkwaardige wederkerigheid, die voldoet aan mijn behoefte. Daarom laat ik mijn verwachtingen los, zal ik die persoon nooit onder druk zetten of kwetsen, hebben we een hele leuke onderhoudende relatie met respect en humor. Ik laat die persoon zichzelf zijn, geef ruimte, pas me aan aan de behoefte van de ander en breng zo harmonie en balans.
Maar ik realiseer me dat de relatie niet evenwichtig is omdat die relatie enkel en alleen volstaat omdat ik rekening hou met de wereld van de mens met ASS. Ik zie hoe mensen met ASS soms sneuvelen op het mijnenveld van de sociale etiquette. Dus ik laat die verwachting los zodat ik me in de relatie met de mens met ASS kan richten op de dingen waarbij deze mens in zijn kracht staat. Bijvoorbeeld door interesse te tonen in de grenzeloze kennis van een bepaald onderwerp, door samen dergelijke beurzen te bezoeken, te praten over dat onderwerp dat deze wandelende Wikipedia zo in zijn/haar greep houdt.
Maar........ik heb er niet altijd zin in om te bedenken, XX vraagt nergens naar maar dat is niet uit desinteresse, XX staat weer op zenden maar dit is een uiting van medeleven, of dat ik me moet bedenken, het ASS hoofd is te overprikkeld, ik doe wel even een stapje terug en kom er over een uur of morgen wel op terug. Ik kan niet altijd die hulpverlener zijn die rekening houdt met.....en die een prettige sfeer weet te scheppen en die zorg voor balans. Dat is nl. iets dat ik bijna mijn hele leven al heb gedaan en wat alle hulpverleners me geleerd hebben. "Als je een klein beetje rekening houdt met de belevingswereld van..... dan is er heel veel mogelijk".
Het is voor mij een sta in de weg voor een gelijkwaardige en liefdevolle relatie, en het raakt de kern van ASS. Maar er is zeker wel ruimte voor een respectvolle en prettige relatie.
Laatst bijgewerkt door Abacab op 13-12-17 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:33

J
Qerty schreef:
Toch vind ik je posts onnodig generaliserend en vind het erg vervelend overkomen dat je uiteindelijk in iedere post toch weer alle ASS'ers over de kam scheert die je uit je eigen omgeving bekend is. En dan kan jij stellen dat er zeker wel ruimte is voor een respectvolle relatie, uit jouw posts krijg ik dat gevoel allerminst.


Tja dat is zoals jij het leest. jij mag er mee doen wat je wilt. Het is mijn persoonlijke verhaal, ongecensureerd.
Mij heeft dit topic al veel opgeleverd. Misschien dat dit jou ook wat oplevert. Daar doen we het toch voor.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 21:44

Shadow0 schreef:
Heb je andere mensen omgeving die wel 100% van de tijd volledig sociaal wederkerig zijn, altijd?

Ja gelukkig heb ik die wel. Ze voldoen iig aan de behoefte die ik heb.


Citaat:
Jij maakt jouw behoeften tot de norm, en mensen met ASS tot afwijkend van die norm.

Ieder mens streeft naar geluk. Mijn persoonlijk geluk is de norm, zonder dat ik daarbij anderen kwets of geweld aan doe. Ik ben hier heel openhartig maar ik zal mijn bloedverwanten nooit onnodig kwetsen door ze hierover verwijten te maken.
Gelukkig heb hele liefdevolle en diepgaande relaties met mensen die niet binnen het spectrum vallen. Dat was voor mij best een eye-opener omdat ik me juist zo vertrouwd voelde bij mensen binnen het spectrum.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 09:51

Ik heb hier heel open en eerlijk antwoord gegeven op de vraag van de TS. Dat dat een antwoord is dat je eigenlijk niet wilt horen dat snap ik wel. Maar iemand schreef hier al dat mensen met ASS net zo willen worden behandeld als mensen zonder ASS. Dat heb ik nu dus gedaan en dat heeft veel inzicht opgeleverd.

Ik wil hiermee aandacht vragen voor de andere kant. De kant die iedereen maar al te graag bedekt met de mantel der liefde, waar niemand het graag over wil hebben. De kant die ik niet openlijk deelt met mijn bloedverwanten, de kant die ik naar hen verzwijg. Omdat ze zo confronterend en kwetsend is. Omdat er geen oplossing is voor dat probleem. Daarom is het makkelijker er over te zwijgen en te doen alsof er niets aan de hand is.

Maar die kant is er wel degelijk en er zijn plekken waar wél over dit probleem wordt gesproken. Ik heb hier heel even die deur op een kier gezet om jullie een klein inkijkje te geven in mijn ervaringen met wat mensen zonder ASS tegen elkaar zeggen over hun ervaringen met mensen met ASS. De punten waar ze tegenaanlopen, maar die ze niet kunnen delen omdat er geen begrip is. Precies datzelfde zie je hier ook ontstaan. Affectieve verwaarlozing is een heel groot struikelblok. Dat lees je hier ook al tussen de regels door in de reacties van sommige posters. Daarom ook mijn conclusie dat een gelijkwaardige liefdevolle relatie of vriendschap met iemand met ASS niet mogelijk is.

De manier waarop sommige hier reageren op mijn input vind ik typerend voor de dingen waar ik tegenaan loop. Er wordt door een aantal totaal voorbij gegaan aan de essentie van mijn verhaal, maar er wordt ingezoomd op details, punten en komma's en die worden oeverloos uitgeplozen.
Ook de manier waarop een aantal hier inhoudelijk reageren is voor mij een enorme Aha-Erlebnis, het feest der herkenning. Het was soms alsof ik met een aantal van mijn bloedverwanten of dierbare vrienden uit het verleden, de discussie aan het voeren was. Dat was soms best even schrikken voor me. En ik wil de fanatieke posters (zeker Shiloh, Xyzutu, Qerty, Laurora, musicolog en nog veel meer) die hele lange betogen hebben opgeschreven heel erg bedanken omdat ze me hiermee een inkijkje hebben gegeven in hun binnenwereld. Dit heeft me veel informatie inzicht en bevestiging opgeleverd.

Als je oprecht geïnteresseerd bent in het andere verhaal hierbij wat leestips:
http://www.kindvanauti.nl/
https://sites.google.com/site/kinderenv ... etautisme/
https://familieasspecten.wordpress.com/
https://mymotherhasaspergers.wordpress.com/

Ik vind het in de hele discussie wel opvallen dat ik al een paar keer heb gewezen op deze sites maar dat werkelijk niemand hier op heeft gereageerd dus daarom nog maar een keer.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:57

Mijn input heeft nogal wat los gemaakt en dat is heel erg goed. Ook die andere kant moet bespreekbaar gemaakt worden. Er is heel veel aandacht voor de mens met ASS maar de effecten die de mens met ASS heeft op zijn omgeving is nog een moeilijk bespreekbaar te maken punt. Uit de reactie van Lau blijkt maar weer eens hoe pijnlijk dat is en dat leidt in dit geval tot buitenproportionele vijandigheid. Ik geloof niet dat Lau doorheeft hoeveel een dergelijke reactie over haarzelf zegt en hoe schadelijk zo iets is voor haarzelf maar ook voor andere mensen met ASS.

Ik heb steeds gesproken over mijn eigen ervaringen en hoe ik daar in sta. Daarover valt niet te discussiëren, het is mijn werkelijkheid. Ik heb ook steeds benadrukt dat ik hier open ben omdat dat de vraag was van de TS. En als het je niet aanstaat, so be it. Je hoeft er niets mee te doen, ik schrijf over mijn persoonlijke ervaringen, met aandacht voor de donkere kant maar altijd vanuit respect en met compassie.

Een aantal reacties die ik hier lees zou ik op een nette manier sociaal onhandig willen noemen. Doordraven over details, de kern van de zaak niet vatten of ontkennen, feiten ontkennen of verdraaien, de ernst afzwakken, bagatelliseren (en je moet zelf maar bepalen of je je aangesproken voelt). Heel misplaatst in dit geval. Omdat het totaal niet gepast is om iemand ter verantwoording te roepen of te veroordelen over een persoonlijke ervaring.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 15:28

Shiloh, ik begrijp jou reactie niet. Ik beschrijf hoe ik de omgang met mensen met ASS ervaar en hoe ik daar invulling aan geef. Ik heb ook steeds benadrukt dat ik hier ongecensureerd eerlijk ben.

Mijn ASS bloedverwanten zullen je vertellen dat ik hun allergrootste lieveling ben. Ik doe veel voor/met ze. Daarin hou ik rekening met hun beperkingen maar ook absoluut met hun kracht, want ASS heeft ook hele mooie en bijzondere kanten, dat wil ik nog wel even extra onderstrepen. Niet dat ik verwijten krijg dat ik alleen maar negatief ben, dat is zeker niet zo.

Tijdens een van mijn eerste familiesessies over ASS vertelde de coach ons dat er een aantal zaken typerend zijn voor ASS een daarvan is het moeilijker kunnen aanvoelen van anderen. Shiloh beschreef dat eerder heel mooi. Soms draait het hoofd op volle toeren waardoor er geen ruimte meer is om de signalen van de ander op te pikken. Dat is geen keuze, er is geen opzet en het is behoorlijk belastend voor de persoon die dat zelf ondergaat. Dat is wel een kenmerk dat geldt voor alle mensen met ASS, het definieert de diagnose.

@Theodora, dank je wel voor je waardevolle en genuanceerde input. Als ik mensen tegenkom die zo vol van zichzelf zijn dan ze geen ruimte hebben voor de ander dan zal ik in hen ook niet diepgaand investeren.

@Kahawa, dank je wel voor je toelichting, heel duidelijk zo.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:06

Dank je Kahawa. Dat is al wat duidelijker over die overprikkeling. Maar weet jij dan misschien waar de grens loopt van ASS en ADHD/ADD? Want dat heeft toch ook te maken met gebrek aan filter of zit ik er helemaal naast?

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:10

Shiloh ik beschrijf mijn eigen persoonlijke ervaringen. Ik kan dat blijkbaar niet vaak genoeg benadrukken. Het is mijn verhaal, mijn waarheid die ik hier deel. Ik wil dit zeker niet neerzetten als de enige en absolute waarheid. Het is mijn persoonlijke verhaal. Daarom is het ook ongepast en onhandig daar zo vijandig op te reageren. Is het nu duidelijker voor jou?

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:50

Over rollen: in iedere sociale groep pak je weer een andere rol. Op het werk, met je vrienden, tijdens het sporten, met familie, met je ouders. Je laat in zo'n setting steeds maar een deel van jezelf zien, dat deel van jezelf dat in die groep van toepassing is. En dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, zo lang je maar weet dat je in die rol zit en dat die rol jou niet definieert als mens.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:22

Anoniem schreef:
Het enige probleem wat ik nu nog heb is het niet mezelf mogen zijn. Dus een rol spelen. Het feit dat ik al drie keer een burn-out hierdoor gehad heb geeft aan dat dat eigenlijk onmogelijk is.


je burn-out kan ook los staan van je autisme.
Er zijn heel veel mensen die geen ASS hebben en toch een burn-out krijgen omdat ze overprikkeld raken. Bijvoorbeeld omdat ze naast een baan ook nog de 'rol' ;) van mantelzorger op zich nemen.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:20

Kennen jullie de serie 'The brigde" waarin Saga Noren een autistische hoofdrechercheur speelt? Gisteren werd er nog over gesproken bij Jinek. Daar werd verteld dat niet-ASS mensen gesprekken met elkaar aangaan en in zo'n gesprek elkaar steeds spiegelen en bevestigen. Dat doen ze dmv zorgvuldig gekozen bewoordingen en intonatie maar ook door non verbalen communicatie, oogcontact, handgebaren, mimiek. Er werd gesteld dat mensen met ASS daar geen goede radar voor hebben en daarom niet actief mee kunnen doen in die interactie.
Als je als niet-ASS een gesprek aangaat met iemand met ASS merk je al heel snel dat je niet wordt bevestigd in die interactie. Dat maakt dat niet-ASS mensen snel een vreemd gevoel krijgen bij iemand met ASS.

Ik vond het iig een mooi stukje en ik ben benieuwd of er hier mensen met ASS zij die zich daarin herkennen. Of heb jij je die non-verbale communicatie wel eigen gemaakt en hoe heb je dat gedaan?

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:18

Als je je als mens met ASS(trekjes) en zonder aangeboren radar goed staande kunt houden in deze maatschappij dan ben je echt een grote kampioen. Die energie die mensen met ASS hebben moeten steken in het ontwikkelen van die radar kost zo veel energie. Super dat dat nu zo goed gaat Laurora.

@Brainless, jouw kinderen zijn natuurlijk nog redelijk jong en zullen daar misschien veel meer tijd voor nodig hebben om dat te ontwikkelen.

Dat serieuze kantje van mensen met ASS ken ik ook. Als ze een beetje zelfspot hebben zit in dat stuk heel veel humor. Met een lieve vriend hadden we het ooit over kinderen nemen. Die kwam ff heel droog en super serieus uit de hoek: Pedo's,........ die nemen kinderen.
Lekker letterlijk en zo hilarisch. Zo heeft hij wel meer van die dingen. Zonder dat ie het doorheeft is hij soms zo briljant grappig. En omdat hij praat met weinig intonatie en weinig mimiek is dat nog grappiger.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Als ik zeg dat ik autisme heb,

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:40

ASS is ook nog maar heel erg kort in beeld bij de hulpverlening. Pas in de jaren 70 kwam er mondjesmaat een beetje aandacht voor autisme. Eerst werd gedacht dat de 'ijskastmoeders' de oorzaak waren van autisme. Gelukkig weten we nu heel wat meer. Maar we zijn er nog lang niet. Daarom is het ook zo moeilijk om mensen met ASS die zijn vastgelopen goed op weg te helpen. Er is geen vaste handleiding, en die zal er ook nooit komen. Want ieder persoon met ASS is weer een eigen individu dat een eigen aanpak nodig heeft.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 09:15

Ik heb veel gehad aan de indeling ASS. Hierin staan 5 types omschreven die voor mij heel erg herkenbaar zijn. De omschrijvingen zijn een beetje zwart wit, ander kun je niet rubriceren. Ik werkelijkheid zijn de signalen veel subtieler. Zeker mensen met ASS en een normale tot hoge intelligentie zijn heel goed in staat zich sociaal wenselijk gedrag eigen te maken. Maar iedereen kent wel iemand in zijn omgeving waarvan hij/zij zegt,
die persoon is echt aardig, maar er is iets vreemds aan, die persoon is een beetje raar en ik voel me er soms wat ongemakkelijk bij.
Dat zou dan heel goed iemand kunnen zijn die in het spectrum valt. De typeringen geven aan hoe verschillend een diagnoses ASS kan uitpakken.

http://www.pasnederland.nl/index.php?op ... &Itemid=78

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:38


When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, zivazoef en 29 bezoekers