Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:28

Zal mezelf ook even melden, vanavond een wat uitgebreidere reactie ;)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk


palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:59

Toch maar vandaag want gisteravond kwam het er niet meer van :+

Hier dus ook voor een deel zelfvoorzienend en verder proberen we zo klimaat neutraal mogelijk te leven, al valt dat tegenwoordig niet mee met alle plastic verpakkingen etc.

Voor een deel van ons eten hebben we een groentetuin, fruitboomgaard en kippen en konijnen lopen. Dit zal nog wel uitgebreid worden met een paar varkens en een paar koeien waarvan eventueel een deel verkocht kan worden.

Het slachten van de beesten doen we in principe gewoon zelf, waar het echt doodmaken de enige stap is waar ik mezelf altijd even overheen moet zetten. De konijnen krijgen dan nog even een aai over de bol :+ dat dan gevolgd word door een stuk hout, waarna ik de keel doorsnij.
De kippen is "gewoon" vangen en dan de kop eraf snijden.

Voedsel bewaren hangt er een beetje vanaf wat het is. Er gaat best veel de vriezer in maar drogen ook een deel en wecken ook best veel.
Zo gaat er bijvoorbeeld een deel van het fruit (kersen, frambozen etc) de vriezer in maar ook in de jam of appels diepe in dunne plakjes snijden en zo drogen als snack.

Tomaten maken we vaak gewoon een basis prutje van waar we dan soep of saus van maken.. Dat prutje gaat dan in weckpotten de "kelder" in (onze kelder is bovengronds gebouwd).

Courgettes gaan vaak in de soep en dan de vriezer in. Een deel eindigd echter ook gewoon als kippenvoer :+

Pompoenen maken we ook soep van, of verwerken we direct in een ovenschotel.

Aardappels die gaan in een grote krat met een paar kranten erover in de schuur en pakken we als we ze nodig hebben. Wat dan in het voorjaar over is gaat weer de grond in.

Verder hebben we nog aardpeer staan. Deze hebben we proberen te eten maar vinden het niet lekker :+ dus dat staat er alleen nog voor de bloemen.

Voor de bestuiving hebben we een bijenkast staan waar we tot nu toe niet echt geluk mee hebben omdat de bijen telkens dood gaan (maar dat zal deels wel liggen aan het gif dat gespoten word hier in de buurt).

In huis hebben we verwarming dat werkt met aardwarmte, we halen de warmte dus uit de grond ipv dat we bijvoorbeeld olie of gas verstoken.
Daarnaast hebben we nog houtkachels staan waarvan 1 een fornuis is die in principe gewoon de hele dag aan staat en ook echt gebruikt word voor koken. We hebben er wel een gasfornuis naast staan voor in de zomer of als we ff snel wat op willen warmen.

Zonnepanelen willen we wel maar vinden dat zonde van het dak dat nu nog bij het huis past. We vinden het dus meer afbreuk van het karakter van het huis.
We zijn aan het kijken voor een andere boerderij waar we een bedrijf zullen hebben, waar dan waarschijnlijk wel zonnepanelen op de daken van de schuren zullen komen om zo iig een deel van de stroom dat het bedrijf zal gebruiken zelf te kunnen "produceren".

Zo en dan ben ik weer even uitgetypt ;)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:43

kwita schreef:
palousa,
Hoe weet je zo zeker dat het door vergif komt?Het kan ook van een ziekte komen als de bijen steeds in dezelfde niet-ontsmette kast gaan. Dit verhaal hoor ik vaker en is vaak helemaal geen vergif kwestie maar een ziekte!.

hier verkopen we de groenten die echt over zijn en dat doen alle buren ook , dus je moet niet te veel willen verdienen en met het bio ding dat interesseert de meesten niets ...dan gaan ze naar de buren!


Ik ontsmet de kast als hij leeg is en haal alle oude raten eruit dus denk niet dat het dan toevallig 3 jaar achter elkaar een ziekte in de kast heeft gezeten.

De laatste zijn opgevreten door Hornaars helaas, die hadden een nest gemaakt in de kast -O-

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:05

pmarena schreef:
Was dat je wilde zwerm, hebben die alweer het loodje gelegd...? Dat is wel balen dat je daar dan weer voor niks mee aan het slepen bent geweest -O-

Hè hebben jullie toch een warmtepomp die de grond in gaat, ik dacht dat dat nog iets heel prijzigs was waar je nog over na moest denken?

Of is het er niet zo 1 die een heel eind de grond in gaat maar zo'n "light" versie? Daar zijn wij ook naar aan het kijken, zit nu subsidie op :)


Haha nee de wilde zwerm doet het heel goed gelukkig, die zijn erg actief. Het hornaar nest is de dag voor het plaatsen opgeruimd dus de bijen hebben daar gelukkig geen last van gehad.
Net na de winter was er zelf een volkje in de kast gaan zitten en die zijn opgegeten.
Het volk van vorig jaar lag gewoon dood onderin de kast vandaar dat ik denk dat er gif in de honing heeft gezeten.
Er is hier best veel landbouw waar gif bij gebruikt word (graan en mais) dus het is niet ondenkbaar.
Mijt heb ik eigenlijk niet gezien op de dode bijen.
Vorig jaar heb ik een wild volk uit een dak gehaald bij vrienden en dit jaar hadden ze er een in een boom hangen, ongeveer 2 meter boven de grond dus dat was een stuk makkelijker.

Over de warmtepomp, daar hebben we idd even over getwijfeld omdat het vrij prijzig is. De installatie zelf is even uit m'n hoofd, ongeveer €5000. Voor het hele aanleggen kwam daar nog eens zo'n bedrag bovenop.
Maar uiteindelijk toch besloten om het te doen.
Ze zijn hier een week bezig geweest in de tuin om 2 gaten van 100 meter diep te boren (per dag 1 gat), een greppeltje te maken om de leidingen in te leggen (ook een dag), de boel aan te sluiten en op te ruimen.
Dat zag er ongeveer zo uit

Afbeelding

En zo toen ze weer klaar waren :+
Afbeelding

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:40

Heb er nu maar suiker bij staan om te kijken of ze het dan wel blijven doen :+
Ook hebben we een val neergezet voor Hornaars en die werkt erg goed moet ik zeggen, denk dat er 15 per week in zitten. Dat zijn er dus weer 15 per week die geen bijen meer kunnen eten *\o/*

Er zit hier veel vee dus kunnen niet zo makkelijk om de mais heen. Onze groentetuin kan helaas niet genoeg opbrengen voor de bijen.
In de wei staat gelukkig ook best veel klaver en andere kruiden in dus daar is ook genoeg te halen.
We zullen het wel weer zien aan het einde van de zomer hoe ze het hebben gedaan.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:17

Blader eens door ons topic heen :+
Dan kun je iig zien dat een oude boerderij opknappen veel werk is, zeker als je daarnaast ook de buitenboel bij wilt houden

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 20:52

Voor water kun je natuurlijk eventueel een put laten slaan (of zelf boren) en als je van het gasnet af wilt kun je bijvoorbeeld voor de winter een fornuis op hout kunnen overwegen (die verwarmt ook meteen een deel van je huis) en dan voor de zomer koken op flessengas.
Verwarming kun je dan voor hout (stukken of pellets) kiezen of zoals wij een warmtepomp.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:59

Nikass schreef:
palousa_boy schreef:
Voor water kun je natuurlijk eventueel een put laten slaan (of zelf boren) en als je van het gasnet af wilt kun je bijvoorbeeld voor de winter een fornuis op hout kunnen overwegen (die verwarmt ook meteen een deel van je huis) en dan voor de zomer koken op flessengas.
Verwarming kun je dan voor hout (stukken of pellets) kiezen of zoals wij een warmtepomp.


Hoe zelfvoorzienend is dat dan? Dan moet je toch gewoon gasflessen kopen? Of begrijp ik het niet goed?


Misschien niet volledig zelfvoorzienend maar wel onafhankelijk van het gasnet ;)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:13

Wat dat betreft kun je idd beter gewoon spullen ruilen tegen andere spullen of tegen een beetje hulp.
Ben blij dat dat, binnen het redelijke uiteraard, hier soms ook nog gewoon kan.

Volledig groen zullen wij trouwens nooit kunnen worden, al is het maar omdat ik de trekker ook ergens op moet laten rijden anders hebben de paarden geen hooi.
Het lijkt mij mooi om veel met ons trekpaard te kunnen doen maar bedrijfstechnisch is dat tegenwoordig niet meer te doen, als je al de juiste machines kunt vinden. Men wil er (ja ze willen wel maar uiteindelijk doen ze het niet) ook niet extra voor betalen dus daar is ook niets meer uit te halen.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:40

Hier hebben we die vrijheid wel gelukkig, sterker nog, we hebben nieteens een gasaansluiting :+ (door de rotsige grond waardoor ook alle kabels voor stroom en telefoon bovengronds lopen)
Wat je hier dus vooral ziet is hout gestookt verwarmen of elektrisch. De laatste jaren zijn ze wel steeds meer de alternatieven aan het promoten dmv belasting dat je terug kunt krijgen. Ook het isoleren van je huis om zo het warmtegeleiding te verminderen is belastingtechnisch interessant (maar dan moet je het wel door een erkend bedrijf laten doen).

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 09:47

Het probleem is vaak dat mensen het dak niet isoleren omdat ze de zolder niet gebruiken.
Zag laatst al iets voorbij komen dat dan je isolatie (los op de zoldervloer "gespoten") maar €1 kost (dat zal wel na terug vordering van de belasting zijn) en je dus alleen maar de uren hoeft te betalen.
Nadeel van zoiets is weer dat je dus je zolder niet meer kunt gebruiken, of je moet eerst de isolatie weer weghalen.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 19:58

Wij stoken niet zo veel hout meer sinds de warmtepomp werkt en ik steeds minder open verbindingen met buiten heb :+
Aan het begin kwam de tocht van alle kanten (dak was alleen hout met pannen erop waar je tussendoor kon kijken, de houten vloer was niet geïsoleerd en ligt een kleine kelder onder en er kwam een hoop kou van de muren want het huis was al jaren niet meer verwarmd)
Inmiddels hebben we dus de warmtepomp voor een bassistemperatuur en stoken bij met hout.
De warmtepomp gaat ook vanzelf aan bij een buitentemperatuur onder de 11 graden (of net wat je instelt uiteraard) dus daar hoeven we zelf niet naar te kijken.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:54

Nikass schreef:
palousa_boy schreef:

Misschien niet volledig zelfvoorzienend maar wel onafhankelijk van het gasnet ;)


Ok, maar wat is dan precies het doel? Zoveel mogelijk zelfvoorzienend, of zo min mogelijk te maken hebben met de overheid? (of beide? ;) ) En hoe principieel Wil je daar dan in zijn?


Dan is het vooral om onafhankelijk of zo veel mogelijk onafhankelijk te zijn van de overheid, dan wel de grote spelers in het veld.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 14:05

Iedereen heeft uiteraard ook z'n eigen idee en wat mij betreft is dat ook helemaal prima en moet je vooral niet het topic links laten liggen omdat ik iets op een bepaalde manier doe of er iets over vind ;)

Daarbij is het ook niet mijn topic :Y)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:03

Hier moeten we ook wel uitkijken wat we gebruiken ivm de septic tank, die lust niet alles.
Wat daar uit komt rijden we trouwens ook weer gewoon uit over onze wei :+

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:18

Ze zeggen hier ook al dat je beter zonnepanelen kunt gebruiken om in je eigen energiebehoeftes te kunnen voldoen dan dat je het verkoopt aan een energiemaatschappij. De tijd dat je veel meer kreeg dan dat je betaalde is wel een beetje voorbij.
Nog mooier is natuurlijk dat je dat wat na gebruik over is dan alsnog kunt verkopen, maar dat schijnt wat meer techniek te vragen en is dus weer wat duurder.
Ook is het dan weer de vraag of je eerst je eigen accu's moet opladen voor savonds bijvoorbeeld.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 11:34

Wij zijn gewoon gegaan ;) want in Nederland blijven was voor ons geen optie.

Mijn vrouw had nog een bedrijf in nl dus is wel veel heen en weer gereden. Ik ben hier hoofdzakelijk bezig geweest om ons huis een beetje leefbaar te maken en heb hier en daar nog een beetje gewerkt.
Nu we na 3 jaar het bedrijf in Nederland verkocht hebben zijn we hier begonnen met kijken wat we prcies willen gaan doen. Na wat zoek en denkwerk is dat toch een boerderij geworden.
Inmiddels (weer een half jaar na "het besluit") begint er wat meer schot in de zaak te komen, september begin ik met een opleiding die ongeveer een jaar zal duren en we zijn rustig op zoek naar een andere boerderij die meer ruimte heeft (momenteel zit er 3ha bij het huis en huren we ongeveer 8ha en willen naar ongeveer 70ha) waar we ons plan kwijt kunnen.
We hopen dan ergens 2018 of begin 2019 te kunnen beginnen.

Voor ons was de keuze om te emigreren wel makkelijk maar de volgende stap "wat gaan we daar dan doen" was wat moeilijker. Intussen is er voor ons ook veel veranderd (hebben een dochter van 13 maanden en 2e kind is onderweg, ik heb hier toch een tijd alleen gewoond en nu zitten we weer samen etc) dat af en toe toch wat aanpassing vraagt.

Om dan terug te komen op het topic, uiteraard willen we zo veel mogelijk zelfvoorzienend zijn, zowel voor ons als voor de beesten. Voor ons zelf hebben we dus een groentetuin en wat vlees lopen en voor de beesten is het nu nog niet zo veel buiten het hooi van eigen land om (dat we dan wel weer laten maken).
We zijn ook wat aan het orienteren voor zonnepanelen voor op de stallen straks maar een hoop hangt af van waar we terecht komen (daarom loopt de groentetuin bijvoorbeeld ook nog weleens achter omdat we er niet aan toe komen en niet te veel tijd erin willen steken want wie weet of we hier over een half jaar nog zitten).

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:29

Hier eigenlijk veel te druk. De groentetuin is een groot onkruidveld met hier en daar een herkenbare plant, de konijnen heb ik inmiddels allemaal geslacht ivm tijdgebrek, de kippen daarvan loopt de helft buiten de ren omdat het een beetje overbevolkt is en we geen tijd hebben om te slachten.. Enz enz

Ben zelf met een voltijd opleiding begonnen, dat is van 8 tot 17.00, we hebben er net een 2e kleine bij, de verbouwing schiet er eigenlijk ook bij in nu en zijn intussen dus ook nog bezig met de eventuele koop van een andere boerderij.

Alles bij elkaar zorgt er iig voor dat we ons niet hoeven te vervelen.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 07:58

Hier gaat het meeste idd naar de kippen, zelfs het meeste afval als we konijnen of kippen geslacht gebben of bijvoorbeeld de karkassen na het maken van soep.

Onze composthoop gaat dus niet zo hard, denk dat we in 3,5 jaar net een halve bak hebben gevuld.

Paarden lopen 24/7 op de wei dus echt mest hebben we niet. Haal elk jaar wat mest van de wei voor op de groentetuin maar de rest blijft gewoon in de wei liggen.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:05

Selka schreef:
8nnemiek, verspreid jij dan gecomposteerde mest of laat jij net zoals palousa_boy de mest liggen?
Ik heb zometeen 3ha dus ik ben bang dat ik dan wel erg veel kippen moet gaan houden om de boel goed bemest te krijgen :+

palousa_boy, bij jou eten de paarden het gras wel goed?


Jahoor hier eten ze het gras prima, ze lopen 24/7 op ongeveer 3ha met z'n 4en. Alleen de stukken waar ze veel mesten daar eten ze niet heel graag maar als de rest kort is gaan ze daar ook wel weer eten en anders ga ik er een keer met de maaier overheen.
De mest die sleep ik zomaar en toe uit.
En hebben idd ook hooi van eigen land, de paarden gaan dan een paar maanden naar een ander stuk wei die eigenlijk alleen dan begraasd word maar ivm de vele bomen en struiken etc ongeschikt is als hooiland.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:08

Wij hebben een septic tank die we zelf legen met de gierwagen :+ (en rijden het uit over een stukje wei). IBA hadden ze op stal ook maar die was niet gemaakt op 550 mensen per week :+ dus die was regelmatig verstopt maar opzich hetzelfde idee als de septic tanks.

In theorie zouden we elke week een zakje bacteriën moeten toevoegen om de boel aan de gang te houden maar dat doen we nouwelijks. We legen hem ongeveer elke 3 jaar.

Regenwater zou ik eigenlijk ook wel op willen vangen maar omdat we hier op graniet grond zitten maakt dat graven een beetje lastig. Wil dan eigenlijk een grote tank in de grond hebben :+
Wat we voor water wel hebben eventueel is een put die redelijk actief is. Ik kan ongeveer 1000 liter per dag oppompen. Dat zou meer kunnen worden als ik de put dieper zou maken, hij is nu maar 3 meter ofzo.
Vorige week heb ik nog een put gevonden maar daarvan weet ik dus nog niet hoe actief die is. Ook is die vroeger gebruikt voor afvalwater en weet eigenlijk niet of het toilet er ook op aangesloten was.
Maar mocht die weer leeg zijn etc dan kunnen we die ook gebruiken voor de groentetuin en de beesten in de zomer.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:35

xXLiekeXx schreef:
Is het aanleggen van een septic tank nog toegestaan in Nederland? Ik meen ergens te hadden gehoord dat deze in ieder geval niet meer nieuw aangelegd mogen worden. Weet niet of dit ook geld voor IBA.
Wel interessant om mij eens in te verdiepen.


Wij zitten in Frankrijk ;) weet niet hoe de regels zijn in Nederland inmiddels maar volgens mij is de IBA idd de nieuwe septic die dus geplaatst wordt bij nieuw of vervanging.

Wij zitten ver van de dichtstbijzijnde riolering af, netals vele mensen om ons heen op het "platteland". Ik denk dat de keuze aan septic/IBA vriendelijk spul wat groter is, maar over het algemeen komt het er op neer zonder chloor of andere chemische bende. Bacterie dodende middelen zijn niet erg goed voor het hele ecologische systeem in de tank aangezien die bacteriën juist ervoor zorgen dat alle "natuurlijke producten" in de tank composteren.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk


palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 00:05

Haha nou zulke snelheden kunnen wij alleen van dromen voorlopig, ben al blij als ik de 1mb haal op een test. Het is eerder 0,3 of 0,5 -O-

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:00

In de gemeente waar wij wonen is ook glasvezel in het centrum. Daarbuiten hebben veel mensen daardoor ook sneller internet.
Echter krijgen wij de aansluiting vanuit een andere gemeente waar nog geen glasvezel is en daarbij zitten we zo'n beetje aan het einde van het lijntje, ongeveer 6 km van het verdeelhuisje vandaan.

Het hangt dus echt van de dag en tijd af of we een filmpje (of een gedeelte ervan) op Facebook kunnen kijken bijvoorbeeld. Helaas blijven deze vaak na een paar seconden hangen. Ook een text lezen via Facebook is niet altijd even makkelijk omdat ook deze nog weleens blijft hangen of gewoon niet verder kan laden.

Bokt doet het meestal gelukkig wel goed :+

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:41

Voor de kippen (en eventuele konijnen) gebruik ik regenwater.
Voor de paarden hebben we het hele jaar rond bronwater. Thuis stroomt dat gewoon de wei in en op de andere wei breng ik dat met een IBC (daar is in de winter ook wel grondwater dat omhoog komt maar de paarden staan daar meestal in de zomer omdat daar meer bomen en struiken staan.

Voor ons zelf zou ik ook bronwater kunnen gebruiken maar omdat dat eerst gefilterd moet worden hebben we dat nog niet aangesloten. Daarbij trek ik de put leeg als ik de paarden in de zomer water ga brengen ;) (put zit ongeveer 1500 liter in als hij vol is dus dat is niet zo veel)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Artimes, Bloemetje75, desireeee_x, Googlebot, JudithGigi, katinker, laran, Marlou91, marygoround, mika11, nick_en_ik, Nijnteee, Roosch, Slagroomsoes, Slofje, Vuri, Winna en 145 bezoekers