Wanneer ga je uit huis?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Wanneer ga je uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 13:22

Ik begon hier gisterenavond ineens over na te denken en werd er best wel emotioneel van.
Ik ben altijd de jongste geweest, zowel in de familie als in mijn vriendengroep(en) en lang leve
de lol. Alhoewel ik altijd een vrij serieus kind bent geweest die niet van kattekwaad hield.
Nu ben ik 2 maanden terug 17 geworden, wat nog steeds jong is. Alleen volgend jaar ben ik ineens
al 18. Meerderjarig. Volwassene volgens de overheid.
En ik heb hier altijd enorm naar uitgeleefd want al mijn vrienden zijn 18+ waardoor ik nooit met hun
mee kon op stap of naar feestjes. En daarnaast vond ik ouder worden juist leuk.

Mijn vriendin is onlangs 19 geworden en is al aan het sparen voor de uitzet met haar 22-jarige vriend. Een ander maatje van mij gaat over 3 maanden ook op zich zelf. Ook pas 19. Enzovoort. Maar ik heb ook een aantal vrienden van 21/22 die nog wél thuis wonen. Dus ik neem niet per se een voorbeeld aan hun, maar het is meer dat het mij ineens wakker schudde.

Toen ik hier over na ging denken schrok ik gewoon best wel even, over 2 jaar al het huis uit zijn kan ik mij zelf niet voorstellen. Ik ben een heel zelfstandig kind en best veel weg van huis, totaal geen kind dat constant aandacht/bevestiging van ouders nodig heeft, maar om voorgoed gescheiden te zijn van mijn ouders... Ik krijg er de rillingen van.
Nu ben ik sowieso meer naar mijn moeder getrokken de laatste jaren omdat ze 2 keer (door ziekte en ongeluk) bijna is overleden op een hele heftige wijze. Dus om uit mijzelf haar te moeten gaan verlaten binnen nu en een paar jaar vind ik echt killing.
En zo begon ik na te denken en werd ik best wel bang hier van. Mijn vriend is momenteel 18, heeft het ook nog goed thuis, maar ik denk dat hij over 2 jaar wel een eigen huisje wilt hebben. Een eigen plekje.
Misschien dat ik tegen die tijd inmiddels wel behoefte heb om weg te gaan van mijn ouderlijk huis. Maar wat als ik dat niet heb?

Wanneer ga je eigenlijk uit huis? Is er een limiet?
Ik wou dit vooral even van mij afschrijven, maar ik ben ook zeker benieuwd naar jullie kijk hier op. Misschien sta je momenteel wel zelf op het punt om uit huis te gaan. Ik ben benieuwd.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:24

Bij mij thuis is er geen limiet geweest, ik woon pas sinds dit jaar samen (en dus pas voor het eerst uit huis) en ik ben 27. Pin je niet vast aan een leeftijd, dat is echt niet nodig. :(:)
Lekker doen wanneer jij daar behoefte aan hebt!

Valerie93

Berichten: 3133
Geregistreerd: 10-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:25

Je gaat uit huis wanneer je er aan toe bent. Ik was zelf ook 18 toen ik ging samenwonen. Maar ken ook zat mensen die op hun 30ste nog thuis wonen.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:26

Joh, er is geen limiet. Al wil jij de rest van je leven thuis wonen, lekker doen.

Persoonlijk vind ik het wel ongezond om je hele leven bij je ouders te blijven wonen. Ik denk dat het heel gezond is om, als je daar klaar voor bent, bijvoorbeeld als je gaat studeren in een andere stad of als je voldoende verdient om jezelf te kunnen onthouden, uit huis te gaan. Het is onderdeel van je ontwikkeling en zelfstandigheid.
Maar goed, jij bent 17, maak je niet druk en blijf lekker nog een paar jaar thuis wonen ;)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Wanneer ga je uit huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 13:27

Is 17 niet al een leeftijd om hierover na te gaan moeten denken dan?

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:27

Heel kort, je gaat uit huis als:

1. Je financiële situatie gezond genoeg is om je eigen kosten te kunnen dragen, als je nog niet weet wat je precies wil én nog geen vast inkomen hebt, raad ik het je heel erg af (been there, done that..)
2. Je er zelf klaar voor bent!

Je hoeft niet weg (tenminste, dat ligt aan je ouders) dus waarom er een leeftijd aanhangen!

Daarnaast zou ik er zelf niet voor kiezen om zo vroeg/snel te gaan samenwonen! (also been there, done that!) Ik zou eerst een eigen plek zoeken en van daaruit samen wat uitzoeken! :)

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:27

Lieshorses schreef:
Is 17 niet al een leeftijd om hierover na te gaan moeten denken dan?


Waarom zou je? Je bent nog piepjong! Eerst eens nadenken over wat je wil studeren of wat je wil gaan doen.

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:32

Denk dat je vanzelf het gevoel gaat krijgen dat je behoefte gaat krijgen aan iets voor jezelf, een eigen plekje.
Ik was 23 dat Ik dat gevoel meer kreeg en net 24 dat Ik uit huis ging.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:32

Toen ik 17 was kon ik me ook weinig bij voorstellen. Ik wilde toen ook gewoon nog minstens tot ik 25 was bij mama blijven wonen. Heel normaal, en alleen maar gezond! Het betekent namelijk dat je een fijne plek hebt bij je familie.

Een jaar later voelde ik ineens heel erg de aandrang om mijn eigen plek te zoeken. Ik studeerde toen een halfjaar, ik was vaak laat thuis en er ontstond een beetje irritatie omdat ik meer vrijheid en ruimte nodig had en die was er thuis niet. Dus toen heb ik een kamer gezocht en ben ik verhuist. Dat is nu bijn 7 jaar geleden en ik ben nog steeds heel blij met mijn eigen plek.

Dat gevoel komt wel. Misschien als je 18 bent, misschien als je 23 of 30 bent, niks om je zorgen over te maken dus. Je hoeft niet te doen wat andere mensen doen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:33

Nadenken: kan altijd natuurlijk. Daaruit kun je concluderen dat het antwoord 'nee' is.

Toen ik net studeerde dacht ik ook "ik blijf wel thuiswonen" maar ik merkte toch dat het op een gegeven moment vooral een geval werd van "waar mijn vrienden in mijn nieuwe stad 's avonds op de fiets stappen en naar huis gaan moet ik eerst nog een uur met de trein voor ik op bed lig" :=
Tja, dan kan je maar beter uit huis. Nu was het bij mij thuis ook niet zo heel gezellig meer, veel spanning tussen mij en mijn ouders, dat is nu een stuk beter nu we elkaar nog zo eens in de 2-3 weken zien :j

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:36

Lieshorses schreef:
Is 17 niet al een leeftijd om hierover na te gaan moeten denken dan?


Je moet sowieso niks, het is logisch dat je er wel steeds meer over na kan gaan denken. Er zijn bijvoorbeeld leeftijdsgenoten die verder weg gaan studeren en dus op kamers willen/moeten gaan.

Heb je dit ook besproken met je ouders? Hoe kijken zij hier tegen aan?

Als ik om mij heen kijk naar vrienden en collega’s zijn er genoeg die pas na hun 20e het huis uit zijn gegaan. Je kunt tenslotte wel nog even lekker sparen op die manier, zo heb je later hopelijk ook wat meer financiele zekerheid.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:37

Goof schreef:
Joh, er is geen limiet. Al wil jij de rest van je leven thuis wonen, lekker doen.

Mag toch hopen dat de befreffende ouders, wiens huis het is, hier ook enige inspraak in hebben....

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:38

Lieshorses schreef:
Is 17 niet al een leeftijd om hierover na te gaan moeten denken dan?

Nee hoor.
Mijn zoon is 18 en gaat nog naar school.
Hij heeft al een baan voor na zijn examens, en gaat dan eerst 4 dagen werken en een dag thuisstudie doen.
Heb ook gezegd; neem lekker de tijd, kijk wat je straks wilt en neus eens rond.
Als je eenmaal uit huis bent ben je meer afhankelijk van je baan en zul je minder snel een x wisselen.
Ik heb liever dat hij goed voorbereid met 25 uit huis gaat (en leuke dingen heeft gedaan) dan dat hij straks vastzit aan (grote) vaste lasten en zich een slag in de rondte moet werken om alles te bekostigen.
Tegen die tijd is het inkomen ook wat stabieler (en hoger).

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:39

Je moet er over nadenken wanneer jij er klaar voor bent en zin hebt om uit te huizen. Voor mij was dat op 16 al. Maar als jij je thuis goed voelt en je ouders geen probleem hebben met het feit dat je er nog woont, dan zie ik niet in waarom je er over na zou "moeten" denken op 17. Mijn broer was 28 toen hij uit huisde. :')
Als jij er over twee jaar nog niet klaar voor bent, dan is dat zo. :) Dan moeten jullie daar dan over praten. Niet nu al problemen maken waar er nog geen zijn. :)

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:43

Er is geen leeftijd wanneer je het huis uit 'moet'. Zelf ben ik op mijn 19e voor 1.5 jaar vertrokken naar Amsterdam voor mijn studie. Dat heb ik toen redelijk in een opwelling besloten en was i.v.m. reistijd en studiedruk ook wel echt nodig. De reden dat ik er maar 1.5 jaar heb gewoond, is omdat ik het niet meer uithield daar. Ik haatte de grote stad zo intens, voelde me soms gewoon een kluizenaar daar. Ik vond het gewoonweg geen flikker aan en keek er naar uit om elk weekend weer naar huis te gaan.

Na die 1.5 jaar ben ik dus weer terug verhuisd naar mijn ouders. In principe had dat dus niks te maken met mijn ouders, maar meer met mijzelf en de locatie waar ik woonde. Daar was ik niet gelukkig. Inmiddels ben ik 22 en woon ik nog bij mijn ouders, samen met mijn vriend (die 21 is). Eerlijk? Pas op dit moment, zeker nu ik aan het afstuderen ben, kijk ik er enorm naar uit om het huis uit te gaan en lekker op mezelf te gaan. Ik heb nu pas het idee dat ik enigszins volwassen aan het worden ben en mijn eigen leven wil gaan opbouwen in plaats van bij mijn ouders. Niet dat ik nu wel in Amsterdam zou kunnen wonen, absoluut niet. Ik ben en blijf een dorpsmens (waar ik bij mijn ouders woon vind ik al too much eigenlijk).

Mijn ouders vinden het overigens allemaal prima, of ik nou thuis blijf wonen of het huis uit ga :P

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:44

Je weet het vanzelf. Ik was 17 toen vriend vroeg of ik samen met hem op zoek naar een huis wilde gaan.
En ja ik was daar klaar voor! Heel fijn gezin thuis maar ik vond het heerlijk om zelf aan te modderen.

Heb jij dat niet? Dan blijf je toch lekker thuis :)

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:44

Ik ben inmiddels bijna 24 en woon nog thuis. Ik kan het financieel gewoon weg niet rondbrijen om het huis uit te gaan dus woon nog lekker thuis.
Ik zou je er niet te druk over maken. Er komt vanzelf een geschikt moment

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:45

Sommigen gaan eerder dan anderen. Ikzelf ben 19 en heb nog totaal geen behoefte om op kamers te gaan. Ik heb lekker mn eigen plekje thuis, mijn paard en hond en mijn vrienden zijn daar ook. Mijn ouders zeggen ook, je moet gaan als je voelt dat je eraan toe bent om te gaan. Maar ik kan zelf niet zo goed tegen verandering en dus wordt het sowieso een hele grote stap om op mezelf te gaan wonen. Het liefste zou ik gewoon meteen in een huisje/appartementje gaan wonen en het hele 'op kamers gaan' overslaan, maar ja dat is natuurlijk wel een stuk duurder. (Plus, ik studeer in Utrecht en het is echt een hel om daar een fatsoenlijke kamer te vinden := )

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:46

De limiet bepaal je zelf! Je bent pas 17, opzicht niet gek om er dan over me te denken en ook geen gekke leeftijd om eventueel op kamers te gaan. Maar als je het thuis prima vind, dan blijf je voorlopig toch lekker!
Je merkt het vanzelf wel wanneer je er aan toe bent!
Op mijn 17e moest ik er nog niet aan denken om uit huis te gaan. Scheelde toch weer een hoop tijd en geld! Maar toen ik voor studie op buitenlandse stage moest op mijn 20ste/21ste en ineens voor mezelf moest zorgen beviel dat eigenlijk best prima. Toen ik weer thuis kwam ergerde ik mij juist aan dat alles niet meer precies ging zoals ik wilde. Heb daarna nog een jaar thuis gewoond om mijn studie af te maken en ben met mijn eerste baan pas geleden het huis uit gegaan!

En uit huis gaan hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je dat je voorgoed gescheiden bent van je ouders! Je kunt natuurlijk ook dichtbij je ouders gaan wonen, zo kun je toch snel bij ze zijn wanneer nodig!

Voor nu geniet lekker van de voordelen van thuis wonen! Dat moment dat je behoefte hebt aan een eigen plekje komt vanzelf wel!

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:54

Er is geen limiet vind ik zelf. Als je het idee krijgt dat je toch liever je eigen plekje zou willen, en hier de financiële middelen voor hebt, zou ik er zelf voor kiezen uit huis te gaan.

Mijn situatie is íetsje anders.. Ik heb namelijk 3 paarden aan huis en mijn vriend waarmee ik toch wel een goede toekomst zie is net begonnen aan zijn 5-jarige studie in Twente. Plus ik heb zelf ook nog ambities voor een HBO studie en ik moet nog 1,5 jaar om mijn MBO af te maken(reken maar uit..) Een huis hier in de buurt is geen optie eigenlijk want tegenwoordig bestaat het alleen maar uit seniorenwoningen e.d. Dus, het komt erop neer dat ik nog lekker een tijdje thuis blijf wonen :+ :+ . Ik ben 18 trouwens haha.

Astrid_Brann

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:54

Je bent nog jong, tenzij je echt graag wil (wat je niet echt hebt) en de mogelijkheid hebt, zou ik me er nog niet al te druk over maken. In de aankomende jaren kan dat gevoel heel erg veranderen, ik moest er vroeger ook nooit aan denken maar dat is uiteindelijk veranderd.

Ik ben zelf met 18 op kamers gegaan voor mijn studie, en nu ik 21 ben woon ik sinds 8 maanden samen met mijn vriend.

Mijn zusje, nu bijna 20, woont nog steeds bij mijn ouders. Haar studie was in dezelfde stad als waar mijn ouders woonden, dus die is blijven hangen.
Zelf vind ze het wel comfortabel, die blijft hangen tot ze eruit gegooid word of tot ze een vriend krijgt waar ze mee wil gaan samenwonen. :+

Twee verschillende situaties dus. Er is geen "perfecte leeftijd" of een maximale leeftijd. Mijn vriend woonde met 22 nog bij zijn ouders. Een vriendin van 25, die nog studeert, woont ook nog bij haar ouders.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:56

Lieshorses schreef:
Is 17 niet al een leeftijd om hierover na te gaan moeten denken dan?


Nee joh, waarom. Je kan je wel druk maken maar je moet toch juist genieten van de tijd dat je nog lekker thuis kan wonen. Zodra het moment daar is dan voel je dat wel. Ik ben op mijn 20e uit huis gegaan, mijn intentie was langer thuis te wonen maar de omstandigheden veranderde. Toen was het moment daar.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:58

Ik had altijd gezegd, op 18j ga ik uit huis.
Ik ben nu 24, woon nog steeds thuis.
Ergens heb ik het gevoel dat ik al lang uit huis had moeten zijn, puur als ik rondom mij kijk.

Maar zolang het financieel niet haalbaar is dan moet je ff keuzes maken :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:59

Als 17 jarige er over nadenken, ja prima.
En dan heb jij nu bedacht dat je dat nog niet wilt :)
Er is geen vaste leeftijd voor.
De ene wil dat eerder dan de ander.
Ligt vaak aan de studie, de thuissituatie of er al vaste verkering is. Allemaal redenen om wel of niet het huis uit te gaan.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:03

Hihi ik ben pas gegaan toen ik 26 was!! :o

Ik had op mijn 19e mijn 1e eigen pony gekocht en daar al mijn geld ingestoken dus niet genoeg gespaard. Wel gewoon een prima opleiding en baan maar ik was gewoon niet daarmee bezig.

Daarbij kan ik totaal niet tegen alleen zijn en wilde ik niet alleen wonen. Mijn vriend en ik hebben 3 jaar geleden een huis gekocht (ons droomhuis met stallen, land en rijbak erbij) maar die moest compleet verbouwd dus we wonen er nu net een halfjaar.

Ik schaamde me soms wel een beetje dat ik nog thuis woonde maar ik had andere prioriteiten en mijn ouders en ik kunnen het heel goed vinden. Daarbij was ik heel vaak niet thuis en ik hielp wel met van alles.

Ik zou zeggen; doe waar jij (en je ouders) zich goed bij voelen en laat je niet ‘opjagen’ door anderen.