auto ongeluk, wie betaald schade?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 18:40

Volgens mij is het zo dat als die moeder de auto uitleent zij hoort af te spreken met de gene die de auto leent, wie aansprakelijk is voor de schade. Mind me if I' wrong. Maar dit meen ik ergens te hebben gelezen.



xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 18:43

Ah, gevonden:

Een autoverzekering is gekoppeld aan de auto. Leen je je auto uit, dan zal de schade die de bestuurder maakt, gedekt zijn op jouw verzekering. Afhankelijk van welke dekking jij gekozen hebt, keert je verzekeraar uit.

De schade die een ander met jouw auto maakt, is gedekt onder een aantal voorwaarden. Zo moet jij toestemming gegeven hebben voor het lenen van de auto en mag de bestuurder de auto niet gebruiken voor andere doeleinden (bijvoorbeeld als taxi of lesauto) dan in de polis vermeld staat.

Bron: https://www.wegwijs.nl/artikel/2014/03/ ... o-uitleent

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 18:44

tengeltje11 schreef:
@Rivaldo,kan allemaal goed zijn,maar wie gaat bewijzen wat gezegd werd?
er is gewoon een wet die zegt dat de bestuurder verantwoordelijk is.
zolang er onderling niets op papier gezet is,kan hier weinig aan veranderd worden lijkt me....



Daar heb je een punt. Dan wordt het een welles nietes kwestie..

Ik vind dat de jongen die het meisje heeft laten rijden ook de verantwoordelijke is. Hij leent de auto en hij laat iemand anders rijden. Als dit bijv. een auto was van een huurbedrijf, en die jongen huurt daar een auto, dan had die jongen een rekening gekregen. Ook als er iemand anders rijdt.
Laatst bijgewerkt door xRivaldo op 26-09-17 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Re: auto ongeluk, wie betaald schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 18:55

Ik snap het. Ik denk dat er flink gewezen zal worden naar elkaar. Mocht het zo zijn dat de bestuurder verantwoordelijk is, dan is dat zo..

Ik blijf er toch bij dat ik vind dat de jongen die de auto leent verantwoordelijk is. :j


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie