Het paranormale kritisch bekeken!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-16 14:15

Booooo schreef:
Maar is toch heel toevallig dat ik snachts droom dat er geit dood is, en de volgende dag er een geit verdwenen is :+

Dat is zeker toevallig.
Maar toeval bestaat gewoon, is heel normaal. Alleen dit soort ervaringen vallen extra op en worden onthouden.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!


Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-16 14:55

Booooo schreef:
Vannacht gedroomd dat ik op wedstrijd was met een paard (niet mijn verzorgpaard) een voor mij vreemd paard. Er was een buitenbak en hij ging liggen, kon/wou niet meer lopen..
Vanmiddag een telefoontje dat de dierenarts bij mijn verzorgpaard is, hij lag al vanaf gisterenavond, kon niet meer opstaan (Mickey was 30 jaar, had een ziekte waardoor hij geen voedingsstoffen meer op nam) en totaal onverwachts vandaag ingeslapen ;( Iedereen was bang omdat de winter er weer aan kwam, en hij het dan altijd heel moeilijk heeft.

In maart komt er een paranormale vrouw bij ons thuis, ben wel benieuwd wat ze over mij dromen gaat vertellen.

Gecondoleerd, een dier verliezen is altijd zwaar!

Maar hoe kan het bij een paard van die leeftijd met medische problemen onverwachts zijn?
Ik heb wel vaker gekke dingen gedroomd over paarden en dit soort situaties in de tijd dat mijn 'oudje' met pensioen was. Nu hij er niet meer is, zijn die dromen ook weg. Gewoon omdat het me niet meer bezig houd.
Het lijkt me dat je met zo'n verzorgpaard je toch regelmatig zorgen maakt. En die zorgen kunnen imo weer tot dat soort dromen leiden.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-16 12:29

Even een algemene noot: wil iedereen zich er weer even bewust van zijn dat dit topic bedoeld is om kritisch naar paranormale zaken te kijken? Dit betekent dat elke scheet van je kan worden ontleed... En het 'argument' dat je het nou eenmaal zo gelooft is gewoon geen goed argument en kan op meer kritische vragen rekenen. Hier is er geen grens aan wat je mag en kan vragen.
Ik proef de laatste paginas wat irritatie over en weer en dat is jammer en onnodig.

A3a1 schreef:
lieveli schreef:
Oke. Dus stel dat een kind geboren wordt in oorlog en honger, dan kun je dat vergelijken met iemand die steeds relaties aanknoopt met alcoholisten?


Daar heb ik geen antwoorden op, misschien dat iemand anders zich daar aan waagt.

Ik durf me er best aan te wagen hoor. Ik vind het slecht te vergelijken. Waar je geboren wordt is imo puur toeval/pech/geluk, kan je niks aan doen en heb je geen invloed op. De relaties die je aanknoopt heb je wel invloed op. Nou is het een bekend fenomeen dat je vaak herhaalt waar je in opgegroeid bent, maar dit is prima psychologisch te verklaren en heb je totaal geen 'hogere macht' of iets paranormaals voor nodig. Ik ga er hier niet diep op in, maar als je het wil weten is dit best op te zoeken. Sowieso worden psychische problemen vaak op de volgende generatie doorgegeven. Dit is te doorbreken als je hiervan bewust wordt en het anders gaat doen. Natuurlijk leer je dingen in je leven en ontwikkel je verder. Maar ik zie dit niet als bewijs van een hoger doel of een keus in waar je geboren wordt. Voor mij is dat simpel leven.
saffire schreef:
Jemig..

Ik kan met die vergelijking niks zeg maar.

Ik wil wel een ding zeggen.
Is het niet gruwelijk naief om te zeggen dat alles random is in je leven,alles toeval.

Waarom noem je dat naief? Is het volgens jou naief omdat jij gelooft dat toeval niet bestaat? Ik zou het dan nog steeds niet naief noemen, maar geloof in iets anders dan jij...
Ik heb geen problemen met geloven in toeval, vind het niks negatiefs. Ik snap juist weer niet waarom alles een reden of doel moet hebben. Dingen gebeuren gewoon omdat het kan, omdat de omstandigheden er juist voor zijn. Niks meer, niks minder.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-16 12:38

corine1981 schreef:
Tsja, ik geloof zeker in dingen tussen hemel en aarde. Niet persé in paranormale voorspellingen enzo , maar zeker wel dat er dingen zijn als hooggevoeligheid, voorspellende dromen etc.

Vooral kinderen staan nog mooi open voor dit soort gevoelens.
Mijn zoontje heeft echt ontzettende paardensense, we hebben zelf geen paarden meer, maar gaan nog regelmatig op visite bij verschillende vrienden.
Hij kan ze op een of andere manier lezen, past zich aan, voelt wat zij voelen.
Zo riep hij eens bij een paard wat zijn vader aan het rijden was (zoonlief was net 3), mama, dat paardje is verdrietig, paardje doet huilen. Ik vroeg waarom dan. Hij zei: omdat hij zijn vriendje mist.
Het betreffende paard Had jaren samen gestaan met een maatje, welke een week ervoor ingeslapen was, alleen wist mijn zoontje dat natuurlijk niet.
Hij heeft meerdere van dat soort dingen, denk ik hem te verrassen met iets, weet hij al wat het is :)

Ik heb met mijn ex stiefzoontje destijds ook dingen meegemaakt die mij doen geloven dat kinderen, mits ze er niet in belemmerd worden, een extra zintuig hebben voor door veel andere mensen niet zichtbare dingen.

Ik denk zeker dat kinderen meer 'zien' dan volwassenen. Kinderen zijn meer natuur, nog niet zo verpest door het leven en aanpassing daarop. Ik denk dat ze daardoor meer voelen en meer in contact zijn met hun onbewuste en daarmee met nonverbale communicatie. Voor mij verklaart dat tot op heden voldoende hoe het kan dat kinderen soms zulke wijze dingen kunnen zeggen. Imo dus geen extra zintuig bij kinderen, maar volwassenen verliezen contact met al hun mogelijkheden.
Zoals dit voorbeeld van het verdrietige paard. Wellicht pikte je zoontje iets op in de manier van lopen oid en begreep dus dat paardje zich niet zo lekker voelde. Verdrietig is dan al snel een logische emotie die een kind daaraan koppelt. Wellicht heb jij (of een ander) ooit gezegd dat paarden vriendjes nodig hebben en niet alleen willen zijn... Paardlief loopt alleen in de bak (of iig niet saampjes in de wei), zoon ziet iets zieligs bij het paard et voila: paardje mist vriendje! Ik zou hier iig niet meteen van maken dat hij ook werkelijk bedoelde dat hij zn maatje miste die net ingeslapen is.
Ik was er natuurlijk niet bij, wat het vrijwel onmogelijk maakt om hier objectief en kritisch op te zijn (en op al dit soort ervaringen trouwens) Ik moet afgaan op de ervaring van een ander en dat maakt het per definitie al zeer subjectief. Ik heb zelf iig nog nooit iets meegemaakt wat ik niet kon verklaren. Wel genoeg onzin van kinderen gehoord trouwens en soms zit daar (komt ie weer:) toevallig wat wijsheid tussen.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-16 08:37

A3a1 schreef:
Nou, ik durf wel proef op de som te nemen.
Voor opleiding Luisterkindwerker deel 2 zoek ik mensen.
http://www.luisterkindwerker.nl

Je kunt me een recente foto, waar je alleen op staat, met je naam, je leeftijd en je woonsituatie en vragen die je hebt per pb sturen.
Jij krijgt een afstemming van mij.

Als je afstemming voor kind boven 10 wil, moet die toestemming geven, je kunt ook vragen of die vragen heeft.

In ruil wil ik dan feedback.
Antwoord zsm maar doordat ik ook gewoon werk kan het ff duren.

Ik ken niemand persoonlijk hier, dus voel je vrij.

Wat voor vragen moet ik dan aan denken? En wat is een afstemming? Enals ik dan toch bezig ben, waarom moet je de woonsituatie daarvoor weten?

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-16 12:10

@wendyenbram: zoiets is wel erg toevallig inderdaad. 20 jaar later is je herinnering ook nog zeer beinvloed door tijd/gedachtes/ervaring etc dus echt objectief is dit niet meer te benaderen. Weet je nog of de lamp kapot ging of barstte het glas echt kapot? Want natuurlijk gaan lampen vaker stuk en dan kan stom toeval zijn. Misschien schoot er een stukje van het potlood af en raakte die de lamp wel. En waar ik in deze situaties altijd rekening mee houd: iemand liep jullie te plagen ermee en heeft de lamp kapot gemaakt.
Wat sowieso een belangrijke nuance hierbij is, is dat je emotie altijd mee gaat spelen. Je zegt dat je er niet in geloofde, maar je wist wel van dat potlood... Ik heb er nog nooit van gehoord. Dus je was er wel ergens mee bezig, op wat voor manier dan ook, maar het speelde wel. En juist tieners kunnen elkaar flink opnaaien met zulke dingen, niemand is daar echt ongevoelig voor. Een bepaalde mate van angst speelt gewoon altijd mee en dat vertroebelt je waarneming per definitie.

@resistance: is dat een bestaand iets, de pineal gland? Dus fysiek aantoonbaar? Als ik er tijd voor heb zal ik er ff naar zoeken, maar ik heb er nog nooit van gehoord.

Wat betreft het uitsluiten van verklaringen, zie ik het relatief simpel. De meest logische en meest eenvoudige verklaring is vrijwel altijd de juiste. Zo werkt het bijv ook in de gedragstherapie. Als bijv een kat van een jaar oud steeds handen aanvalt, is de kans zeer groot dat het dit geleerd heeft in het nest. Veel mensen spelen met kittens met de handen, kat gaat het zien als speelgoed en je hebt een keurig recept voor agressie richting handen op latere leeftijd. Simpele principes, eenvoudig te begrijpen en te verklaren. Nou zou je best kunnen gaan denken dat die kat van zn buren ingefluisterd krijgt dat handen gevaarlijk zijn en dat hij daarom aanvalt... Maar waarom zou je voor die verklaring gaan als er een bewezen en meer eenvoudige verklaring klaar ligt?
Dus in het geval van hersenspinsels... We weten en hebben bewezen dat bepaalde hersenspinsels bestaan. Als dit dus jouw ervaring kan verklaren, ben ik tevreden en is dat imo de juiste verklaring. Dan is er imo geen reden om te zoeken naar meer spirituele verklaringen. Pas wanneer onze bekende en logische verklaringen tekort schieten, dan wordt het echt interessant....

@A3a1: ik vind je aanbod heel aardig en wil er graag gebruik van maken, maar moet nog ff nadenken hoe ik dat wil doen. Ik moet ff nadenken over de vragen want ik heb zelf weinig vragen....en online is er ontzettend veel van en over mij te vinden, ik ben nogal een open boek.
Aangezien we hier wel in het kritische topic zitten, heb ik wel meteen een kritische vraag voor je. Als je werkelijk contact maakt en antwoorden krijgt, waarom is het dan wel zo vaag of het mn vader of vriend zou zijn? Dan zou dat toch ook duidelijk moeten doorkomen? Ik snap dat nooit zo goed... Dat sommige dingen kraakhelder en gedetailleerd overkomen maar je zou niet weten welke man het is? Dat vind ik altijd lastig te verklaren.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-17 19:05

secretariat schreef:
Askja schreef:
Wat maakt dat jij zeker weet dat hetgeen jij in je huis ervaart 'entiteiten' zijn, en geen verbeelding? Je zintuigen kunnen je behoorlijk voor de gek houden, zeker als je al een bepaalde verklaring in je hoofd hebt voor dingen die je meent te zien/voelen.


Omdat aangeraakt worden en bijna alles vast gelegd hebben op camera toch wel degelijk aantoont dat het niet mijn verbeelding is .
Ik ben verder een heel nuchter persoon in dit soort dingen en nog nooit wat meegemaakt op dit gebied sinds ik verhuisd ben naar een oude boerderij begonnen er rare onverklaarbare dingen te gebeuren .
En ik vraag niet om mij te geloven of te vertellen dat het me tussen de oren zit .
Ik vraag alleen of hier op bokt iemand iets soortgelijks heeft meegemaakt en mij iemand kan aanraden .

Ehm, je komt een topic binnen wat gaat over het zeer kritisch bekijken van alles wat men als paranormaal ziet. Dit is niet de juiste plek om enkel ervaringen te vragen, je krijgt hier juist kritische vragen over jouw ervaring...

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-17 19:06

Dat gezegd hebbende, ben ik uiteraard wel vreselijk nieuwsgierig naar die foto's.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-17 19:23

Nou, in vrijwel elk ander topic over dit onderwerp is kritisch reageren verboden, dus ik zou zeggen in elk ander topic wat je in de zoekresultaten kan vinden. Dit topic is namelijk juist geopend omdat kritisch zijn heel hard werd afgestraft in al die andere topics.
Je kan wellicht ook dit topic doorlezen, er hebben meerdere mensen in gereageerd die er ook in geloven en wat meer open staan voor een kritische blik. Imo maakt dat iemand direct al betrouwbaarder. Pb die mensen eens, wie weet kennen zij iemand die je wil helpen.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!


Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-17 22:38

Tnx voor de foto's! Ik vind het er toch wel erg uitzien als viezigheid op de lens...
bruintje123 schreef:
Zwerte schreef:
Ehm, je komt een topic binnen wat gaat over het zeer kritisch bekijken van alles wat men als paranormaal ziet. Dit is niet de juiste plek om enkel ervaringen te vragen, je krijgt hier juist kritische vragen over jouw ervaring...

Maar elders ben je ook niet gevrijwaard van het kritische want altijd dezelfde zullen deze topics "bespringen" om maar als jehova met de voet tussen de deur te willen overtuigen dat het allemaal oplichters zijn.
En het verboden heb ik nog nooit ontdekt.

Klopt, het blijft een discussieforum waar je reacties krijgt op wat je typt. Allerlei mensen, allerlei reacties. De ene fijner dan de ander uiteraard.
Verboden was idd een te harde term van me, was wat gehaast en in een slecht humeur. Maar ik heb me wel eens verbaasd over hoe weinig je op een goede manier kritisch mag zijn in zulke topics. Is erg ongewenst in ieder geval, dat is een betere omschrijving.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-17 23:50

bruintje123 schreef:
In een topic over hoe geweldig zwanger zijn is is het ook niet geliefd als kinderloze roepen dat het wel een hel moet zijn.

In het topic van de vegetariërs is het ook niet netjes daar maar steeds te roepen dat ze toch vlees moeten eten.

Misschien zou het ook netjes zijn als er in een topic over paranormale dingen met gelovers de niet gelovers ook het fatsoen hadden weg te blijven.

Er zullen nog vast genoeg topics over blijven waar die mening wel kan.

Klopt, daarom ook dit topic... hier is kritisch alles onder de loep nemen juist de bedoeling.
Ik snap niet goed waarom je hierover blijft doorgaan. Of waarom je uberhaupt op mij bent gaan reageren hier. Ik wees secretariat even op het doel van dit topic en dat de vragen/reacties dus niet echt op zn plaats zijn hier. Imo op een nette manier, alleen het woordje verboden was iets te grof gesteld. Dus vanwaar deze hele discussie?

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-17 00:25

bruintje123 schreef:
Nee dit topic niet.
Maar ook jij begrijpt dat dit een reactie op zwerte is.

Nou nou zwerte. Nog steeds geen fijne dag?
Een paar berichtjes die niet hier passend zijn en een hoop gestijger. 2 berichten een hele discussie :+.
Maar als jullie dat in andere topics doen is het een discussie forum waar het mag.
Lekker meten met twee maten.

Maar relax kuggur en zwerte jullie hebben het topic weer terug.
Maar het is goed dat ik van het bestaan weet.
Kan ik jullie ook naar het hok (dit topic dus) sturen en af liggen zeggen. :+

Ik heb een prima dag hoor. Ben nu totaal relaxed hoor, ik reageer imo heel normaal nu. Zelfs nog even kritisch naar mn vorige bericht gekeken, ik zie mezelf nergens heftig reageren. Ik zeg gewoon hoe ik het zie en vraag me daarbij af waarom jij zo reageert.
Dat ik secretariat erop wees lijkt mij ook totaal niet hysterisch of hoe je het maar wil noemen. Ik stuur niemand naar een hok. Secretariat vond de kritische reacties duidelijk niet erg prettig en was hier niet om de discussie daarover te openen. Dus wijs ik erop dat dit topic dan niet de juiste plek is.
Die twee maten zie ik ook niet. Volgens mij begrijp je mij echt verkeerd en lees je lading in mijn berichten die er niet in zit. Dit topic heb ik geopend omdat het in die andere topics zo ongewenst was en ik had de behoefte om er wel kritisch over te zijn, en andere bokkers met mij. Daarom is dit ontstaan, juist uit respect voor de wel-gelovers.
Een discussie aangaan en je afvragen waarom mensen zo reageren is imo niet gek. Hoef ik niet over te relaxen, dat doe ik al relaxed.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-17 00:31

khirshanta schreef:
Ik ben benieuwd hoe jullie mijn 'ervaring' verklaren. Er moet een logische verklaring voor zijn, maar ik weet het nog niet.

Toen ik klein was, zag ik 's nachts, op de deurmat een man staan, waarvan ik wist dat hij er 'niet echt' was.
De volgende dag dit tegen mijn moeder verteld. Lang verhaal kort, een tijdje later vroeg ze ernaar, en heb ik de man nogmaals tot in detail omschreven, dit klopte van uiterlijk tot het model, kleur en stof van de jas, de schoenen.

Het bleek mijn opa te zijn. Over hem werd tot dan niet gepraat- nooit. Hij was geen plezierige man, leerde ik later. Wij hadden geen foto's in huis van hem, mijn tante ook niet en mijn oma had ze op haar zolder, die heb ik nooit gezien.

Geen zoetsappig geestenverhaal, mijn opa leefde toen nog.

Hoe kan dat? Hoe kan ik een voor mij vreemde zo gedetailleerd omschrijven?

Fascinerend voorbeeld, hoor je heel vaak.
Wat imo sowieso meespeelt, is dat je herinnering vervormt en we horen graag wat we willen horen. Als de beschrijving erg maar enigszins op lijkt, slaan we dit op alsof het precies klopt. In dit geval je moeder dus. Misschien beschreef je wel veel vager hoe hij eruit zag, maar dacht ze zelf aan de details van opa en het is volgens mij aangetoond dat je hersenen het dan opslaan alsof dat ook zo gezegd is. Voor jouw moeder is het dus alsof je dat echt zo exact omschreef, terwijl de werkelijkheid wellicht veel vager was.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-17 00:47

Klopt, herinneringen vervormen echt enorm. Ik heb het zelf wel eens gemerkt door foto's te zien van iets wat in mijn herinnering toch echt anders was. Dan lijkt het zo helder en alsof het echt zo was maar die foto laat toch duidelijk zien dat het heel anders was...
Volgens mij zijn er ook wel eens testen gedaan met zulke dingen. Dan hoeft er niet eens lange tijd overheen te gaan, je hersenen slaan het direct al anders op dan de werkelijkheid. Juist bij zulke dingen, omdat de emotionele impact zo groot is. Emoties zorgen voor hele boeiende verwarringen in je hersenen.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Bellatrix, Benzz, carineken, colinneke, hagelslag, meniekske, MissJeanny, ogidni, Patriesje, PotjeMayo, Sannens, SannevZ en 128 bezoekers