De gezamelijke rekening en samen sparen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

De gezamelijke rekening en samen sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 20:28

Goedenavond,

ik ben voor ons aan het puzzelen hoe we de kosten kunnen verdelen.

Hoe hebben jullie de kosten verdeeld? Hoeveel sparen jullie samen per maand? Heb je daar ook een gezamenlijke spaarrekening voor? En spaar je dan ook nog voor jezelf of heb je nog een prive rekening ?

Ik vind het ook lastig omdat hij bijvoorbeeld geen auto heeft en niet hoeft en voor het werk meestal reiskosten vergoed krijgt, maar ik moet de reiskosten of auto wel betalen dus ik ontkom niet aan die kosten voor mezelf.

Ik dacht om het als volgt te doen: inkomsten bij elkaar optellen, vaste lasten er vanaf trekken en dat bedrag door 2 zodat je beide het zelfde nog te besteden hebt. Alleen heb ik dus veel vaste privé lasten door de auto. Hij is ook zzper, maar we hebben inmiddels aardig kunnen berekenen wat hij gemiddeld binnen krijgt, per maand mag hij ook een bepaald bedrag investeren nu dat nog veel nodig is.

Tot nu toe betaalde hij een bedrag aan mij per maand en ik hield alles bij en spaarde ik daarvan ook voor vakanties en ons huis, maar ik spaar dan vaak alles en geef nooit wat voor mezelf uit :o

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 20:42

Wij hebben een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten, een gezamenlijke spaarrekening, en ieder een eigen rekening en eigen spaarrekening.
Laatst bijgewerkt door Ryder op 21-07-17 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

colinneke

Berichten: 922
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Noord - Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 20:45

Bij ons is het zo dat ons loon op ieders eigen rekening wordt gestort. Allebei storten automatisch de 1e van de maand een x bedrag op de gezamenlijke rekening.
Hier worden de gas/water/licht; Tv / internetabbo; verzekeringen en de boodschappen van betaald.

Als de gemeentebelasting komt betaalt mn vriend dit en delen we het door 2. Dus stort de helft naar hem.
Hetzelfde met vakantie uitgaves. Hij betaalt (hij heeft een creditkaart) en ik stort het naar hem.
Stel dat de wasmachine het begeeft dan betaalt 1 van ons het en de ander maakt het weer over.

We sparen dus niet samen. Ieder een eigen spaarrekening.

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: De gezamelijke rekening en samen sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 20:55

Hier gaat t ongeveer net zo als bij colinneke. Het geld van de belastingteruggave gaat wel op de gezamenlijke spaarrekening. Verder storten we elk een vast deel van de vastelasten op een rekening waarvan we dan nog een deel sparen. Wat over blijft is voor ons zelf en bepalen zelf of we sparen of niet. Zo ben ik een deel van mijn eigen vermogen gaan beleggen :)

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:37

Wij hebben een gezamenlijke rekening (waar onze beide lonen op gestort worden) en elk een persoonlijke zicht- en spaarrekening. Persoonlijke rekeningen zijn enkel voor de kosten aan eigen auto, en hobby's of kleding/schoenen, of het apart uitgaan.

Wij hebben geen gezamenlijk spaarrekening, maar wel een goeie buffer op de gezamenlijke om wat grotere kosten op te vangen. De buffer is ongeveer 1800€. Maandelijks kijk ik na aftrek van alle vaste kosten (lening, eten, verwarming, elektriciteit, water, verzekering...) hoeveel we over hebben boven die 1800€, en dat verdeel ik en stort ik door naar onze persoonlijke rekeningen.

Vakantie en dergelijke (wat bij ons meestal niet extreem duur is) wordt van de gezamenlijke betaald. Als we onder het bedrag van de buffer komen, zorg ik dat ik dat in de komende 3/4 maanden compenseer met hetgeen ik doorstort. We hebben dan persoonlijk bv in plaats van elk 800€ voor eigen pot, "maar" 600€ elk. Op 4 maanden is er zo vlot 1600€ terug betaald, zonder dat het pijn doet.

Als er heel grote kosten zijn (vb nieuw dak op het huis), dan is dat van elke persoonlijke spaarrekening een deel.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: De gezamelijke rekening en samen sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:43

Wij hebben samen 1 betaal rekening en 1 spaarrekening. En dat gaat al jaren goed :Y) Geen gezeur over wie wat betaalt.
Een andere constructie zou ik maar ingewikkeld vinden.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:50

Wij hebben alleen een gezamelijke rekening waar alles van betaald word, ik moet er eigenlijk ook niet aan denken om constant alles te gaan lopen splitsen en gedoe over wie wat betaald etc

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 21:53

800 voor jezelf klinkt wel heel veel, maar dan spaar je dus niet echt samen. Ik wil wel rond de 5 a 600 gezamenlijk gaan sparen vooral omdat vakanties en het huis ook grote dingen zijn die je samen doet.

Ik probeer juist te kijken hoe het makkelijker kan en dat we toch goed overzicht houden.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:58

Wij storten beide iedere maand een bedrag op onze gezamenlijke rekening. Ruim voldoende voor een normale maand, wat er over is gaat eind van de maand op de gezamenlijke spaarrekening voor grotere uitgave (koelkast, wasmachine enz). Vaste lasten, boodschappen, kadootjes, uitjes enz doen we hier allemaal van.

Ik heb pony's, hij gaat regelmatig een weekeindje weg. Dat doen we van ons eigen geld. En sparen beide ook nog voor ons zelf, niet perce voor leuke dingen voor ons zelf maar ook voor onze gezamenlijke toekomst.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: De gezamelijke rekening en samen sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:04

Hier gaat alles op 1 grote hoop en als ik iets nodig heb dan koop ik het.

lovelyfiefy

Berichten: 5093
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:10

(ik praat even voor mijn ex-relatie)
wij hadden allebei een eigen rekening waar het loon enzo van ons op binnen kwam.
Dan ging er van beide hetzelfde bedrag naar een gezamenlijke rekening waarvan we de huur/eten en drinken en dingen voor in huis van betaalde.
Alles wat over was op die gezamenlijke rekening aan het einde van de maand, ging naar de gezamenlijke spaarrekening toe.

We spaarde dan ook weer op een gezamenlijke spaarrekening.
daar stortte we bijv. ook de huurtoeslag heen, als spaargeld.
en dat gebruikte we dan vaak voor vakantie ofzo.

Als we dan zelf wat met vrienden gingen doen ofzo (niet samen), dan haalde we dat van onze eigen privé rekening af.
En als je dan wat leuks voor jezelf wilde kopen of kleding nodig had ging dit ook gewoon van onze eigen rekeningen af.

Dit werkte voor ons eigenlijk prima
en ik weet dat we ieder ook bij onze eigen rekening ook een spaarrekening hadden waar we ook apart op spaarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:12

:$
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnetteFlame

Berichten: 1442
Geregistreerd: 31-07-13

Re: De gezamelijke rekening en samen sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:17

Wij krijgen ons loon op ons eigen rekeningen en storten naar ratio van inkomen een bedrag naar de gezamenlijke rekening wat de huur en alle andere gezamenlijke lasten dekt. Wat einde maand over blijft op de gezamenlijke rekening gaat naar de gezamenlijke spaar. Daarnaast hebben we dus allebei eigen geld over voor eigen hobbies waar de ander dus ook niet over te klagen heeft (wat al nooit gebeurd, maar hypothetisch)

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:17

Ik woon samen met mijn vriend. HIj verdiend best lekker en betaald de vaste lasten voor de woning en zijn eigen lasten (Verzekeringen, motor, computerhobby, etc).
Wat ik verdien is variabel. Ik heb een eigen bedrijf en vorige maand was echt een topmaand. Heel veel verdiend. ik heb mezelf een paar duizend euro kunnen uitkeren. Daar betaal ik mijn paard van en de boodschappen en gaan we lekker van uiteten en leuke dingen van doen. Echter heb ik dan wel al de vaste lasten van mijn bedrijf betaald. HIerover heb ik vooraf goed overlegt met mijn partner hoe we dit financieel kunnen doen. ik vind he tnamelijk belangrijk om een financiele buffer te hebben voor zowel mijn paard als mijn bedrijf. Om die reden probeer ik nu zoveel mogelijk te sparen en op te potten. mIjn vriend heeft zijn auto verkocht en gaat nu lease rijden van zijn nieuwe baas. DUs zodra die inkomsten stabiel en overzichtelijk zijn bekijken we de lasten en leftovers opnieuw en kijk ik of ik bijvoorbeeld meer verdien en hem dus deels mee kan ontlasten. DAn kan hij ook meer sparen.

We hebben afgesproken dat we dit jaar nog 1000 euro opzij zetten voor een leuke vakantie volgend jaar zomer. We hopen al 2 jaar op vakantie te kunnen maar steeds lukt het niet. nU willen we gewoon gaan, want we werken hard zat.

Overigens hebben we geen gezamelijke rekening. Ik betaal mijn eigen lasten, paard, verzekering en de lasten van mijn bedrijf. En vriendlief betaald de woning. iK doe de boodschappen en de uitjes.

JoltsjeJarig

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: De gezamelijke rekening en samen sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:54

Houden jullie allemaal geld over aan het eins van de maand? Knap hoor. Hier esn gat in mijn hand haha.

Wij krijgen beide ons loon op onze eigen rekening. We maken het naar rato over op de gezamenlijke rekening. Daar gaan de vaste lasten van af. Onze eigen dingen van onze eigen rekening.

Ik zet dus eerst zoveel mogelijk op de spaar en dan boek ik bet terug zodra ik het nodig heb.

Ik heb mijn eigen spaarrekening en mijn man heeft een eigen en we hebben een gezamelijke rekining.

Zoals ik al zei. Ik heb een at in mijn hand. Dua meestal maak ik mijn eigen rekening op en daarna de gezamelijke hahaha.

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Re: De gezamelijke rekening en samen sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 23:18

Wij hebben ieder onze eigen rekening en een gezamelijke spaar. Wij hebben vooraf bekeken hoeveel vaste lasten er zijn en deze verdeeld. Hij betaald de hypotheek en ontvangt de teruggave, zijn ziektekostenvz en eigen auto wegbel en gwl.

Ik betaal mijn eigen ziektekvz, autovz en wegb, woonvz, spaar 250 en betaal alles vd kids (schoenen, kleding, sport, verjaardag, schoolgeld, boekengeld, ipad etc) en boodschappen.
Van de teruggave inkbel gaan we op vakantie en ons vak geld is zakgeld en de aanschaf vak benodigdheden

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 23:23

Wij leggen beide 45% van ons loon in op de gezamenlijke rekening. Daar kunnen wij alles ruimschoots van betalen.

We sparen allebei apart, maar houden op de gezamenlijke rekening ook genoeg over om te sparen.

Stalling van de paarden betalen we allebei zelf en onze eigen auto's, voor de rest gaat eigenlijk alles van de gezamenlijke rekening af.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 23:33

Joltsje schreef:
Houden jullie allemaal geld over aan het eins van de maand? Knap hoor. Hier esn gat in mijn hand haha.

Wij krijgen beide ons loon op onze eigen rekening. We maken het naar rato over op de gezamenlijke rekening. Daar gaan de vaste lasten van af. Onze eigen dingen van onze eigen rekening.

Ik zet dus eerst zoveel mogelijk op de spaar en dan boek ik bet terug zodra ik het nodig heb.

Ik heb mijn eigen spaarrekening en mijn man heeft een eigen en we hebben een gezamelijke rekining.

Zoals ik al zei. Ik heb een at in mijn hand. Dua meestal maak ik mijn eigen rekening op en daarna de gezamelijke hahaha.


Ik heb nooit met geld om leren gaan, dus ook slecht gespaard. Dat is echt iets wat ik van mijn man heb geleerd, maar eerlijk is eerlijk: Hij verdient gewoon goed waardoor ik nauwelijks mijn uitgaven heb hoeven aan te passen.

JoltsjeJarig

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: De gezamelijke rekening en samen sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 23:35

@lieveli.. hier hetzelfde. Kan nog steeds heerlijk leven.

Wieldop
Berichten: 942
Geregistreerd: 08-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 00:10

Wij hebben twee rekeningen; mijn oude rekening van m'n vriend + spaar (nu onze gezamenlijke rekening omdat daar al bijna alle vaste lasten vanaf gingen) en ik heb een rekening + spaar.

Op de gezamenlijke rekening worden bijna alle vaste lasten betaald van mijn vriend z'n salaris. Wat over is gaat naar de gezamenlijke spaarrekening.
Op mijn rekening wordt mijn salaris gestort. Ik zorg op mijn spaarrekening voor een buffer voor ' noodgevallen ' en de rest gaat naar onze gezamenlijke spaarrekening om leuke dingen van te doen.

Wij zijn beide best zuinig dus dat is, denk ik, heel makkelijk. Geen onderscheid in wel of geen auto bijvoorbeeld, alles is van ons samen.
Wel bij grotere uitgaven overleggen we even (boven de 100€), maar dat is meer zodat de ander van de uitgave af weet ipv te overleggen of het wel mag.

Ik merk dat ik wel nog steeds liever met m'n eigen pas/rekening betaal. Juist omdat ik precies weet hoeveel saldo er nog op staat :j .

_Nancy

Berichten: 14094
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 08:13

verootjoo schreef:
Wij hebben samen 1 betaal rekening en 1 spaarrekening. En dat gaat al jaren goed :Y) Geen gezeur over wie wat betaalt.
Een andere constructie zou ik maar ingewikkeld vinden.



Helemaal mee eens :j
Ik kan mij voorstellen dat sommigen, ook door nare ervaringen, voor wat anders kiezen..
Maar ondanks dat ik dus al een nare ervaring achter de rug heb, toch bewust gekozen weer voor 'alles op één hoop' :)

Ik heb helemaal geen zin in dat gereken en gepuzzel wie wat betaald, wie hoeveel procent betaald en weet ik wat.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 08:25

Vraagje voor de mensen die alles gescheiden houden, hebben jullie kinderen? Wij hebben zelf honden, wel iets anders dan kinderen haha maar ik werkte eerst 40 uur, door het nemen van honden ben ik minder gaan werken omdat ze anders teveel alleen zijn. Ik vind het niet eerlijk als hij eind van de maand meer over houd dan dat ik overhoud aangezien het ook zijn keuze was om honden te nemen, dan zou hij inprincipe ook minder moeten gaan werken. Nou ligt zijn uurloon sowieso wel wat hoger dan dat van mij hoor dus hij zou sowieso wat meer overhouden maar ik werk nog maar de helft van wat ik eerst werkte en ook mijn salaris is dus nog maar de helft van wat het was. Wij hebben alles op een hoop en daar word bijv ook mijn pony van betaald hier maakt hij geen probleem van gelukkig. Maargoed hij geeft ook geld uit aan dingen waar ik het niet aan uit zou geven.
Als een van ons iets duurs wilt aanschaffen overleggen we wel altijd even.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 08:25

Hier alles gescheiden. Maak maandelijks een bedrag naar hem over. Rest regelen we zelf.
Hebben 1 kind en de tweede is onderweg. Kosten daarvoor verdelen we :)

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 08:36

Hier vanaf dag 1 alles op een rekening en 1 spaarrekening. En dat gaat al bijna 40 jaar goed.
Zou idd echt gek worden van het constant moeten uitrekenen en praten over hoe het geld moet worden verdeeld.
Nu werk ik al jaren niet meer, mede door kinderen en de onregelmatige diensten van mijn man. Ook zit hij nog wel eens weken of maanden in het buitenland. Maar ben blij dat alles gewoon van ons samen is en nog nooit ruzie gehad over geld.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 08:37

Wij hebben een gezamenlijke rekening waarop onze inkomsten komen en vaste lasten gaan. Maandelijks net voor het salaris komt romen we dit af naar €500. De rest gaat naar de spaarrekening. Staat er nog minder dan €500 op vullen we de rekening vanaf de spaarrekening aan tot €500