Tandartsrekening.. Help?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Tandartsrekening.. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 22:31

Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen. Morgen/dinsdag bel ik mijn verzekering ook even.

Woensdag 10 Mei ben ik 18 jaar geworden. Nu moest ik 8 Mei naar de tandarts, voor controle. Daarbij hebben ze ook 2x een röntgenfoto gemaakt (Volgensmij meer in de zin van, nu ben je nog geen 18). Daarbij kwamen ze er achter dat ik 4 gaatjes had (ipv 3, zoals ze eerst zagen).
De eerste 2 gaatjes heb ik op 29-05 gevuld & de andere 2 gaatjes op 26-6.

Voordat ik 18 werd, heb ik ergens anders een zorgverzekering afgesloten, die per 1-6 in is gegaan.

Nu kreeg ik een rekening van de tandarts, waarbij ze willen dat ik alles wat voor 1-6 is gebeurd, ga betalen. Ook de dingen die voor mijn 18e verjaardag zijn gebeurd (controle, reinigen en röntgen)..
Is het niet zo dat de dingen die in Mei zijn gebeurd, nog door mijn oude verzekering vergoed word (Die waar m'n ouders nog voor betaalde)? Of iniedergeval, die dingen die voor 10 Mei zijn gebeurd..?

Ik ben 100% verzekerd voor normale en overige behandelingen & een vergoeding van 250,-

Hopelijk heeft iemand een idee, haha :')

LauraO

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:51

Als ik me niet vergis gaat het per jaar.
Ik ben van december en heb daarin destijds mazzel gehad.

Volgens mij is het dan zo dat je verzekerd bent per jaar en dat de rekening van voor je achttiende wel gewoon betaald moet worden (omdat je in dat jaar wel achttien bent geworden)

EDIT
Ik lees nu dit :

De zorgverzekering van je ouders

Tot je 18e ben je gratis meeverzekerd via je ouders. Ook wanneer je 18 wordt kun je ervoor kiezen om deze verzekering te houden. De verzekering van je ouders is echter niet altijd de beste optie voor jou. Als jongere maak je waarschijnlijk weinig gebruik van zorg en heb je die dure aanvullende verzekering misschien niet nodig. Kijk daarom eerst even rond voordat je vanwege het gemak deze verzekering afsluit. Het kan je veel geld schelen.


Dus misschien even kijken wat je via je ouders terug kunt krijgen van de verzekering!

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Re: Tandartsrekening.. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:00

Wat ik kan vinden is dat je verzekering in moet gaan op de eerste van de maand waarin je 18 wordt. In jouw geval dus 1 mei.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 23:20

Wat ik dus net las;
Citaat:
Normaal is het alleen mogelijk om van half november tot uiterlijk 31 december middernacht een nieuwe zorgverzekering af te sluiten. Wanneer je 18 bent geworden, wordt hierop een uitzondering gemaakt. Het is dan op ieder moment in het jaar mogelijk om een verzekering af te sluiten. Nadat je voor de eerste keer een zorgverzekering hebt afgesloten moet je je wel aan deze regel houden. Je kan dan dus alleen aan het einde van ieder jaar een nieuwe zorgverzekering afsluiten.

Citaat:
Je premieverplichting begint op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin je 18 bent geworden.

Dus dat betekend dat die 1-6 wel klopt. En dat ik dus ook wel een verzekering af mocht sluiten, ipv in November..

Maar ik lees ook dit;
Citaat:
In 2017 geldt er een verplicht eigen risico van 385 euro. Dit is het bedrag dat je altijd eerst zelf moet betalen wanneer je zorgkosten maakt. Door te kiezen voor een vrijwillig eigen risico kun je dit bedrag verhogen. Het voordeel van een hoog eigen risico is dat je maandelijkse zorgpremie omlaag gaat. Wanneer je weinig zorgkosten maakt is dit een goede bespaaroptie.


Ik begrijp dus wel dat ik met m'n eigen risico zit. Maar begrijp niet dat ik dingen die in Mei zijn gebeurd, moet betalen..

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 23:58

Per 1-6 moest je een eigen verzekering hebben en gaat ook JOUW eigen risico in (omdat je dus zoals in de quote staat een eigen zorgverzekering moet hebben vanaf de maand NA de maand waarin jij 18 wordt)

Wat in mei is gebeurd valt dus compleet onder je ouders' verzekering en dus ook GEEN eigen risico, immers: je was voor de verzekering 'nog geen 18' in mei, dus had je nog geen eigen risico.

Wat de tandarts zegt klopt van geen kant, dat kunnen ze gewoon indienen bij de zorgverzekering van je ouders. Anders kun je het ook nu gewoon betalen en dan indienen bij de zorgverzekering van je ouders, dan krijg je het terug. Je kunt de zorgverzekering altijd bellen als je hier vragen over hebt, dan helpen ze je graag! Ik zou die van je ouders dus even bellen over hoe je het het beste met de tandarts kunt regelen. Dat hij het alsnog bij de verzekering indient of dat jij het betaald en terug krijgt als je de rekening declareert :j

Edit: ik zie nu dat de laatste 2 gaatjes in juni gevuld zijn, dan moet je dat dus wel bij je eigen zorgverzekering declareren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 00:20

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-22 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 00:30

Partyflappel schreef:
Je nieuwe verzekering gaat in vanaf je 18e verjaardag. Je betaalt echter pas premie vanaf de eerste van de opeenvolgende maand, 1 juni dus. Je eigen risico wordt naar rato verrekend, je betaalt dus niet de volledige €385,- . Tandartskosten staan los van het eigen risico, behalve bijvoorbeeld de kaakchirurg.
Alle tandartskosten t/m je 18e verjaardag vallen onder je oude verzekering bij je ouders. De kosten na je 18e verjaardag kan je indienen bij jouw verzekering.
Niet alle tandartsen sturen hun rekeningen rechtstreeks naar de verzekering overigens ;-)
Je kan de rekeningen gewoon indienen bij de verzekering waar de rekening hoort.

Nee hoor? Ik werd in oktober 18 en hoefde pas eind november premie te betalen :j De quote van hierboven klopt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:01

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-22 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Tandartsrekening.. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:15

Ligt er niet gewoon aan dat de tandarts de rekening pas later heeft ingediend en het daarom onder de huidige verzekering valt?

Dit is het eerste dat in mijn opkomt. Normaal gesproken zou het inderdaad onder je 'oude' verzekering moeten vallen.

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Re: Tandartsrekening.. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:33

Als de tandarts 1 rekening heeft ingestuurd van het traject, dus foto's en dan vullen, staat de rekening op datum van de laatste behandeling en was je al 18. En moet je waarschijnlijk betalen. Ik zou eerst even de tandarts bellen om te vragen hoe hij zij heeft gedeclareerd.

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Re: Tandartsrekening.. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:27

Ik zie inderdaad dat ik het niet goed gelezen had. Was laat zullen we maar zeggen....

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: Tandartsrekening.. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 11:49

Wat in Juni is gebeurd, heeft mijn verzekering al vergoed. Het gaat echt puur om wat er in Mei is gebeurd.

@Partyflappel
Dus dat betekend dat ik de controle, reinigen & röntgen gewoon bij m'n ouders zn verzekering kan indienen?
Maar dan hoort mijn eigen verzekering toch ook de kosten van de gaatjes vullen dat op 29-05 is gebeurd, te vergoeden?
En wat bedoel je met incassomoment?

@Wendy
Heb inderdaad 1 formulier gekregen met alle kosten op 2 blaadjes, zegmaar.

Mloez

Berichten: 1075
Geregistreerd: 03-04-06
Woonplaats: Havert, Duitsland

Re: Tandartsrekening.. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:59

Hoe was je vanaf je verjaardag tot eind mei verzekerd? Dat is wat van belang is. Als je in die periode een dekking had in een aanvullende tandartsverzekering kun je de kosten declareren bij je 'oude' verzekering waar je toen nog onder viel.
Had je voor je 18e geen extra dekking (veelal krijg je dezelfde dekking als je ouders waar je mee verzekerd was) dan komen de kosten die je eind mei hebt gemaakt niet voor vergoeding in aanmerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:11

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-22 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:14

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-22 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: Tandartsrekening.. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 15:13

Hoe kan ik dat indienen bij m'n oude verzekering dan? Of moet ik er even een belletje heen doen?
(En bij m'n nieuwe)

Dus dat betekend dat mijn verzekering ook alles wat op 29-05 is gebeurd moet vergoeden? Scheelt mij dan weer bijna 200,- _O-

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 15:16

Floriske schreef:
Partyflappel schreef:
Je nieuwe verzekering gaat in vanaf je 18e verjaardag. Je betaalt echter pas premie vanaf de eerste van de opeenvolgende maand, 1 juni dus. Je eigen risico wordt naar rato verrekend, je betaalt dus niet de volledige €385,- . Tandartskosten staan los van het eigen risico, behalve bijvoorbeeld de kaakchirurg.
Alle tandartskosten t/m je 18e verjaardag vallen onder je oude verzekering bij je ouders. De kosten na je 18e verjaardag kan je indienen bij jouw verzekering.
Niet alle tandartsen sturen hun rekeningen rechtstreeks naar de verzekering overigens ;-)
Je kan de rekeningen gewoon indienen bij de verzekering waar de rekening hoort.

Nee hoor? Ik werd in oktober 18 en hoefde pas eind november premie te betalen :j De quote van hierboven klopt :j


Dat staat er :P je nieuwe verzekering gaat daadwerkelijk in vanaf je verjaardag, maar je betaalt pas vanaf de 1e van de opeenvolgende maand. Ik weet niet of er iets gewijzigd is van je incassomoment of iets dergelijks..? Maar ik werk zelf bij een zorgverzekeraar en dit zijn de landelijke regels ;-)[/quote]ik doelde op het stuk "na je 18e verjaardag bij je eigen zorgverzekering indienen" want volgensmij kan dat dus pas vanaf dat je premieplichtig bent.

Maar bel voor de zekerheid gewoon de verzekering van je ouders met deze vraag. Is gratis en helpen je graag!

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:27

xPearl schreef:
Hoe kan ik dat indienen bij m'n oude verzekering dan? Of moet ik er even een belletje heen doen?
(En bij m'n nieuwe)

Dus dat betekend dat mijn verzekering ook alles wat op 29-05 is gebeurd moet vergoeden? Scheelt mij dan weer bijna 200,- _O-


In de meeste gevallen kun je online declareren. Even de factuur inscannen en uploaden.

Ik weet niet bij welke zorgverzekeraar je zit, maar bij bijna alle verzekeraars kan dit digitaal. Je logt dan in met je Digid.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: Tandartsrekening.. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 13:49

Nou. Wat 'n feest _O-

Heb eerst de verzekering gebeld van mijn ouders (Avero), die dus eigenlijk de kosten moeten betalen. Die zeiden dat ik mijn tandarts moest bellen en dat hun hier niks mee kunnen. Dus die opgebeld en uitgelegd. Die vertelde dat ik naar Infomedics moest bellen omdst hun daar alles heen sturen qua rekening. En die vertelde mij dat ik juist mijn nieuwe verzekering (Ditzo) moest bellen. Maar die van Ditzk zeiden, natuurlijk, ook dat ze er niks mee kunnen omdat hun de kosten van Juni al hebben betaald (Ben daar ook vanaf 1-6 verzekerd) & dat ik dus Avero maar weer moest bellen.

Dus ga straks in m'n volgende pauze Avero maar weer bellen, want ik wil nu wel graag eten _O-

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:07

Niet bellen, mailen. Dan heb je alles zwart op wit.
En onthouden, behandeldatum is leidend bij welke verzekeraar er moet worden aangeklopt.
Succ7

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:11

Morganlefay schreef:
Niet bellen, mailen. Dan heb je alles zwart op wit.
En onthouden, behandeldatum is leidend bij welke verzekeraar er moet worden aangeklopt.
Succ7

Dit is inderdaad een hele goede tip want er worden nogal eens fouten gemaakt bij verzekeringen. En kun je het via de mail niet bewijzen dan trek je meestal aan het kortste eind.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:14

xPearl schreef:
Wat ik dus net las;
Citaat:
Normaal is het alleen mogelijk om van half november tot uiterlijk 31 december middernacht een nieuwe zorgverzekering af te sluiten. Wanneer je 18 bent geworden, wordt hierop een uitzondering gemaakt. Het is dan op ieder moment in het jaar mogelijk om een verzekering af te sluiten. Nadat je voor de eerste keer een zorgverzekering hebt afgesloten moet je je wel aan deze regel houden. Je kan dan dus alleen aan het einde van ieder jaar een nieuwe zorgverzekering afsluiten.

Citaat:
Je premieverplichting begint op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin je 18 bent geworden.

Dus dat betekend dat die 1-6 wel klopt. En dat ik dus ook wel een verzekering af mocht sluiten, ipv in November..

Maar ik lees ook dit;
Citaat:
In 2017 geldt er een verplicht eigen risico van 385 euro. Dit is het bedrag dat je altijd eerst zelf moet betalen wanneer je zorgkosten maakt. Door te kiezen voor een vrijwillig eigen risico kun je dit bedrag verhogen. Het voordeel van een hoog eigen risico is dat je maandelijkse zorgpremie omlaag gaat. Wanneer je weinig zorgkosten maakt is dit een goede bespaaroptie.


Ik begrijp dus wel dat ik met m'n eigen risico zit. Maar begrijp niet dat ik dingen die in Mei zijn gebeurd, moet betalen..


Weet niet of het al genoemd is, maar tandarts valt niet onder eigen risico.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 15:39

Dat van eigen risico heb ik al gehoord :).


Thanks voor de tips van het mailen! Zat ik zelf ook al aan te denken. Kan ik zelf ook alles duidelijk opschrijven en doen.
En sowieso de dingen van 8-5-'17 moet m'n oude verzekering betalen. En wat ik nu dus weet, is dat hun de dingen van 29-05-'17 ook moeten betalen.

Leuk, verzekeringen _O-

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:41

xPearl schreef:
Dat van eigen risico heb ik al gehoord :).


Thanks voor de tips van het mailen! Zat ik zelf ook al aan te denken. Kan ik zelf ook alles duidelijk opschrijven en doen.
En sowieso de dingen van 8-5-'17 moet m'n oude verzekering betalen. En wat ik nu dus weet, is dat hun de dingen van 29-05-'17 ook moeten betalen.

Leuk, verzekeringen _O-


Dagelijks werk geweest. Ieder zijn voorkeur ;)

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 15:42

Morganlefay schreef:
xPearl schreef:
Dat van eigen risico heb ik al gehoord :).


Thanks voor de tips van het mailen! Zat ik zelf ook al aan te denken. Kan ik zelf ook alles duidelijk opschrijven en doen.
En sowieso de dingen van 8-5-'17 moet m'n oude verzekering betalen. En wat ik nu dus weet, is dat hun de dingen van 29-05-'17 ook moeten betalen.

Leuk, verzekeringen _O-


Dagelijks werk geweest. Ieder zijn voorkeur ;)


Niks tegen het werk zelf hoor! Zo bedoelde ik dat niet.
Meer dat ik heb irritant vind dat iedereen mij overal heen stuurt :')