Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 11:34

Sterkte voor iedereen die het vandaag zwaar heeft.

Ik loop vandaag toevallig tegen dit topic aan. Bijna 2 maanden geleden is mijn vader overleden en ik heb het nog totaal niet verwerkt. Ik wil graag hier met jullie meepraten. Heb vandaag alle reacties gelezen die dit jaar zijn geplaatst. Dat emotioneert me enorm.

Ik wil jullie later graag bij praten, alles op zijn tijd en in stapjes.



mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:55

Dankjewel voor het welkom Durante. Vaderdag word zo opeens een rare dag hè?

Mijn vader is na een ziekbed van 5 jaar overleden. De laatste 4 maanden kon hij bijna niet meer slapen (wss resistent voor slaapmedicatie en icm zijn andere medicatie moeite om een alternatief te vinden). De laatste 3 weken voor zijn overlijden hebben we met mijn zus en beide vrienden weer even 'thuis' gewoond, mijn vader was in die tijd erg slecht maar ging ook hard achteruit. Via dormicum spuiten naar een pomp en uiteindelijk is hij ingeslapen.

Pff... Begin er weer van te janken. Nou ja, zoals ik al zei, alles stapje voor stapje.

Mijn vriend en ik hadden net mondeling een huis gekocht de week voor mijn vader overleed. Hij was ook enthousiast over het huis, een fijne gedachte. Maar na zijn overlijden en uitvaart, heb ik alleen nog tijd gehad voor werk, hypotheken, notarissen en het inpakken en verhuizen.

Nu we op ons stekje zitten, voelt het definitiever dat pap er niet meer is. Ik merk dat ik echt nog veel dingen moet verwerken. Afgelopen week hebben we een deel van de foto's van de uitvaart bekeken. Dat hakte er flink in.

Het is soms ook zo dubbel... Iedereen is zo blij voor ons nieuwe huis, maar soms kan ik alleen maar zien dat we dit nooit meer met mijn vader kunnen delen.

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:45

Ik heb een mooie foto van mijn vader staan (ik dacht vroeger dat dat niks voor mij was. Wel dus) en daarbij staat de kaars die ik zelf heb uitgezocht om tijdens zijn uitvaart te branden (was nog niet opgebrand natuurlijk)

Ik weet niet wat ik zal doen met mijn vaders verjaardag zonder hem zelf, de eerste komt pas over een halfjaar. Ik zie er wel een beetje tegenop - zijn verjaardag valt 2 dagen na de mijne. Sinds mijn vader ziek was, is mijn verjaardag nooit meer echt een feest geweest. Ik kon het niet in huis vieren en financiën, tijd en mogelijkheden om iets buitenshuis te regelen waren er ook niet echt.
Het zal dus gek zijn komend jaar.

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 08:20

:(:)
Een hele dikke knuffel vanaf hier voor jou Ladybird.

Het is moeilijk hè, dat je niet meer even een momentje samen kunt zijn. Niets laten zien of even een blik of knuffel kunt opvangen.
Niet dat dat het makkelijker maakt, maar ik herken je gevoel daar wel in. Weet zelf nog niet zo goed wat ik ermee moet doen though.

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:19

Ik vind het ook heel fijn dat dit topic er is! Zelfs mijn vriend snapt niet altijd wat ik bedoel.

(Hij is geen hork hoor, maar heeft mijn vader alleen ziek meegemaakt, ik mis natuurlijk ook mijn papa toen hij ziek was, maar vooral de gezonde versie)

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 21:45

Darah, vervelend dat je een confronterende dag had. Die momentjes zijn lastig.

Ik denk wel dat iedereen zijn situatie anders is en dat het daardoor ook heel lastig te begrijpen is voor mensen die hun ouders allebei nog hebben.
Veel mensen proberen iets liefs te zeggen en dat is goedbedoeld, maar zonder dat zij dat weten komt het niet altijd zo binnen.

Mijn vriend komt me bijvoorbeeld altijd knuffelen als ik emotioneel ben. Echt super lief bedoeld, maar van dat knuffelen ga ik janken of harder huilen. En niet in elke situatie voel ik me daarvoor op mijn gemak of is het gepast om te huilen. Dus soms heel onhandig dat hij dat doet. Wel lief bedoeld natuurlijk.

Misschien heb ik het extreem goed getroffen, maar het valt mij wel op dat de mensen om mij heen af en toe peilen hoe het gaat. Meestal door te vragen hoe het met mijn moeder is, maar dat is dan omdat ze niet rechtstreeks durven te vragen hoe het met mij is. Ach, zij doen ook hun best denk ik dan maar.

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:38

Pff... Ik ben op dit moment voor het eerst op vakantie sinds mijn vader er niet meer is.
Ik vond het al heel raar om niet bij hem langs te gaan voor vertrek. We deden dat altijd heel bewust (5 jaar), omdat we wisten dat het zomaar over kon zijn. Wel 'afscheid' genomen van mijn ma, maar die kwam bij ons langs, iets wat ook nooit gebeurde.

Ik dacht toen nog: t is gek, maar wel OK. alleen even wennen. Nu we bijna een week weg zijn, was ik gisteren echt een beetje ongemakkelijk. Voelde me gespannen en zenuwachtig en ik denk een beetje heimwee-ig (heb dat nog nooit gehad).
Blijkbaar heeft t dan toch meer impact dan dat ik dacht. We hebben vandaag een kaarsje gehaald en gebrand en dat doet me wel goed.

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:19

Wat mij betreft ben je van harte welkom Keipla. Al ben ik geloof ik de laatste die is aangeschoven.

Voor mij een beetje dezelfde motivatie als jij: voor mij begint het echte verwerken pas sinds kort. Ik hoop dat je vind wat je zoekt in dit topic. Misschien kan het je een beetje helpen

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:17

Wat jammer coonart. Zoveel geld, dan is rationeel gezien de beslissing om niet te verlengen best logisch. Maar emotioneel zal het vast een stuk zwaarder zijn.

Wij gaan binnenkort voor het eerst kerst vieren zonder mijn vader. De laatste 5 jaar draaide dat om hem (speciaal maar toch lekker eten verzinnen en regelen, zorgen dat iedereen naar mijn ouders kwam etc) en dit jaar niet meer. Zal wel even slikken zijn.

De sterfdag, ik weet niet hoe dat bij ons zal gaan. Mijn vaders sterfdag is de verjaardag van zijn en mijn moeders hond. Dus die verjaardag moet ook gevierd worden. Ik vermoed dat dat een lange wandeling langs het strand zal worden. De hond vind dat prachtig en mijn vader is uitgestrooid op zee. Dus daar komen ze mooi samen.

Ik volg de gedacht om herinneringen te vieren, maar ook dat is wel verdrietig,hoe je dat ook eens of keert

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 17:07

Ik heb dit weekend echt een super zwaar weekend. Morgen ook nog laatste zondag van het kerkelijk jaar (bij mijn ouders hun kerk een soort Allerzielen-dag), ik zie er ontzettend tegenop.

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 09:56

Dankjewel coonart, dat is een lief aanbod. Zo even neerzetten wat ik voel hielp me gisteren erg goed.
Ik ga nu de dag in met een meer open blik. Ik zie wel hoe het loopt.
Heb zonet een kaarsje aangestoken bij mijn vaders foto en even heel hard staan huilen. Dat helpt ook

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 11:19

Ik voel me er een beetje rot over, maar ik heb jullie hulp/ervaring/tips even nodig.

Ben ook wel emotioneel op het moment, maar als ik nu niet door zet, dan doe ik dat morgen ook niet.

Ik merk af en toe dat ik verdriet heb om mijn vader. Ik kan echt nog tranen met tuiten huilen, maar ook gewoon door de week heen voel ik me wat onstabiel. Op mijn werk is dat ook te merken. Ik ben niet scherp, snel afgeleid en afwezig.

Ik baal daarvan en wil het beter, maar ook mijn chef wil het graag beter (terecht overigens).

Nu zit ik te denken om iets te doen met rouwverwerking. Ik heb alleen geen idee waar te beginnen. Hebben jullie ervaring met rouwverwerking en waar heb je veel aan gehad, of waaraan juist niet? Ik begrijp dat voor iedereen iets anders goed werkt, maar jullie ervaringen kunnen me helpen zoeken in de juiste richting. Als je iets niet vond werken en die ervaring wilt delen, vind ik het dus ook fijn als je zegt waarom het niet werkte.

Ik vind het vooral zo lastig omdat mijn leven best prima doorgaat, afgezien van slechte concentratie. Ik voel me niet slecht en we praten regelmatig over mijn vader, waarbij ik af en toe wel moet huilen, de ene keer meer dan de andere, maar ik ben ok met dat huilen.

Ik zou het heel lief vinden als jullie ideeën en ervaringen willen delen!

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:41

Ehh, ja, arabesk, niet helemaal het antwoord dat ik had gehoopt, daarom heb ik niet meteen gereageerd. Wel bedankt voor je reactie. Ik vind hem gewoon nog moeilijk te accepteren.

Mijn 1e reactie: en mijn werk dan? Er is me dinsdag goed duidelijk gemaakt dat als het zo blijft, ik mijn baan kwijt ben. Ik werk in de techniek, dus zal wel een nieuwe baan vinden, maar toch echt niet helpend.

Ik merk nu dat ik wel over mijn vader kan praten, maar moeilijk over wat het met mij doet. En dat ik daar deze week wel over praat, doet me goed. Ik denk dus dat ik in die richting wel steun kan vinden.

Dat mijn vader er niet meer is wordt dan niet anders nee. Dat verwacht ik ook niet. ik verwacht ook niet dat ik daar niet meer emotioneel over ben. Ik hoop alleen dat ik het tijdens mijn werk dan een beetje beter opzij kan zetten, omdat ik er op andere momenten juist wel aandacht voor heb.

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:56

Ik heb besloten rouwtherapie even te laten zitten tot na de kerst. Ik vind het een grote stap om naar de huisarts te gaan en heb al genoeg stress op dit moment.
Als ik eraan denk stuur ik Wijslander nog even een pb'tje, ik denk dat het voor mij fijn is om jouw ervaringen te horen.

Cayenne: tsja, mijn werk is niet subtiel, maar laten we eerlijk zijn: zij hebben gewoon iemand nodig die zijn werk goed doet. Ik kan diegene zijn, maar het lukte gewoon even niet. en het lukt me ook niet om als ik erg moe ben een dag vrij te vragen of me ziek te melden, zodat ik even bij kan komen. Het is natuurlijk wel nuttig om dat te doen, dan werk je daarna weer beter dan zonder dat dagje vrij.

Nottinghill: gecondoleerd. Wat een plotseling overlijden, en dan is het ook nog je vader. Heel heftig.
Ik herken wat je vertelt over dat het niet lijkt dat je vader is overleden. Mijn vader is 5 jaar ziek geweest, dus wij waren volledig voorbereid op zijn overlijden. Maar eigenlijk mijn moeder, zus en ik hadden de 2 maanden na zijn overlijden vaak het gevoel dat hij gewoon aan boord van zijn schip was, zoals hij de helft van het jaar was toen hij nog kapitein was (al minimaal 5 jaar geleden voor het laatst dus). Voor mij heeft het een tijdje geduurd, maar nu na ruim een halfjaar begin ik mijn vader echt te missen en heb ik veel meer een gevoel van rouw. Blijkbaar gaat dat gewoon zo.

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:46

Caitlin, wat vervelend dat je zo tegen die dag aanhikt. Ik kan het wel ook goed begrijpen, ik had het vorig jaar heel erg voor de kerst.

Wijslander, ik herken dat wel heel erg, dat mensen het vergeten. Aan de ene kant kan ik me het heel goed voorstellen, aan de andere kant vind ik het lastig om mee om te gaan.
Zo is mijn vaders verjaardag 2 dagen na de mijne, en ik vind die combinatie best lastig dus. Veel van mijn vrienden hebben echter nooit een verjaardagsfeest meegemaakt van de tijd dat mijn vader nog leefde (ik heb toen hij ziek was jaren mijn verjaardag ook niet gevierd), dus mijn vrienden weten gewoon ook niet zo goed dat mijn vader bijna tegelijk jarig is.

Een paar weken terug ben ik ten huwelijk gevraagd (en heb ja gezegd) en ook bijna niemand die zich realiseert dat het wel hard is dat pap dit niet meer mee maakt.
Anyways, als ik dat onderwerp aansnijd; ik wil in mijn trouwdag een momentje voor mijn vader inplannen, evt ook om dan even mijn emoties kwijt te kunnen, maar wel ook te kunnen genieten van de rest van de dag. Heeft iemand ervaring met een bruiloft waarbij een van je ouders mist? En hoe heb je dit aangepakt?
Ik heb een keer gezien dat tijdens de ceremonie een kaars werdt gebrand, maar dat zie ik voor mezelf niet echt. Misschien kunnen jullie me naar een goed idee helpen.

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 12:10

Sterkte Anne!
Mijn vader is pas overleden nadat ik mijn diploma kreeg, maar heeft een paar keer op het randje gelegen toen ik nog op school zat. Daarom had ik regelmatig contact met mijm mentor en decaan, samen met hun heb ik bepaalde dingen op kunnen vangen. Zoek contact met ze, vaak is er op school vanalles mogelijk. Ik mocht bijvoorbeeld toetsen later maken, omdat mijn vader op sterven lag in de toetsweek en dat natuurlijk helemaal niet lukte.

Voor Wijslander en Murosch ook veel sterkte. Lastige weken zo, neem de tijd voor jezelf.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, AnoukS_, Cowboy55, Ineke2, J0anieke en 156 bezoekers