Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 10:17

Goedemorgen,

Onze dochter is nu drie, en wij zijn begonnen met de zoektocht naar een basisschool.
Op dit moment hebben we massa's websites doorgespit en 2 scholen bezocht.
Waar wij tegenaan lopen is dat op bijna elke site er enthousiast gesproken wordt over het leren plannen en zelfstandig werken wat al vanaf groep 1 geleerd wordt.wij worden hier niet zo blij van want wij willen dat onze kinderen nog kind kunnen zijn en er niet al teveel druk op ze gelegd wordt.
School 1 waar we geweest zijn had het hier op de website niet over, gaan alle kindjes uit de straat heen en is dichtbij. Die ouders lijken allen wel dezelfde dingen belangrijk te vinden, zelfde normen en waarden. Dus vol hoop daar heen. Nou dat plannen bleek daar weldegelijk aanwezig en op een voor ons hele onprettige manier. Verder schreeuwde mijn gevoel gewoon: nee hier gaat mijn kind niet heen! Niet te verklaren want het is verder echt geen gekke school.
School 2 was het plannen ook wel aanwezig maar veel relaxter. Het gevoel bij deze school was vele malen beter. Echter is dit een christelijke school, wij zijn zelf niet gelovig. Opzich geen probleem,we staan juist heel erg achter de normen en waarden daar. maar wat echt niet bij ons past is dat er al in groep 1 dagelijks met licht uit en kaarsje aan gebeden wordt. Kortom ook niet waar ons kind geen gaat.

Maar waar dan wel. Mijn gevoel is dat dat plannen op elke reguliere school aanwezig, en hoewel het per school verschilt in hoeverre dat vorm wordt gegeven zouden wij dat het liefst niet zien. Wij gaan verder heel erg op gevoel af, en helaas bleek het gevoel dat wij willen niet bij de meest voor dehand liggende scholen aanwezig te zijn.

Nu willen we iig eens bij een Jenaplan school gaan kijken. Maar wellicht zien wij nog onderwijs vormen over het hoofd? (Montessori, Dalton en vrije school lijken niet bij ons te passen...)

Mijn vraag dus of er nog onderwijs vormen zijn waar een kind nog kind mag zijn?
En wellicht aan de jongere mensen: hoe ervaar jij dit plannen op de basisschool/heb jij dit ervaren.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:21

Waarom is een kind geen kind als het gevraagd wordt zelf mee te denken?
Dat is toch juist wat kinderen het liefste doen? Eigen regie en zelf doen?

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:23

Wat verstaan l jullie onder plannen en wat verstaan jullie onder kind zijn?

Mijn inziens is het voor kinderen juist erg fijn om een stukje regie te hebben in de regelmaat in de klas en hoeft het plannen niet uit meer te bestaan dan 'ik wil vandaag in het vrije speelmoment met de gele speelgoedbak spelen.'

Shenavallie
Berichten: 11569
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:24

Neem er echt de tijd voor, want vaak is het mooie praat en in de praktijk doen ze weinig wat ze beloven. Veel leerkrachten waren - in de tijd dat mijn zoon nog naar de basisschool ging - niet capabel genoeg om bijvoorbeeld hoogbegaafden op te vangen qua lesstof. Die leerlingen (waaronder mijn zoon) verveelden zich te pletter en werden bestempeld als lastig. En dan duurt de basisschool ontzettend lang..... Bovendien is dat theoretische alleen maar oersaai en zouden ze wat mij betreft meer aandacht aan praktijkzaken mogen besteden. Lekker naar buiten tijdens een biologieles, bijvoorbeeld. Of rekensommen aan de hand van spelletjes op het plein doen.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:27

Bij jenaplan wordt juist veel accent gelegd op zelfstandig leren werken en denken...

Ik denk dat het juist goed is dat een kind al jong om leert gaan met een stukje uitgestelde aandacht, zelf kleine problemen oplossen, zelf een taakje doen.
Het gaat bij kleuters nog om hele kleine dingen en korte momenten, dat maakt echt niet dat ze minder kind zijn, maar wel minder afhankelijk en hulpeloos, dat geeft ze meer eigenwaarde en de geeft dat leerkracht en de ouder meer momenten dat ze even de handen vrij hebben voor andere dingen/andere kinderen.

Ik geef bij ons op het moment ook de rondleidingen aan mogelijk nieuwe ouders op school en ik zeg inderdaad ook altijd, ga op meerdere scholen kijken en kies de school de voor jouw gevoel bij jullie en bij het kind past en niet perse de school die een ander goed vindt.

Ik werk op een katholieke school maar het grootste deel van de kinderen is inmiddels niet meer katholiek.
Wel doet iedereen gewoon mee met de katholieke activiteiten die erbij horen.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 10:28

Sizzle schreef:
Waarom is een kind geen kind als het gevraagd wordt zelf mee te denken?
Dat is toch juist wat kinderen het liefste doen? Eigen regie en zelf doen?


Het gaat vooral om de druk die er gelegd wordt. Doelen stellen die behaald moeten worden. Zelf moeten bepalen hoe de doelen behaald worden en wanneer je welke taak uitvoert...
In groep 1 s morgens al moeten bepalen waar je later mee gaat spelen en niet meer mogen veranderen. In mijn ogen schept dat te hoge verwachtingen van een kind.
Maar wellicht zien wij dat verkeerd hoor, vandaar dat ik ook benieuwd ben naar ervaringen daarmee.
Maar dat is het gevoel wat wij er nu bij hebben.

Grooming_Mom

Berichten: 438
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:30

Dat zijn idd best lastige keuzes. Probeer je eigen gevoel te volgen maar ook goed te letten op de afstand, in de toekomst zal je kind toch willen afspreken met vriendjes/vriendinnentjes en tot groep 8 naar school gebracht worden omdat het te ver is op de fiets is niet leuk en draagt ook niet bij aan de zelfstandigheid van je kind. Naar de middelbare school zullen ze toch moeten fietsen en dan kan dat hopelijk samen met wat kinderen van de basisschool. Niets is zo leuk als veel vrienden in de buurt omdat je samen op dezelfde school zit. Hier in de buurt spelen kinderen toch voornamelijk met de kinderen die ze kennen van school, gaan ze samen naar sport en hebben ook dezelfde vrije dagen, activiteiten en vakanties.
En het plannen e.d. is toch iets wat spelenderwijs aangeleerd wordt en een vaardigheid waar ze veel aan hebben dus dat vindt ik nog niet zo gek. Opgelegd verplicht bidden zou ik me wel aan storen.
Succes met kiezen. Hier voor dochterlief op zoek naar een HBO .. zie door de bomen en kosten het bos niet meer 8-)

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:31

Dat is bij ons niet zo hoor wat je aangeeft over dat plannen van het spelen.
Zeker hele jonge kleuters laten wij in het spelen nog heel vrij, wel moeten ze leren dat ze hun eigen spullen op moeten ruimen als ze iets anders kiezen en leren ze in de loop van het jaar datze in 1 speelwerktijd niet meer dan 2 activiteiten mogen kiezen op het planbord.
En gaat dan nog een keertje mis is dat echt geen ramp...

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:37

JustMe8484 schreef:
Mijn vraag dus of er nog onderwijs vormen zijn waar een kind nog kind mag zijn?

Het hangt niet zo zeer van de onderwijsvorm af, maar wel van de school en de leerkrachten. Mijn dochter zit op een Vrije school omdat ze daar iedere week een hele dag in het bos spelen en de andere dagen ook minimaal een uur buiten zijn en ze kijken echt naar het kind zelf. Maar niet iedere vs kijkt naar het kind. Een democratische school zou voor ons de beste keuze zijn, maar daar betaal je een ouderbijdrage voor en die is voor de scholen hier in de omgeving best pittig (tussen de 300 en 500 per maand). Maar ook dat staat of valt met de leerkrachten. Wij zijn ook echt heel lang aan het zoeken geweest en de perfecte school bestaat niet, maar we hebben er nu wel eentje waar onze dochter erg vrolijk naartoe gaat en ook weer van terug komt.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:39

Ik denk dat het plannen dramatischer klinkt dan het is. Waarschijnlijk zijn het gewoon voorbereidende oefeningetjes op leren concentreren.
Voor sommige kinderen vanzelfsprekend, maar er zijn ook wervelstormpjes die dat echt moeten leren anders zijn dat dadelijk de 'lastpakken' als ze echt in de klas moeten gaan zitten in groep 3.
De meeste scholen zijn ingericht op het gemiddelde kind. Als je een normaal gemiddeld kind hebt dan denk ik dat de keuze echt niet zo enorm nauw komt.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 10:43

Het zelfstandige is denk ook niet zozeer waar wij tegen aan lopen. Thuis leert ze ook dat ik niet altijd direct aandacht heb omdat ik met broertje/huishouden etc bezig ben.
Maar als ze activiteit 1 begint en later liever iets anders doet is dat prima. Er moet wel eerst netjes opgeruimd worden maar dan mag je prima wisselen wat je doet. Op school 1 was dat niet de bedoeling. Gekozen is gekozen en dat vind ik niet bij kind zijn in groep 1 passen.
Qua doelen stellen: bij school 1 moest het kind daadwerkelijk zelf een concreet doel stellen, bepalen hoe dat behaalt wordt.
Bij school twee hingen er 3 categorieën waarin met wasknijpers werd aangegeven in welke categorie welk kind zat. Klassikaal werd dan besproken welk niveau uiteindelijk het doel was en hoe ze dat gaan behalen.

Wbt geloof: ik vind het ook niet erg dat het geloof aanwezig is. Vieringen, verhalen Ed allemaal prima.
Maar ik voel me er niet fijn bij dat mijn kind gaat bidden in groep 1. Mijn inziens is er nog weinig besef wat geloof en bidden in houdt, en kan mijn kind nog niet een goede keus maken daar wel of niet aan mee te doen. Als meedoen dan wel gestimuleerd wordt door de juf voel ik me daar niet prettig bij.

Ik heb zelf op een christelijke basisschool gezeten. Daar werd dagelijks geopend. Hetzij met een verhaal hetzij met een gebed. Ik had toen zelf de keuze om niet mee te bidden. In mijn ogen had mijn kind die keuze op die school veel minder.

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:44

Hier ook een antiplan- moeder .Mijn tweeling,nu bijna 6 ,en nog een kindje van 4 ,zitten op een jenaplan school.Groep 1 en 2 zitten samen.Het eerste jaar plannen ze wat ze gaan spelen en groep 2 gaan ze over naar echte klussen.Mijn kinderen vinden het heel fijn ,deze duidelijke manier van werken.Soms zijn ze wel eens overvol in hun hoofdje maar deze moeder laat ze dan nog wel eens een dagje of middag thuis.
Ik rijd vaak met uitjes en dan zie je toch veel kindjes reageren omdat het anders dan anders gaat.De dagelijkse regelmaat voelt voor kinderen wel heel veilig is mijn ervaring.

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:48

Wij hadden met de intake op de katholieke school de vraag gesteld wat er met een viering werd gedaan.
Het klonk allemaal zo plechtig.,we werden er bijna akelig van..Maar ze zingen een liedje over het onderwerp waar ze mee bezig zijn ,laten een tekening zien en het is alleen maar leuk.Oudere kindjes mogen wat vertellen .Kinderen worden er wel heel stoer van.Ze leren te praten voor een groep.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 10:51

Sizzle schreef:
Ik denk dat het plannen dramatischer klinkt dan het is. Waarschijnlijk zijn het gewoon voorbereidende oefeningetjes op leren concentreren.
Voor sommige kinderen vanzelfsprekend, maar er zijn ook wervelstormpjes die dat echt moeten leren anders zijn dat dadelijk de 'lastpakken' als ze echt in de klas moeten gaan zitten in groep 3.
De meeste scholen zijn ingericht op het gemiddelde kind. Als je een normaal gemiddeld kind hebt dan denk ik dat de keuze echt niet zo enorm nauw komt.


Dat snap ik ook wel. Een kind moet ook wel leren dat het niet elke 5 minuten wat anders kan doen. Maar er zit dus wel veel verschil in hoe dat gaat.
In school 1 kreeg ik echt het gevoel gekozen is gekozen. School 2 ging daar al veel soepeler mee om.
In beide scholen heb ik ook de weektaken gezien. School 1 zag er veel strikter en zwaarder uit als school 2.

Overigens gaf iemand aan dat Jenaplan juist heel erg gericht is op zelfstandigheid. Maar voor mijn gevoel is het juist heel erg gericht op samenwerking?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:52

Als atheist is verplicht bidden voor mij een no-go, zeker als ze het vanuit huis niet kennen kunnen daar ook hele rare ideeen in zo'n hoofdje ontstaan. Dus dat begrijp ik.
Zoals je het nu beschrijft klinkt het allemaal erg overgeruleerd inderdaad.
Echter zou ik dan vooral eens met ouders praten om te zien hoe de kinderen het ervaren. Uiteindelijk zal het allemaal wel redelijk vergelijkbaar zijn.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 10:56

SARINO schreef:
Hier ook een antiplan- moeder .Mijn tweeling,nu bijna 6 ,en nog een kindje van 4 ,zitten op een jenaplan school.Groep 1 en 2 zitten samen.Het eerste jaar plannen ze wat ze gaan spelen en groep 2 gaan ze over naar echte klussen.Mijn kinderen vinden het heel fijn ,deze duidelijke manier van werken.Soms zijn ze wel eens overvol in hun hoofdje maar deze moeder laat ze dan nog wel eens een dagje of middag thuis.
Ik rijd vaak met uitjes en dan zie je toch veel kindjes reageren omdat het anders dan anders gaat.De dagelijkse regelmaat voelt voor kinderen wel heel veilig is mijn ervaring.


Op Jenaplan dus juist ook veel plannen?!

Maar regelmaat en structuur is ook goed, maar in mijn ogen is dat wel wat anders dan plannen.

Misschien ben ik ook niet helemaal duidelijk geweest. Ik denk dat in de bovenbouw wat meer leren plannen Ed niet verkeerd is, daar heel rustig naar toe werken ook niet. Maar die volle hoofdjes waar jij het over hebt, dat is nou juist waar ik zo bang voor ben...

Britta31

Berichten: 13134
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:02

Mijn dochters zaten ook op een katholieke school en met de communie en het vormsel werden de kinderen voorbereid door middel van lessen door de pastoor.Ook gingen ze een kerk bekijken enz.De andere kinderen in de klas zaten daar gewoon bij.Wilde ouders dat niet,ging het kind even naar een andere klas.Maar dat heb ik zelf nooit meegemaakt.Zelfs een moslim kindje bleef erbij en ging ook mee naar de kerk bekijken.Dus als je dat niet wilt moet je dat gewoon aangeven op school.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:04

Wij hebben ook een 3 jarige.
Ik zou zelf graag voor een Steiner school gaan, maar we gaan in eerste instantie naar een school op loopafstand. De tijd met vriendjes na schooltijd vind ik eigenlijk haast nog wel belangrijker.
Als we merken dat het niet past dan kunnen we altijd nog reageren.

pateeke
Berichten: 2210
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:08

Schoolkeuze is inderdaad van belang. Fijn dat jullie er zo bewust mee bezig zijn. Ik heb zelf binnen het onderwijs gewerkt en werk nu nog zeer nauw samen met (buitengewoon (=aangepast) onderwijs).
Hetgeen je beschrijft dat er veel van kinderen verwacht wordt en ze niet altijd voldoende ruimte krijgen om kind te zijn, merk ik zelfs op in het onderwijs aan onze cliënten met een zeer ernstige beperking, wat ikzelf altijd jammer vind. Uiteraard wil je dat er met jouw kind ook gewerkt wordt aan bepaalde doelen en ze ook daadwerkelijk iets bijleren, maar de ruimte om te spelen, te ontdekken en te ontspannen blijven eveneens belangrijk.

Ik ken de situatie in NL te weinig om veel advies te geven.
De school waar ik voor heb gewerkt was een gemeentelijke basisschool. Zorg voor de kinderen was daar van groot belang, naast natuurlijk ook wel de leerdoelen. Dat had misschien wel bij jouw verwachtingen aangesloten.
Verder heb je nog methodescholen en ook privé scholen waar je misschien eens een kijkje zou kunnen gaan nemen.

Anderzijds is het - in BE althans - zo dat er ook behoorlijk wat doelstellingen worden opgelegd door de overheid waar een resultaatsverplichting voor geldt (maw scholen moeten die doelstellingen bij zoveel mogelijk leerlingen bereiken). Tot op zekere hoogte ga je bepaalde dingen zoals leren plannen dus wel in elke school tegenkomen.

De enige tip die ik kan geven is: ga verschillende scholen bezoeken en bekijken en kies degene waar je het beste gevoel bij hebt. Mijn ouders hebben voor mij ook heel veel scholen bezocht en lang moeten zoeken eer ze een school vonden die aansloot bij wat ze zochten.

Veel succes in je zoektocht!

pmarena

Berichten: 48081
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:10

Ik denk dat het echt per school verschilt, ook per school binnen een bepaalde onderwijsvorm want iedere school en leerkracht geeft er toch een eigen draai aan en de sfeer in een school ligt je wel of niet :)

Ik zou dus "gewoon" gaan kijken (en vooral voelen ;) ) bij zoveel mogelijk scholen in een radius die je ervoor wil afleggen.

Die van ons is net 2 maar wij hebben eigenlijk al gekozen voor de Dalton-school 2 dorpen verderop omdat we daar echt een heel goed gevoel bij hebben :j Die school wordt gedragen door alle ouders wiens kind er op zit (je wordt lid van de stichting van de school) en er hangt echt een persoonlijke, liefdevolle en respectvolle sfeer.

Bij het Dalton is het juist ook zo dat kinderen vanaf de eerste klas al hun eigen verantwoordelijkheid mogen nemen en dan inderdaad moeten kiezen in welke "hoek" ze graag willen gaan spelen. Mochten ze toch heel graag iets anders willen dan mogen ze best een keer wisselen maar het idee is dat ze wel een beetje bewuste keuzes leren maken en dat vind ik alleen maar goed.

De meeste kinderen vinden het natuurlijk ook fijn als ze zelf iets in te brengen hebben en wat verantwoordelijkheid krijgen :j

Het wordt zo heel spelenderwijs door de klassen heen wat opgevoerd dat ze zelf weten wat er moet gebeuren die week, en ze mogen dat zelf indelen. Er is echt heel goed over nagedacht en je ziet duidelijk dat de kinderen het er goed op doen +:)+

Voor ieder individu kan het zo goed aanvoelen zonder teveel druk of te weinig uitdaging, je kan meer taken doen als je wat sneller bent dan het gemiddelde. En als je even rustig wilt werken dan is er boven elk lokaal in de bovenbouw een soort zoldertje waar ze dmv. een trap achterin het lokaal naartoe mogen op de momenten dat er gelopen mag worden.

Ook kunnen ze even samen met een maatje op de gang gaan zitten werken als ze dat graag willen.

Er wordt heel veel aandacht besteed aan zelf handig worden met dingen en zelf dingen plannen, maar ook aan elkaar helpen en verschillen in mensen respecteren en waarderen. Leerlingen zijn er geen nummertje maar iedereen lijkt echt begaan met elkaar en dat vind ik heel veel waard :j

Als nieuwkomer krijg je ook een maatje toegewezen die als een soort grote broer / zus altijd voor je klaar staan als je ergens hulp bij nodig hebt. Erg fijn voor de nieuwkomer, maar het maatje voelt zich natuurlijk ook heel stoer en verantwoordelijk.

En gedurende de dag zijn er verschillende momenten, ze werken met een stoplicht in het lokaal.
Staat dat op rood dan moet je gewoon lekker rustig op jezelf werken. Staat het op oranje dan mag je dingen vragen aan de leerlingen uit het groepje waarmee je op dat moment zit. Pas als het licht op groen staat mag je weer spullen pakken, dingen aan de leerkracht vragen enzo.

Ik denk dat het super is dat je dus een deel van de tijd alleen als leerlingen elkaar om hulp kan vragen want volgens mij is dat super stimulerend om goed te leren: het is immers best wel stoer als iemand je om hulp vraagt en jij weet het wèl en kan die ander helpen :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 11-06-17 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ravellie

Berichten: 3074
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:10

Ik denk niet dat een ander dat voor je kan invullen
Heel persoonlijk
Waar staan jullie als ouders voor? wat is op een acceptabele afstand ( houd er rekening mee dat je er jaren heel wat keertjes heen zal moeten :+ :+ :+ )

Onze dochter zit op een Christelijke school, wij zijn erg blij met de school.
Prettige mentaliteit,zijn hoe wij in het leven staan.
En bieden ook uitdaging aan kinderen die net iets meer aankunnen.
Onze dochter geeft al presentaties voor de klas ( daar kan ik nog iets van leren :o :D ).
Feestdagen etc zijn hoe wij het thuis beleven.
En van de week voor het eerst de avondvierdaagse met dochterlief en school gelopen

Veel plezier alvast, het is zo leuk om met je kind mee te groeien <3

Edit: wij zijn idd ook bij meerdere scholen wezen kijken en praten , en daarna nog een keer.
En dan voel je vanzelf wel waar je een prettig gevoel bij hebt.
Laatst bijgewerkt door ravellie op 11-06-17 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:11

Ik heb vroeger op een Christelijke basisschool gezeten, evenals mijn jongere zusjes. Mijn ouders en wij zijn totaal niet gelovig opgevoed, maar toch heb ik mijn basisschool geen moment vervelend gevonden. Elke ochtend een gebed zingen, elke eerste maandag van de maand een toneelstukje opvoeren/bekijken over een gelovig onderwerp, en feestdagen waren hier ook serieuzer.
Ik wist niet beter!
Ben er overigens niet gelovig van geworden. Wel toevallig getrouwd met mijn man die vroeger gelovig was, sinds zijn 20e niet serieus meer maar wel hele gelovige schoonouders. Als we daar eten bidden we altijd mee, ook onze 4 jarige dochter bid mee (alleen de handen samen bedoel ik) en dat doet ze al sinds dat ze rechtop kon zitten (hield oma haar handjes bij elkaar). Vinden we niet meer dan normaal, beetje uit respect is het nu ik erover nadenk.

Maar, dus, geen problemen met mijn school ervaren, was erg fijne school zelfs. En ik ben verre van gelovig :)

We zouden onze 4 jarige ook naar deze school 'gestuurd' hebben, ware het niet dat we een week na de rondleiding ineens wisten dat we moesten emigreren :+

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Re: Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:23

Ik iemand wiens haar zoon op een democratische school heeft zitten.
Kind heeft daar wel misschien wat zelfdiscipline bij nodig, maar misschien is dat een optie als het bij jou bereikbaar is.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:24

Ik denk dat een vrije school juist wel goed zou passen bij wat je wilt, al is elke school verschillend. Heb zelf op een vrije school gezeten, en heb altijd op een hele fijne manier kunnen leren. Daarnaast veel praktijkvakken zoals handenarbeid (houtbewerking), circus etc. Veel buiten (spelen/leren), ja heb wel kind kunnen zijn daar. Heb je al bij de drie gekeken waarvan je denkt dat het niet aansluit?

pmarena

Berichten: 48081
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:26

En tja als je geen 1 school kan vinden waar je je goed bij voelt, dan kan je altijd nog aan "home schooling" doen maar dat gaat mij persoonlijk wel vrij ver.... niet mijn ding maar dat kan voor een ander weer anders liggen :)

Voor de mensen die zoiets best willen overwegen 1 tip: dat schijnt alleen te kunnen als je kind nog niet eerder op normaal onderwijs is geweest. Dus je schijnt niet te kunnen zeggen van ach we proberen het gewoon op school en als het niks is dan ga ik mijn kind zelf wel onderwijs geven, want dat schijnt dan niet meer te mogen....