levende en dode wespen in huis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

levende en dode wespen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 20:06

ik vroeg me af hebben jullie al veel last van wespen? sinds twee weken ik wel.

ik heb vorige week een slome wesp gevonden op de slaapkamer was er bijna op gaan lopen, nu was ik de was aan het opvouwen hing der een aan de wasdroogrek. verder gekeken zag ik nog twee dode op de grond liggen.

vannochtend vloog er dus een door mijn open raam na binnen.. ik haat die krengen.. helemaal as ze vliegend boven je hoofd komen als je nog op bed ligt, meteen een nieuwe hor er voor gedaan en toen vloog er alweer een tussen het raam en de hor.

als ik nu op het dak kijk ik zie ik op drie plekken een of twee onder het dak kruipen onder de dakpannen.

vorig jaar had ik dus meerdere nesten onder de dakpannen en twee keer een verdelger laten komen. dat was pas in juli.
maar ik had ze niet binnen op twee in de woonkamer na.

ik zal van de week maar eens buiten blijven kijken met zonnig weer.

ik vond alleen heet nadeel dat de verdelger met de ladder bij een nest er niet bij kon en daarna dus via de dakgoot al klimmend na het nest toe moest.. dakpannen opzij schuivend.

hebben de verdelgers niet een extra lange spuitstuk op hun giftank diegene die ik had kwam wel direct en is degene die het hier in de gemeente doet.

wat is jullie ervaring mer verdelgers hebben ze veel matriaal? ik heb er ook een gehad bij mijn ouders die zonder ladder langs kwam..terwijl er was gezegd dat het op het dak was. gelukkig hadden ze zelf ladder staan bij de buren.

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:15

Wij hadden twee jaar terug een nest in onze bijkeuken met hoornaren. (Brrrr...!!) Hiervoor hebben we de wespenverdelger gebeld die voor onze gemeente verdelgt. Qua apparatuur dus geen ladders nodig hier. Wel zei deze tegen ons om de bon goed te bewaren, omdat als ze het jaar erop er weer zaten, ze niet goed verdelgd waren. Dan kwamen ze gratis weer langs. Misschien dat er bij jullie ook zoiets is als regeling? (Altijd de moeite waard om even te checken ;)

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: levende en dode wespen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:34

Brr sterkte met die enge krengen. Heel veel last hebben wij er nog niet van, gelukkig maar want mijn moeder en ik kunnen er absoluut niet tegen. Ben ook echt bang voor die beesten.
Zitten ze alleen onder de dakpannen? Op andere plaatsen kan je ze eventueel wegbranden? Dat doet mijn vader altijd en werkt bij ons erg goed. Uiteraard niet onder de dakpannen/in huis. Als er wespennesten in huis zijn, laten we ze wel weghalen, dat heeft ook goed geholpen. Bij ons zaten ze onder de plafondplaten, waar we van binnenuit bij konden

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:48

Hier ook veel wespen ja! Heel raar, want het is helemaal het seizoen er niet voor. Misschien door de zachte winter dat er meer wespen zijn blijven leven? Al zou ik dat raar vinden, want normaal zijn het alleen de koninginnen die blijven leven en de wespen die ik nu zie zijn volgens mij geen koninginnen.

Maar ik zat dus al te wachten op een dergelijk topic waar hopelijk een uitleg in komt :+ .

Shettepret

Berichten: 2210
Geregistreerd: 31-03-10

Re: levende en dode wespen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:55

Hier ook al veel wespen. Snap het ook niet. Wat me wel opvalt is dat het behoorlijk grote dingen zijn ook nog (nee echt geen hoornaren maar wespen). Lijkt me sterk dat er 3 koninginnen tegelijk rondvliegen. Op stal ook al meerdere wespen gevonden. Ook dat zijn van die grote.

Zijn ze bij jullie ook zo flink?

ReadTheRulez
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: levende en dode wespen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:12

Het is mij van de week ook opgevallen, die waren idd ook heel sloom!

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: levende en dode wespen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:13

Ja wij al een tijdje af en toe een en de laatste weken elke dag wel eentje. Hele grote!! Inderdaad heel sloom, want ik vang ze steeds met een glas om ze buiten te zetten.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: levende en dode wespen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:16

Ik heb ze ook al veel meer dan anders gezien. Normaal komen ze pas in augustus.

Ik hoop dat iemand uit kan leggen waarom ze er nu al zijn :)

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 21:21

Ik ben niet de enige dus. Ze zijn niet klein. Maar ook geen koninginen. Zeker geen hoornaar die heb ik wel eens in huis gehad.. Die zijn veel groter.

Die binnen zijn sloom, die buiten zijn actief ook diegene die door raam kwam binnen vliegen.. Gelukkig een elektrische vliegenmepper toen ie op schilderij ging zitten

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:31

In elk geval gelukkig geen hoornaaren, daar een prik van doet echt goed pijn! Werd die verdelger van ons ook niet blij van, deed daar speciaal zijn pak voor aan. Al vind ik de gewone net zo erg, ben er als de dood voor..
Ik meende dat de eersten uit het nest altijd wat sloom zijn, en dat je de koningin bijna niet ziet. Zo heb ik het onthouden van die man, maar goed is ook alweer even geleden..
Die man legde het uit dat als je een paar ziet, het ongeveer een nest van 20-40 is en een maand of 1-2 later wel 2 tot 300. (Dus vlot verdelgen was wel verstandig en makkelijker uit te roeien)

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:37

Ik ben echt al weken geleden geprikt in mijn slaap door een slome wesp. In mijn slaap kriebelde iets op mijn wang en automatisch krabben, nou was gelijk wakker toen ik gestoken was.
Beest vloog ook niet weg, zat op mijn kussen. Heb in huis overal al gekeken want heb inmiddels 3 slomen dood gemaakt, maar kan echt geen nest vinden.

Ikwashier

Berichten: 4015
Geregistreerd: 29-11-07
Woonplaats: Drenthe

Re: levende en dode wespen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:45

Goh wat toevallig, ik heb deze afgelopen 1/2 weken zo rond de 10-15 wespen weg moeten halen, van slaapkamer, badkamer tot bijkeuken. Ze zijn inderdaad groot, sloom en maken een hard brom geluid! In de voortuin gisteren echt een machtige joekel gezien, die leek meer op Eem hoornaar. Hou het in ieder geval in de gaten want vind dit niks

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: levende en dode wespen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:00

Ik heb er 1.5 maand geleden ook eentje in mijn slaapkamer gehad, ook zo'n reuze ding en was idd ook een slome. Daarna eigenlijk geen meer gezien, maar vind ze ook maar niks :=

Flits__

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:05

Heb de afgelopen 3 weken ook al meerdere wespen in huis gehad. Ook echt monsters van wespen :x. Vind het maar niks, ga elke avond voor het slapen het hele huis bij langs om ze te vermoorden :evaw:.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:07

Maak eens een foto?? Dat hele slome past er niet echt bij dus ben wel benieuwd of het DE wespen zijn.

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:07

Ik lees even mee. Hier ook al wespen . Ook groot. Maar niet sloom.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: levende en dode wespen in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:09

Wij hadden hier gister en vandaag ook 2 wespen, erg sloom inderdaad. Waren konigingen. We weten niet waar ze vandaan komen

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:10

Hier hetzelfde, in mijn werkplaats, rond de schuur, de stallen in de badkamer en zelfs eentje in de auto die ging rondvliegen toen ik op de snelweg reed.

Ook zelfde verhaal, hele grote, slome wespen. Ik heb van iemand begrepen dat het koninginnen zijn die op verkenning zijn naar plaatsen om een nest te bouwen?

Eloya

Berichten: 5188
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:11

Ja sinds 2 weken slome grote wespen op de grond beneden bij ons,
sinds deze week kan ik mijn raam niet meer open hebben of er zit er weer 1 binnen.

ook vallen ze sinds gisteren door de schoorsteen in de schouw (die gelukkig altijd dicht zit met raampjes) hier zat er gisteren ook een mega hoornaar in. ik ben als de dood voor die beesten.
wij gaan nu dus ook opzoek waar het nest zit maar ik vind het vreselijk dat ze zo vroeg zijn

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:12

Remy schreef:
Hier hetzelfde, in mijn werkplaats, rond de schuur, de stallen in de badkamer en zelfs eentje in de auto die ging rondvliegen toen ik op de snelweg reed.

Ook zelfde verhaal, hele grote, slome wespen. Ik heb van iemand begrepen dat het koninginnen zijn die op verkenning zijn naar plaatsen om een nest te bouwen?

Dat is wel hoe het normaal gaat in deze tijd van het jaar. Maar het zijn er nu echt heel veel en ik vind ze er eigenlijk wat te klein voor. Maar misschien hebben veel meer koninginnen de winter overleefd en zijn het dus toch koninginnen.

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:14

Het is ook wel een hele zachte winter geweest dus ik kan me heel goed voorstellen dat er veel koninginnen door de winter heen gekomen zijn.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:14

Hier ook wespen in een huurhuis... Ik zit er pas vanaf oktober, dus geen idee of er hier een geschiedenis is met nesten. Maar ik ben wel zo ver dat ik het vanaf vrijdag ben gaan opschrijven hoeveel ik er vind, dan heb ik iets tegenover de woningbouw als het erger wordt.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:15

Ja ik heb ze elk jaar wel, dus ben niet perse bang voor een wespenplaag. Het lijkt me alleen wat vroeg en het zijn er volgens mij wel meer... Maar ja, we hadden natuurlijk ook geen strenge winter.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:20

Ik heb dit vorig jaar ook meegemaakt en bij ons zat er een groot wespennest op de zolder (boven mijn slaapkamer). Ik ben uiteindelijk meerdere malen in mijn slaap gestoken en stapte ook regelmatig net naast een wesp, ze vallen niet zo op als ze op donkere vloerbedekking zitten... Als ik jou was zou ik dus wel zorgen dat er een bestrijder komt voordat je er straks 20+ per dag vindt. (Nee, niet overdreven)

Ik had er pas in het begin van het najaar last van en dan zijn ze dus sloom, maar ze steken dan echt nog best, helaas. Ook ik heb er inmiddels alweer wat gevonden (inclusief koningin) en die heb ik aan een waardig einde geholpen. }> Hopelijk snappen ze de boodschap dat ze dit jaar niet weer welkom zijn.

Flits__

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:57

Sting schreef:
Hier ook wespen in een huurhuis... Ik zit er pas vanaf oktober, dus geen idee of er hier een geschiedenis is met nesten. Maar ik ben wel zo ver dat ik het vanaf vrijdag ben gaan opschrijven hoeveel ik er vind, dan heb ik iets tegenover de woningbouw als het erger wordt.


Even een tipje. Lees goed je contract door of de woningbouw er iets mee doet. Ik had vorig jaar ook een wespennest aan de buitenkant van mijn huis. Hier werd niks mee gedaan door de woningbouw. Stond ook aangegeven in mijn contract (had zelf niet goed gekeken). Zal het dus zelf moeten betalen om ze te verdelgen.
Laatst bijgewerkt door Flits__ op 14-05-17 23:05, in het totaal 2 keer bewerkt