Relatie behouden met ouders kost teveel energie..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Relatie behouden met ouders kost teveel energie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-17 21:45

Ik zit vreselijk met mijn handen in het haar.
Niet wetende wat ik in hemelsnaam nog moet doen.

Al mijn hele leven loopt de relatie slecht met mijn ouders.
Ben vroeg uit huis gegaan nog voor mijn 18e omdat het thuis wonen niet meer ging.
Vooral de relatie met mijn moeder heeft altijd al stroef gelopen.
Vanaf ongeveer mijn 12e krijg ik zovaak van haar te horen dat ik iets in mijn hoofd niet goed heb.
Ik was volgens haar een borderliner, narcist, add'er en zou asperger hebben.
Vorige zomer nog een heel psychisch onderzoek ondergaan maar er kwam niks uit op wat korte en lange termijn geheugen verlies na.

Ik ben bij diverse psychologen geweest zodra ze zeiden dat ze niks bij mij konden vinden dan was of de psycholoog niet goed of ik had gelogen bij de psycholoog volgens mijn moeder.
En vervolgens zochten ze weer een nieuwe hulpverlener.

Ik ben sinds september 18 dus mag nu mijn eigen keuzes maken.
Maar nog willen ze me dwingen om naar een psychiater te gaan.
Toen ik vanavond aangaf dat ik mijn eigen keuzes wil maken en niet naar een psychiater wil voelde mijn moeder zich ineens gebruikt en genaaid?
Ik had een week niet van me laten horen en ook dit vonden ze niet door de beugel kunnen.
Mijn vader komt hier morgen zijn klus spullen ophalen zei die en voor de rest zou het van mij af hangen?
Oke misschien had ik iets meer van me moeten laten horen maar waarom willen ze me dingen blijven verplichten?
En als ik aangeef mijn eigen keuzes te willen maken trekken ze ineens de stekker eruit?

Ik heb al een keer een halfjaar lang geen contact met ze gehad en dit wil ik echt niet nog eens.
Het zijn mijn ouders en ze zijn belangrijk in mijn leven maar dit kost me zoveel energie en ik weet echt niet meer wat ik ermee aan moet.
Ook maakt mijn moeder me verschrikkelijk onzeker en twijfel ik hierdoor voortdurend aan mezelf.
Ik heb het gevoel dat ik continu voor hun op mijn tenen moet lopen.

Wie heeft tips voor deze situatie?
Ik weet het niet meer...



tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-17 22:04

Joolien schreef:
Poeh heftig zeg. Heeft jouw moeder hypochondrie? Het lijkt wel of ze wat bij je zoekt wat er niet is...

Weet je at het is, het zijn je ouders, maar je hebt ze niet gekozen. Als je het echt niet trekt, is het toch verstandig om even het contact te verbreken, want ze geven je meer ellende dan positieve vibes. Dat is niet makkelijk, dat weet ik.
En hiervoor kun je wel hulp zoeken, want het lijkt me een vrij ongezonde situatie. Ik denk dat je sneller volwassen zal moeten worden dan eigenlijk nodig is...


Hulpverleners gaven continu aan dat mijn moeder ook eens een hulpverlener moest bezoeken omdat er bij haar ook veel oud zeer zit volgens hun.
Echter wil ze dit absoluut niet en blijft ze erbij dat ik wat mankeer.
We zullen er dus ook nooit achter komen of ze dit heeft...

Ik moest vanaf mijn 16e volwassen worden en dat viel echt niet mee.
Ik red me zelf nu ook prima maar ik moet er gewoon niet meer aan denken om zonder mijn ouders door het leven te moeten.
Dat halve jaar was echt een hel voor mij.
Ze stuurt ook continu mijn vader ipv van zij zelf wat ik heel jammer vind...

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-17 22:07

Mijn ouders zijn wel altijd echt ontzettend behulpzaam.
Ze willen me overal mee helpen, hebben helpen klussen.
Laatst heeft mijn moeder een paar uur in de keuken gestaan voor het feest van mijn vriend die 25 werd.
Dit waardeer ik ook enorm maar dat maakt het ook weer zo ontzettend lastig.
Soms lijkt het alsof ze het niet in de gaten heeft.

We hadden bijvoorbeeld een groepsapp aangemaakt voor zijn feest zodat we beter en snel konden afstemmen wie wat deed etc.
Zei ze: ''Zal ik weer hapjes maken?'', waarop ik zei: ''Ik wil daar wel mee helpen!''.
Komt er vervolgens een reactie: ''Je zult wel moeten!''.
Allemaal van dat soort kleine dingetjes waarin ze best bot kan zijn maar waarvan ik denk dat ze het geen eens in de gaten heeft...

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Re: Relatie behouden met ouders kost teveel energie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-17 22:15

@Evelijn - Mijn vader was altijd neutraal maar trekt steeds meer naar mijn moeder toe.
Want naar mijn mening durft hij niet tegen haar in te gaan net zoals ik mij jaren heb ingehouden maar wat ik nu dus niet meer doe.
Huisarts is van alles op de hoogte maar door mijn verhuizing ben ik er gister achter gekomen dat ik officieel naar een dokter hier in de buurt moet overschrijven vanwege de afstand.
Ik heb hier een dokterspraktijk gevonden waar een praktijkondersteuner van het ggz zit dus ik ga morgen de papieren in orde maken en zodra het rond is bij haar een afspraak maken zodat ze me hierin kan ondersteunen/begeleiden.

@MacavityL - Heb ik destijds inderdaad veel gedaan alleen kunnen zij er niks mee zodra mijn moeder niks wil...
Sommige begonnen met het starten van een onderzoek op verzoek van mijn ouders en anderen deden dit niet omdat ze zagen dat hier geen aanleiding voor was...

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-17 22:33

Annet_Dottie schreef:
Ik ben zelf ook redelijk optijd uit huis gegaan omdat ik thuis veel ruzies had met beide ouders (ze waren al wel gescheiden maar liep een beetje heen en weer tussen de een en de ander), eenmaal uit huis is het wel verbeterd maar kon ik alsnog knallende ruzies met mijn moeder hebben, de laatste keren zo drastisch dat we elkaar echt een paar weken en zelfs een keer 3 maanden niet hebben gesproken, maar weet je wat, daarna was het wel klaar en nu hebben we nog wel eens ruzie maar sindsdien (is 1,5 jaar geleden) nooit weer zo erg als toen. Ik spreek mijn ouders helemaal niet zo super vaak, met een beetje mazzel 1 keer in de week, ene keer vaker andere keer minder, vind het dus raar dat je ouders gaan zeuren dat je een week niets van je laat horen..
Ik zou hierin oprecht even voor jezelf kiezen en gewoon met ze in gesprek gaan en aangeven dat je het niet trekt allemaal en dat het je heel veel stress kost en dat je voorlopig even geen contact met ze wil en dat jij weer contact op neemt wanneer jij er weer klaar voor bent en dat ook hun die tijd maar moeten gebruiken om na te denken over hoe ze soms tegen jou praten.. Je hoeft geen definitief contact te verbreken toch? Begin inderdaad eens bij een half jaartje ofzo, het blijven je ouders en als het goed is zullen ze jou steunen en je ook de tijd gunnen als jij normaal aan geeft die nodig te hebben even zonder hun.
Succes en sterkte!


Ging het maar zo makkelijk...
Mijn moeder is echt iemand die de regie in eigen handen wil hebben.
Als ik zo hier en daar eens een opmerking maak van goh ik ben soms te lui/moe om de tafel af te ruimen na het eten dan krijg ik een opmerking van ''Tja had je maar thuis moeten blijven wonen!''.
We hadden op dinsdag altijd de afspraak om bij mijn ouders te eten.
Na een feestweekend en de maandagavond familie over de vloer te hebben gehad gaf ik aan dat ik lekker een avondje thuis wilde zijn.
Kreeg ik alleen als antwoord ''Ok'' en daarna hoorde ik niks meer.
Laatst kwamen ze ook bij ons onder het mom ''even de lampen ophangen''.
Vonden we super fijn dat ze kwamen helpen!
Komt ze er ineens mee dat ze bij MIJ de schuur op wil gaan ruimen, ik aangegeven dat ik dat niet die dag wilde gaan doen aangezien we daar een andere dag voor wilde plannen zodat we een container neer konden zetten en meteen alle troep weg konden gooien.
Dit wilde ze gewoon niet horen en ze ging jawel gewoon lekker op d'r eigen houtje MIJN schuur opruimen?!
Ondanks dat ik aan had gegeven dat ik dit niet wilde hebben deed ze het gewoon, ik ben maar naar binnen gelopen...
En tuurlijk was ik blij dat de schuur achteraf grotendeels op was geruimd maar het gaat om de manier waarop...

En als ik aangeef dat ik gewoon wat ''minder'' contact wil dan voelt ze zich gebruikt of aan de kant gezet...

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-17 22:35

Evelijn schreef:
Goed van je dat je met de praktijkondersteuner gaat praten.
Wat zegt je vriend ervan?
Ik zou trouwens geen energie steken in proberen je moeder naar een hulpverlener te krijgen... ja ze zal er vast een hard nodig hebben... maar dat is gewoon niet aan jou (en zonde van je energie). Je zal dus zelf een manier moeten zoeken om hiermee om te gaan.

Trouwens als je vriend en jij een feestje geven en je moeder geeft aan dat zij wel hapjes wil maken dan zou ik ook eerder iets typen "Bedankt voor je hulp" ipv te zeggen dat je daarmee gaat helpen dan plaats je jezelf wel erg onder haar terwijl je vriend en jij toch het feest organiseerde.


Dit was ik er inderdaad nog vergeten bij te zeggen, mijn vriend had hier al op gereageerd dat hij het fijn vond dat ze dit wilde doen en erg lekker!

Mijn vriend is niet echt een prater, toen ik na het telefoontje van vanavond met hem een gesprek aan wilde gaan gaf hij weinig respons.
Ja hij vind het wel vervelend maar hij zegt ''Tja wat doe je eraan...'' en dan houdt het eigenlijk wel op...

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-17 22:41

lieveli schreef:
Schrijf je moeder eens een brief. Dat je ontzettend van haar houdt en haar waardeert, dat ze heel belangrijk is in je leven. Maar dat je ook wat ruimte nodig hebt, dat je zelf wil bepalen of je naar therapie gaat of je schuur opruimt. Wat het met je doet als ze zo naar is tegen je.

Ik denk niet dat je moeder hypochondrisch is of Munchhausen heeft, maar dat ze overbezorgd en overbemoeierig is, dat ze denkt dat jij iets mankeert omdat je anders bent dan haar. Ik denk ook dat ze zich misschien heel (onterecht) zorgen om je maakt en daarom zo 'irritant' is.


Dat is helemaal geen slecht idee!
Want vaak klap ik dicht als ze zo'n bui heeft en kan ik moeilijk mijn emoties uiten.
Ik ga morgen een brief schrijven en de moed bij elkaar rapen om hem te geven.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-17 00:02

Nynke1 schreef:
Maar denken dat iemand wat mankeert omdat die persoon anders is dan jij zelf is nou niet bepaald een gezonde gedachtegang. We zijn immers allemaal (gelukkig) verschillend.

Lastige situatie voor je, TS. Je wilt duidelijk graag gewoon normaal contact met je ouders. Heb je al eens voorgesteld om samen naar een psycholoog te gaan?

Ik lees net je bericht over het opruimen in de schuur en moest hier stiekem wel om lachen. Mijn moeder doet dit ook nog steeds als ze bij mij is hoor. Dan doet ze de afwas, mijn was, kastjes afnemen. Ik ergerde mij er in het begin mateloos aan en inmiddels heb ik zoiets van; je gaat je gang maar. Probeer dat wat los te laten, dat zal wel een moederlijk iets zijn gok ik. Ik heb namelijk nooit de behoefte om te gaan opruimen en schoonmaken als ik bij haar ben :D.


We hebben in een soort gezinstherapie gezeten.
Maar toen de hulpverlener haar op haar gedrag aansprak kapte ze alles af en ging ze er niet meer heen en wilde niet meer mee werken...

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-17 13:27

Vanmiddag heeft mijn moeder een nogal heftige app verstuurd naar mijn vriend.
Ivm privacy wil ik die alleen bespreken via PB dus mochten jullie willen weten wat die app in hielt kunnen jullie mij een PB sturen.

De kans op dat het goed komt is na dit aanzienlijk verkleind.
We aangegeven dat we het spullen ophalen willen verplaatsen naar vanavond zodat mijn vriend er ook bij kan zijn en ik er dus niet alleen voor sta.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-17 14:10

stefje schreef:
Wat apart dat je moeder een app aan je vriend stuurt, en niet aan jou...
Ik zou meer afstand gaan nemen van je ouders (als dat nu al niet gebeurt).
En afspreken dat er niet onaangekondigd langsgekomen wordt. Hebben ze je huissleutel?
Dat vinden je ouders wellicht niet fijn, maar tja voor jou moet het ook te doen zijn.
1x per week contact is echt niet weinig voor iemand met een eigen leven. Tja als ze dat weinig vinden dan is dat jammer. Van die klusspullen weghalen klinkt als een boze actie 'zoek het dan maar uit'.
Wellicht is het ook deels nog willen zorgen voor jou en dat ze zich ook zorgen maken...?
Mijn ouders dachten vroeger ook dat ik volledig zou ontsporen (ouder vriendje, het huis uit willen enz.)
Ik was de 'wildste' van de drie kinderen (en dan was ik nog rustig vergeleken bij vriendinnen ;-)).
Overmatige bezorgdheid en een generatiekloof....

Probeer rustig te blijven, denk aan jezelf. Zeg wat je erbij voelt, en wat je wel wilt met je ouders. Sterkte!


Ze appte afgelopen week enkel met mijn vriend.
Ze hadden een nieuwe houtkachel gekocht voor buiten, stuurt ze het filmpje ervan naar mijn vriend..
Ik ben toch hun dochter? Voel me daarin een beetje aan de kant gezet.

Ze hebben inderdaad onze huissleutel waarvan ik dus wil dat ze die vandaag ook inleveren.
En ja die klusspullen ophalen voelt voor mij ook zo...
Dit hebben ze 2 jaar terug ook gedaan toen ik uit huis was gegaan, toen stond mijn vader onverwachts aan de deur met al mijn spullen die ik thuis nog had liggen.
Dat voelde voor mij als ''Hier je spullen en succes met je leven'' maar hun bedoeling was achter om weer contact proberen te zoeken.
Alleen pakken ze het dan nooit tactisch aan..

Mijn idee is dat vooral mijn moeder maar niet kan accepteren dat ik uit huis ben.
Dat ze allerlei dingen probeert te zien zodat ze kan zeggen van ''Zie je wel dat je nog niet zelfstandig en volwassen bent!'' en ''Was nou maar bij je moeder blijven wonen!''
Iemand uit de familie zei haar nog een paar jaar geleden, ''Wees blij dat ze niet aan rookt, drinkt en op straat hangt!''.
Ik ging netjes naar school, na school was ik altijd bij de paarden te vinden en ging nooit uit.
Als ik een 7 haalde kreeg ik te horen ''Als je geleerd had dan had je een 8 gehaald''.
Allemaal van die nare opmerkingen dat je het nooit goed genoeg kunt doen...

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-17 14:12

mystery1980 schreef:
Hier ook iemand waarbij het nogal eens lastig loopt met mijn ouders. Wat mij erg geholpen heeft is bedenken waar mijn grenzen liggen, die opschrijven en me daaraan houden. Mijn moeder is ook overbezorgd en wilde dus mijn keuken gaan schoonmaken. Ik had besloten dat ze zich in mijn huis aan mijn regels moest houden en heb dus letterlijk gezegd, als jij met je vingers aan mijn keuken durft te zitten zet ik je mijn huis uit. Als ze dan nog niet luistert kun je desnoods de politie laten komen voor huisvredebreuk of daar evt mee dreigen. Jouw plek,jouw huis jouw regels. Als je zo duidelijk een lijn trekt is het misschien even lastig, maar door de duidelijkheid kan het uiteindelijk verbeteren. Ik heb na dit incident bijna een jaar geen contact gehad, daarna een goed gesprek en nu is een kleine aanwijzing genoeg als ze het weer eens probeert. Het kost mij nu duidelijk minder energie. Pb box staat open.


Ik heb haar met die situatie van de schuur ook letterlijk gezegd ''Dit is mijn huis en ik wil dat gewoon niet hebben'' maar dit negeerde ze compleet van alle kanten en ging gewoon door.
En zou het nogal heftig vinden om dan te moeten dreigen met de politie... Hier heb ik ook echt niet het lef voor :o

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-17 16:34

bruintje123 schreef:
Is ts steeds ziek dan? Gemaakt door haar moeder?


Ik ben uit huis gegaan na een hele heftige avond.
Ik ben toen letterlijk uit huis gevlucht, had een waas voor mijn ogen en heb die avond een gesprek gehad met de politie agenten die mij toen ook gezocht hebben.
Zo erge paniek dat ik door 4 man heen kwam die bij de deur stonden om me tegen te houden.
Psychisch was ik aan de grond.

Ik ben niet ziek gemaakt door mijn moeder, maar psychisch heeft ze me wel naar beneden gehaald.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-17 16:39

bruintje123 schreef:
Tijger ik doelde op de mensen die zeiden of je moeder proxy bij munchausen heeft.

Dat jij er op een keer aan onderdoor gaat is niet gek.


Daar zullen we waarschijnlijk nooit achter komen aangezien ze fel tegen hulpverlening is als die te dicht bij haar komen.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-17 16:43

lieveli schreef:
Nou ik dacht dat MbP alleen met fysiek ziek maken te had, maar psychisch valt er ook onder.
Citaat:
Het Münchhausen-by-proxysyndroom

Een vorm van lichamelijke kindermishandeling is het Münchhausen-by-proxysyndroom (MHPS). Deze vorm van mishandeling wordt ook wel Medical Child Abuse genoemd, of Pediatric Condition Falsification. In de meeste gevallen van het Münchhausen-by-proxysyndroom mishandelt de moeder haar kind, maar de plegers kunnen ook vaders, babysitters, verpleegkundigen of adoptiemoeders zijn. De moeder maakt haar kind opzettelijk ziek of beweert dat het ziek is. Bij het Münchhausen-by-proxysyndroom kunnen psychische, sociale of lichamelijke afwijkingen en ziekten veroorzaakt, verzonnen of verergerd worden. Artsen onderzoeken het kind maar kunnen niets vinden. Als ze wel iets vinden, heeft de ouder de ziekteverschijnselen opgewekt, bijvoorbeeld door het kind te vergiftigen.


bron: http://www.nji.nl/Het-Mnchhausen-by-proxysyndroom

Ts, heb je nu misschien niet veel aan, maar het is wellicht interessant om eens met je behandelaar te bespreken.


Dankjewel, ik ga het eens lezen!

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-17 08:42

Even een kleine update.

Na een heftig telefoon gesprek kunnen we (voor nu) weer even met elkaar door 1 deur.
Wel neem ik wat meer afstand.
We houden het bij 1x per week bij elkaar eten en verder wat app contact.

Ik hoop dat ze langzaam maar beetje in gaat zien en gaat begrijpen dat ik ook mijn eigen leven en privacy heb.
Voor mijn gevoel wil ze gewoon continu die grip op mij houden en alles controleren.
Dit begrijp ik wel maar voelt voor mij heel benauwend waardoor ik juist meer afstand ga nemen zoals nu.

Maar goed, blij dat het voor nu weer even goed is.
Gewoon kijken hoe dit verloopt en hoe ze het op deze manier vind waarin ik iets afstand neem.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __Martine__, _Anouck, diemth, DonnaMay, EmptyWords, EsmeeKKK, Fayyah19, Femke_Tweety, GoogleAdsense, Kabayo, marleen_88, Mo_86, Molfre, MoniqueT, noox, scappa, soesie, Vitas, xAlice, xTammyy, YvonneV, zonneglans en 200 bezoekers