Zoontje van 3 wil absoluut niet naar KDV - Wie kan helpen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Shadow0

Berichten: 43485
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:08

Ik zou inderdaad zeker verder kijken. Een kind dat nachtmerries heeft, dat is niet goed.
En dan kan een peuterspeelzaal, ook als het maar een paar uurtjes is, in elk geval wel een leuke extra afwisseling zijn om hem allemaal nieuwe indrukken op te doen. Die doet hij daar namelijk beslist ook op.
(En misschien is het ook nog een mogelijkheid om met andere ouders van het KDV of in je omgeving af te spreken dat je bv om de week 2 kids een dagdeel neemt, terwijl de ander vrij heeft / kan werken?)

En ja, het is vreemd dat andere kinderen gedupeerd worden. Een goed KDV zou dat op moeten kunnen vangen - en daar heb je echt niet altijd eerst diagnoses voor nodig volgens mij. Het helpt wel hoor, maar als het gaat om peuters moet het volgens mij wel mogelijk zijn om de andere kinderen veilig te houden. Helaas zijn de organisaties vaak zo inflexibel dat het dus niet mogelijk lijkt om gewoon voor nu een extra persoon in te zetten. (Zulke dingen zouden volgens mij gewoon een beetje binnen de ruimte van een KDV moeten vallen, maar ik weet dat het niet gebeurt omdat alles precies is afgemeten.)

Ik zou zeker de klacht indienen, maar daarnaast is de prioriteit volgens mij eerst dat je zoontje een plek heeft waar hij geen nachtmerries over hoeft te hebben want dat is gewoon niet goed.


Shadow0

Berichten: 43485
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:14

RoyceMack schreef:
Zou hem gelijk stevig beet pakken en zeggen dat hij daar mee kan stoppen en dat ik anders HEEL erg boos wordt.
Waarschijnlijk is dat geen pedagogisch onderbouwde methode, maar ben echt van mening dat je soms het heft in eigen hand moet nemen als anderen niks doen of niks kunnen doen.


Inderdaad, dat is geen goede methode. Je kunt wel wat doen: een andere plek zoeken voor je eigen kind.

Besef je wat je hier voorstelt? Het gaat om een kind van 2 jaar, een peutertje, nog heel jong en kwetsbaar, die z'n eigen gedrag nog niet goed kan begrijpen of sturen... en die wil jij intimideren. Op menselijk vlak alleen al - dat je serieus kunt nadenken over hoe je een kind van 2 eens even aan zal pakken? Dat vind ik nogal wat.

Je hebt uiteraard ook totaal het recht niet, en het lijkt me dat ieder zichzelf respecterend kinderdagverblijf niet alleen jou als ouder dan verwijdert, maar ook onmiddellijk aangifte doet. En als het, zoals jij nu schrijft, iets is dat je niet in drift in het moment doet maar vooropgezet hoop ik dat de rechters dat ook oppakken en er op z'n minst een taakstraf tegenover zetten.

Geweld tegen kinderen van 2 in een situatie die je als volwassene zelf opzoekt is een misdrijf.


Even los daarvan is het ook onvoorstelbaar dom. Het maakt de zaken alleen maar erger. Agressie gebruiken om te leren dat agressie geen goede uiting is, werkt (natuurlijk) niet. Een peutertje dat overduidelijk al niet goed in z'n vel zit (dit is geen normaal gedrag van 2-jarigen) opzadelen met extra angst levert natuurlijk niet op dat het kind zich beter kan ontwikkelen. Het enige dat je ermee bereikt is extra hechtingsproblemen, en dus alleen maar meer problemen in de rest van het leven. (Meer kans op agressie later, minder goed te helpen omdat jij hebt bijgedragen om hem te leren dat volwassenen niet te vertrouwen zijn.)

Ik krijg echt maagpijn dat mensen durven op te schrijven dat ze een peuter van 2 wel even flink zouden aanpakken. Een kind van 2...

Shadow0

Berichten: 43485
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Zoontje van 3 wil absoluut niet naar KDV - Wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 17:27

Ja, maar in de twee jaar tijd kan er wellicht ook wat aan de problemen gedaan worden. Als het andere kind dan goede begeleiding heeft - prima. Nu is nu - dan is dan :j

Shadow0

Berichten: 43485
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:20

piezze schreef:
Ik begrijp roycemack ergens wel. Weet je hoe het voelt om jouw 2 jarige kind steeds met verwondingen thuis te krijgen doordat er een onaangepast kind op het kdv zit?


Het een heeft niets met het ander te maken.

Er zijn hier volgens mij genoeg mensen die heel goed begrijpen hoe erg dat is. Maar niets maakt het ok om een 2-jarig kind van een ander hardhandig aan te pakken.

Je voorbeeld is verder niet zo relevant, gaat zo te lezen over een heel andere leeftijdsgroep. (En het was ook niet fysiek.) Maar hier gaat het om een kind van 2! Daar helpt dat niet bij, daar beschadig je een kind alleen maar verder mee, met minder kans om te verbeteren. Niet doen dus. Het KDV moet ingrijpen, da's hun verantwoordelijkheid, en als zij daar niet voldoende in doen, dan moet je daar weg. Veel ingewikkelder dan dat is het niet.

De TS doet dat, prima dus.

Shadow0

Berichten: 43485
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:10

Aranel schreef:
Sommige posts hier lees ik toch wel met een zucht hoor.. typisch de maatschappij van nu, 'als je mijn kind met 1 vinger aanraakt ben je nog niet jarig en ga ik naar de politie'. Wellicht bedoelen jullie het helemaal niet zo, maar ik krijg er zo'n beeld bij van 'mijn kind doet niets fout en hoeft niet gestraft te worden'.


Dat beeld verzin je zelf.

Citaat:
Wat is er in hemelsnaam mis met het kind even vastpakken, uit de situatie halen en toespreken?


Dat ligt er maar net aan hoe je dat doet. Als je denkt dat het moet gaan om straffen dan is er alles mis mee, vooral dat het bij een kind van 2 op die manier niet werkt, en dus dat je hardhandigheid voordoet.

Uit de situatie halen kan prima zijn, verwoorden wat er gebeurt ook, fysiek contact kan prima zijn, ook als manier om een kind uit de situatie te halen, maar NIET om het kind te straffen of om te intimideren f of om het wel even een lesje te leren of met frustratie.

Citaat:
Bij sommige (lees: de meeste) kinderen werkt het niet om te zeggen 'dat mag je niet meer doen hoor'.


Maar ook dat is vooral jouw eigen invulling. IK zou niet opperen dat je een kind van twee alleen maar gaat zeggen 'dat mag je niet meer doen hoor' en als het niet werkt* dat je het gewoon toelaat. Dat beeld wordt om een of andere reden steed weer herhaald maar het is niet terecht. Er zijn zoooveel meer manieren om zoiets aan te pakken.

Bovendien wil je (hoop ik) dat een kind van 2 zich zo ontwikkelt dat het gedrag niet nodig is en dat het op een positieve manier leert omgaan met de situaties. Dat het alleen uit angst voor straf ophoudt met sommige dingen is niet genoeg - je wilt een kind in staat stellen om zich goed te ontwikkelen. Dat bereik je (natuurlijk) niet als iemand zo'n kind eens even flink aanpakt. Daarmee leer je een kind alleen maar meer stress en spanning en angst aan.

In dit geval zou ik dus vinden dat het KDV een aantal dingen zou moeten doen:
- op korte termijn gewoon een paar extra handen op de vloer. Dat dat niet kan, dat we onze opvang zo rigide hebben gemaakt dat er geen rek meer inzit om eens een extra iemand op te trommelen als dat nodig is, is de fout van ons systeem, niet een fout van het kind. En dat dan opvangen door een kind ruw aan te pakken is schadelijk

- verder kijken naar wat de uitlokkende omstandigheden zijn: drukte, vermoeidheid, bepaalde acties, moeite met communiceren etc, en proberen om die omstandigheden te verbeteren en de escalatie voor te zijn.

- inzetten op extra voorspelbaarheid en structuur.

Voor een deel vind ik dat ook reguliere KDV's hierin gewoon wat moeten kunnen en enigzins flexibel horen te zijn. Dat hoort gewoon bij de opvang van kinderen: die zijn niet altijd hetzelfde en dus moet je daar wel redelijk mee om kunnen gaan.

Maar het kan zo zijn dat het echt te ver buiten de mogelijkheden van het KDV ligt, en dan komt deskundige hulp en/of een medisch kinderdagverblijf in zicht.

* Dat het overigens bij de meeste kinderen niet werkt is onwaar: bij de meeste kinderen in de meeste situaties werkt het nou juist wel. Kinderen zijn over het algemeen behoorlijk meewerkend, en het is vaak al genoeg om 'dat mag niet' te herhalen in combinatie met redirecten naar iets anders, en na een aantal herhalingen leren kinderen het dan vanzelf. Nooit ook maar een spoortje straf ofzo voor nodig. Dat is niet atijd genoeg, dat klopt, en vrijwel elk kind gaat wel eens op de rand zitten en dat hoort ook bij de ontwikkeling, maar het idee dat de vriendelijke aanpak meestal niet werkt is onjuist.

Shadow0

Berichten: 43485
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Zoontje van 3 wil absoluut niet naar KDV - Wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:07

Dat ligt er dus aan hoe dat gebeurt. Ik heb geen enkele moeite met een zachte hand die een kind fysiek maar vriendelijk een andere kant op stuurt. "Kom, laat Y maar even met rust, dan gaan wij de bekers vast klaar zetten." Prima redirectie.
En als je een kind uit een situatie moet verwijderen, dan kun je ook gewoon hand pakken (of arm als het niet kan) en een kind verwijderen uit de situatie.

Maar de eerste die het vastpakken hier noemde schreef dit:
Citaat:
Ik denk dat ik echt giftig zou worden op dat joch.
Zou hem gelijk stevig beet pakken en zeggen dat hij daar mee kan stoppen en dat ik anders HEEL erg boos wordt.


Dat is intimiderend en heeft alleen maar als effect om een kind angst aan te jagen, niet om het uit de situatie te halen.

En als je dat met opzet bij een ander kind doet (speciaal naar het KDV toe om er te gaan zitten, en dan op deze manier ingrijpen) maakt het dat wel tot mishandeling.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, ARCTN, Athena1982, Cappi, CarpeDiem_, ComscoreBot, Emmaa_92, Esther, Flippertje, glenmore, GrapeshotBot, Jet, nimbletje, noviceh, Pellelilly, Pferdchen, Pluisje1998, Pommier, reina, sorayamagic2, Sterrendief, Tytonidae, Unicorn79, Vavane, xMayo en 141 bezoekers